mboost-dp1

Ubuntu server - Rigtige valg af Hardware?

Gå til bund
Gravatar #1 - Detkanin
26. jan. 2008 10:23
Ubuntu server - Rigtige valg af Hardware?

Jeg står og skal bruge en server til nogle video projekter sammen med nogle bekendte. Vi skal bruge et sted hvor vi kan uploade vores arbejde og dele det imellem os.
Der udover kunne det også være praktisk med noget backup lager, nu hvor ens andre maskiner sidder på Windows.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har leget med servere eller Linux - i denne Ubuntu - så jeg vil gerne være helst sikker med valget af hardware.

Jeg har sat følgende krav til Maskinen:
Så lille og kompakt som muligt medhensyn til kabinet.
Den skal sluge så lidt strøm som muligt, da den skal køre 24/7.
Den skal IKKE larme eller summe højt! - Både i standby og under press.
10/100/1000 på netkortet
plads til omtrent 4x HDD og 1x Optisk drev.
Den skal gerne fungere som FTP server samt fjern skrivebord.

Jeg er kommet op med følgende maskine hos shg.dk:

Kabinet
Bundkort
CPU
RAM
Optisk drev
System HDD
2x Lager HDD

Jeg har ikke valgt strømforsyning, da jeg vil bruge min stationære skal have større strømforsyning, i stedet for den 600watt den har nu.

Er jeg helt i skoven med hensyn til Hardware?
Nogen forslag til ændringer?
Nogen steder hvor de forskellige dele kan fås billigere/bedre? (Har prøvet EDBpriser.dk, men det gav ikke store resultater...)
Gravatar #2 - themuss
26. jan. 2008 14:21
Har du selv prøvet at kigge på dine varer vha dine links?
Gravatar #3 - Detkanin
26. jan. 2008 16:18
Lol - havde ikke tænkt på, at de links jeg lagde, ikke nødvendigvis virkede i andet end FF3 Beta xD

Well:

Bundkort:
P5GC-VM, Intel 945GC, GLAN, 6 Channel Surround Audio, Intel GMA950 VGA, SATA, PCI-Express, Dual DDR2-667, LGA775

CPU:
Celeron Dual Core Model E1200 (1.6GHz) – Execute Disable Bit, EM64T (Extended Memory Technology 64), FSB800, 512KB Cache (LGA775)

Kingston RAM:
2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667 - KVR667D2N5K2/2G

System HDD:
40 GB - SATA150 - 5400 RPM / 8MB FLUID, 11 ms - TravelStar 5K160

2x Lager HDD:
500 GB - SATAII-300 (Fluid) - 7200 RPM / 16MB, Native Command Queuing (NCQ) – Caviar RE2 (RAID Edition) - Support Perpendicular Magnetic Recording

Optisk drev:
SH-S202N - DVD±RW, DVD±Rx20, Dual Layer DVD-R DLx12, Internal, ATA, 2MB, Black, Bulk

Til dem der kunne se mit kabinet - har jeg valgt et nyt: Antec NSK1480
Det er af samme grund, at jeg har valgt at skifte min 80gb 3,5" System disk ud med en 40gb 2,5" - i håb om at finde en plads i kabinettet til den xD
Gravatar #4 - YoBilee
26. jan. 2008 16:55
Hvis den skal køre 24/7 burde du være noget bedre stillet af hensyn til strømforbrug ved at putte en VIA Cpu i. Eventuelt denne VIA EPIA CN10000EG Så skal du heller ikke ud at invistere i bundkort. Af hensyn til software ville jeg nok heller putte en Debian på. Alt dette sagt uden den helt store viden på området, men jeg ville hellere vælge en VIA når den kun skal bruges som Filserver og ikke spilserver eller andet krævende.
Gravatar #5 - kimx
26. jan. 2008 17:14
Med hensyn til støj, så bør du investerer i en anden CPU-køler end den der som standart kommer med din CPU. Med det kabinet du har valg burde være muligt at køle den passivt. En mindre blæser det mindre støj.
Gravatar #6 - zin
26. jan. 2008 23:36
Du burde nok vælge et andet styresystem end Ubuntu til server.. Der er for meget rod du ikke har brug for. Personligt ville jeg installere en så let version af Linux som muligt (som DSL), og installere VMWare på den og derefter emulere alt hvad jeg havde brug for på maskinen. VMWaren på linuxboksen kan fjernstyres vha. konsollen du får, når du installerer Server versionen på en Windows maskine. Det skal dog nævnes at jeg ellers ingen erfaring har med dette - men jeg kan ikke forestille mig at det er meget anderledes når man installerer VMWare på en Linux eller Windows maskine. :-)
Gravatar #7 - YoBilee
27. jan. 2008 01:18
Mig bekendt kan du altså desværre ikke installere VMWare på en DSL, måske fordi den kun kører en 2.4 Kerne selvom det ville være smart. Jeg siger stadig Debian, og helder helt klart med #5 om at få fat i noget med passiv køling. Men det burde da ikke være nødvendigt med 2 Gb "hign end" RAM, du kan sagtens genbruge noget ældre og burde kunne nøjes med 512 eller 1024 Mb RAM.
Gravatar #8 - Detkanin
27. jan. 2008 10:22
hvor meget betyder RAM egentlig for en server?
Giver det bedre performence hvis der er flere brugere der benytter sig af fjernskrivebord samtidig fx?

