mboost-dp1

Unix vs Windows


Gå til bund
Gravatar #1 - Skarr
13. jul. 2002 10:56
Lad os for en gang skyld få en pæn, ren debat med argumenter. (Ikke noget med 'Unix er grimt' eller 'Windows er for FUDdies')
Jeg vil lægge ud med hvad jeg stadig mangler i Windows frem for Unix:

* Kommandolinjen - ... er meeeeeeeget laggy (jeg prøvede den på en 2GHz-maskine og kunne ikke holde den ud) - Man kan ikke resize den frit! AAARGH! ;-) - Kommandoerne er meget begrænsede, og hvis man er vant til en UNIX-prompt, er det meget frustrerende. - Der er EN terminal-emulator med ET shell, der vel kan sammenlignes med sh på Unix. So much for freedom of choice.* Intet frit valg af window manager; IMO er det irriterende at være låst fast med en (IMO) primitiv window manager, der ikke engang har virtuelle desktops eller shading.* GUIet er ikke adskilt fra kernelen.* Generelt lavere frihedsgrad (et /etc ville være nice).* Det er åbenbart meget farligt at se hvad kernelen laver når den booter* Det er ikke package based.* Det koster meget (prøv at sammenligne med SuSE, der koster 645,00 for 7 CDer)* Det er ikke fri software; hvis kildekoden var tilgængelig, er jeg sikker på, at Windows ville blive meget bedre, meget hurtigt.* Kan hverken bruges som firewall eller router.

Desuden kan jeg ikke lide at være i Micorosoft's "magt". (Især ikke efter TCPA og Palladium).
Gravatar #2 - BurningShadow
13. jul. 2002 12:05
unix / Unix og alle det andet lort bør erstattes med UNIX
Gravatar #3 - SnoTz
13. jul. 2002 12:19
#2

!
Gravatar #4 - annoia
13. jul. 2002 12:29
"* Det er ikke fri software; hvis kildekoden var tilgængelig, er jeg sikker på, at Windows ville blive meget bedre, meget hurtigt."
Det tror jeg ikke du skal være så sikker på...

"* Kan hverken bruges som firewall eller router."
Det tror jeg så godt den kan... Man skal bare købe de rette programmer.

*NIX:
* Kan ikke køre en god del af spillene til windows (som de nu engang _bliver_ lavet til.
* Kan ikke køre photoshop! AAAAAARGH!
* Man støder på kombatibilitetsproblemer på internettet, fordi folk laver sider til ie.
* Det er MEGET svært at få java til at virke i mozilla (mf?) :P
* Understøttelse af hardware kommer ofte senere end i windows.
* Hardwaredrivere er ofte ikke udviklet af firmaerne bag hardwaren.
* Der mangler en hvis grad af plug'n'play.

Windows:
* Går noget galt er det ofte meget svært at finde ud af hvad det er, og en geninstallation er tit den bedste løsning.
* Geninstallationer sker ofte.
* Systemet er ofte ustabilt.
* BSOD
* Der fuindes OFTE sikkerhedshuller.
* Gamle sikkerhedshuller bliver altid udnyttet med vira pga. uoplyste brugere.
* Det tager lang tid at rette sikkerhedsfejl.
* Mangler kontrol over systemet, og hvad der foregår i det.
* Underlige sikkerhedsregler (nyt share i w2k er som default sharet som at alle må gøre alting).

Og nu kan jeg ikke lige finde på mere... :)
Gravatar #5 - PlattFuss6.7
13. jul. 2002 12:40
NIX
+Meget frit
+Billigt/Gratis
+Hurtige om optateringer
-Bøvlet at komme igang med hvis man er vikset op med windows

Windows
+Let at komme igang med som nybegynder men en computer
-Ved ikke hva den laver 50% af tiden
-Man har ikke kontrol over sin pc
Gravatar #6 - west
13. jul. 2002 12:45
Windows: Standardiseret ...

ie. kun en W2K, modsat RH, Deb, etc etc etc
Men det er jo kun Linux, der er jo andre Unices ..

btw, #2, hvad er det du har gang i?
Gravatar #7 - Hektor
13. jul. 2002 12:47
UNIX er hverken frit eller gratis, ganske som en bil ikke blot er lavet af f.eks. Ford.

