mboost-dp1

Find printe rpå netværk


Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
17. nov. 2008 13:00
Sidder på et netværk hvor routeren er en Trendnet TW100-BRV304.
DHCP er enablet.
Der er tilsluttet en brother HL-5040 via en printserver.

Der er flere PC'ere på netværket som alle får IP-adresse via DHCP.

Hvordan finder jeg lettest ud af hvilken IP printserveren har fået tildelt?
Gravatar #2 - Du3-
17. nov. 2008 13:13
Er der display på lårtet? For det klart nemmeste ville være at få den til at spytte konfigurationen ud eller selv sætte den :-)
Gravatar #3 - holmen
17. nov. 2008 13:34
Der er ikke display på den.
Og når jeg logger ind på routeren kan jeg ikke få en liste over hvilke mac-adresser der er tilknyttet div. IP'er.

Jeg kunne selvfølgelig notere ned hvilke adresser der svarer på en ping request og derefter pille printserveren fra og pinge igen.

Det kræver selvfølgelig at den svarer på ping-requests.
Gravatar #4 - Du3-
17. nov. 2008 13:40
Så vil jeg sige held og lykke med at rende frem og tilbage med mindre du har en lærling til det. (eller du er måske selv lærlingen?) ;)
Gravatar #5 - 3214N
17. nov. 2008 13:45
Brug f.eks. SuperScan, så kan du måske se, at der er en der svarer med printserver, eller andet godt navn.
Gravatar #6 - holmen
18. nov. 2008 11:12
Printeren er fudnet. Jeg fandt en anden maskine der kan printe på printeren og fandt adressen.
Printeren (printserveren) har følgende ip:
192.168.0.3
Printeserveren er en noname (står ikke noget navn på den), som har tre printporte: Parallell-port, USB1 og USB2.
Printeren er en Brother HL-5040.

Jeg går ind i:
Start ->
Indstillinger ->
Printere og Faxenheder
Og vil tilføje en ny printer:
Tilføj en printer:
Næste ->
Lokal printer, der er tilføjet denne computer
Find og installer min Plug-And-Play printer automatis unchecker jeg.->
Opret ny port ->
Porttype: Standard TCP/IP port ->
Næste ->
Næste ->
Skriver IP-adressen ->
Næste ->
Den fundne enhed er af en ukendt type...
Enhedstype:
Her har jeg en lang række valgmuligheder under standard og det bedste bud er en network print server (3 ports) og enhedsporten sætter jeg til usb1 (det er der printeren er sat til) ->
Næste ->
Udfør ->
Windows ligger ikke inde med driverne, så jeg har hentet dem fra Brothers hjemmeside.
Klikker at jeg har diskette / cd, browser vej frem til driveren og trykker OK.
Næste ved "printernavn" (som er udfyldt automatisk)
Næste ved "del ikke denne printer"
Udskriv testside (ja) næste
Udfør -> Windows XP installerer driveren og skriver at udskriften af testsiden er i gang
Lidt efter kommer der en statusbobbel nede til højre der skriver at udskrivningen mislykkedes.
Trykker jeg på den åbner printjob-kø-vinduet og der står at printjobbet er ved at blive udskrevet.
Lidt efter står der udskrevet, som om det er lykkedes, men der kommer ikke noget ud af printeren.

De to maskiner på netværket der kan printe er vista maskiner, men jeg kan se at de printer
gennem 192.168.0.3

Gode dyr er rådne.

Nogle forslag?
Gravatar #7 - 3214N
18. nov. 2008 12:53
Hvad med at bruge "Generic Network Card" i stedet for "network print server (3 ports)"?

Og du har vel prøvet at tilføje den som netværks printer i stedet for lokal printer? Og så tilføje printeren som \\192.168.0.3\
Gravatar #8 - holmen
18. nov. 2008 14:37
Har prøvet med generic network card med samme resultat.
Har også forsøgt med netværkprinter som du foreslår, men der får jeg at vide at den ikke kan finde nogen printer.

Har prøvet at tilgå printserveren fra min browser og bliver promtet med et login vindue (har ikke username og pass lige PT). Og oppe i den blå ramme over filer rediger etc kommer der til at stå noget med prnservr, som jeg går ud fra er navnet.

Men er ikke lige ved printeren nu, så kan ikke prøve så meget.
Gravatar #9 - 3214N
18. nov. 2008 14:58
Der står måske noget model nr. på printerveren, så man kan spore sig ind på hvad det er for noget?
Måske der er en reset knap, så man kan nulstille den til default user/pass.

Det er jo en meget god opgave, men ellers kan det måske bedre betale sig at købe en ny printserver, så du får vejl.+driver med?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login