mboost-dp1

Fraunhofer-Gesellschaft

Fraunhofer opfinder ny 3D-billede-teknik

- Via Fraunhofer-Gesellschaft - , redigeret af Emil

Skal man reklamere via plakater, er det vigtigt at skille sig ud, så reklamen bliver set af så mange som muligt. Det mener Fraunhofer, de kan hjælpe med, med en ny opfindelse, der skaber 3D-plakater med stor dybdevirkning.

I stil med den 3D-effekt man nogle gang finder på forsiden af nogle bøger, cd’er og andre steder, der opnås ved brug af et prismesystem med flere facetter, så har Fraunhofer udviklet et lignende system, blot meget mere omfattende.

Instituttet har valgt at benytte op til 250.000 små linser, der er monteret på plakaten. Afhængig af betragtningsvinklen tillader linserne at vise op til 30.000 forskellige billeder.

Et computerprogram sørger for at beregne det meget komplicerede billede, så det via linserne vises i 3D og fra flere vinkler. Et billede på en kvadratmeter rummer lige så mange data som svarende til en spillefilm.

Fraunhofer har lavet en prototype i A0-størrelse og fremhæver, at både dybdevirkningen skarpheden af billedet er meget bedre, end hvad man tidligere har set.

De første produkter forventes at komme på gaden i løbet af næste år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Satai
4. maj 2010 14:33
Det lyder sku' dyrt, men ikke mindre nice af den grund!
Gravatar #2 - myplacedk
4. maj 2010 14:58
Det lyder umiddelbart som et hologram. Det nye er IKKE "dybdevirkning og skarphed", da hologrammer er rigtigt gode til dette.

Men så må jeg jo læse nyheden, for at finde det nye. ;-)

EDIT: Nyheden synes jeg nu også beskriver et hologram. Fabrikationsprocessen er nok anderledes, men principperne lyder ret ens.
Gravatar #3 - myplacedk
4. maj 2010 15:05
Jeg kan i øvrigt afsløre allerede nu, at det nyhedens illustration viser, ikke vil kunne ske. Motivet kan godt være foran mediet, men kan ikke gå forbi rammet set fra en given vinkel.
Gravatar #4 - Sorvin
4. maj 2010 15:10
Jeg tænker.... Back to the Future! :D

Kan lige forestille mig luntende ned af en gågade forbi bio og en mega haj kommer ud og prøver at sluge mig! :D
Gravatar #5 - kr00z0r
4. maj 2010 15:39
#4 Ja, og de skal til at skynde sig, der er kun 5 år til 2015. Og de skal også til at lave en helvedes masse efterfølgere til Dødens Gab i en fart.
Gravatar #6 - Aggiz
4. maj 2010 16:55
"Skal man reklamere via plakater, er det vigtigt at skille sig ud, så reklamen bliver set af så mange som muligt."

Ja de første der kommer af dem vil måske kunne gøre dette, men når først der kommer flere og flere kommer der igen et ordentligt lag clutter, som de reklamerende virksomheden, skal prøve, at komme igennem.

Gravatar #7 - devnn
4. maj 2010 18:42
#6 Ja som al anden teknologi med konkurrenter hvor man konstant skal overgå sig selv for at blive på markedet.
Gravatar #8 - tommyhj
4. maj 2010 20:31
#2

Det er ikke et hologram. De har forfinet de riflede vippe-billeder som man kan få som 3D plakater i Kvickly. Den metode er den eneste der på sigt kan give rigtig 3D uden briller.
Gravatar #9 - Törleif Val Viking
4. maj 2010 21:55
De mangler bare at kombinere den med retningsbestemt lyd, så har vi noget der batter !
Gravatar #10 - myplacedk
5. maj 2010 06:29
#8
Jeg ved godt det ikke er hologrammer, så ville der jo SLET ikke være nogen nyhed. Jeg spekulerer bare over hvad forskellen er.

(Og hvordan man kan lave en pressemeddelelse uden den detalje.)
Gravatar #11 - Hald
5. maj 2010 06:54
Hvis det bliver lavet rigtig smart, så laver man en viewer-del med linserne indbygget, så man bare kan udskifte det bagved for at skifte indhold..
Gravatar #12 - myplacedk
5. maj 2010 07:00
#11
Og når den langtidsledige skal rundt og skifte i hele byen, så får han motivet til at passe 100% med de formentlige mere end 500.000 mikrolinser?

Nah, den tror jeg ikke på. De praler jo netop med at have fundet på noget smartere.
Gravatar #13 - xenocrates
5. maj 2010 07:40
Sådan som jeg læser nyheden så er det netop et hologram der er tale om. Blot er det et mere detaljeret hologram, som i stedet for polyfacetterede prismer har linser. Hvis billedet beregnes af en computer og en maskine påsætter de mange små linser, så kan jeg godt forestille mig at der bliver tale om en meget mer overbevisende 3D-effekt end den man ser på coveret af diverse film i kvickly i dag.
Gravatar #14 - Scapegoat
5. maj 2010 08:00
Jeg vil da håbe at man laver en ny reklame teknologi, og så vælger at lave billederne inde under digitale... ? Eller er jeg den eneste som prøver at tænke fremad..?
Gravatar #15 - myplacedk
5. maj 2010 08:03
#14
De skal såmen nok tænke så langt fremad. Men de er også nødt til at tænke knapt så langt fremad. ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login