mboost-dp1

Microsoft Corporation

GDC14: Microsoft præsenterer DirectX 12

- Via MSDN Blogs -

Som annonceret, har Microsoft i forbindelse med Game Developer Conference 2014, annonceret DirectX 12 og mere specifikt Direct 3D delen.

DirectX 12 vil kunne bruges på snart sagt alle Microsoft baserede enheder, så som pc’er, tablets, smartphones og Xbox One. Microsoft har designet DX12 fra bunden af, til at være mere effektiv og udnytte multikerne CPU’er markant bedre.

Med DX12 lover Microsoft, at udviklerne kan komme tættere på hardwaren end nogensinde før, på linje med hvad AMD’s Mantle API tillader. Udover forbedringerne, er der også kommet nye rendering pipeline funktioner, der ifølge Microsoft vil give en dramatisk forbedring af effektiviteten for algoritmer inden for, order-independent transparency, kollisionsdetektering og geometry culling.

Nvidia der er en af partnerne i samarbejdet omkring DX12 udtaler, at arbejdet på DX12 startede for 4 år siden med de første overvejelser og at man inden for det sidste års tid, har haft et tæt samarbejde om, at få en alfaversion af DX12 klar til GDC14. Dette har resulteret i, at Microsoft har kunnet teste ydelsen af DX12 med 3DMark og har fået porteret en tech demo af Forza Motersport 5 til pc.

DirectX 12 vil ikke kræve nyt hardware, da alt eksisterende DirectX 11 hardware vil kunne bruge DX12. Det betyder, at når DX 12 lanceres, vil der være en stor base af pc’er, der fra start kan bruge den nye DirectX. Microsoft forventer at de første spil, baseret på DX 12, vil komme på gaden i slutningen af 2015.

En meget vigtig detalje Microsoft ikke har nævnt noget om endnu, er hvilke versioner af Windows DirectX 12 vil komme til. Indtil videre forventer de fleste Windows 8 og håber på Windows 7.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ravensholt
21. mar. 2014 11:47
Windows 8.x og Windows 9 ... Tror ikke på, at Windows 7 får DX 12.
I øvrigt håber jeg, at flere udviklere vil gå bort fra DX og benytte OpenGL i stedet, så spillene lettere kan porteres til andre platforme.
Gravatar #2 - Staeren Revived
21. mar. 2014 11:51
I artiklen nævner de at målet er at have det klar til "holiday 2015", hvilket må betyde julemåneden.

Det er stadig godt 2 år ude i fremtiden, skal vi ikke tro på, at Windows 9 er rigeligt etableret på markedet til den tid, så de forhåbentlig ikke har behov for at gøre det til et exclusive?
Gravatar #3 - dingeling
21. mar. 2014 13:36
Det kunne da være en af måderne at få folk fra Win 7 og over på Win 8.1. Nu er det ikke alle de spil, jeg spiller, der bruger DX11 og DX10, så for mig gør det ikke det helt store, hvis jeg skal undvære DX12 på min Win 7 gamer.

Det er da dejligt at se, at der er flere og flere af de populære indie spil, der benytter Unity motoren ( med OpenGL), så mangler vi bare at de store selvskaber (EA, Activision, Ubisoft osv) hopper mere med på vognen, så jeg kan bruge min Linux boks til anden end server og tekstbehandling
Gravatar #4 - burgurne
21. mar. 2014 14:45
OpelGL har været brugt meget lidt gennem tiden. Det hidtil største var vel Quake serien og de spil der blev bygget på quake 1+2+3 enginen.
At tro på OpenGL skulle blomstre op netop nu er nok lidt tro, håb og kærlighed :)
Gravatar #5 - Noizex
21. mar. 2014 14:58
#0 skrev:
Dette har resulteret i, at Microsoft har kunnet teste ydelsen af DX12 med 3DMark og har fået porteret en tech demo af Forza Motersport 5 til pc.


Release til PC tak!
Gravatar #6 - mikethk
21. mar. 2014 15:17
Mantle ftw.
Gravatar #7 - Staeren Revived
21. mar. 2014 18:46
#3: Hvad snakker du om? Windows 8.1? Windows 9 udkommer så vidt jeg ved i år, så hvis de endelig skal tvinge opdateringer, så bliver det da til Windows 9.

Men som jeg også skrev i indslaget før dit, så er deres målsætning for DX12 julen 2015, et helt år efter Windows 9 og hele to år efter Windows 8.1... Hvilken version tror du selv der bliver et krav, hvis der kommer et?

