mboost-dp1

Hvilken bærbar til diplomingeniør i IT?


Gå til bund
Gravatar #1 - BadaBoom
12. aug. 2016 22:03
Hej brugere inde på Newz.dk.

Jeg har tidligere spurgt til råds herinde med stor succes og håber, at det igen vil lykkedes.

Jeg er i den heldige situation, at jeg skal starte på IKT (Informations- og Kommunikationsteknologi) om nogle uger. I den forbindelse, så vil jer forhøre jer, om I kan anbefale en bærbar til studiestart.

Min nuværende er en MacBook Pro 2011 13 tommers, som ikke er så forfærdelig hurtig. Den kan selvfølgelig opdateres med ny SSD og flere ram, men inden jeg kaster mig ud i det, så vil jeg høre jer, om I vil anbefale nogle andre bærbare i stedet?

Jeg har fået anbefalet denne: HP Pavilion 15, AB220no. Den koster 4999 og er indenfor budgettet. Jeg vil helst ikke langt over dette beløb.

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-...

Desuden kan jeg informere om, at vi SKAL bruge Windows og ikke OS X. Flere har anbefalet alt andet end Mac.

Hvad siger I? Håber på nogle bud.

På forhånd tak.

Mvh
Gravatar #2 - CBM
13. aug. 2016 05:34
#1: Aldrig HP. Aldrig Pavilion.
SKAL det være billigt så køb en Asus.

Jeg har haft 3 HP pavilion og de har ALLE været noget (dyrt) lort for at sige det som det er.

De har kostet hhv. 16000 kr, 8000 kr og 9000 kr men min 2000 kr Asus discount laptop er bedre kvalitet.

Den første døde ved at dens strøm forsyning kortsluttede kort efter garantien udløb. Dette ødelagde dens bundkort ret effiktivt (den nåede til reparation 2 gange inden for garantien pga skærmen gik i stykker og kabinettet knækkede),
Den anden stoppede med at ville starte kort efter garantien udløb (dens kabinet nåede at knække 2 gange inden for garantien).
Den sidste nåede at opleve at dens blueray drev knækkede på trods af at jeg hele tiden har været meget forsigtig med det drev og kun har brugt det ganske lidt... og den nåede at blive repareret 2 gange før den også pludselig stoppede med at fungere (ville ikke starte)


Jeg har også 3 Asus maskiner som stadig kører uden problemer.

Vær dog opmærksom på at de billigste Asus maskiner (omkring 2000 kr)
har et dårligt tastatur og bruger for billige harddiske, så på dem skal du nok smide en sata ssd i, i stedet for.

Ellers ville jeg normalt anbefale Lenovo. Men jeg oplever mystiske ting på min seneste Lenovo gamer bærbar.

Jeg tænker at du skal finde en Asus hvor maskinen føles solid og så smide en SSD i den i stedet for en harddisk.

Medmindre du skal igang med unity o.l. så vil en almindelig bærbar af rimelig kvalitet, kunne tjene dig godt
Gravatar #3 - BadaBoom
13. aug. 2016 09:45
Tak for hurtigt svar, CBM! Det lyder til, at det skal være en Asus (er også blevet anbefalet Lenovo).

Er der nogle specifikke modeller, du kan anbefale? Jeg synes, det er utrolig svært at finde rundt i. 2000 lyder meget billigt og er villig til at ofre mere - gerne i omegnen af de 5000 kr.

Tak.
Gravatar #4 - CBM
13. aug. 2016 19:58
#3 np.
Ja omkring 5000 skulle gerne give dig en Asus eller Lenovo bærbar af rimelig kvalitet... dog er det altid en god ting at skifte dens harddisk ud med en ssd hvis den ikke har det fra starten af.

Jeg kan ikke umiddelbart anbefale en specifik Asus eller Lenovo model.

Men jeg kan nævne at Acer også er noget skrammel. .. de har det med at få skærm problemer blandt andet. ... jeg har en ældre Acer gamer bærbar og en anden ældre acer laptop som jeg nu begge kun kan bruge med ekstern skærm.
Den ene er pt i brug som medie center.


Gravatar #5 - Slettet Bruger [4274858099]
13. aug. 2016 23:24
Gravatar #6 - CBM
14. aug. 2016 05:58
Min arbejdspc er også en Lenovo men jeg kan ikke huske dens model nummer lige pt.