UNIX er en klasse af operativsystemer - ikke et enkelt system.
Gravatar #8 - BurningShadow
13. jul. 2002 12:51
Jeg har gang i at gøre opmærksom på at der er nogle spader der ikke ved at der UNIX ikke unix, eller Unix.
Hvor fucking svært kan det være at fatte det?
Gravatar #9 - annoia
13. jul. 2002 12:52
#6 west - Men er det en god ting?
Gravatar #10 - west
13. jul. 2002 12:57
#9 annoia - Når du skal hjælpe en af dine IT-debile venner med at sætte skidtet op over telefonen - ja ... ;)

Eks, jeg sidder med Gentoo og han RH ...
Gravatar #11 - annoia
13. jul. 2002 13:00
west - MEN! Hvis der ikke var alle de valgt, ville du ikke have muligheden for at sidde med gentoo, og ville hænge på redhat... Hvor fedt ville det så være?
Gravatar #12 - BurningShadow
13. jul. 2002 13:00

#10
Nej så er det at du ønsker at ALLE brugte et UNIX system.
Har du nogensinde prøvet at yde (telefon)support til en person, hvor du skal forklare hvor skrivebordet er?
Det er nemmere at sige ”skriv dette…” og så virker alt, fordi systemerne er så nemme. Modsat Windåzerne.
Gravatar #13 - H.E.R.O.
13. jul. 2002 13:05
så vidt jeg ved er UNIX ikke Linux eller er der noget jeg har misforstået ?

UNIX er så vidt jeg ved ganske ligeså standardiseret som Windows.

Linux er noget rod når det kommer til standardisering og det er nok en a linuxes største ulemper efter min mening at andre så mener det er en af linux fordelene er jo nok et religionsspørgsmål
Gravatar #14 - west
13. jul. 2002 13:14
Tjah ... :)

Btw, Skarr ...
* "[Kommandolinien] er meeeeeeeget laggy"
Laggy? Plz explain .. :)

* "Det er ikke package based."
Nej sq, progz koster jo penge ... eller misforstår jeg dig?

* "[..] et /etc ville være nice"
Hvad er der nu galt med regedit? *ducks* :P
j/k
Gravatar #15 - Skarr
13. jul. 2002 13:15
annoia #4""* Det er ikke fri software; hvis kildekoden var tilgængelig, er jeg sikker på, at Windows ville blive meget bedre, meget hurtigt."Det tror jeg ikke du skal være så sikker på..."Point taken, men nu har Microsoft også gjort det ret umuligt for nogen open source-programmører at være interesserede, men teoretisk set virker det.""* Kan hverken bruges som firewall eller router."Det tror jeg så godt den kan... Man skal bare købe de rette programmer."Hmm, man kan få ZoneAlarm fx, men eftersom Windows netop er lavet sådan at man *skal* installere deres GUI, er det ikke specielt økonomisk for "rigtige" firewalls."*NIX:* Kan ikke køre en god del af spillene til windows (som de nu engang _bliver_ lavet til."Nej, det er korrekt, og hvis man vil spille mange forskellige spil, så skal man da også vælge Windows (medmindre man vil tilhøre minoriten, der prøver at bryde den (IMO) onde cirkel)* Kan ikke køre photoshop! AAAAAARGH!Point taken. Jeg har sgu heller aldrig set det geniale i GIMP, men jeg har heller aldrig rigtigt prøvet."* Man støder på kombatibilitetsproblemer på internettet, fordi folk laver sider til ie."Den samme onde cirkel som med spillene. Hvad kan jeg sige, hvis folk holdt sig til standarderne og så på andre browsertilbud, tror jeg ikke det ville se sådan ud."* Det er MEGET svært at få java til at virke i mozilla (mf?) :P"Jeg har ingen problemer under Windows (selvom det kører en del langsommere end IE's java. Er det forskelligt på Unix?)"* Understøttelse af hardware kommer ofte senere end i windows."Ja, udviklingen har prioriteret anderledes."* Hardwaredrivere er ofte ikke udviklet af firmaerne bag hardwaren."Nix, men det gør dem vel ikke dårligere, bare ringere dokumenteret."* Der mangler en hvis grad af plug'n'play."If you say so.
Gravatar #16 - Skarr
13. jul. 2002 13:18
west #14:Btw, Skarr ...* "[Kommandolinien] er meeeeeeeget laggy"Laggy? Plz explain .. :)Meget langsommere end hvad man skulle forvente. *Læner mig tilfreds tilbage og nynner og min fantastiske forklaring** "Det er ikke package based."Nej sq, progz koster jo penge ... eller misforstår jeg dig?Ja, men ikke hvis de er open source (peger på Unix)* "[..] et /etc ville være nice"Hvad er der nu galt med regedit? *ducks* :Pj/kNu vil jeg ikke komme ind på noget, jeg ikke ved noget om, og jeg har aldrig brugt regedit, men for starters er det GUI-afhængigt. IMO skal alt kunne gøres fra kommandolinjen, men der skal også være grafiske frontends til de besværlige sager.
Gravatar #17 - Skarr
13. jul. 2002 13:20
BurningShadow #8:

