mboost-dp1

Shutterstock

Fysiske knapper overgår touchskærme i nye biler, viser test

- Via Vi Bilägare -

De fleste bilproducenter går over til touchskærme i nye biler, men disse klarer sig langt dårligere end fysiske knapper i en test udført af Vi Bilägare.

Fysiske knapper bliver mere og mere sjældne i moderne biler, selvom en nylig test viser, at føreren i den dårligst ydende bil med touchskærm bruger fire gange længere tid på at udføre simple opgaver sammenlignet med den bedst ydende bil med fysiske knapper.

Sådan lyder konklusionen, da det svenske bilmagasin Vi Bilägare denne sommer udførte en grundig test af HMI-systemet (Human-Machine Interface) i tolv forskellige biler.

Inspirationen til det skærmtunge interiør i moderne biler kommer fra smartphones og tablets. Designere ønsker et “rent” interiør med minimalt koblingsudstyr, mens økonomiafdelingen ønsker at sænke omkostningerne. I stedet for at udvikle, fremstille og holde fysiske knapper på lager over de kommende år, er bilproducenterne opsatte på at integrere flere funktioner i en digital skærm, som kan opdateres over tid.

Så på hvilken måde har disse skærme påvirket sikkerheden? Vi Bilägare samlede elleve moderne biler fra forskellige producenter på en flyveplads og målte den tid, det tager for en chauffør at udføre forskellige simple opgaver, såsom at skifte radiostation eller justere klimaanlægget – alt imens bilen blev kørt med en fart på 110 km/t. Og til sammenligning: en 17 år gammel Volvo V70 uden touchskærm.

Nedenfor kan du se, hvor langt føreren kørte under udførelsen af opgaverne (målt på distance):





Gå til bund
Gravatar #1 - MOA
19. aug. 2022 09:45
Nu kan de fleste biler også forstå kommandoer hvor man bare siger "jeg har det varmt"... eller "jeg bliver sindssyg af vinduesviskerne".. og så tilpasser bilen sig med de rette ting.

Ingen grund til knapper i min verden... elsker sgu minimalisme.
Gravatar #2 - Athinira
19. aug. 2022 12:25
MOA (1) skrev:
Nu kan de fleste biler også forstå kommandoer hvor man bare siger "jeg har det varmt"... eller "jeg bliver sindssyg af vinduesviskerne".. og så tilpasser bilen sig med de rette ting.

Ingen grund til knapper i min verden... elsker sgu minimalisme.


Problemet er at de fleste mennesker ikke har tiltro til sprogkommandoer. Og de bliver let forstyrret af larm - fx hvis du hører radio eller har børn i bilen.

Sprogsystemer har desværre lang vej endnu.
Gravatar #3 - MOA
19. aug. 2022 12:52
Athinira (2) skrev:
MOA (1) skrev:
Nu kan de fleste biler også forstå kommandoer hvor man bare siger "jeg har det varmt"... eller "jeg bliver sindssyg af vinduesviskerne".. og så tilpasser bilen sig med de rette ting.

Ingen grund til knapper i min verden... elsker sgu minimalisme.


Problemet er at de fleste mennesker ikke har tiltro til sprogkommandoer. Og de bliver let forstyrret af larm - fx hvis du hører radio eller har børn i bilen.

Sprogsystemer har desværre lang vej endnu.

Det virker ellers fint i min bil... og om ikke andet så har man kontrol over de fleste ting fra skærmen ret enkelt anyway.
Gravatar #4 - arne_v
19. aug. 2022 13:17
#0

Resultatet kan ikke overraske.

Det må logisk set gælde at:
- det tager ca. den samme tid at trykke på en knap uanset om den er fysisk eller virtuel på en touch screen
- det tager længere tid at skifte skærm/menu og trykke på en knap end bare at trykke på en knap

Og fysiske knapper er altid synlige mens man for visse opgaver skal navigere rundt på en touch screen for at komme frem til den virtuelle knap.

Selvfølgelig tager det længere tid med en touch screen.

Der kan så være andre fordele ved en touch screen:
- bedre hjælp til at finde det rigtige
- mulighed for personlig tilretning
etc.

