mboost-dp1

Nye features til IPv6 test

Gå til bund
Gravatar #101 - kasperd
8. feb. 2012 08:43
Jeg overvejer om jeg kan tilføje en test for om klienterne har support for opportunistic encryption med IPsec. Men før jeg begynder på det vil jeg lige høre om der er nogen som har set situationer hvor opportunistic encryption faktisk blev brugt.
Gravatar #102 - kasperd
22. feb. 2012 01:45
freesoft (70) skrev:
14/20, men der mangler nu kun 2 billeder. 22 og 34.
Jeg har ændret teksten så den nu siger "Du har hentet 14 ud af 20 tiles inden for 2 sekunder."

Er den formulering præcis nok, eller skal den sige "Du har hentet 14 ud af 20 tiles inden for 2 sekunder og ikke flere tiles de næste 3 sekunder."
Gravatar #103 - kasperd
6. mar. 2012 23:51
Jeg lavede lige en statistik måned for måned på hvordan fordelingen var på antal brugere fordelt i tre kategorier:

1. Kategori fuldt funktionel IPv4 (henter 8 af de 20 tiles)
2. Fuldt funktionel IPv4 og IPv6 (henter alle 20 tiles)
3. Har et problem (alle andre kombinationer)

May 66% IPv4 14% IPv6 20% Problem
Jun 41% IPv4 52% IPv6 7% Problem
Jul 52% IPv4 38% IPv6 10% Problem
Aug 48% IPv4 38% IPv6 14% Problem
Sep 50% IPv4 20% IPv6 30% Problem
Oct 84% IPv4 9% IPv6 7% Problem
Nov 59% IPv4 34% IPv6 7% Problem
Dec 59% IPv4 23% IPv6 18% Problem
Jan 84% IPv4 11% IPv6 5% Problem
Feb 74% IPv4 13% IPv6 13% Problem
Mar 69% IPv4 23% IPv6 8% Problem

Statistikken skal selvfølgelig tages med en række forbehold. Det er begrænset til brugere, som har tilgået testen. Det vil sige for få til at være et repræsentativt udsnit af noget som helst. Og er nok skævt fordelt da personer som prøver at sætte IPv6 op eller som har et problem nok vil være overrepræsenteret i sådan en test.

Jeg burde nok også lave lidt mere statistik på brugere med et problem for at kategorisere problemerne. Ikke alle brugere med et problem har lige store problemer. Jeg har ikke taget højde for urimeligt langsom indlæsning af siden i ovenstående statistik, så procentdelen med et problem er nok lidt højere.
Gravatar #104 - kasperd
10. mar. 2012 09:56
Jeg har opdateret IPv6 stakken på serveren. Det burde ikke give nogen synlige forskelle. Men det giver mig mulighed for at implementere lidt flere forbedringer til koden bag facaden.
Gravatar #105 - Daniel-Dane
10. mar. 2012 19:33
Linker din updatelog til denne tråd?
Gravatar #106 - kasperd
11. mar. 2012 14:23
Daniel-Dane (105) skrev:
Linker din updatelog til denne tråd?
I så fald ville jeg have skrevet ti gange så mange indlæg i denne tråd.
Gravatar #107 - Bwana
12. mar. 2012 06:51
Tak for dit link. Det gav mig mulighed for at teste den sixxs.net tunnel jeg har lavet på min router der kører OpenWRT :-)
Gravatar #108 - kasperd
23. mar. 2012 09:53
Relateret til IPv6, så opdagede jeg lige at Google Public DNS er begyndt at understøtte IPv6. Det gjorde den ikke sidst jeg checkede. Er her nogen som ved, hvor længe det har været supporteret?

Nu mangler de bare at få deres egne autoritative DNS servere på IPv6 og få IPv6 support i gmail.
Gravatar #109 - terracide
23. mar. 2012 12:41
Kan fortælle at hvad angår udbredelsen af IPv6 i RIPE's område...så har +50% a AS'erne...ikke engang en IPv6 IP range.

