mboost-dp1

Surround til forstærker

Gå til bund
Gravatar #1 - buch
27. okt. 2004 07:36
jeg står og skal købe nyt tv (32") men jeg skal ha det til at arbejde sammen med min forstærker med Surround har kigget på et tv fra elgiganten men der er ikke lydudgang men så om man kan bruge et scart stik som lydudgang har nemlig sådan en "tingest" hvor man kan vælge om signalet skal gå ind eller ud fra fjernsynet men får jeg så surround efekten?
Gravatar #2 - TWFH
27. okt. 2004 12:20
Jeg vil sige nej, hvis jeg har forstået det sådan at du vil tage lyden fra TV'et og køre gennem din surroundforstærker. Du kan sagtens i stereo (jeg formoder der er tale om en slags Scart/RGB adaptor, altså med et gult stik til video og to andre til lyd (stereo). Det setup vil du ikke få surround ud af, da du skal bruge mindst to ledere (et kabel) pr. højttalerkanal med mindre det er digitalt.

Rettelser til ovenstående modtages gerne; jeg kan kun give udtryk for hvad jeg ved, og det er ikke nødvendigvis fakta.

Update: Jeg har lige været inde på Elgiganten's hjemmeside, det eneste 32" jeg kunne finde var et Philips 32PW9308. Hvis du vil have surround, skal du i første omgang have en tuner som kan æde surround, hvis ikke din forstærker har det i forvejen. Forstærkeren i sig selv kan ikke lave seks til otte kanalers lyd, den videreformidler det blot.
Gravatar #3 - buch
27. okt. 2004 13:38
okay og hvad var det billigeste 32" med surround/model nummer derinde? for jeg skal ha den efekt ellers giver det nemlig ikke mening at jeg har invisteret i så dyrt et lyd system! altså du siger at min surround forstærker ikke kan lave surround fra et tv med surround udgang?
Gravatar #4 - buch
27. okt. 2004 19:20
altså jeg skal ha et fjernsyn med en lyd udgang og sorround? eller kan jeg bare nøjes med en lyd udgang? skulle jeg ha noget imellem mit tv og min forstærker?
Gravatar #5 - TWFH
27. okt. 2004 19:34
Nu skal du endelig ikke tage mine ord for 100% endegyldigt fakta, for det er bestemt ikke mit stærkeste felt.
Here goes: TV'et har to højttalere, hvilket højest giver to kanaler og dermed stereo. For surround skal du bruge minimum(!) fire, og det sidder IKKE i TV'et. Jeg har ikke set et TV med indbygget Surround receiver, og det virker da også en smule tåbeligt at bygge sådanne enheder sammen, med mindre Nyhederne blev sendt i Surround. Så langt er vi vist ikke nået endnu.

Jeg formoder du skal bruge det til film (DVD og så'n), og så skal du sådan set bare bruge den forstærker med indbygget Surround receiver du allerede har. Du skal tage lyden fra VHS / DVD / PC og køre gennem surroundforstærkeren, det kræver selvsagt at din DVD-afspiller understøtter Surroundoutput, ellers er den fornøjelse tvivlsom. Det betyder en DVD-afspiller med SP/DIF-stik eller lignende, men der skal du nok også lige have nogle andres besyv med. Som sagt, ikke mit stærkeste felt.
Billedet sendes via SCART til TV'et.
Stil højttalere og evt. woofer op, og så skulle du i princippet være kørende, forudsat alting er sat ordentligt op.
Gravatar #6 - buch
27. okt. 2004 19:52
skal nok lade vær med at ta´ dig på ordet!

jo jeg mener faktisk at noget tv bliver sendt ud i surround! men ikke alt sammen

det med dvd film og de ting det virker fint med billede og sådan med det tv jeg har nu (14") men det eneste jeg søger er bare at lyden fra fjernsynet bliver til surrund ikke andet for dvdén kører gennem forstærkeren med surround og det virker 110% men hvis du ser på nogen af de tv står der at tvét har surround men nu kommer det underlige for det har nemlig kun 2 højtaler altså stereo men tror lige jeg vil skrive til el-giganten de må vide sådan nogen ting om deres varer!
Gravatar #7 - amokk
27. okt. 2004 21:34
buch: bare køb et alm. TV med nicam stereo, lyden kan du tage ud af SCART stikket eller de phono stik der sidder på nogle TV.

