mboost-dp1

unknown

FunCom stopper produktion af offline spil

- Via E24 - , redigeret af Net_Srak

Norske FunCom, som blandt andet står bag spillene “Anarchy Online” samt “Dreamfall: The Longest Journey”, vil ifølge en artikel i norske e24, stoppe med at producere offline spil.

Dette sker som en konsekvens af ulovlig kopiering af deres produkter. Funcom vurderer at for hvert Dreamfall spil de har solgt, er spillet blevet hentet ulovligt 3 til 10 gange.

Funcom vil på nuværende tidspunkt, fokusere primært på deres nye store satsning, Massive Multiplayer Online Roleplaying Game (MMORPG) spillet “Age of Conan”.





Gå til bund
Gravatar #1 - UltimateW
15. mar. 2007 07:15
Det kan man jo godt forstå, der har også været snak om et stykke tid at det næste Dreamfall ville være et online spil, det må de jo så have taget beslutning om nu. Personligt vil jeg da håbe de snart begynder på efterfølgeren til AO, da der mangler flere valg af SCI-FI i forhold til Fantasy ;)
Gravatar #2 - oOAnriOo
15. mar. 2007 07:17
Tjaah, man forstår dem jo godt..

Set fra slutbrugerens synspunkt er det jo lidt træls med den tendens, for man gider jo ikke at abbonnere på 20 forskellige online spil.

En anden ting er, at man ofte ser at kunden først betaler fuld pris for at erhverve spillet og derefter skal der betales abbonoment.


Jeg synes det er fint at betale et månedligt abbonoment, så længe at udvikleren bliver ved med at forbedre og forny produktet og jeg mener at sådan en udvidelse som Blizzard lavede til World Of Warcraft (TBD) blot burde følge med den faste del. De har 8,5 mill brugere der betaler 10-15$ pr måned, så kan de sgu godt kaste lidt kræs efter deres kunder. Det gør EVE-online jo fint.
Gravatar #3 - Bundy
15. mar. 2007 07:41
"3 til 10 gange".
Lyder som en vudering der er seriøs og med meget research bag sig.
Gravatar #4 - Nonamefx
15. mar. 2007 07:57
Well det er jo fremtiden, syndes det er fint at de droppe deres offline del og satser på Online.. det behøver jo ikke betyde at man skal betale nogte månedes vis..

Men er de sikker på at folk spiller deres spil? ulovligt "3 til 10 gang" nå ja, men spiller de her pirater det? Det kan jo være det er et møg spil og de slettes igen, ikke at dette gør det mere lovligt, men det kan jo være folk bare syndes det er noget møg de har lavet...
Gravatar #5 - Isos Topos
15. mar. 2007 08:14
Ærgeligt at Dreamfall er inficeret med StarForce, ellers ville jeg gerne have købt det :(
Gravatar #6 - smiley
15. mar. 2007 08:18
Sikke da en gang piveri..

Men god fornøjelse til dem, de vil hurtigt finde ud af at online markedet er et langt sværere sted at begå sig.

#5

For dem som try & buy'er er starforce en plage, og større årsag til nedsat salg, end den beskytter.
Gravatar #7 - erialor
15. mar. 2007 08:35
#6

Man kunne måske forvente at de kender lidt til online-markedet efter som de har kørt Anarchy Online i mere end .... 5 år.

:)
Gravatar #8 - Staeren
15. mar. 2007 08:37
vil ifølge en artikel i norske e24, stoppe med at producerer offline spil


Der burde stå producere... Det er sgu da sjældent, at man ser folk fucke "nutids r'et" op ved at sætte det, når det netop ikke skal være der... :P
Gravatar #9 - lorric
15. mar. 2007 08:46
#2 hvis du abonnerer på 20 forskellige onlinespil, så skal du se dig om efter et liv.
De færreste spiller vel mere end 3 forskellige onlinespil? Det er mit gæt. Selv spiller jeg Everquest 2 og WoW - og bliver ind i mellem træt af begge to og spiller et eller andet single player spil.

Men jeg kan godt forstå FunCom - der må da være langt flere penge i online spillene, både pga. mindre kopiering (ingen?) samt de månedlige indtægter. Til gengæld koster det også at holde det i luften, samt kontinuerlig udvikling.
Gravatar #10 - dasbutt
15. mar. 2007 08:50
Jeg har en 360 fordi jeg blev træt af at opgradere og rode med min pc hele tiden. Har ikke noget online abb fordi jeg ikke bruger at spille online, men køber spil over live arcade. Derudover syntes jeg +500kr er alt for meget for et spil så jeg køber dem kun brugt hos f.eks. eb. Men jeg spiller nok live arcade spillene 95% af tiden.
Gravatar #11 - knasknaz
15. mar. 2007 08:54
LOL! Folk har da kopieret spil i 20 år nu. Lidt sent at smide håndklædet i ringen. :]
Gravatar #12 - Flameanden
15. mar. 2007 09:02
#3 Ja. Lyder som om de har helt styr paa hvor omfattende et problem piratsoftware er.