Tror på at eventen til sommer kommer til at være startskuddet *host*
Gravatar #110 - kasperd
27. mar. 2012 19:47
Nu viser testen også hvilket mærke af netkort man bruger, hvis ellers den oplysning er tilgængelig.
Gravatar #111 - Tukanfan
27. mar. 2012 21:41
Er det noget browserkode der afvikles, eller hvor fås informationerne fra?
Gravatar #112 - kasperd
27. mar. 2012 22:04
Tukanfan (111) skrev:
Er det noget browserkode der afvikles
Nej, testen bruger ingen scripting på klienten overhovedet. Det kan også bruges på en browser uden javascript. Alt der kræves af browseren er at den er i stand til at hente billeder og iframes parallelt over to TCP forbindelser. Det er de fleste browsere i stand til.

Tukanfan (111) skrev:
hvor fås informationerne fra?
Fra IPv6 adressen. Nogle IPv6 adresser er genereret udfra netkortets MAC adresse. Hvis man besøger siden med sådan en IPv6 adresse vil min kode finde MAC adressen i IPv6 adressen og slå den op i oui.txt.

Jeg tilføjer sikkert også snart en feature til at vise MAC adressen. Det kan jeg lige så godt, så har man lidt mere information på den måde.

Den første bruger som testen kunne vise oplysninger om mærke på netkortet var inde på siden mens jeg skrev dette indlæg. Før det var der to andre brugere inde, som dog ikke kunne få vist oplysninger om netkortet.

Der var en bruger inde på siden gennem en Teredo klient. Bruger man en Teredo klient er oplysninger om MAC adressen ikke synlig. Teredo adresser er aldrig baseret på MAC adressen.

Der var en anden bruger inde på siden gennem 6to4. Jeg tror det var en automatisk tunnel sat op af Windows, i hvert fald havde adressen en struktur som ligner den som Windows bruger.

Når Windows sætter 6to4 op vil de sidste 32 bits af IPv6 adressen være en kopi af IPv4 adressen. Og en 6to4 adresse har også en kopi af IPv4 adressen tidligere i IPv6 adressen. Så man kan se at disse 32 bits går igen to gange.

IPv6 adresser med oplysninger om MAC adressen kan sagtens bruges med 6to4, det er bare ikke noget, som Windows gør som default. Hvis man har connection sharing er der til gengæld mulighed for at testen kan se MAC adresser på andre computere på det pågældende LAN.
Gravatar #113 - kasperd
28. mar. 2012 17:43
Jeg konstaterede at det er meget få brugere, som har en synlig MAC adresse. Her er en komplet statistik over de MAC adresser jeg har set på testen i al den tid den har eksisteret:

1 ASUSTek COMPUTER INC.
3 Apple
3 Apple, Inc
1 Askey Computer
1 GIGA-BYTE TECHNOLOGY CO.,LTD.
1 HTC Corporation
1 Hon Hai Precision Ind. Co.,Ltd.
1 Hon Hai Precision Ind.Co.Ltd
3 Intel Corporate
Gravatar #114 - XorpiZ
28. mar. 2012 18:26
Hon Hai Precision.. heh. Det er åbenbart Foxconn i forklædning :)
Gravatar #115 - kasperd
11. apr. 2012 07:54
kasperd (112) skrev:
Jeg tilføjer sikkert også snart en feature til at vise MAC adressen.
Det er sket. Hvor man før kunne se f.eks.
Dit netkort er af mærket: Intel Corporation
vil man nu i stedet f.eks. se
Din MAC addresse er: 00:04:23:b4:1d:96 (Intel Corporation)
Gravatar #116 - kasperd
19. apr. 2012 05:50
Jeg har lige rettet en fejl som gjorde at en person blev vist denne fejlagtige besked:
Din MAC addresse er: 00:00:00:00:00:00 (XEROX CORPORATION)

Den fejl var tilpas dum til at det er kun rimeligt at jeg giver en kvajebajer til personen som blev udsat for den besked. Når vedkommende møder mig må han blot oplyse den korrekte MAC adresse for at bevise at han er den retmæssige modtager.

