mboost-dp1

First post-legen

Gå til bund
Gravatar #1 - Anders Fedеr
20. nov. 2008 21:01
Denne leg går ud på at gætte hvad der vil ske i en tråd eller hvordan den vil udvikle sig. Alle kan deltage, altså ikke kun first-postere, men den der først laver en korrekt forudsigelse har 'vundet' den forudsigelse. Den som gør forudsigelsen sand har til gengæld tabt.

Legen leges således:

1. Vælg en tråd (nyheder eller andre) og læs hvad den handler om og hvad der er skrevet af kommentarer indtil videre.

2. Lav så en forudsigelse, f.eks. "Terracide vil skrive noget latterligt omkring mennesker med blåt hår.", og noter den ordret et sted på din computer (f.eks. i en tekstfil på dit skrivebord).

3. Generér så en MD5 hash-værdi af din forudsigelse, f.eks fra denne side. F.eks. giver min forudsigelse i punktet ovenfor hash-værdien "bd18acb72eae182110c198a2220d372b".

4. Find selv på en relevant kommentar til tråden, og indtast den øverst i trådens indtastningsfelt nederst på siden.

5. Indsæt hash-værdien som du generede i punkt 3 nederst i indtastningsfeltet.

6. I dit indtastningsfelt vil du nu se en relevant kommentar øverst, og en linje med en hash-værdi i nederst. Klik 'Indsend'.

7. Følg nu diskussionen i tråden.

8. Hvis din forudsigelse fra punkt 2 går i opfyldelse, skriv da en ny relevant kommentar i trådens indtastningsfelt. Under kommentaren indsætter du udråbet "FP!" efterfulgt af din forudsigelse fra punkt 2, ordret som du hashede den i punkt 3, og klikker 'Indsend'. F.eks. ville jeg skulle skrive:
FP! Terracide vil skrive noget latterligt omkring mennesker med blåt hår.

9. Andre deltagere i legen vil nu kunne hashe din forudsigelse som du har angivet den i punkt 8, og se om hash-værdien stemmer overens med den du angav i dit indlæg fra punkt 6.

10. Hvis hash-værdien fra punkt 9 stemmer overens med hash-værdien fra punkt 6, og din forudsigelse fra punkt 2 vitterligt er gået i opfyldelse, så har du vundet, og den der opfyldte den (i mit tilfælde Terracide) har tabt.

Går din forudsigelse aldrig i opfyldelse, så du aldrig når til punkt 8, har du tabt.

Du kan godt have flere hashede forudsigelser i dit indlæg i punkt 6, men i så fald bør de hashes hver for sig og hashværdien indsættes på hver sin linje, og de forudsigelser der ikke går i opfyldelse har du naturligvis tabt.

Lad mig starte. Mine hashede forudsigelser for denne tråd er:
2418230b58eafda48965fcc82f3a6ca6
f9617033b08202fd0c2e621aabf76ae4
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
20. nov. 2008 21:17
Omg, mand. Jeg keder mig sygeligt lige nu, men du tager fanneme guld.
Gravatar #3 - zin
21. nov. 2008 00:53
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med punkt 3 omkring indtastningsfelter. Der er jo kun et for pokker.
Min forudsigelse for denne tråd er:

93661696f2c9bb70aa7b334b96863a1e
Gravatar #4 - Anders Fedеr
21. nov. 2008 01:49
ZiN (3) skrev:
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med punkt 3 omkring indtastningsfelter. Der er jo kun et for pokker.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med punkt 3, men formålet med punkt 4 til 6 er bare at layout'e dit indlæg så hash-værdien kommer til at stå i bunden af det, så det ikke optager alt for megen opmærksomhed for 'uskyldige forbipasserende' der ikke ved hvad det går ud på i forvejen.
Gravatar #5 - Anders Fedеr
21. nov. 2008 11:47
Min første forudsigelse er et eksempel på en forudsigelse der nu teknisk set er gået i opfyldelse, men som kan nå at blive usand igen, hvilket er strategisk usmart fordi når først jeg har afsløret min forudsigelse kan katten jo ikke puttes tilbage i sækken igen.

Henviser igen til en MD5-generator til at tjekke min erklæring. Det er strengen (uden indledende mellerum) efter FP! udråbet der bruges som input til generatoren.

FP! Nogen vil rate mit første indlæg i denne tråd 'Interessant'.
Gravatar #6 - TullejR
21. nov. 2008 12:07
Det der kan jo være selvopfyldende forudsigelser, så det er jo ikke så fandens sjovt.
Gravatar #7 - Anders Fedеr
21. nov. 2008 12:36
Den er jo den moralske sejr det gælder om at vinde, ikke den tekniske. Hvis du laver en selvopfyldende forudsigelse er der nok ikke så mange der vil være imponerede, men hvis du laver en der er der er overraskende eller sjov vil flere være tilbøjelige til at betragte dig som vinder.
Gravatar #8 - Spiderboy
21. nov. 2008 12:41
Dvs. det giver ikke ret meget credit at forudsige en sammenligning med nazisme eller Hitler? Æv... :-P
Gravatar #9 - Anders Fedеr
21. nov. 2008 13:09
Spiderboy (8) skrev:
Dvs. det giver ikke ret meget credit at forudsige en sammenligning med nazisme eller Hitler? Æv... :-P

Jo, det vil netop give fin credit fordi det overraskende da består i at du har vist at trådens deltagere burde kunne have forudset at diskussionen ville resultere i en sammenligning med Hitler, og derfor kunne have undgået at det faktisk skete.

Godwin's Law gælder jo netop kun for diskussioner der kommer for langt ud - der er intet der tvinger trådens frie, rationelle deltagere til at trække den så langt ud at den bliver forudsigelig.
Gravatar #10 - Spiderboy
22. nov. 2008 12:17
Anders Feder (9) skrev:
der er intet der tvinger trådens frie, rationelle deltagere til at trække den så langt ud at den bliver forudsigelig.

Hehe, du vist ikke været i Newz-forumet særlig længe. Det er mere reglen end undtagelsen, at trådene løber løbsk. ;-)
Gravatar #11 - zin
22. nov. 2008 12:29
#10: Nærmere end newz-forumet ville jeg sige "Internettet". :-)
Gravatar #12 - Anders Fedеr
22. nov. 2008 13:19
Spiderboy (10) skrev:
Hehe, du vist ikke været i Newz-forumet særlig længe. Det er mere reglen end undtagelsen, at trådene løber løbsk. ;-)

Ja ja, men man behøver jo ikke skrive det mest forudsigelige af den grund. Skal man endelig flame en tråd sønder sammen kan man da i det mindste gøre det med stil - også for sin egen skyld.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
22. nov. 2008 21:41
66e6e8cbee6e90d50c42d2c8734d3b68
Gravatar #14 - GormDK
6. dec. 2008 21:21
bump
(det lyder som en sjov leg?)
Gravatar #15 - trylleklovn
6. dec. 2008 21:24
Den er sjov, men den kræver også lidt meget arbejde.
Gravatar #16 - zin
7. dec. 2008 01:08
#13: Du glemte at angive hvilken tråd du ævler om.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login