Wuzz: har du hørt om Dolby Pro Logic?

Det er det som alle film sendt i TV bruger, og er sourroundlyd indkodet i et stereo-signal.

Alle nyere forstærkere har Pro Logic eller Pro Logic 2, og kan altså trække sourroundlyd ud af et stereosignal. forskellen på dem er at Pro Logic 2 har forskelligt signal i de 2 baghøjttalere, mens Pro Logic har samme signal i begge baghøjttalere.
Gravatar #8 - TWFH
28. okt. 2004 02:23
Hehe, det var da godt du kunne redde manden fra min "hjælp"...

Og nej, jeg har ikke den ringeste anelse om, hvad Dolby Pro Logic er. Det er sikkert smart og HELT sikkert noget jeg aldrig har haft. Jeg tror det bedste jeg kan præstere er "virtual surround"-knappen på det anlæg mine bedsteforældre gav mig for ti år siden til min konfirmation...

Jeg havde en kammerat med en ghettoblaster af en art - fantastisk maskine, især "Turbo BASS"-funktionen taget i betragtning. Denne anordning gjorde mirakler ved lyden BLOT ved at tænde for en lille, grøn diode. Wauw, det er sgu' ægte HI-FI ;)
Gravatar #9 - buch
28. okt. 2004 07:44
okay dolby pro logic det kører jeg hvertfald med når jeg vil ha lyd over det hele(5 højtaler og en sub) fra min dvd og mp3´ men jeg har skrevet til el-giganten nu og afventer svar fra dem men tak for din lille "hjælp"
Gravatar #10 - amokk
28. okt. 2004 10:31
#9 du skal ikke køre pro logic når du ser DVD film...

der skal du sætte DVD afspilleren til forstærkeren med et digital-kabel, og sætte den til at sende digital lyd ud. så får du Dolby Digital eller DTS, som er langt bedre end Pro Logic
Gravatar #11 - buch
28. okt. 2004 11:12
#10 har et coax kable til digital lyd (mener det hedder coax) forstærkeren viser også at det er digital lyd jeg spiller men for at kunne få den skal jeg vælge en indstilling der hedder pro logic ha også 2 andre muligheder kan vælge stereo og 3 stereo men for at få lyd over det hele SKAL jeg vælge pro logic var det svar nok?
Gravatar #12 - amokk
28. okt. 2004 16:34
din forstærker skal meget gerne skrive noget med dolby digital eller DTS i displayet når du ser DVD film (forudsat at de er med DD lyd).... hvis den står til pro logic er det sandsynligvis fordi DVD afspilleren kun sender et stereosignal ned til den

check evt. indstillingerne for output på din DVD afspiller, på min united maskine skal de stå til RAW output...

hvad er det for en forstærker og DVD afspiller du har? lav evt et link til producenterne
Gravatar #13 - buch
28. okt. 2004 20:20
kan sige det er en euroline dvd og en Kenwood forstærker kan ikke sige mere udover at det er en 5*100 watts forstærker jo den skriver digital lyd i mit display både på dvd og forstærker men skal stadig ha den på pro logic før jeg får nogen form for lyd
Gravatar #14 - amokk
28. okt. 2004 21:14
du kunne evt. lige kigge på apparaterne og se hvad modelnummeret er :-)