Gravatar #5 - Einherje
19. aug. 2022 13:48
#4

Taktile knapper har også den fordel, at man kan føle sig frem til den funktion man skal bruge og stadig have sin opmærksomhed rettet mod vejen. For mit eget vedkommende er det blevet muscle memory at betjene aircon, fartpilot og radio i min bil med knapper og kontakter, mens jeg er nødt til at give CarPlay så godt som al min opmærksomhed når jeg f.eks. vil starte en podcast via touch screen.
Gravatar #6 - Sven vindler
19. aug. 2022 15:57
Ja biler er efterhånden meget anden en bar og køre. Det blir smarter men ik altid det virker logiske. Den ska ku køre godt og ku bruges af alle
Gravatar #7 - compax
19. aug. 2022 21:01
Min bil har en touchskærm til alt og hvor jeg haaaaaaader det.. hver gang jeg skal ændre noget radio, temperatur osv. Skal jeg kigge på skærmen og hver gang fjerner jeg fokus fra vejen og det er pisse træls... Det er fint med en skærm men med måde.
Den næste bil jeg skal have SKAL der være fysiske knapper i så jeg kan føle mig frem.
Gravatar #8 - spand-online
19. aug. 2022 23:50
MOA (1) skrev:
Nu kan de fleste biler også forstå kommandoer hvor man bare siger "jeg har det varmt"... eller "jeg bliver sindssyg af vinduesviskerne".. og så tilpasser bilen sig med de rette ting.

Ingen grund til knapper i min verden... elsker sgu minimalisme.


Høh den eneste bil jeg har haft der kunne anvende stemmekommandoer var langt mindre brugbar end en forkælet og usikker teenager med penge :)

Hvis man ser bort fra sci-fi faktoren så er der bare områder hvor touchskærme ikke er anvendelige,. Det være sig især på maskiner og i køretøjer
Gravatar #9 - larsp
20. aug. 2022 12:20
UI for biler toppede for ca. 5 år siden med fysiske knapper til alle de sædvanlige ting, mekaniske viserinstrumenter, rigtig gearstang til automatgearet, knapper på stilke om rattet til trip computer mm. SAMT Android/Apple auto, så man kan blæse Waze eller Google maps op på dashboard skærmen.

Siden da er det gået ned af bakke. Førnævnte model er nemlig nok den dyreste at producere pga. alle de mekaniske dele kombineret med kapable infotainment. Der er ingen tvivl om at bønnetællerne og designerne har slået sig sammen om at sælge et ringere og billigere produkt som noget bedre, ved at flytte alt til touch skærme.
Gravatar #10 - dugfrisk
20. aug. 2022 14:30
det er nu, at twitch skal lave en bil. der er et marked rivian
Gravatar #11 - sirius09
21. aug. 2022 13:52
Det handler jo ikke kun om at spare fra producentes side.
Det handler også om, at nu mere digitalt funktionerne bliver, fremfor fysiske, nu lettere er det at låse funktionerne bag en betalingsmur!

Men alt det her minder mig om da Linus ikke kunne finde volume i den nye KIA EV6:
https://youtube.com/shorts/tr0ykpce1oI

Gravatar #12 - nwinther
22. aug. 2022 05:50
sirius09 (11) skrev:
Det handler også om, at nu mere digitalt funktionerne bliver, fremfor fysiske, nu lettere er det at låse funktionerne bag en betalingsmur!


This!
Gravatar #13 - DrHouseDK
23. aug. 2022 08:21
sirius09 (11) skrev:
Det handler jo ikke kun om at spare fra producentes side.
Det handler også om, at nu mere digitalt funktionerne bliver, fremfor fysiske, nu lettere er det at låse funktionerne bag en betalingsmur!

Ikke rigtigt. Knapper sender nu til dags en besked via CANbus. Den kan lige så fint blokeres af en softwarelås, som en knap på en touchskærm kan.
Gravatar #14 - nwinther
23. aug. 2022 12:07
DrHouseDK (13) skrev:
sirius09 (11) skrev:
Det handler jo ikke kun om at spare fra producentes side.
Det handler også om, at nu mere digitalt funktionerne bliver, fremfor fysiske, nu lettere er det at låse funktionerne bag en betalingsmur!

Ikke rigtigt. Knapper sender nu til dags en besked via CANbus. Den kan lige så fint blokeres af en softwarelås, som en knap på en touchskærm kan.


Det har du ret i.
Man kan sige, at det kun er de analoge knapper/mekanismer, som man selv kan kontrollere, såsom benzindæksel, varmeindstilling mv. (som i nogle biler dog nok er elektroniske), som friholdes.

Mon ikke der er et marked for hacking af den slags?
Gravatar #15 - larsp
23. aug. 2022 12:56
DrHouseDK (13) skrev:
sirius09 (11) skrev:
Det handler jo ikke kun om at spare fra producentes side.
Det handler også om, at nu mere digitalt funktionerne bliver, fremfor fysiske, nu lettere er det at låse funktionerne bag en betalingsmur!

Ikke rigtigt. Knapper sender nu til dags en besked via CANbus. Den kan lige så fint blokeres af en softwarelås, som en knap på en touchskærm kan.

Ja, men en fysisk knap med symbol på og det hele, der ikke virker, er lidt noget andet end et menupunkt der forsvinder på en touchskærm. Det er ikke acceptabelt at en fysisk knap ikke virker. Flere muligheder for den slags tricks med touchskærm.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login