For de nysgerrige er den fejlbehæftede kodelinie her:
qsort(mac_address, mac_addresses, 16, compare_mac);
Det skulle være åbenlyst for enhver hvad fejlen er.
Gravatar #117 - Alrekr
19. apr. 2012 05:56
kasperd (116) skrev:
Det skulle være åbenlyst for enhver hvad fejlen er.

:(
Gravatar #118 - terracide
19. apr. 2012 06:18
.oO(Jeg skulle næsten spoofe min MAC til 00:FE:DE:0A:BE:00 og tage tasten...bare for at drille Kasper...)
Gravatar #119 - drbravo
19. apr. 2012 11:11
:(
Gravatar #120 - Tukanfan
22. apr. 2012 20:28
Kan det passe der skal stå 6 istedet for 16? Hvordan det desuden er blevet til den omtalte fejl, kan jeg ikke regne ud. Måske du kan fortælle hvad kodelinjens funktion er?
Gravatar #121 - kasperd
22. apr. 2012 22:55
Tukanfan (120) skrev:
Kan det passe der skal stå 6 istedet for 16?
Korrekt.

Tukanfan (120) skrev:
Hvordan det desuden er blevet til den omtalte fejl
Selv for mig som har skrevet koden gik der et minuts tid fra jeg havde opdaget fejlen til jeg forstod hvordan den fejl kunne resultere i førnævnte symptom. Så der er ikke noget at sige til at du ikke ud fra den ene linje kan se sammenhængen mellem fejlen og symptomet.

Den nævnte linje sorterer et array med MAC adresser. Der kan være dubletter, de vil i så fald blive fjernet efter sorteringen. Der kan dog kun være dubletter, hvis samme MAC adresse har været embedded i flere forskellige IPv6 adresser.

I mine unit tests blev den pågældende linje dog kun afviklet med et array med kun et enkelt element. Det samme gjaldt for de første mange der var inde på testen efter den feature var blevet introduceret. Og derfor blev det ikke umiddelbart opdaget at sorteringen ikke virkede.

Det der skete ved den første person som havde to forskellige IPv6 adresser med samme embeddede MAC adresser var følgende. De første to array indgange var udfyldt med korrekte MAC adresser, det fylder i alt 12 bytes. Resten af arrayet var aldrig blevet skrevet til, så det indeholdt nuller, som operativsystemet havde skrevet ved allokering.

Så blev arrayet sorteret, men fejlagtigt var størrelsen på hver indgang angivet som 16 bytes. Så sammenligningen kigger på de første 16 bytes (som starter med 2 MAC adresser) og de næste 16 bytes (som alle var nul). Da nullerne var mindre blev de flyttet først, og dermed var de 2 array indgange sorteret.

Den efterfølgende kode kiggede på de første 12 bytes og konstaterede at der kun var en enkelt MAC adresse, og den forekom to gange. Derfor udskrev den adressen 00:00:00:00:00:00. (Resten af linjen med teksten XEROX CORPORATION ville have været korrekt for en MAC adresse startende med 00:00:00).
Gravatar #122 - kasperd
2. maj 2012 18:42
Nogen har måske bemærket at det sidste par timer har testen været nede. Jeg er 99% sikker på at årsagen er en hardware fejl. Men her er i hvert fald en beskrivelse af symptomerne, så kan I selv vurdere om i er enige i, at det er en hardware fejl.

Da jeg først ankom hvor serveren er placeret tændte jeg skærmen og der var sort skærm. Det er der ikke noget usædvanligt i, den går automatisk i sort skærm, hvis ikke der trykkes på tastaturet i et minut. Men da jeg trykkede på tastaturet skete der intet.

Da caps lock dioden ikke skiftede, når man trykkede på caps lock tasten og serveren overhovedet ikke reagerede på netværkstrafik på de to interfaces jeg testede gættede jeg på at kernen var gået ned, så jeg trykkede på reset knappen.

Da var det så at jeg konstaterede, at computeren heller ikke reagerede ved tryk på reset knappen. Så jeg slukkede og tændte igen. Serveren startede fint op indtil den skulle aktivere første netkort, så rebootede den spontant. Det skete to gange. Så prøvede jeg netboot. Også ved netboot rebootede serveren spontant så snart den gik i gang med at bruge netkortet.

