mboost-dp1

Vista shared folders driller


Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
13. jun. 2008 08:30
Jeg har netop installeret Vista på mit medie center, hvor jeg før kørte XP. På min nyligt installerede Vista maskine har jeg af en eller anden grund ikke adgang til mine shared folders.

Jeg har gjort følgende:
- Oprettet en lokal bruger på maskinen med samme brugernavn og password som jeg bruger på mine andre maskiner.
- Gjort brugeren til administrator.
- Disablet firewall'en (Indtil jeg får det til at virke).
- Checket at administrator gruppen har full control adgang til C drevet.
- Prøvet at oprette en shared folder på C drevet hvor Administrators har full control adgang til sharen.
- Verificeret brugernavn og kodeord ved at logge på medie center maskinen via remote desktop (Det virker fint).
- Checket at jeg kan pinge Vista maskinen (Det virker fint).
- Checket at jeg på selve Vista maskinen kan åbne den shared folder, mens jeg er logget på med den oprettede bruger (Det virker fint).
- Sat auditing op for alt failed adgang, så jeg kan se på Vista maskinen hvad der fejler.

Når jeg prøver at connecte til min shared folder får jeg fejlen "Access Denied" (Fejl kode 5, som betyder Access Denied).

I audit loggen på Vista maskinen kan jeg se en access denied entry som beskriver at den bruger jeg oprettede forsøgte at få adgang til min shared folder, men ikke fik lov (Access denied).

Nogen som har gode idéer til hvad jeg har glemt eller hvad som er nyt på Vista der forhindrer mig i at forbinde til min shared folder ?

Det skal lige siges at jeg godt kan connecte til shared folders fra min XP maskine til min bærbare som også køre Vista, det er der ikke noget problem med.

Det skal også siges at jeg har prøvet at connecte til min Vista maskine fra både min XP maskine og min bærbare som også kører Vista og fejlmeddelelsen er den samme fra begge maskiner af.
Gravatar #2 - Mort
13. jun. 2008 19:23
Jeg har netop fundet ud af at hvis jeg explicit giver brugeren adgang til min shared folder, så kan jeg godt tilgå den fra en anden computer, men giver jeg adgang til en brugergruppe, som brugeren er medlem af, så får jeg den samme access denied fejl. Nu har jeg prøvet flere bruger grupper og fejlen lader til at være den samme.
Gravatar #3 - Mort
13. jun. 2008 21:27
Det lykkedes mig at finde fejlen, via trial and error. UAC (User Account Control) sørger for at værre irriterende, ikke kun når man bruger computeren men åbenbart også når man prøver at få adgang til computeren over netværket.

Efter jeg slog UAC fra så virkede alle mine administrative shares og de shares som administrators gruppen har adgang til kan nu igen bruges over netværket.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login