check setup på din DVD afspiller og se hvad den er sat til at lave af lyd-output... det lyder som om den bare sender et digital 2 kanals signal til din forstærker, som kører pro logic på det... den skal jo sende 5.1 kanals signal afsted, ellers får du ikke den rigtige lyd ud af det
Gravatar #15 - buch
29. okt. 2004 06:27
okay når jeg kommer hjem kigger jeg lige model nummeret
Gravatar #16 - amokk
29. okt. 2004 11:18
hmmm tror jeg vil sagsøge TDC for at lave lukket min port 25 uden varsel og uden mulighed for at køre backup-mailserver... og ISÆR for at deres tek. support nægtede at åbne den igen

http://www.newz.dk/forum/item/50496/#first

jeg må da være mindst lige så godt stillet som ham Xbox manden... bare ærgeligt (not) at jeg bor i DK og ik i USA
Gravatar #17 - amokk
29. okt. 2004 11:19
hovsa, forkert tråd :-(
Gravatar #18 - buch
29. okt. 2004 11:41
heh det er bare iorden
Gravatar #19 - buch
29. okt. 2004 14:47
det er en kenwood KRF-V8010D i displayet siger den digital (går ud fra det nok er lyden der er digital) min dvd er en euroline DVD672M og den siger også digital lyd når jeg afspiller noget!
Gravatar #20 - Scherlund
29. okt. 2004 15:36
Har lige hentet manualen til din forstærker (det var så en større ting da kenwood åbenbart elsker ulogisk web-design) og det ser ud til at din forstærker ikke har en indbygget dekoder til hverken DD eller DTS. Dette betyder at din dvdafspiller skal klare dette.

Det har jeg dog ikke kunne tjekke da, oplysninger om Euroline DVD-afspillere ikke er noget jeg lige kan finde online. Dog mener jeg at euroline har sendt nogle afspillere på gaden som dekoder DD og DTS til et alm. 2 kanals stereo lydsignal. Hvis dette er tilfælddet med din afspiller kommer du ikke til at få rigtig surround får du udskifter din DVD-afspiller, men det er noget du selv lige skal tjekke i din manuel til DVD-afspiller.

Håber det hjalp lidt :) Ellers så skriv lige igen og jeg vil se hvad jeg kan gøre.
Gravatar #21 - buch
29. okt. 2004 16:05
nu er det så nu problemet kommer for har netop ikke manualen til min dvd :( kun til forstærkeren :) kan du fikse det?
Gravatar #22 - buch
29. okt. 2004 18:10

på det her link: http://www.cinenow.com/us/materiel.php3/tid,1/id,9... siger den at jeg har dolby digital er det ikke godtnok? går ud fra at det er det du kalder for dd?
Gravatar #23 - Scherlund
1. nov. 2004 09:51
Så kan jeg endelig skrive tilbage :)

Som jeg skrev kan jeg ikke finde manualen, for slet ikke sige nogen information om euroline dvd-afspillere.

Jeg kalder Dolby Digital for DD når jeg skriver normalt. DD er nu udemærket når man ikke har det helt store udstyr, dog er det bedst at gå efter noget som kan bruge begge dele. Men som jeg skrev tror jeg problemet er at din afspiller dekoder DTS og DD lyden til et alm. stereo signal. Du kan evt. tjekke dette ved at låne en anden afspiller fra en ven eller andet og så afpille lidt forskellige DVD-film. Jeg ville anbefale nyere krigsfilm f.eks. Saving Private Ryan eller Black Hawk Down. Du kunne også smide en Star Wars DVD på og lytte på om rumskibet i starten starter i baghøjtalerne og panorerer frem mod front højtalerne for at til sidst kun komme derfra. Dog kan du også prøve at finde en film fra samlingen der bruger en DD eller DTS trailer lige inden filmen, dog skal du lige være opmærksom på at nogle gange bliver disse mixet i et 2-kanalssignal ikke at jeg kan forklare hvorfor.

