mboost-dp1

linux-filserver


Gå til bund
Gravatar #1 - Hekto
11. aug. 2002 20:34
jahh, så vil jeg lege lidt med linux på min fil/printserver en af dagene... MEN

Hva skal jeg vælge ? De 2 andre computere kører med XP ( det gør filserveren også nu ). Det må _ikke_ være problemer med udskrivningen eller fildelingen, og der må gerne være en smule sikkerhed ;)
Gravatar #2 - west
11. aug. 2002 21:26
> Hva skal jeg vælge ?

Tjah. Samba? ;)
Gravatar #3 - sKIDROw
11. aug. 2002 23:32
På gentoo's officielle side, ligger der artikler omkring opsætning af samba.
Og de kan også bruges på andre distros.. :)
Hvis du er hardcore nok, kan du hente aller nyeste cvs version.
De arbejder på at implementere active directory... ;)
Gravatar #4 - BurningShadow
12. aug. 2002 07:34
SAMBA, SAMBA, SAMBA… Tag dog for satan til Brasilien og dans.
Min kære lille duckfighter, hvis du bruger NFS, så kan du også dele devices. Hvis du installere Omni-NFS/X så får du adgang til at læse/skrive fildelinger, samt (tror jeg nok) at læse/skrive til devices, og dermed også printeren. Som en sidegevinst så får du en X-server til Windows, så du kan distribuere X til dine Windows maskiner. Dette betyder at du kan arbejde på Linux maskinen (grafisk) uden at skulle have skærm/keyboard/mus koblet til.
Jeg har prøvet (næsten) alt det ovennævnte, med det omtalte software, men jeg har dog aldrig lavet en NFS deling på devices, da det ikke har været nødvendigt. Det kan også tænkes at det er muligt at lave en regulær NFS deling på printere, men jeg har aldrig haft brug for det.
Det største problem med SAMBA er at det meget nemt kommer op at slås med dine Windows servere, hvis du har nogle af dem. Og det er altså ikke Linux der taber…
Gravatar #5 - Hekto
12. aug. 2002 09:07
et link ?:)

Og er det besværligt at sætte op ?
Gravatar #6 - BurningShadow
12. aug. 2002 09:29
www.download.com
Søg på "NFS" det er øverste resultat (Omni-NFS/X)
Læs beskrivelsen, så kan du se hvor meget den kan :-)
Jeg har aldrig haft problemer med at få det til at virke, men jeg har heler aldrig haft brug for printerdelen. Alt det andet funker bare... Opsætningen er simpel, det er SÅ windows...
Og Linux delsen, er det samme, som hvis det havde et rent UNIX netværk. Med andre ord. No problemo...
Gravatar #7 - Hekto
12. aug. 2002 20:35
Er det et styresystem det der ?

fylder jo kun 10 mb :/
Gravatar #8 - BurningShadow
13. aug. 2002 08:16
Nej det er et Windows program, der gør at du kan benytte NFS, samt X-Window.
Det installeres som et hvert andet Windows program, og så får du en helvedes bunke genveje, i din startmenu, som du så kan bruge til at sætte det hele op. Der er NFS server, NFS client, X-server, FTP(server?), FTP client, osv… Der er med andre ord alt hvad du kan ønske dig, og en hel del, som du ikke ønsker dig, samt alle de ting du ikke vidste at du ønskede dig :-)

Just do it… You will regret it…
Gravatar #9 - mikbund
13. aug. 2002 08:34
har et andet tips ang. printer. På din XP spand installerer du unix printing services (tilføj/fjern) og installerer derefter en printer, sæt den derefter op til at bruge din server. Det har jeg valgt. Udskrifterne starter 10 gange hurtigere. I forhold til med samba.
Gravatar #10 - Hekto
13. aug. 2002 14:33
hmm, here goes yet again :)

at have Xp på en 233 ( skulle jeg nok ha sagt ) med lidt ram kører ikke så godt kan i vel godt forstå :) - den funger perfekt som printserver ( de 2 andre xp-comps finder automatisk printeren på serveren som de så henter driverne fra...) og filserver.. men mere kan den ikke trække

Desuden ville jeg gerne lege lidt med linux, men den skal kunne fungere som fil og printserver uden besvær.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login