mboost-dp1

Tid til Blu-ray?

Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
2. nov. 2011 07:31
Sidst jeg overvejede Blu-ray var teknologien ikke moden nok til mig. Jeg har ikke fulgt med siden, og nu overvejer jeg det så igen.

Hvis jeg smækker en DVD-film i en Linux-PC, så kan jeg se filmen, rippe rippe byte for byte, konvertere til et hav af formater osv osv. Jeg kan gøre som det passer mig.

Hvis jeg nu køber et tilfældigt USB Blu-ray drev, kan jeg så det samme med Blu-ray film?

(USB fordi det er til et medie-center, hvor et drev der passer i koster meget mere.)

EDIT: Jeg glemte at vælge forumkategori. Oh well, "tagwall" går nok.
Gravatar #2 - Lylover
2. nov. 2011 07:52
Jeg ved godt, det er en ny service for rigtig mange.
Faktisk er der ikke mange der kender denne services fulde potentiale.

Men giv den et skud: http://google.com
Gravatar #3 - myplacedk
2. nov. 2011 07:56
Yep-yep, skulle have været kategoriseret som dumt spørgsmål, I know. :)
Gravatar #4 - Qw_freak
2. nov. 2011 07:56
myplacedk (1) skrev:
Hvis jeg nu køber et tilfældigt USB Blu-ray drev, kan jeg så det samme med Blu-ray film?

Ja...
Gravatar #5 - Magten
2. nov. 2011 08:03
Qw_freak (4) skrev:
Ja...
Kan man?

Jeg har godt nok ikke ledt efter det, men jeg er ikke stødt på nogen tools til Linux der kan bryde beskyttelsen på Blu-ray film.
Gravatar #6 - fjols
2. nov. 2011 08:14
Det ser ikke ud til at man kan spille dem native i Linux, jvf. dette link. Jeg ved ikke hvor nyt det er dog.

Dog fandt jeg dette:

http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=7&t=46426 skrev:
VLC 1.2 will play Blu-Rays.
Nothing fancy so far, no menus, BD-J or BD-Live++ crap.

It will work with encrypted blu-ray and some encrypted blu-rays.

Så måske når VLC 1.2 udkommer.

Derudover har jeg set et program kaldet MakeMKV nævnt flere steder, dette koster dog penge og deres hjemmeside er nede lige nu, så har ikke kunne undersøge det nærmere.
Gravatar #8 - myplacedk
2. nov. 2011 10:08
Tak.

Jeg tror egentlig at denne side giver et godt overblik over situationen:

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormat...

Jeg dropper det for denne omgang. Måske prøver jeg at finde nogen der kan/gider rippe skiver for mig, ellers må jeg jo bare fortsat undvære at købe HD-film.
Gravatar #9 - OxxY
2. nov. 2011 10:30
myplacedk (1) skrev:
Sidst jeg overvejede Blu-ray var teknologien ikke moden nok til mig. Jeg har ikke fulgt med siden, og nu overvejer jeg det så igen.

Tror det du mener er at Linux ikke er moden nok til Bluray :P
Gravatar #10 - Mort
2. nov. 2011 10:53
OxxY (9) skrev:

Windows er vist heller ikke moden nok til Blueray. For at kunne afspille blueray film på Windows er det nødvendigt at købe et 3rd party program til afspilningen og sidst jeg kiggede efter det så integererede det 3rd party program ikke specielt godt sammen med produkter såsom Windows Media Center.

I mine øjne er blueray for besværligt til at investere penge i. Det er blevet overflødigtgjort af højhastighedsinternetforbindelser hvilket giver mulighed for at hente film og gemme dem på ens harddisk (Lovligt eller ulovligt).
Gravatar #11 - myplacedk
2. nov. 2011 14:11
OxxY (9) skrev:

Jeg overvejede at rippe i en Windows-installation i en virtuel maskine, og så afspille det DRM-fri resultat hvor det passer mig. Det viser sig at det hverken er billigere eller nemmere.

OS X er aaalt for dyrt, og mig bekendt ikke en god ide på en PC.

BSD'erne har samme problem som Linux.

Fællesnævneren her er Blu-ray. Kopibeskyttelsen på DVD'er opdager jeg ikke uden at lede efter den, der er Blu-ray ikke kommet til endnu, langt fra. Ergo er Blu-ray teknologien ikke moden nok til mig.
Gravatar #12 - myplacedk
2. nov. 2011 14:14
Mort (10) skrev:
højhastighedsinternetforbindelser hvilket giver mulighed for at hente film og gemme dem på ens harddisk (Lovligt eller ulovligt).

Ooooh, lad mig en helt almindelig DRM-fri MKV-fil (el. lign.) med en film i HD, så skal jeg gerne betale lige så meget som Blu-ray versionen koster i butikkerne.

Faktisk har jeg betalt hvor hver eneste feature-length film jeg kunne downloade lovligt og DRM-frit, som jeg har fundet i de seneste år. Og den film var enda gratis, så det blev til en frivillig donation.
Gravatar #13 - Qw_freak
2. nov. 2011 17:52
Er der ikke nogen programmer du kan bruge igennem wine?
Gravatar #14 - Daniel-Dane
2. nov. 2011 19:39
Qw_freak (13) skrev:
Er der ikke nogen programmer du kan bruge igennem wine?

Med Blu-ray-driver?
Gravatar #15 - Emil Melgaard
2. nov. 2011 19:47
Det nemmeste på Windows er at køre AnyDVD HD og så bare kopiere indholdet af blu-ray disken eller lave det til en iso-fil.

Det er lidt sværere at lave en fancy mkv-fil, men ikke sværere end at med dvd.

På Linux findes der nogle værktøjer, men det er vidst stadigvæk et område der under heftig udvikling. For nogle år siden fulgte jeg med spænding med i denne tråd: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=140571 men der vidst kommet en hel del nyt siden.

Problemet er at blu-ray afspillerne forventes at kunne opdateres, så indtil master nøglen for BD+ findes, vil der hele tiden kunne komme nye kopibeskyttelser.
Gravatar #16 - myplacedk
2. nov. 2011 20:03
Emil Melgaard (15) skrev:
Det nemmeste på Windows er at køre AnyDVD HD og så bare kopiere indholdet af blu-ray disken eller lave det til en iso-fil.

63-119 euro... Det er jo ca. hvad drevet koster. For at få adgang til det jeg har betalt for.

Hvis det betød mere for mig, så måske. Men hvis de vil have mine penge, må de sælge noget jeg vil have - film uden bøvlet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login