Som annonceret, har Microsoft i forbindelse med Game Developer Conference 2014, annonceret DirectX 12 og mere specifikt Direct 3D delen.
DirectX 12 vil kunne bruges på snart sagt alle Microsoft baserede enheder, så som pc’er, tablets, smartphones og Xbox One. Microsoft har designet DX12 fra bunden af, til at være mere effektiv og udnytte multikerne CPU’er markant bedre.
Med DX12 lover Microsoft, at udviklerne kan komme tættere på hardwaren end nogensinde før, på linje med hvad AMD’s Mantle API tillader. Udover forbedringerne, er der også kommet nye rendering pipeline funktioner, der ifølge Microsoft vil give en dramatisk forbedring af effektiviteten for algoritmer inden for, order-independent transparency, kollisionsdetektering og geometry culling.
Nvidia der er en af partnerne i samarbejdet omkring DX12 udtaler, at arbejdet på DX12 startede for 4 år siden med de første overvejelser og at man inden for det sidste års tid, har haft et tæt samarbejde om, at få en alfaversion af DX12 klar til GDC14. Dette har resulteret i, at Microsoft har kunnet teste ydelsen af DX12 med 3DMark og har fået porteret en tech demo af Forza Motersport 5 til pc.
DirectX 12 vil ikke kræve nyt hardware, da alt eksisterende DirectX 11 hardware vil kunne bruge DX12. Det betyder, at når DX 12 lanceres, vil der være en stor base af pc’er, der fra start kan bruge den nye DirectX. Microsoft forventer at de første spil, baseret på DX 12, vil komme på gaden i slutningen af 2015.
En meget vigtig detalje Microsoft ikke har nævnt noget om endnu, er hvilke versioner af Windows DirectX 12 vil komme til. Indtil videre forventer de fleste Windows 8 og håber på Windows 7.