Prisen kan måske give et fingerpeg om det er din afspiller der laver problemer. Min erfaring ud fra forskellige reklamer og andet, er at du ikke må give under 400.- for en afspiller da disse som regel er 2-kanals.
Gravatar #24 - buch
1. nov. 2004 18:21
det er muligt men jeg skal lige prøve at lytte efter næste gang! Håber det bare ikke for har "IKKE NOGET LILLE ANLÆG" men hvis det nu er sådan hvordan løser jeg så mit problem?
Gravatar #25 - carb
1. nov. 2004 18:27
Der findes en dvd afspiller der hedder euroline DVD 6722M (du har skrevet; euroline DVD672M).
Jeg har ikke en hat forstand på den slags, men måske en af i andre kan finde nogle specs på den.
Gravatar #26 - amokk
1. nov. 2004 19:21
#23 selv om der kun er 2 kanals analog udgang på en billig DVD player, kan den sagtens smide et DD eller DTS ud via SPDIF porten... tror faktisk den smider det direkte fra CD/DVDen og ud, hvis den er sat til RAW sound output... det skal man i hvert fald på min united DVD player for at få DD og DTS lyd ud...

fra starten er den nemlig sat til at smide et PCM encodet signal ud via SPDIF, dvs. kun 2 kanaler
Gravatar #27 - Scherlund
1. nov. 2004 21:02
#26 Nu tænkte jeg mere på at der er nogle afspillere der smider et 2 kanals signal ud på digital udgangen, når den selv skal dekode DD eller DTS. På disse afspillerer skulle det være muligt at smide lyden ud til en ekstern dekoder. Dog kan jeg ikke se nogle steder i manualen til den pågældende forstærker at den er i stand til at dekode signalet. Hvis den kan det ville det jo være perfekt. Men der er ikke andet for end at prøve med nogen forskellige lyd panoreringer, hvis man altså er i tvivl.
Gravatar #28 - buch
1. nov. 2004 21:20
jeg prøver at se en god film for at tjekke om jeg har dts (eller hvad det nu end var i kaldte det) melder nok først resultatet onsadag da jeg skal arbejde heeele tirsdag :(
Gravatar #29 - buch
3. nov. 2004 20:19
var inde i hifi.klubben i aalborg og han siger jeg bare skal bruge et almindeligt scart stik til lyd men jeg får stereo ud af det men nogen fjernsyn laver den det selv om til pro logic eller dolby digital (hvis man er heldig) så vil se om jeg kan få noget der laver stereo signalet om til pro logic eller sådan noget..
Gravatar #30 - amokk
3. nov. 2004 20:35
det er ikke TVet det skal lave det om til surround... det er din forstærker
så du skal bare have f.eks. et scar kabel hvor der er en udgang til lyd, og så sætte det til din forstærkers TV indgang... når du så ser film på TV vælger du surround, pro logic eller hvad det hedder på din forstærker
Gravatar #31 - buch
4. nov. 2004 08:47
jo det er det et fjernsyn laver et stereo signal men nogen fjernsyn kan få noget af stereo signalet til at blive til pro logic hvis du kigger på nogen af de tv på el-gigantens side vil du se under surround at der enten vil stå stereo, ingen surround, pro logic eller dolby digital
Gravatar #32 - amokk
4. nov. 2004 10:23
#31 jeg ved godt at nogle modeller har forskellige smarte ting og sager indbygget, men det er som regel ikke noget godt resultat man får ud af at lade TVet dekode til surround... bare smid stereo signalet til forstærkeren, det er det bedste
Gravatar #33 - buch
4. nov. 2004 12:42
ja det fik jeg os at vide at man ikke opnår det bedste resultat men at det skulle være en lille smule bedre end almindelig stereo
Gravatar #34 - amokk
4. nov. 2004 15:41
#33 overhovedet ikke, den decoder der sidder i din forstærker er sandsynligvis langt bedre end den i TVet
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login