Og kan vi da venligst lade være med at få mainstream spil i Unity? Hvis du har en pc, som du meget gerne vil spille på, så må du altså bide i det sure æble og installere Windows...

Unity er ikke godt for dedikerede PC-gamere, men det er Mantle derimod, som du non burde læse lidt op på, for det er vejen frem. Unity til "indie" spil er fint fint, men satme ikke til AAA spil, undskyld mig meget, men fy for pokker - der vil jeg have en ordentlig engine til at trække dem.

Hvorfor nævner du EA og Activision? De er ikke udviklere som sådan, de er udgivere. Du tror da vel ikke, at det er Activision som har lavet Call of Duty, vel?

Men hvis du er så inkarneret, at du ikke kan magte en dual-boot, så burde du for længst have vidst alt om Mantle, for det har længe været på tale, at det skulle gøres kompatibelt med Linux, selvom AMD trækker lidt på det.

Og hvis du ikke ved hvad Mantle er, så er det kort og godt en open-source DirectX, som præsterer forholdsvis godt. Du kunne for eksempel tage et kig på Battlefield 4, hvilket sjovt nok er udgivet af EA, som du selv nævner.
Gravatar #8 - Magten
21. mar. 2014 19:18
Staeren Revived (7) skrev:
Hvad snakker du om? Windows 8.1? Windows 9 udkommer så vidt jeg ved i år, så hvis de endelig skal tvinge opdateringer, så bliver det da til Windows 9.
Hvor har du det fra?

De rygter jeg husker går på Q2'15.
Gravatar #9 - Lowkey
21. mar. 2014 20:44
burgurne (4) skrev:
OpelGL har været brugt meget lidt gennem tiden. Det hidtil største var vel Quake serien og de spil der blev bygget på quake 1+2+3 enginen.
At tro på OpenGL skulle blomstre op netop nu er nok lidt tro, håb og kærlighed :)


Ja, det ville vel kun kunne lade sig gøre hvis en af de største spildistributionsplatforme besluttede sig for at lave deres eget linuxbaserede OS, som de så kunne distribuere gratis.
Hvis de desuden havde positive erfaringer med at bruge OpenGL i stedet for DirectX og evt. et eller andet værktøj til konvertering fra DirectX til OpenGL, ville det naturligvis være en fordel, om end ikke helt realistisk.
Gravatar #10 - st0rm
21. mar. 2014 22:23
Håber satme Windows 9 bliver hvad Windows 8 ikke er. Aldrig i livet jeg skal have sådan en gylle ind på min computer, selvom det er et must for DX12.
Gravatar #11 - mikethk
21. mar. 2014 22:56
Windows 8 er fint Mojo. Stop tuderiet. . . Ja små irriterende ting, men stadig ubestridt det bedste styresystem i hele verdenen.
Gravatar #12 - Chucara
21. mar. 2014 22:56
#9: Jeg ville vente med at konkludere meget på hvad Newell og Co siger mht. DirectX vs OpenGl. For det første er Source enginen så gammel, at den ikke længere er repræsentativ for hvad der kræver af PhysX, tesselation i dag. Jeg gætter på at de fleste er ligeglad med om de kører 200 eller 300 fps - deres skærm kan ikke følge med alligevel.

For det andet stiller jeg med ret skeptisk for hvad en automatisk konvertering af high-impact kode gør ved performance. Men derfor kan det selvfølgelig være en hjælp.

Personligt er jeg fløjtenes ligeglad om det er OpenGL, DirectX eller endda Mantle, hvis det ikke var fordi Mantle låser mig til AMD. Jeg ville ønske folk ville fokusere mindre på grafik og mere på gameplay. Left 4 Dead er i mine øjne et af de få spil i nyere tid, der har redefineret genren. Mere af det, så lever jeg fint med at jeg kun kan køre 4xAA og shadows skal sættes på medium.
Gravatar #13 - Magten
21. mar. 2014 22:59
#9
Det er vel ikke så mærkeligt de roser deres eget produkt og prøver at tale det op? :-)
Gravatar #14 - Staeren Revived
21. mar. 2014 23:48
Magten (8) skrev:
Hvor har du det fra?

De rygter jeg husker går på Q2'15.


Det står i artiklen, såment :)

Q: When will I be able to get my hands on DirectX 12?
A: We are targeting Holiday 2015 games.
Gravatar #15 - Magten
22. mar. 2014 00:02
#14
Du skrev: "Windows 9 udkommer så vidt jeg ved i år"

Det er det jeg spørger ind til.
Gravatar #16 - HerrMansen
22. mar. 2014 00:33
Staeren Revived (14) skrev:
Magten (8) skrev:
Hvor har du det fra?

