mboost-dp1

Steam og Origin - manglende rettigheder og totalforbud


Gå til bund
Gravatar #1 - udenrigsministeren
22. jan. 2013 14:01
Hej nørder.

Jeg er en af de mange brugere af bl.a. Steam. Min spilsamling er ikke så vanvittigt omfattende, men jeg ser alligevel med bekymring på de helt fundamentale rettigheder som gradvist bliver trådt under fode.

Spil som er købt gennem Steams online-shop, hverken må eller kan sælges som brugte. Det står utvetydigt i Valve's betingelser... hm, OK - jeg har alligevel aldrig købt et Valve-spil til fuld pris og regner ikke med at skulle sælge det igen. Nye spil til fuld pris er altid købt på CD-ROM/DVD.

Da spillet Spore i sin tid kom, vakte det stor opstandelse at det skulle aktiveres og deaktiveres online eller max. blive aktiveret et vist antal gange (5?) for at kunne spilles offline.

For et halvt års tid siden købte jeg et par spil: Deus Ex: Human Revolution og EA-spillet Syndicate og for nyligt, X-COM.
Stor var min forbløffelse, da jeg fandt ud af at spillene krævede registrering i hhv. Steam og EA's Origin for at kunne spilles - dvs. spil jeg har købt i fysisk udgave bliver låst til min onlinekonto... og dermed uden mulighed for videresalg eller udlån?!?

For nyligt ser jeg at PlayStation 4 formentlig vil blive født med et system, der knytter en spillicens til én fysisk konsol - noget, jeg ubetinget mener, er at gå alt for vidt! Men generelt ser vi i langt højere grad end tidligere, hvor langt de store softwarehuse er villige til at gå for at afskære os købere rettigheder, som alle andre tager for givet. Tænk hvis man lagde samme begrænsninger på f.eks. udlån af film... eller at samtlige bilfabrikanter blev enige om at komme brugtbilshandler til livs, fordi de vil presse folk til at købe nye? Vil vi acceptere det?!? Problemet med i særdeleshed Steam er at de er så dominerende en spiller at man ikke bare "vælger et andet mærke", hvis man ikke ønsker at danse efter deres pibe.

Spilfirmaerne bruger de stigende udviklingsomkostninger og ikke mindst markedsføring som undskyldning. Som jeg ser det, er det blot en dum undskyldning for at retfærdiggøre at de slår større brød op end de kan bage. Vi gamere har de sidste mange år pumpet så mange milliarder i spilindustrien at det overgår filmbranchen.

Først var det piratkopieringen, man fik reduceret ved online-aktivering. Herefter var det låsning af spil til en specifik konto - og nu er det gudhjælpemig låsning af spil til én specifik konsol. Og distributørerne har betinget sig muligheden for at lukke din konto uden at give dig nogen forklaring.

http://www.rockpapershotgun.com/2012/02/01/thought...

Det er muligt, at vi får lidt flottere spil ud af at begrænse brugtspilshandelen - men jeg synes, vi begynder at komme så langt ud at jeg ikke gider være med længere, når jeg ikke længere må sælge mine brugte spil som følge af en begærlig, umættelig industri.

Jeg vil med dette indlæg blot gerne høre, om I er enige eller om det er prisen, vi må betale for at udnytte stigende computerkræfter og muligheder.
Gravatar #2 - arntc
30. jan. 2013 22:52
Spilindustrien er jo ikke blevet større end filmindustrien for ingen ting..
Gravatar #3 - jeldtoft
30. jan. 2013 23:15
Hvorfor spilder du tid og energi på, at rage over et løst PS4-rygte.
Når det så er sagt, så er online pass' lige lovlig grådigt nok. Men man ejer jo ikke spil i dag, man køber retten til at låne spillet, af fx Valve.
Gravatar #4 - Zombie Steve Jobs
31. jan. 2013 00:57
Du må faktisk ikke udlåne dine dvd'er ej hellere videresælge dem, hvis du læser de der naziregler med småt.

Gravatar #5 - Mort
31. jan. 2013 08:21
Så længe folk er villige til at betale for spillene, så er det jo en stilsigende accept af betingelserne.