#5 Selv Ubisoft har indset at Starforce goer mere skade end gavn.

#7 Ja. Og med et max. antal af samtidige spillere paa godt 60K er det ca. lige saa succesfuld som Tibia, Doufs og Era of Eidolon.

#9 Der er ikke flere penge i online spil. Man mister ikke nogen indtaegter fra kopiering, fordi folk der kopierer spil har ikke til hensigt at betale for spil alligevel.

Jeg har ikke engang hoert om Dreamfall - maaske pirateri ikke er saa stort et problem for Funcom som kvaliteten af deres spil og deres markedsfoering.
Gravatar #13 - Net_Srak
15. mar. 2007 09:06
#12

At du ikke har hørt om Dreamfall, må skyldes at du ikke er til adventure spil.
Gravatar #14 - Spiderboy
15. mar. 2007 09:09
#9
Jeg tror at #2 mente, at du kan snildt have købt 20 offline spil, som kan stå hjemme på hylden til du får lyst til dem og installerer dem, men du køber formentlig ikke 20 online spil, som du skal betale abonnement på.

Han siger netop at det er en træls tendens, da folk ikke har råd til at have et lige så stort spilsortiment som ellers.
Gravatar #15 - [KAFK]Tiger
15. mar. 2007 09:17
Efterfølgeren til Dreamfall kommer til at være delt op i kapitler. De mangler selv at brainstormet konceptet fuldt ud, men såvidt Jeg kan forstå, vil de løbende udgive et kapitel ad gangen, som man køber online.
Hvorvidt de skal spilles over en server ved jeg ikke, men de har sagt at efterfølgeren ikke bliver et MMO-spil, dog har de ikke udelukket at der måske vil komme et MMO baseret på Arcadia/Stark universet, men i så fald vil det ikke have noget med The Longest Journey/Dreamfall storylines'ne at gøre.
Gravatar #16 - Krisgebis
15. mar. 2007 09:26
#12 - Dreamfall serien har ellers fået anmelderros.
The longest Journey (1'eren) 9.1
Dreamfall: The longest Journey 7.5

Din teori om at der ikke er flere penge i online spil, tror jeg ikke du deler med mange.

Hvordan kan du også sige at folk der kopierer spil, ingen interesse i at købe dem har? Er du ansat ved filmindustrien?

Selvom de "spil" du nævner som sammenligning, ligner noget jeg ville kalde gimmicks, så antager jeg at du har ret mht. deres daglige trafik (selvom jeg gerne vil vide din kilde).
Men hvor mange af de spil du nævner har så eksisteret i 5-6år?

/ontopic. Det er ærgeligt at de stopper med deres offline spil. Der er ikke mange adventure spil producenter tilbage derude
Gravatar #17 - Linkitch
15. mar. 2007 10:10
Sjovt som folk har den i ide at alle der downloader spil ulovligt aldrig har tænkt sig at betale for det spil. Men det kan jeg så godt fortælle ikke helt er sandt, jeg downloader selv spil jeg er i tvivl om er værd at eje. Og hvis jeg så finder ud af når jeg har downloadet og spillet spillet at det egentligt er et ret fedt spil, så køber jeg det. Nyeste spil jeg har gjort det med er Neverwinter Nights 2, jeg kunne vældig godt lide spillet også endte jeg med at købe det til min samling.

Men mht. Dreamfall, så håber jeg sku' at de laver den serie færdig. Men ud over det vil jeg nu også sige at de whiner. Kunne godt tænke mig at vide hvad den "report" de har fået der siger 3 gange 10 er lovlige kopier er baseret på. Fordi som også #5 pointer ud, så har Starforce måske også en del at sige i den sammenhæng. Bare fordi man ser et bevis på at noget er sandt er det ikke altid det eneste bevis, der kunne måske være andre årsager.
Gravatar #18 - tewic
15. mar. 2007 10:29
Ikke at jeg har spillet nogle af deres spil, men så en masse baggrundsmateriale fra et af de spil de var igang med at lave for et år siden, da jeg spillede i UT2004 clan med en nordmand som arbejde hos FunCom som mapper til deres landskaber =)

Forståeligt nok
Gravatar #19 - Max_Payne
15. mar. 2007 10:37
Jeg har købt og spillet Dreamfall og har også gennemført det og må sige det er et kanont flot og underholdende spil. Fed storyline, men dårlig slutning. Der er ikke så mange adventurespil i disse tider, men synes Fahrenheit og dette klart er de to bedste i genren i nyere tid. Ser dog frem til Overclocked som også ser ganske porno ud.