De rygter jeg husker går på Q2'15.


Det står i artiklen, såment :)

Q: When will I be able to get my hands on DirectX 12?
A: We are targeting Holiday 2015 games.


Julen 2015 er så sjovt nok også mere end et år væk...
Gravatar #17 - st0rm
22. mar. 2014 02:32
#11 Fatter ikke hvordan du kan fyre sådan en løgn af uden at dø af grin. Windows 8 ligger i samme katagori som Millennium og Vista.. Som du selvfølgelig er lige så vilde med :P
Gravatar #18 - Magten
22. mar. 2014 06:48
#17
Jeg forstår ikke folk har så svært ved at forstå der er forskel på os. Hvis #11 kan lide det så er det jo ikke mere løgn end din kommentar og omvendt.
Gravatar #19 - terracide
22. mar. 2014 08:03
DX12 kører under Win8 (Lær om drivermodeller n00bies)
DX12 har været undervejs i 4 år, "mantle er 2 år gammelt...bye,bye Mantle...
(demo af DX12:
Alle NVDIA DX11 GPU'er understøtter DX12...for AMD gælder dette kun for GNC GPU's...ingen VLIW4 eller VLIW5...selv Intels DX11 IGP's understøtter DX12.

Dette forklare hvorfor NVIDIA ignorede Mantle...da de vidste DX12 var på vej...og det forkalre også hvorfor AMD havde så tralvt med at smide et ufærdigt mantle ud.
Gravatar #20 - Le-druidet-o-Hel
22. mar. 2014 15:48
Rolig folkens.

DX12 er først 2 år ude i fremtiden før spille industrien vil tage brug af det.

Jeg ser det, så kan der ske meget inden DX12 når ud på markedet.

Jeg ser ikke, at Directx12 her og nu har relevans. Da det tage Microsoft 2 år før produktet er brugbart. (2 år nyheden er smidt ud i starten af år 2014.)

Indtil da, så er stadig Directx 11 er sidste nye fra Windows. Dette er sidste nye, forbrugeren vil opleve spillene køre med.
Gravatar #21 - Dali_lb
23. mar. 2014 00:12
Synes folk bliver lid over exalteret over et produkt der er min. halvandet år ude i fremtiden.

Det er ikke en gang halvdelen af de spil som folk spiller i dag der udnytter eller virker særligt godt med DX11 endnu.

Det er da interessant at læse om hvad de har i støbeskeen, men så er der vel egentlig heller ikke mere i det :)

Tror personligt at DX vil være vinderen for mainstream spil i mange år. Det er helt fint med indie spil der bruger OpenGL så det kan køre på Linux og så de exentriske der stadig tror på Mantle og AMD, men helt ærligt. Hvor mange dedikerede gamere bruger rendyrket AMD systemer?. Ja på GPUen måske, men der sidder stadig Intel CPU'er i 99% af alle high-end gamer PC'er.

Men indrømmet jeg er også farvet i min mening da jeg har haft min del af AMD CPU'er og Radeon Grafik, og det vil adrig igen finde vej til en PC i min ejendom.
Det er sjovt hvor længe man husker fejlbehæftede AMD chipsets og Radeon drivere
Gravatar #22 - Le-druidet-o-Hel
23. mar. 2014 11:40
Dali_lb (21) skrev:
Synes folk bliver lid over exalteret over et produkt der er min. halvandet år ude i fremtiden.

Det er ikke en gang halvdelen af de spil som folk spiller i dag der udnytter eller virker særligt godt med DX11 endnu.

Det er da interessant at læse om hvad de har i støbeskeen, men så er der vel egentlig heller ikke mere i det :)

Tror personligt at DX vil være vinderen for mainstream spil i mange år. Det er helt fint med indie spil der bruger OpenGL så det kan køre på Linux og så de exentriske der stadig tror på Mantle og AMD, men helt ærligt. Hvor mange dedikerede gamere bruger rendyrket AMD systemer?. Ja på GPUen måske, men der sidder stadig Intel CPU'er i 99% af alle high-end gamer PC'er.

Men indrømmet jeg er også farvet i min mening da jeg har haft min del af AMD CPU'er og Radeon Grafik, og det vil adrig igen finde vej til en PC i min ejendom.
Det er sjovt hvor længe man husker fejlbehæftede AMD chipsets og Radeon drivere


Det er sært spå omkring fremtiden.

Jeg ser en del børn spille på tablets idag. Det er billigere og hurtigere diverse andre fordele og ulemper.

