mboost-dp1

Flickr - raindog808

Fransk filmpirat provokerer filmindustrien

- Via Times Online - , indsendt af Hůňděštějlě2

I den lille franske by Vierzon blev der i 2006, et år efter den lokale biografs åbning, vist Spiderman III. Dagen efter forevisningen kunne man finde en kopi af filmen optaget med kamera fra biografen.

Biografen, der har navnet Ciné Lumière, kunne genkendes, idet der i film er indlagt mærker i billeder og lydspor, der kan identificere de enkelte kopier, som er sendt ud til biograferne.

Efter den første film er der fra den samme biograf fortsat med at dukke kopier op af andre film, alle optaget af en person, der kalder sig “THX Fuck”. Det fik den franske organisation for bekæmpelse af piratkopiering til at hyre to detektiver til at finde den skyldige, men hidtil uden held.

Detektiverne undersøgte operatøren, der var uskyldig, de satte sig ned bag publikum og belurede dem fra skjulte positioner i biografen. Uden at finde personen bag optagelserne valgte biografen at tage historien op i den lokale presse, i håb om at nogle vil angive vedkommende, hvilket dog endnu ikke er sket.





Gå til bund
Gravatar #51 - Style
8. sep. 2009 22:11
Kunne man forestille sig, at piraten slet ikke sider i biografen og optager filmene, men i stedet bytter om på distribution, så det ser ud som om han optager i den omtalte biograf, men i realiteten foregår det i nabo-biografen? :)
Gravatar #52 - stekkurms
8. sep. 2009 23:22
Hjorten (19) skrev:
Ja! Som #3 siger er det i de fleste versioner butleren der er morderen.
Jeg har set fem forskellige eksemplarer af den, og i alle fem var det Ulf.

Style (51) skrev:
Kunne man forestille sig, at piraten slet ikke sider i biografen og optager filmene, men i stedet bytter om på distribution, så det ser ud som om han optager i den omtalte biograf, men i realiteten foregår det i nabo-biografen? :)
Det ville være nemt for dem at undersøge. De kan jo bare se på de ruller biografen har, og hvis de ikke har den forventede kode, så er der nok byttet rundt.

Min første tanke var dog også, at det kunne være i distributionen. Måske nogen har haft mulighed for at kopiere dem inden de blev sendt ud til biografen. Det er sværere at spore, hvis det sker inden.

Men, hvis man havde den slags muligheder, hvorfor skulle man så gøre sig besværet med at få sporet til at pege på en biograf. De kunne jo også bare have taget filmruller, der skulle sendes ud til mange forskellige biografer. Så ville de nok aldrig være kommet på sporet af det.

Jeg spekulerer også på om der er nogen pirater, der optager filmen fra 2-3 forskellige biografer og så kombinerer optagelserne for at fjerne mærkningen.
Gravatar #53 - Jackiass
9. sep. 2009 06:13
Jeg kan heler ikke helt se hvor han provokerer filmindustrien? Jeg havde sådan glædet mig til at høre hvilke finurligheder denne CAM-artist havde fundet på som gjorde at han skilte sig ud fra de andre :(
Gravatar #54 - JannickS
9. sep. 2009 07:38
Wikipedia skrev:
THX er et firma stiftet af George Lucas, der skal sikre standarden for lyd, billede og komfort i biografer. Firmaet blev stiftet fordi George var utilfreds med kvaliteten af biografernes udstyr, da hans Star Wars-film skulle fremvises.

Hvis en biograf godkendes af THX, får den et THX-certifikat.


Ved navnet "THX Fuck" ville mit gæt være at han provokerer George Lucas, (som mener at lyd/billed skal være bedre) ved at lave dårligere optagelser a filmen.. Måske ikke det bedste gæt - men i det midste giver det mere mening end "tak knep" :P
Gravatar #55 - rmariboe
9. sep. 2009 12:46
#13 << Øh, det gør man vel ikke i moderne biografer med moderne projektionsapparater..? - Og hvordan kan en operatør manuelt skabe en overgang glidende nok til, at gæsterne ikke lægger mærke til det? Og hvorfor skulle dette cue ikke gives audielt i operatørrummet frem for at genere gæsterne?
Det lugter lidt af, at du har set og attribuerer en snert af virkelighed med Fight Club :)

#18 << Ja, den engelske version er et glimrende eksempel.

#33 << Danske biografer benytter hovedsageligt filmruller - en del fremviser desuden digitalt.

#35 << Skodkvaliteten i biografen i Esbjerg skyldes formodentlig, at de overtager ruller fra større biografer omkring i landet - jo tidligere i kæden, en biograf modtager rullen, des mere skal den betale. Derfor er kvaliteten altid ringere i mindre biografer med mindre budget. Digital fremvisning er endnu ikke de facto.

#42 << Ikke korrekt. Provokation behøver ingenlunde at være følgen af en bevidst handling. Så jo, de provokeres.

Ordet stammer fra Latin, "provocare", som er sammensat af pro, frem og vocare, at kalde - altså er betydningen "at fremkalde". Og som det ses, fremkalder manden repræsentanter af filmindustrien.

#46 << Hvorfra har du, at biograferne modtager digitale kopier på harddisks? Jeg synes, at jeg har set projektionsudstyr med shitloads af skivelæsere (hvadenten det var BD- eller DVDskivelæsere) til billede + DVDskivelæsere til lyd...

#47 << 70mm er ikke utopisk i danske biografer - du kunne fx. have oplevet en hel festival som ode til det format.

#49 << Hvorfor skulle distribution af digitale biograffilm ikke kunne gøres digital?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login