Jeg synes spilbranchen desværre mest fokuserer på grafik fremfor gameplay. Det er ærgeligt for Dreamfall er virkelig en perle, hvis man ikke kun har hang til rpg eller action osv.
Gravatar #20 - Vandborg
15. mar. 2007 10:59
Nu når de har tænkt sig at køre denne stil kan man da kun håbe de har tænkt sig at gøre det på samme måde som Guild Wars. Ingen monthly fees, man betaler bare for spillet. På den måde kan man stadig fokusere på mere end ét spil, det er bare ikke muligt at bruge warez mere :)
Gravatar #21 - Bundy
15. mar. 2007 11:14
#12

Der er ikke flere penge i online spil. Man mister ikke nogen indtaegter fra kopiering, fordi folk der kopierer spil har ikke til hensigt at betale for spil alligevel.


Og dog.. De spil jeg ejer originalt er allesammen nogen jeg har købt, fordi jeg ville spille det online - Tag nu f.eks det originale HL.. Alle der ville spille CS skulle have en key. Dette gør sig dog også gældende for mange andre spil.. Starcraft, battlefield 1 & 2 er spil jeg har originalt da jeg ønskede at spille dem online, hvorimod f.eks. GTA serien som jeg er helt vildt med har jeg ikke købt, på trods af jeg nok burde støtte dem.. Men det var ikke nødvendigt.
Gravatar #22 - myplacedk
15. mar. 2007 11:23
Dette sker som en konsekvens af ulovlig kopiering af deres produkter.

Vrøvl. Det sker fordi de sælger for lidt. Så længe der sælges nok, er det ligegyldigt om så 99% af brugerne er pirater, hvis de alligevel ikke har tænkt sig at købe.
Hvem ved, måske har halvdelen af deres betalende kunder kun købt, fordi de har prøvet en piratkopi, og kunne lide det. Det gælder i hvert fald for praktisk talt alle de spil jeg har, som har kostet over en 50'er.
Gravatar #23 - luuuuu
15. mar. 2007 11:32
det forstår jeg ikke, de har da lige udtalt at der vil komme en del nye dreamfall "episoder". det giver da slet ingen mening.
Gravatar #24 - UltimateW
15. mar. 2007 12:17
#23 jo, hvis man gør dem til online spil i et eller andet omfang, så giver det mening.

Funcom announced that the Norwegian Film Fund will provide fund for Funcom to develop the online version of Dreamfall. However, there is no more Information about Dreamfall Chapter at this moment.


http://news.mmosite.com/content/2007-03-01/2007030...
Gravatar #25 - luuuuu
15. mar. 2007 12:22
#24

ifølge en dev blog for en af gutterne der arbejder på funcom's ikke-endnu-annoncerede mmo (the world online) så er dreamfall chapters ikke mmo. han skrev at dreamfall måske en dag ville gå online, men ikke før chapters var lavet færdig.

og jeg kan selvfølgelig ikke komme ind på den rigtige irc chan og finde linket her fra jobs, så det må blive senere.

men som der også står i dit link:
The grant enables Funcom to establish a core technology team which will research online-only delivery methods of episodic content, as well as lay the foundation for a later pre-production phase of ¡®Dreamfall Chapters¡¯.

så de udvikler en online-only måde at sælge spil på, lidt ala steampowered, hvor man også kan købe dreamfall allerede.

men jeg tror personligt ikke der er hold i at funcom stopper helt med at lave offline spil.
Gravatar #26 - ano
15. mar. 2007 12:25
Spil på Steam platformen, kan måske være en idé ?
Jeg er ikke sikker men for mig virker den rimlig sikker.
Gravatar #27 - pote
15. mar. 2007 12:33
Jeg håber, at deres fokus på Age of Conan kan flytte udgivelsesdatoen fremad! Er spændt på det spil.

Men hvorfor laver de ikke en blanding af offline og online? Spil du kan spille som storyline offline og så med flere muligheder online.
Gravatar #28 - [KAFK]Tiger
15. mar. 2007 14:33
#26 Steam er også for nem at gå udenom, hvis man ikke vil spille multiplayer. Og det er det der er det store dilemma med Dreamfall, da det jo er et single-player adventurespil. Uanset hvilken form for validering de smider på spillet, så kan det hackes hvis selve spil-indholdet ligger lokalt. Den eneste måde de kan undgå dette på, er at ligge (noget af) spilindholdet på en server, men det virker ret tåbeligt med et single-player spil..
Jeg venter spændt på opfølgeren, og især på at finde ud af hvordan de løser det her online single-player problem.
Gravatar #29 - Taxwars
17. mar. 2007 13:44
"Dette sker som en konsekvens af ulovlig kopiering af deres produkter."

Dvs, "Vi har ikke solgt så mange kopier som vi i vores våde drømme havde håbet på, og da vores spil er perfekt og eftertragtes af alle så må det være pirater"

Yeah right, get a life loosers.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login