Jeg synes blot at Unix er mere læsevenligt. Hvis det er det eneste du har at beklage dig over ang. mit indlæg tager jeg det som et kompliment ;-)
Gravatar #18 - annoia
13. jul. 2002 13:54
""* Der mangler en hvis grad af plug'n'play."

If you say so."
Jeg satte for nyligt et minolta-kamera til min computer (USB). Windows fandt det, installerede drivere, og *puf* et nyt drev kom frem. Der blev jeg satme overrasket. I linux kunne jeg ikke få det til at virke.

"Er det forskelligt på Unix?"
Ja, jeg kender ikke mange der har fået det til at virke... Der arbejdes dog på et projekt, så det kommer til at spille...

"er det ikke specielt økonomisk for "rigtige" firewalls."
Næh... Min firewall er da også en Pentium 75... Det er iøvrigt også min web-server. Kunne ikke tænke mig at se den med windows 2000.... ;)

"Hvad er der nu galt med regedit?"
Alt.

"så vidt jeg ved er UNIX ikke Linux eller er der noget jeg har misforstået ?"
Linux er en unix-klon. Også grunden til at jeg skriver *nix (lunix :).

"UNIX er så vidt jeg ved ganske ligeså standardiseret som Windows."
Tror jeg nu ikke... Solaris, BSD, øh... Og en masse flere.. ;)

"Linux er noget rod når det kommer til standardisering"
Forklar venligst... Der er da mange ens ting ved distributionerne...
Gravatar #19 - Skarr
25. jul. 2002 15:40
Har lige et par ekstra comments på Windows:

* Windows' kernel er ikke modulær
* Windows genkender stadig filtyper efter extenstions. (Primitivt, IMO)
Gravatar #20 - sim
25. jul. 2002 15:56
Windows er det eneste der har en ordentlig copy 'n' paste. Inden for almindeligt desktopbrug betyder det rigtig meget, og jeg mener det er en af de ting der bare skal fungerer, hvis der skal være belæg for at det kan bruges til office-arbejde. Jeg ved ikke lige hvad status er rundt omkring i de forskelige systemer, men jeg agter OSer ind for at afprøve det, nu hvor jeg har fået lidt plads til det :)
Gravatar #21 - annoia
25. jul. 2002 16:11
sim - XFree: marker med venstre museknap, paste med midterste... Det er standard. Et rent spørgsmål om tilvending IMO...

Windows: Genstart på genstart på genstart. Det sker STADIGVÆK at man skal genstarte computeren. Også selvom det ikke er nødvændigt.
Gravatar #22 - sim
25. jul. 2002 16:20
Hehe. Ja, det er ikke fordi det ikke er muligt at kopiere i XFree, og så længe det kun handler om tekst er det også fint nok. Men der findes jo mere end blot tekst, og i Windows kan du stort set kopiere/sætte alt ind, pga. OLE.

Og ja, du skal normalt genstarte hvis du installerer nye drivere i W2K og WinXP, men ellers så er det unødvendigt. Der selvfølgelig nogen der der gør det tit, men det må de så også selv om.
Gravatar #23 - Hektor
25. jul. 2002 16:30
#21 annoia:
"XFree: marker med venstre museknap, paste med midterste... Det er standard. Et rent spørgsmål om tilvending IMO..."

