mboost-dp1

PC i sort ...


Gå til bund
Gravatar #1 - smeyer
11. apr. 2004 10:35
Min pc er gået i sort, og jeg har brug for hjælp til diagnosticering af problemet. Jeg kører WinXP Home og har kørt problemfrit på den samme installation i et par år, ind til i forgårs.

I forgårs "låser" min pc flere gange, dvs. skærmen "fryser" og den reagerer ikke på mus eller keyboard. Når jeg slukker og tænder for strømmen booter den som normalt.

Under mit forsøg på fejlfinding går den ned flere gange, og nu booter den pludselig IKKE normalt: skærmbilledet er "forvansket" (både ternet og stribet) og da jeg forsøger at genstarte en gang til, vil den INTET: Alle vifter kører, der er liv i harddiske og cd-drev, men der kommer intet på skærmen, og BIOS beep'er IKKE.

Jeg nulstiller BIOS vha. jumper på bundkortet og kan nu genstarte maskinen som normal.

HER er det så at jeg vælger at bruge resten af dagen på at backe mine data op! :-)

Maskinen kører nu fejlfrit indtil i morges, hvor den igen først booter normalt, men med fejl på skærmbilledet, og siden går helt i sort (Igen: Alle vifter kører, der er liv i harddiske og cd-drev, men der kommer intet på skærmen, og BIOS beep'er IKKE).

I dag kan jeg bare ikke få den til at boote efter at have "resettet" BIOS'en. Den er død!

Mit spørgsmål er nu: HVOR skal jeg begynde min fejlsøgning? (er det grafikkortet? er det batteriet på bundkortet?) Eller er det forsynets måde at fortælle mig, at det er tid til en ny pc?

HJÆLP!

/Steffen

PS: Jeg har masser af køling i maskinen og den er ikke fuld af støv, så et varmeproblem er det næppe. Jeg tror heller ikke meget på virus, da jeg opdaterer mit antivirus-software dagligt.

-----------------------------
Mit fotoalbum på nettet: www.mit-fotoalbum.dk
Rejsebeskrivelser og -billeder: www.mytrip.dk
Gravatar #2 - Yasw
11. apr. 2004 15:22
Det første med at den låser kunne godt lyde som at den blev for varm. Derimod, det med det sjove skærmbillede tyder helt klart på at der er noget galt med grafikkortet. Havde vist en gang et lignende problem, hvor det var grafikkortet der skyld i det hele. Maskinen låste som du også beskriver, men hvis jeg fx hørte musik i Winamp så fortsatte musikken med at spille, så det var jo helt tydeligt grafikkortet den var gal med der.
Så prøv at udskift grafikkortet eller evt. sæt grafikkortet over i en anden maskine og se om den gør det samme der.
Gravatar #3 - Viperaberus
12. apr. 2004 19:30
#1
En computer der "fryser" kan også være RAMen der er defekt
Det kan de sagtens blive med tiden! (Har haft en comp. der kørte 7 måneder, og derefter konsekvent fejlede i diverse ram-test)
Du kan evt. hente en RAM-tester (Win9x+WinNT OS only!) på www.simmtester.com (Kræver gratis registrering)
Gravatar #4 - amokk
12. apr. 2004 19:39
Som jeg forstår det, laver den allerede brok ved POST, altså inden den loader windows...

Pil alle drev ud, og alle kort der ikke bruges, så der kun sidder VGA, RAM og CPU i den...

Skift det du har mulighed for. fx. prøv at skifte RAM eller pille det ene modul ud osv. og fortsæt indtil du ved hvor fejlen er
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login