AMD har sagt, at de ikke længere vil gå efter hurtigste CPU på markedet. Amd ville gå andre veje satse mere på Konsoller.

Mantlee, DX og OpenGL pas. Jeg ved ikke hvad bliver største og mest brugte om et år. DX kan du køre alle spil både nye og gamle. Derfor Microsoft har en fordel.

bagdelen (ikke så godt) kan være fremtiden bliver mere fokus på multiplatform. Windows altid har været lukket, så kan OpenGL køre på stort set alt. (noget er antaget)
Gravatar #23 - uraniumdeer
23. mar. 2014 14:20
Både nVidia, AMD, og intel, er meget involverede i at effektivisere OpenGL. Udviklere vil gerne have mere kryds-kompatibilitet.
Jeg er ikke selv udvikler, så det er muligt jeg tager fejl, men udfra hvad jeg har læst gennem tiden, har OpenGL kunnet det samme, og i perioder mere en D3D, da OpenGL er et API der udvikles af dem som har interessen i det. nVidia (og intel?), og der er en del 3D-motorudviklere, er en del af Khronos gruppen der står for OpenGL. Med det sagt, tror jeg altså ikke at i skal regne med at OpenGL-API'et ligger på den lade side. Der har dog været en del år hvor der har været meget fokus på DX, så alt der hedder spil er optimeret til DX. Der er sikkert også en masse gode værktøjer til debugging og meget andet, hvor OpenGL halter i både support, værktøjer, implementeringer, og tilsynelandende ofte bruges meget ineffektivt, muligvis grundet manglende dokumentation, eller interesse.
D3D er helt styret af MS.

Den store forskel mellem D3D og OpenGL, er MS's massive lommer, og deres interesse i MS-exclusive titler.
De kørte også en massiv kampagne tilbage i 90'erne, med formålet at gøre D3D standarden til spiludvikling, og hypede funktioner i DX, som OpenGL havde haft i årevis. Men da Khronos bare er et konsortium, der står for at udvikle forskellige grafiske API'er, er det ikke nogen der har en direkte økonomisk interesse i at debunke, eller gå imod en hval som MS, så de fik lov af reklamere uhindret for deres API'er.

Så vidt jeg ved, er Mantle kun et grafik API, og kan derfor ikke sammenlignes med DX, men D3D-delen af DX, eller OpenGL.
Hvad DX angår, kan jeg godt se hvordan det er en fordel at kunne udvikle spil til DX, og ramme en stor mængde hardware, såfremt de kører Windows. Det samme kan dog opnås med SDL. Lydsiden af SDL er ikke så langt som Direct Sound (så vidt jeg ved), men SDL er meget crossplatform.

Valves satsning har indtil videre resulteret i en hel masse videndeling, open source værktøjer, fokus, effektivisering af OpenGL, og en nyfunden interesse blandt udviklere. Nogen har sprunget på vognen, andre forbereder det - men som minimum følger alle andre udviklere, udviklingen fra skyggen.
Gravatar #24 - Clauzii
24. mar. 2014 16:03
mikethk (11) skrev:
ubestridt det bedste styresystem i hele verdenen


Jeg er ret sikker på at det bliver software-kompatabilitet via driver-APIet - tvivler hardwaren er DX12 som sådan.
Gravatar #25 - Clauzii
24. mar. 2014 17:43
Clauzii (24) skrev:
mikethk (11) skrev:
ubestridt det bedste styresystem i hele verdenen


Jeg er ret sikker på at det bliver software-kompatabilitet via driver-APIet - tvivler hardwaren er DX12 som sådan.


/edit
mikethk (11) skrev:
ubestridt det bedste styresystem i hele verdenen


Aha.


terracide (19) skrev:
DX12 kører under Win8 (Lær om drivermodeller n00bies)
DX12 har været undervejs i 4 år, "mantle er 2 år gammelt...bye,bye Mantle...
(demo af DX12:
Alle NVDIA DX11 GPU'er understøtter DX12...for AMD gælder dette kun for GNC GPU's...ingen VLIW4 eller VLIW5...selv Intels DX11 IGP's understøtter DX12.

Dette forklare hvorfor NVIDIA ignorede Mantle...da de vidste DX12 var på vej...og det forkalre også hvorfor AMD havde så tralvt med at smide et ufærdigt mantle ud.


Jeg er ret sikker på at det bliver software-kompatabilitet via driver-APIet - tvivler hardwaren på de ældre kort er DX12 som sådan.