De som ikke ønsker at acceptere betingelserne lader enten være med at købe spillet eller spillet et piratkopi af det i stedet.
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
31. jan. 2013 09:00
En mulighed er at oprette en konto for hvert spil du køber og så bare sælge kontoen videre samtidig, det har du rettens ord for, at du må.
Gravatar #7 - markjensen
31. jan. 2013 09:11
Zombie Steve Jobs (4) skrev:
Du må faktisk ikke udlåne dine dvd'er ej hellere videresælge dem, hvis du læser de der naziregler med småt.


Er det ikke kun udlejning og altså ikke almindelig udlån til venner og familie der er imod betingelserne?
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
31. jan. 2013 11:43
markjensen (7) skrev:
Er det ikke kun udlejning og altså ikke almindelig udlån til venner og familie der er imod betingelserne?


Det står faktisk med småt. "Udlejning, udlån eller kopiering af DVD filmen er forbudt" har jeg på Inland Empire, nogle har en lidt anden formulering, men nope, det er fucked!
Gravatar #9 - XorpiZ
31. jan. 2013 15:08
Zombie Steve Jobs (8) skrev:
Det står faktisk med småt. "Udlejning, udlån eller kopiering af DVD filmen er forbudt" har jeg på Inland Empire, nogle har en lidt anden formulering, men nope, det er fucked!


Spørgsmålet er vel om den holder i byretten.
Gravatar #10 - Fjolle
31. jan. 2013 15:09
Det er jo noget nemmere for steam og origin at stoppe videresalg og udlan end det er for dvd fabrikanterne...
Gravatar #11 - markjensen
31. jan. 2013 16:35
Zombie Steve Jobs (8) skrev:
Det står faktisk med småt. "Udlejning, udlån eller kopiering af DVD filmen er forbudt" har jeg på Inland Empire, nogle har en lidt anden formulering, men nope, det er fucked!


Det er jeg ret overrasket over. Jeg bliver faktisk en smule fornærmet.
Gravatar #12 - gramps
31. jan. 2013 20:44
Har EU ikke været ude at sige at man skal kunne sælge sine spil fra Steam?
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
1. feb. 2013 07:47
#12 Jeg ved ikke om de har sagt at man SKAL, men der har sagt at man må.

The EU Court of Justice has upheld the right to sell "used" copies of downloaded software. Oracle had brought a suit against UsedSoft, which resells old Oracle software licenses, arguing that it was essentially facilitating piracy by helping to transfer a license between users. Unlike physical copies of software or things like CDs, which are easier to argue for as discrete items, a digital download is not a tangible product. Nonetheless, a preliminary ruling found that Oracle's exclusive right to sell even digital software is "exhausted" after the first sale, leaving users free to sell the license to someone else. It also overruled the terms of service many companies use: "even if the license agreement prohibits a further transfer," the court ruled, "the rightsholder can no longer oppose the resale of that copy." Patches or other changes that are installed after the original download are also counted as part of the original sale.

There are some caveats in the ruling. Users can generally make backup copies of software, but if they sell the license, they're required to destroy their own copies or make them unusable. They also can't split up individual codes in a bulk license and sell them piecemeal. Overall, though, this ruling is a broad affirmation that digital downloads shouldn't be treated differently from physical sales. It's also a marked contrast to the US, which has upheld the right to resell or rent out CDs and DVDs (due to the first-sale doctrine, which lets third parties resell copyrighted works) but has so far allowed software companies to get around the doctrine by claiming that they're selling a "license," not the software itself.


http://www.theverge.com/2012/7/3/3134867/eu-court-...
Gravatar #14 - gramps
1. feb. 2013 10:26
#13
De har sagt at man må kunne?
Gravatar #16 - udenrigsministeren
4. feb. 2013 11:12
#3 Det er måske et rygte i øjeblikket, men adskillige medier har berettet om det og selvom det måske er fra samme kilde, vil det næppe undre om begrænsningen rent faktisk bliver implementeret. Hvordan de vil håndtere det i tilfælde af defekte konsoller, lyder lidt bureaukratisk i mine ører - men det har Sony formentlig tænkt på.

#4 good point - det har jeg faktisk aldrig tidligere hæftet mig ved. Men OK, så lad os sammenligne med bogforlag i stedet. Bøger er der mig bekendt ingen udlånsbegrænsninger på til privat brug.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login