Jeg vurderede at den måske blev for varm, så jeg slukkede, fjernede noget støv fra nogen af blæserne og tændte igen. Så kunne BIOS ikke engang komme i gang. Det lød som om der var noget mekanisk der ikke kunne komme igang, men jeg kunne ikke vurdere præcist hvor lyden kom fra, men alle blæserne kørte.

Jeg fjernede strømmen fra alle diskene. Så kunne den starte BIOS igen. Da den ingen diske fandt prøvede den at netboote og rebootede igen spontant.

Nu ved jeg bare ikke hvor jeg skal gætte på at fejlen ligger. Er det strømforsyningen eller bundkortet der er deffekt.

Jeg har selvfølgelig backup af de vigtige data fra serveren, så jeg skal nok få testen op igen. Testen er dog afhængig af et par interne design detaljer i min IPv6 stak, og da der lige er en enkelt algoritmisk udfordring, har jeg ikke fået testen opdateret til at køre med den nyeste udgave af min IPv6 stak. Derfor kan jeg ikke bare flytte den over på en anden computer, da de andre kører med en nyere udgave. Så den hurtigste måde at få testen op igen er at installere en ældre udgave af stakken på en anden computer jeg kan bruge indtil jeg får testen opdateret.
Gravatar #123 - kasperd
7. maj 2012 13:24
Så burde testen være fuldt funktionel igen. Jeg er begyndt at overveje hvad muligheder jeg har for at sætte flere redundante testservere op. Men under alle omstændigheder er det vigtigere at få testen over på den nye stak før jeg laver andre ændringer i den.
Gravatar #124 - didriksen86
7. maj 2012 14:07
Det kan godt tyde på at det er dit raid controller der har været halvdød-ish, når det hjalp at fjerne diskene.. Har oplevet det tidligere på serveraid 8k controllere..
Gravatar #125 - kasperd
7. maj 2012 14:13
didriksen86 (124) skrev:
Det kan godt tyde på at det er dit raid controller der har været halvdød-ish, når det hjalp at fjerne diskene..
Den kørte software RAID. Der er ingen hardware RAID controller i maskinen. Og bemærk at selvom alle diskene var koblet fra rebootede maskinen stadigvæk, når den prøvede at netboote.
Gravatar #126 - snesman
8. maj 2012 12:34
XorpiZ (98) skrev:

Der er formentlig ingen, der forstår DD's humor (læs: ingen der synes han er sjov).

Man skal helst være på stoffer for at forstå folk på stoffer...
Gravatar #127 - Daniel-Dane
9. maj 2012 08:40
Hey. Jeg har ikke taget stoffer i noget tid nu! >=(
Gravatar #128 - terracide
9. maj 2012 08:48
"noget"...
Gravatar #129 - myplacedk
9. maj 2012 09:11
terracide (128) skrev:
"noget"...

Skarp og velformuleret som altid.
Gravatar #130 - drbravo
9. maj 2012 09:12
Jeg har ikke trukket vejret i noget tid nu!
Gravatar #131 - snesman
9. maj 2012 09:55
Daniel-Dane (127) skrev:
Hey. Jeg har ikke taget stoffer i noget tid nu! >=(

Jeg stopper med at ryge hver aften når jeg går i seng...

Edit: Jeg forstår dog for det meste din humor, selv om jeg ikke har taget stoffer i noget tid nu:)
Gravatar #132 - terracide
9. maj 2012 13:52
myplacedk (129) skrev:
Skarp og velformuleret som altid.

Præcist...
Gravatar #133 - XorpiZ
9. maj 2012 14:09
Præcis*
Gravatar #134 - terracide
9. maj 2012 14:16
XorpiZ (133) skrev:
Præcis*

Tak fordi du bekræfter min pointe ;)
Gravatar #135 - XorpiZ
9. maj 2012 14:19
Selv tak. Jeg prøver jo bare at hjælpe dig til en bedre hverdag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login