mboost-dp1

Open source 2024


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
23. jan. 2024 16:38
Linux kernel project:

https://lwn.net/Articles/952034/

Rust compiler project:

https://jyn.dev/the-rust-project-has-a-burnout-pro...

Med en lettere omskrivning af Thomas Nielsens kendte ord: open source har sejret ad helvede til.
Gravatar #2 - larsp
23. jan. 2024 17:18
Ang. burnout. Stress er en dræber. Jeg mindes at have set et citat af en af de tidlige milliardærer, Vanderbilt, Rockefeller el. lign. at vedkommende hvis han havde valget, ville vælge at droppe milliarderne og leve et liv uden stress.

Jeg ved ikke hvad svaret er andet end at stress typisk bliver rigtig ondt når man føler sig fanget i en situation man ikke kan komme ud af.

Om open source fører til mere stress end kommerciel softwareudvikling ved jeg ikke. Man kan jo "sige op" fra et normalt job. Og man kan "slippe tøjlerne" i open source projekt. Begge dele nemmere sagt end gjort.
Gravatar #3 - arne_v
23. jan. 2024 17:45
larsp (2) skrev:

Om open source fører til mere stress end kommerciel softwareudvikling ved jeg ikke.


IT branchen er generelt berygtet for meget overarbejde. Og lange arbejdsuger vil typisk også betyde stress. Så det er ikke et open source specifikt problem.

Men der er nok nogle faktorer som er specifikke for open source:
- for en pæn del af open source maintainere er open source maintenance ikke deres rigtige arbejde d.v.s. at det er oveni fuldtids arbejde - altså 40-50 timers arbejde + 5-20 timers open source arbejde om ugen
- og mens alle bliver betalt for deres normale fuldtids arbejde er der mange som ikke bliver betalt for deres open source arbejde og jeg har en teori om at arbejde uden løn er mere stressende end arbejde med løn
- open source projekter har meget sjældent nogen som overvåger/styrer arbejdsmængde og udviklernes tilstand mens en virksomhed har diverse managers, project managers og teams leads som har ansvar for det
- bruger er nogen gange urimelige, og mens en utilfreds bruger af et MS produkt kan ringe til deres kundeservice og hidse sig op uden at udviklerne hører omd et, så vil en utilfreds bruger af et open source produkt nogen gange spamme udviklerens email med urimelig kritik og håbløse forslag

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login