Ja, og det STINKER langt væk! Hvorfor fanden i helvede skal man TVINGES til at bruge en mus, bare fordi man bruger en *n?x-desktop?

Næh - giv mig BeOS med java, så er JEG glad - så kan I andre kæmpe med jeres elendige filsystemer, laaaangsomme opstarter og evindelige genstarter (enten pga bsod eller kernel-opdateringer).
Gravatar #24 - Skarr
25. jul. 2002 16:32
sim #22:

En af fordelene ved at have det hele klasket sammen i et program ligesom i Windows er at det er let at standardisere, og derfor er der gode standarder for copy and paste.
Gravatar #25 - sim
25. jul. 2002 16:35
#23 Hektor:
"bsod eller kernel-opdateringer"

Kernelopdateringer er der vist ingen af i windows, og BSOD ser man sådan ca. aldrig :)
Gravatar #26 - annoia
25. jul. 2002 16:41
sim - Jeg sætter min wacom til min w2k... Den installerer drivere, den virker i 2 sekunder, hvorefter windows slår den fra og beder mig genstarte. Flot?

Det kan sikkert være et problem at kopiere billeder i linux... Jeg har aldrig brugt det i windows, så jeg savner det ikke. Jeg ved dog at KDE + Gnome har hvert deres projekter til copy/paste som vist nok skulle slås sammen på et eller andet tidspunkt.

Hektor - Jeg har en fin og hurtig opstart med min debian. Nu kender jeg ikke lige til hvordan BEOS har det i øjeblikket, men den har da været opkøbt og ting og sager... Man kan sagtens undgå genstarter, hvis systemet ikke bliver opdateret ;)... anyway, så kan man vist godt opdatere kerne uden genstart. Mener at have set det engang.
Gravatar #27 - BurningShadow
25. jul. 2002 16:49
#26
Jeps, du kan opdatere din kerne, med nye moduler, da de ikke kræver genstart.
Og for de lidt mere hardcore, så er det muligt at overføre kontrollen fra en kerne til en anden, mens maskinen køre. Dette kan dog ikke tilrådes, som andet end en nødløsning.
Gravatar #28 - sim
28. jul. 2002 14:20
#26 annoia:
"sim - Jeg sætter min wacom til min w2k... Den installerer drivere, den virker i 2 sekunder, hvorefter windows slår den fra og beder mig genstarte. Flot?"
Nu ved jeg ikke lige hvad wacom er, men du har da ret i at windows normalt ikke behøver at genstarte, selvom den beder om det. Personligt plejer jeg aldrig selv at gøre det når den be'r mig om det, for som du selv siger så virker det. Ved mig bliver det dog også ved med at virke :)"anyway, så kan man vist godt opdatere kerne uden genstart. Mener at have set det engang"
Men det gør du jo ikke alligvel, fordi du ikke lige har sat dig ind i hvordan :)
Gravatar #29 - annoia
28. jul. 2002 17:15
sim - Nej... Jeg opdaterer ca. min kerne hvert halve år, hvis det kan gøre det... Det er ca. den tid der går før min windows bliver gammel og rodet. Der er derfor ingen grund til at sætte mig ind i det. Det var noget andet, hvis jeg kørte en server _og_ skulle opdatere kernen hver uge.

Iøvrigt er der intet der forhindrer en i at lave alting som moduler i sin kerne. På den måde kan man sagtens sætte ny hardware til og få det til at virke - hurtigt og let(tere). Man kan også compile ting ind i kernen, som man nok vil få brug for i fremtiden. Så er det bare at sætte dem til, så virker det. Det er der heller ikke nogen der forhindrer en i.

En wacom er en digitizer. Så man kan bruge en "blyant" til at tegne med i paint mm.
Gravatar #30 - annoia
28. jul. 2002 17:17
Iøvrigt kan man sagtens lave et modul og loade det, uden at genstarte.
Gravatar #31 - nihil
28. jul. 2002 20:53
#23> og nul programmer, og sløv udvikling...nej hov, nul udvikling :)
Gravatar #32 - Skarr
9. aug. 2002 07:51
Er kommet i tanke om endnu et argument:

Unix: Bedre filsystemunderstøttelse.

