mboost-dp1

Web-hosting derhjemme


Gå til bund
Gravatar #1 - simonduun
6. sep. 2016 22:28
Som overskriften lyder: overvejer jeg lidt (for sjov skyld) at have noget web-hosting kørende herhjemme. I starten bliver det for nogle venner og familie, så det er ikke voldsomt seriøst endnu.

Jeg har rodet en del med Linux samt VPS og mener jeg er rimelig rutineret inden for opsætning/ssh/terminal, men dog ikke særlig meget hvad angår: Hvad der er det rigtige hardware som kan holde til at stå kørende 24-7. Det er det der er mit primære spørgsmål(hardware).

Jeg har 1 Gigabit/1 Gigabit fiber, som kan opgraderes til 5 begge veje (hvis det skulle blive nødvendigt), og tænker at mit max budget (til hardware) ligger på de ca. 15k. Det hele skal sidde i et indbygget skab, hvor der bliver lavet udluftning. Har kigget lidt på denne kasse:
https://www.dustinhome.dk/product/5010587532/19-fl...

Af hardware tænker jeg at skaffe:
- 1-2 computere (rack server)
- En ordentlig router
- En firewall
- Masser af storage - HDD'er
- Ups

Hvad mener i? :)
Gravatar #2 - arne_v
6. sep. 2016 23:36
#1

Jeg tror ikke at du kan tjene penge på det.

Og til ren hygge kunne et billigere setup nok virke fint.

Servere og server diske er beregnet til konstant brug.
Gravatar #3 - _tweak
7. sep. 2016 05:41
med 4k til skab og 11k til resten, ville jeg nok vente lidt med skabet :-)
Gravatar #4 - demolition
7. sep. 2016 08:37
Det lyder helt urealistisk. Hvordan skulle du kunne konkurrere mod nogle som f.eks. one.com som starter ved godt 11 kr/md? Der skal seriøst mange kunder ind før du kan nå break-even. Dertil kommer kundesupport, drift og vedligehold af maskinparken samt en stor bunke arbejde hvis kunder mister data, ikke kun arbejde på serverne men også i form af tid brugt på kundekontakt fra alle dem der skriver.

Du skal som minimum have en løsning hvor du kan undgå kundekontakt og hvor de kan klare det hele selv; oprettelse, administration, opsigelse, betaling osv.

Dertil kommer at det slet ikke er sikkert at du må drive den slags på din fiberforbindelse hvis det ikke er en erhvervslinje.
Gravatar #5 - simonduun
7. sep. 2016 09:44
Jamen for lige at understreje igen, så er det kun på hobby plan. Blot hosting for familie og venner og øvelsens skyld:-)
Har ingen intention om at konkurrere med de større selskaber som one.com, unoeuro... ;)
<br /><br />
<b>Edit:</b> Kan se jeg skrev "endnu" til sidst. Måske det var det som forvirrede, sorry :)
Gravatar #6 - _tweak
7. sep. 2016 09:55
#5: hvordan fik du <br /> frem? pastede du fra sitet / et andet site? var det i forbindelse med redigeringen?

det er formentlig forbundet med at den viser forkert html ved redigering? (uden line-break og rå html)
Gravatar #7 - demolition
7. sep. 2016 09:57
Hvor meget har familie og venner brug for når vi snakker hastighed, lagerplads osv.? Hvis det bare er til WordPress, mails og det løse, så er det at skyde gråspurve med kanoner at investere i rackservere osv. Så kan en mindre PC til et par tusinde (ekskl. HDDer) klare det uden problemer.
Gravatar #8 - simonduun
7. sep. 2016 21:06
_tweak (6) skrev:
#5: hvordan fik du <br /> frem? pastede du fra sitet / et andet site? var det i forbindelse med redigeringen?

det er formentlig forbundet med at den viser forkert html ved redigering? (uden line-break og rå html)


Det skete da jeg redigerede indlægget. Satte råt <br /> ind. Det virkede et kort stykke tid, også forsvandt det :)
Gravatar #9 - _tweak
8. sep. 2016 05:39
simonduun (8) skrev:
Det skete da jeg redigerede indlægget. Satte råt <br /> ind. Det virkede et kort stykke tid, også forsvandt det :)


Super - ikke en ny fejl; men en der bliver rettet formentlig i løbet af i dag :-) Tak for info.
Gravatar #10 - simonduun
9. sep. 2016 22:50
demolition (7) skrev:
Hvor meget har familie og venner brug for når vi snakker hastighed, lagerplads osv.? Hvis det bare er til WordPress, mails og det løse, så er det at skyde gråspurve med kanoner at investere i rackservere osv. Så kan en mindre PC til et par tusinde (ekskl. HDDer) klare det uden problemer.


Hmm Jooo. Det er da en mulighed. Synes dog det ville være lidt federe at investere i noget der er mere holdbart i længden, og er lavet til at køre 24/7 :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login