Men de Lenovo maskiner som yvossen linker til ser fornuftige ud.
Gravatar #7 - BadaBoom
24. aug. 2016 09:22
Mange tak for svar. E460'eren virker til at være et godt bud. Jeg tænker, jeg forhører mig på studiet i morgen. Eneste minus er, at 460'eren ikke kan trække spil, men det er vel også for meget at forlange med et budget på 5K...?
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
24. aug. 2016 16:40
#7

Det er faktisk en fordel at du ikke kan spille på din studiecomputer. Det mindsker risikoen for at tabe fokus i undervisningen :p
Gravatar #9 - gramps2
24. aug. 2016 18:26
Min Asus har levet i fem år nu. Efter et nyt batteri og en SSD kører den næsten som en ny computer - med en "rigtig" i7 og 8 GB RAM fra fabrikken af.

Den har været til reparation én gang fordi ladestikket faldt løs fra bundkortet, hvilket gjorde at stikket blev møgvarmt. Det eneste jeg fejlmeldte var ladestikket. Men de fiksede også kabinetknæk ved skærmen og satte et nyt tastatur i fordi en knap var faldet af. Computeren blev selvfølgelig hentet og afleveret med UPS, så det blev klaret på fire dage.
Gravatar #10 - BadaBoom
24. aug. 2016 21:42
Hehe Claus, ja, hvis man spiller i timen :)

Gramps2 - hvilken model har du? Og hvilke Asus-modeller vil du anbefale, hvis jeg må spørge?
Gravatar #11 - gramps2
25. aug. 2016 07:53
Jeg har en K32SV. Men den er fem år gammel, og jeg har ikke købt ny bærbar siden, så har ikke fat i markedet. Men du skulle kunne få en ganske fornuftig Asus for omkring 5.000 kr. Jeg vil ikke anbefale Ultrabooks, de er for svære at vedligeholde selv (se længere nede), og hvis du skal programmere meget vil jeg anbefale dig at få en højopløst skærm fremfor en stor skærm - jeg vil hellere have 13" HD end 15,6" 1366x768.

Som minimum skal den have en i5 - gå efter quad- eller octocore. AMD kan godt bruges, men Intel laver (i mine øjne) bedre processorer, især er de gode til VM med mange indbyggede features som gør VM mere flydende. Minimum 8 GB RAM med min viden om IKT. Lad være med at kigge efter grafikkortet, medmindre du skal lave CAD, køre VM, bruge computer vision, eller koble ekstra skærme til. Harddisken vil jeg ikke kigge for meget efter - skift den ud hvis du mener at du har pengene til det (og en Windows at installere). Min kone fik en IdeaPad med hybriddisk; for det første kan man ikke mærke de 24 GB SSD overhovedet (så overvej om det giver mening hvis nogen tilbyder 1000 GB hybrid), for det andet begyndte den for to år siden at påstå, at det batteri, som har siddet i siden starten, ikke er originalt, og derfor vil den ikke lade; men kun af og til, nogle gange er batteriet fint nok. Læg dertil dårlig byggekvalitet - hold dig for guds skyld fra IdeaPad. Thinkpads er ganske fine - IdeaPads er skrammel.

Hvis du regner med at bruge 3½ år på din uddannelse (er det ikke normallængden på en diplomingeniør?), så kan din computer sagtens holde tiden ud uden at skulle skiftes. Hvis den får svært ved at holde strøm, så koster et nyt under 1.000 fra Kina. Når computeren er omkring 3 år gammel kan du med fordel skifte kølepasta på CPU og eventuel GPU. Det gjorde jeg ved ca. 4 år og computeren faldt 15 °C ved idle. Blæseren stoppede endda af og til med at køre. Alt i alt har min computer vel kostet 2000 at vedligeholde (256 GB Samsung Evo 850 SSD var ikke helt billig), og har kørt som en behagelig drøm. Men det tror jeg gælder for de fleste computere som holdes ved lige.
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
25. aug. 2016 08:42
#11

Er helt klar enig med dig mht. vedligeholdelse.
Min MacBook Pro er 5 år gammel nu, og kører som en drøm. Skiftede harddisken ud med en SSD, og opgraderede mine RAM - en lille investering for at få et par ekstra år ud af den. Da jeg alligevel smed SSD'en i, gav jeg også ny kølepasta som du skriver.

Hvis man bare har lidt teknisk snilde er det ikke så svært.