(hmm, måske skulle men overveje en bindestreg - kvindestemmeretsforeningssekretærindstillingsdokumenterne :)
Gravatar #33 - west
9. aug. 2002 08:21
Unix - sjovt :)

Windows - kedeligt, uinspirerende ...

[edit: Nok meget subjektivt, nu jeg tænker over det .. :P
Men så lad os da bare få startet den flame war :]
Gravatar #34 - PaNiX
9. aug. 2002 23:37
I denne sag er der omkring lige så mange synspunkter, som der er mennesker.

Jeg er selv meget glad for UNIX-miljøerne, men har for længst indset, at p.g.a. kommercielle programmer er jeg nødt til fra tid til anden stadig at bruge Windows.

Nedenstående er udelukkende udtryk for egne erfaringer og holdninger.

Windows:
+ Flere kommercielle programmer laves til Windows.
- Svagt interface (der er ting, som bare tager evigheder at lave, som kunne laves på ingen tid)
+ Nemmere at gå til for en nybegynder
- Når man ikke længere er nybegynder, bliver systemet alt for lukket til virkeligt at lære noget.

Linux (som er den *NIX jeg har brugt mest tid på):
+ Større frihed.
- Kræver hårdt arbejde og tålmodighed at lære
+ Der er altid nyt at lære
+ God dokumentation (man-sider, /usr/doc/, newsgroups, hjemmesider, bøger)
- Understøttelse af speciel hardware mangler
+ Udviklingshastigheden (og muligheden for at følge med i hvad der sker i stor detalje).

Grundlæggende mener jeg at det på nuværende tidspunkt er svært at sige at man bruger enten *NIX eller Windows (på Workstation i hvertfald). Jeg er dog personligt kun i Windows, hvis jeg skal bruge de kommercielle programmer, hvilket nok skyldes at jeg har en del erfaringer med *NIX miljøer - og jeg arbejder bare hurtigere med alle 10 fingre på tasterne, end jeg gør med 1 hånd på musen.

I ovenstående posts nævnes det at hardware understøttelsen er langsommere i f.eks. Linux end i Windows - og det er en sandhed med modifikationer. Nogle hardware producenter kontakter i dag Linux-miljøet samtidigt med Microsoft, når de har specifikationer på deres produkt. Når dette sker har Linux-brugere faktisk næsten altid drivere før Windows-brugere, og tendensen er at flere og flere producenter vælger den tilgang markedet.

Iden dette bliver til en roman (hvilket det sikkert allerede er), så vil jeg afslutte med at sige, at der er ikke nogen af dem, der er bedst - der er nogle, der er bedre til noget, men dårligere til andet. Det hele er op til brugeren i den enkelte situation.

Mvh. PaNiX
Gravatar #35 - Skarr
10. aug. 2002 18:27
Hmm, men Unix har bedre filtype-understøttelse. (Kom lige i tanke om det efter at have nævnt filsystemerne).

PaniX:

Det med at Unix er sværere at lære end Windows... det ved jeg nu ikke helt om passer. Som jeg ser det er Unix skalerbart. Det i sig selv er selvfølgelig en besværlighed, men den er blevet minimeret af brugervenlige programmer her på det seneste. Vil du have et let desktop - KDE. Ellers - vælg et andet.
Jeg tror nu også en hel del af de besværligheder folk har med Unix er på grund af tilvænning. Jeg mener, hvem kan med ærlig mine påstå at det første OS de brugte var Unix. Ikke ret mange. Hvis man er vant til at alt bliver gjort for en, kan selv den mindste smule valgfrihed skræmme.
Egentlig mener jeg at det allerletteste ville være at lære at bruge kommandolinjen først, at klikke på et ikon kan enhver idiot.
Gravatar #36 - BurningShadow
10. aug. 2002 18:33
Ja, og alle dem der ikke kan lide konsollen, er alle de her ihhh-åhhh-jeg-er-så-vildt-god wannabe nørder, der påstår at de startede med DOS, eller et andet kommandobaseret system.
De er så fulde at ildelugtende lort at de burde sendes til Gobi ørknen, hvor de kan tørre ind, så de ikke lugter så voldsomt, i debatten.
Gravatar #37 - Skarr
11. aug. 2002 10:15
Precisely, jeg kunne bare ikke huske navnet på ørkenen ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login