Men du må da gerne fyrer et gammelt GTX480 op om 2 år - så kan vi se om det har nogen betydning til den tid. Jeg tvivler på det bliver særligt sjovt at game DX12-spil på.
Gravatar #26 - terracide
25. mar. 2014 08:12
#25:
MS/NVIDIA har demoet DX12 på et mid range DX11 GPU...du skulle nok læse lidt op...eller tage Sårpis i hånden:

http://www.gamasutra.com/view/news/33723/AMD_Walks...

Jeg elsker denne:
“It’s hard to crash a machine with DirectX, as there’s lots of protection to make sure the game isn’t taking down the machine, which is certainly rare especially compared to ten or fifteen years ago," Robison said. "Stability is the reason why you wouldn’t want to move away from DirectX, and differentiation is why you might want to."

Nøjagtigt det Sårpis slettede fra Wiki...ah...ignorante fanboys og deres hærværk....
Gravatar #27 - terracide
25. mar. 2014 08:18
Den kvikke læser vil så også spotte 2 firmaer, nævnt i 2011...om en ny API...det må være trist når Unreal Engine får de fleste wins...gad vide hvordan man kan prøve at bryde det mønster...anyone? ^^

Gravatar #28 - uraniumdeer
25. mar. 2014 08:35
Det er meget muligt at DX ikke crasher en maskine så ofte som det måske er tilfældet med OpenGL/SDL, men nu er der ikke nogen af dem der har fået ret meget kærlighed i nogen tid, så det vil nok også blive bedre, efterhånden som der kommer flere/bedre debugging værktøjer til OpenGL og/eller SDL spil-udvikling.
Gravatar #29 - XorpiZ
25. mar. 2014 08:41
terracide (26) skrev:
Nøjagtigt det Sårpis slettede fra Wiki...ah...ignorante fanboys og deres hærværk....


Har du nu glemt dine piller igen?
Gravatar #30 - terracide
25. mar. 2014 08:50
#29:
Har du ikke flere ting du skal slette fordi du ikke forstår ting? ^^
Gravatar #31 - XorpiZ
25. mar. 2014 08:58
terracide (30) skrev:
#29:
Har du ikke flere ting du skal slette fordi du ikke forstår ting? ^^


Har du ikke flere ting du skal finde på, fordi du ikke forstår dansk?
Gravatar #32 - fiskefyren
28. mar. 2014 19:01
#31
Blev du født dum eller tabte din mor dig? Just wondering...
Gravatar #33 - terracide
28. mar. 2014 20:06
XorpiZ (31) skrev:
terracide (30) skrev:
#29:
Har du ikke flere ting du skal slette fordi du ikke forstår ting? ^^


Har du ikke flere ting du skal finde på, fordi du ikke forstår dansk?


Nice deflection...too bad reality don't agree with you ;)

Må være sørgeligt at være så ignorant at man føler sig nødsaget til at slette ting (som er blevet bekræftet efter release af Mantle) for så prøve at lade som om det var helt okay.

Reality distortion field er ikke kun for Mac-faggots kan jeg se ;)
Gravatar #34 - XorpiZ
28. mar. 2014 22:31
#33

Du ved stadig ikke hvad du snakker om, gør du?

Du er kær, når du er sur.
Gravatar #35 - terracide
31. mar. 2014 13:19
#34:
Du snakker stadig uden om..dårlig samvittighed? ^^
Gravatar #36 - XorpiZ
31. mar. 2014 15:19
Jeg tror stadig ikke du ved hvad det var der skete. Men det er ok. Du har nok været skæv på stoffer af en art.
Gravatar #37 - terracide
2. apr. 2014 05:45
Du sletter fakta...og så er dét mig der er på stoffer?

Nice fail ^^
Gravatar #38 - XorpiZ
2. apr. 2014 06:08
"fakta".

Men ja, det er dig.
Gravatar #39 - terracide
4. apr. 2014 12:35
#38:
At du prøver at snige dig uden om hvad der nu engang er fakta, bare fordi du blev pissed over jeg brugte det som argument og begik selvmål fordi du blev magle er ustyrligt morsomt...
Gravatar #40 - Magten
4. apr. 2014 13:08
Get a room...
Gravatar #41 - XorpiZ
4. apr. 2014 13:37
terracide (39) skrev:
#38:
At du prøver at snige dig uden om hvad der nu engang er fakta, bare fordi du blev pissed over jeg brugte det som argument og begik selvmål fordi du blev magle er ustyrligt morsomt...


Du har forvirret dig selv bassemand. Æd nogle af eks-kærestens piller - du kunne trænge til det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login