- edit -

I alt har jeg vel også brugt ca 2.000kr, det var endda inklusiv en OptiBay fra Amazon så jeg nu har to harddiske (brugte stort set aldrig det optiske drev) fik et alu-enclosure med, så jeg nu har den via USB hvis det skulle være nødvendigt.
Gravatar #13 - BadaBoom
26. aug. 2016 21:32
Takker for de mange gode svar. Må dog erkende, at jeg ikke er så super skarp på computere og deres hardware og har derfor rigtig svært ved at vælge en specifik bærbar, så jeg kunne rigtig godt tænke mig (hvis I har tid), at jeg fik nogle forslag på modeller, da det gør det betydeligt lettere for mig.

Er lidt presset over, at studiet er gået i gang, men vi har fået denne weekend til at få styr på IT'en.

Håber på hurtigt svar, tak.

PS: Min MacBook har jeg besluttet ikke skal bruges som studie-bærbar, så den får kæresten i stedet.
Gravatar #14 - gramps2
27. aug. 2016 20:48
Et bud kunne være: https://www.komplett.dk/product/895012/pcer/pc-bae...

Den har ikke den bedste skærm, og jeg vil anbefale dig at opgradere til SSD om et semesters tid eller to. Harddisk er altid nem at skifte, men det er en ultrabook, så kølepasta er nogo. Det er i øvrigt ikke specielt svært, så længe man kigger et par guides igennem på f.eks. ifixit eller Youtube, og noterer hvad man skal bruge inden man åbner dyret.

Den her kommer med en lille (128 GB) SSD, samme processor og mængde RAM: https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X556UA-DM119T/...

Måske er den også lettere at vedligeholde.

Jeg vil ikke anbefale en billigere/dårligere processor end den her, da du trods alt får 4 tråde på 2 kerner. Hvis du skal bygge mange større programmer og biblioteker fra bunden bliver du glad for at kunne starte flere end 2 jobs som kører parallelt.

Dårligere opløst skærm, men med 8 GB RAM, 512 GB SSD, samme processor: https://www.power.dk/pc-og-tilbehor/barbare-comput...

Desværre ser det ud til at markedet er stagneret mht. hvad man kan få for pengene siden jeg købte min.

Bedste bud er fra Proshop, men regn med at skulle skifte SSD snart pga. pladsmangel. Bemærk at jeg udelukkende har kigget på Asus.
Gravatar #15 - pierrez
27. aug. 2016 22:32
Som nyuddannet IKT ingeniør vil jeg blot hurtigt sige følgende:
Aldrig Apple.
Mange af de applikationer/sdk'er o.l. der bliver brugt på skolen understøttes ganske simpelt ikke på apple (med mindre du da installerer windows på den), og der hvor jeg tog uddannelsen var der heller ikke noget generel support af apple fra skolens side (de ville ikke hjælpe hvis man oplevede problemer med skolens infrastruktur).
Derudover vil 98% (taget ud af luften - men i hvert fald langt de fleste) af alle arbejdspladser som du kan komme ud på bagefter også benytte sig af windows, og det er derfor godt at få sig et ordentligt kendskab til windows under uddannelsen.
Gravatar #16 - CBM
28. aug. 2016 06:36
#15: ikke overraskende.

Man kan jo ikke engang udvikle Ios software på en ikke osx maskine
.. det er som om at Apple slet ikke ønsker at der udvikles software til Ios og osx.


Dog ville jeg have forventet at du også ville blive udsat for Linux og Unix på uddannelsen?

Gravatar #17 - Claus Jørgensen
28. aug. 2016 19:38
#16

IHA var kun Windows, ingen OSX/Linux på Diplomingeniør.
Gravatar #18 - Claus Jørgensen
28. aug. 2016 19:39
pierrez (15) skrev:
Som nyuddannet IKT ingeniør vil jeg blot hurtigt sige følgende:
Aldrig Apple
Jeg er professional Apple udvikler, og det betaler altså ret godt.

Men det fleste herinde kan godt bekræfte at jeg ikke er verdens største Apple fanboi :P
Gravatar #19 - CBM
29. aug. 2016 04:54
#18: hvad har ms egentlig af software til Mac? Er det ikke "kun" office pakken aka entourage? Eller?
Gravatar #20 - arne_v
29. aug. 2016 12:56
#19

Skype?

:-)
Gravatar #21 - CBM
29. aug. 2016 12:59
#20: har man noget så moderne på osx? :-)
Gravatar #22 - fjols
29. aug. 2016 15:32
#19: Der findes det ganske hæderlige Visual Studio Code
Gravatar #23 - CBM
29. aug. 2016 18:23
#22: MS er åbenbart mere til stede på osx end man lige regner med
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login