mboost-dp1

WTF is this developer doing?


Gå til bund
Gravatar #1 - Adagio
6. feb. 2017 09:11
I min tid som .Net udvikler har jeg oplevet mange 'interessante' ting. Både kode som virkeligt har givet mig en "WTF is this developer doing"* oplevelse, men også kommentarer fra andre udviklere


*Den værste af den her slags er nok den, hvor man kigger i noget kode man selv har skrevet for langt tid siden og så få sådan en oplevelse hehe




Den ældste historie jeg kan komme med er fra dengang jeg startede på mit første softwareudviklings job. Her så jeg at der lå noget gammelt kode der blev ved med at forespørge i en tabel omkring noget data (always only reading, never writing). Den tabel der blev kaldt hele tiden havde to felter (Id og tekst). Der var to rækker data deri (1, "Ja" og 2, "Nej"). Tabellen hed "JaEllerNej". Måske lidt overkill at smide det ind i en tabel :)

En lidt mere skræmmende historie oplevede jeg i begyndelsen på en ny arbejdsplads jeg var ved for et par år siden. Min første opgave krævede at jeg lavede et nyt projekt fra bunden, hvor jeg så hurtigt begyndte at kode de værktøjer op som jeg skulle bruge til både det her projekt med også fremtidige projekter.
Efter et par uger var det klar til at jeg kunne vise noget til min udvikler kollega (der vidst havde udviklet software i over 10 år). Min solution bestod på det tidspunkt af to projekter (et projekt decideret til den opgave jeg var i gang med, og et projekt til mine hjælpeværktøjer) og alt i alt havde jeg omkring 10 forskellige klasser, hvor de fleste var meget simple klasser
Jeg viste lige hurtigt min kollega rundt i koden. Fortalte ham grundlæggende, hvad koden gjorde, hvad mine hjælpeværktøjer var til og hvad de forskellige klasser blev brugt til
Hans første kommentar: "Det er godt nok MANGE klasser. Det bryder jeg mig ikke om!"
Holy cow. Jeg tænkte at hvis han synes at 10 klasser er mange klasser, så skal han da bare vente et års tid og se hvor mange klasser jeg så vil have
I mellemtiden har jeg så fundet ud af at hans største projekt nok havde omkring 6 klasser, hvor de fleste var navngivet "Form1", "Form2", etc


Hvad er det sjoveste/underligste i nogensinde har oplevet?
Gravatar #2 - kblood
6. feb. 2017 15:29
Jeg har ikke selv så mange oplevelser som dette. Det har nok mest været mig selv hvor man kan huske at man i starten gjorde nogle ting som ikke var specielt smart når man tænker på hvor meget simplere og mere effektivt det kunne gøres hvis man kendte lidt mere til løkker og sådan.

Nu startede jeg så med at kode på Commodore 64 i BASIC, og det gav da også lidt den start at programmer helst var en fil og alt lå i samme program, og GOTO var nok cirka brugt på hver 5. til 10. linje.

Jeg er da kommet væk fra at ligge alt kode i en funktion og en klasse, men hælder stadig til at man ikke altid skal lave en ny metode eller klasse som egentlig lige så godt kan være en del af noget andet, før man er sikker på det rent faktisk giver mening og at flere metoder eller klasser skal bruge denne kode.

Jeg har nu hørt en del historier fra andre om hvordan folk i virksomheder har forstået nogle begreber forkert og chefer med underlige krav til deres medarbejdere.

Jo, jeg kan huske en ting jeg gjorde, og hvor jeg egentlig vidste det ikke var særligt optimalt. Jeg lavede en "Vampyrchat" i PHP, men jeg havde ikke lært SQL endnu af nogen slags, så jeg valgte i stedet at det hele blev gjort i tekst filer... Så altså hver gang en person skrev en linje, så blev der tilføjet en linje tekst i et tekst dokument på serveren. Den kom aldrig til at køre online på en server... men jeg vidste også godt at det nok hurtigt ville skabe nogle problemer. Jeg kendte da ikke så meget til transaktioner og styring af dem og sådan, men kunne stadigt godt se at jeg manglede noget i den stil for at sikre at dette ikke hurtigt skabte en masse problemer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login