Ville det være muligt evt. at have en FTP server, med forskellige brugere? - Altså fx have en administrernde bruger, til mig selv også en eller flere gæstebrugere-brugere med forskellige rettigheder.
Bare sådan så jeg evt. kunne have mere personlige filer et lukket sted, imens andet kunne være delt.

Et sidste spørgsmpl. Er det anbefaldet at køre RAID 0 med mine lager diske, eller ville det være for risikabelt når de skal køre 24/7?
Gravatar #9 - zin
27. jan. 2008 12:58
#8:
RAM betyder temmelig meget for en server da den, under normale omstændigheder, vil blive udsat for at skulle processere store mængder data - og med mindre de alle kan være i RAM'ene vil de blive smidt ned i cache filer på harddisken, som vil sænke performance utrolig meget.
Det er muligt at sætte en FTP-server op som du beskriver for oven - du skal bare sørge for at oprette forskellige profiler og logins til de forskellige roller. Desværre har jeg ingen erfaring med at sætte FTP-servere op på Linux men jeg er sikker på at det er muligt (for det er det i Wind0ze).
RAID 0: Normalt ville jeg køre RAID1 hvis jeg havde mulighed for RAID eller JBOD. RAID 0 er bare ikke specielt smart på nogen omstændigheder; Du får en smugle mere hastighed, men din totale harddisk plads forbliver den samme, og hvis én af diskene ryger, så ryger de alle.
Med RAID1 har du en backup og du får en øget hastighed - men du skal ofre halvdelen af din totale HDD plads. JBOD er en temmelig fin løsning hvis du bare ikke vil have det kæmpe rod af harddiske; Den ligger simpelthen dem alle sammen sammen og får dem til at ligne én harddisk. Du får ingen øget hastighed, bare et mere sorteret oversigt.
Gravatar #10 - kimx
27. jan. 2008 13:29
Jeg ville ikke køre RAID 0 på en filserver medmindre jeg virklig havde brug for den ekstra overførselshastighed (mest gældende for store filer). Alt efter hvilket netværk i bruger så burde det være godt nok med RAID 1 eller JBOD, hvor RAID 1 selvfølgelig har en større sikkerhed. RAID 1 kan også i nogle tilfælde, alt efter hvordan det er sat op, virke lidt som RAID 0 ved læsning.

Jeg kører selv ubuntu server, men der burde ikke være den store forskel mellem den og debian.

Jeg har selv en ftp server kørende med flere virtuelle konto (dvs. de ikke har en konto med login til min maskine), der så kun kan se det jeg ønsker de skal se.
Gravatar #11 - Detkanin
27. jan. 2008 14:19
Grundet plads mangle i kabinettet tror jeg, at jeg nupper en 1tb HDD til lager - så kan jeg altid skaffe en ekstra senere, hvis pladsen skulle blive brugt xD
Gravatar #12 - slemmebirk
27. jan. 2008 14:53
Start med det rigtige valg af operativ system..
Gravatar #13 - Detkanin
27. jan. 2008 14:59
... Og det er?
Gravatar #14 - slemmebirk
27. jan. 2008 15:51
Alt andet end linux :)
Gravatar #15 - Detkanin
27. jan. 2008 16:23
Så alternativet er Windows? ... Hvorfor tror jeg ikke det vil være optimalt?
Gravatar #16 - TullejR
27. jan. 2008 16:36
Det kunne jo også være at slemmebirk tænkte på noget BSD.
Gravatar #17 - themuss
27. jan. 2008 16:54
Ja FreeBSD er vejen frem.
Gravatar #18 - Detkanin
27. jan. 2008 16:57
Er der nogen special grund til det?

Har som sagt aldrig leget med en server, eller Linux for den sags skyld.
Gravatar #19 - themuss
27. jan. 2008 17:12
FreeBSD er mature, Linux er jo nærmest en genvordig teenager ;)

(ej... men altså freebsd er bare supernemt og skidegodt, og jeg er forudindtaget
Gravatar #20 - Detkanin
27. jan. 2008 17:26
Hmm - Jeg ser lige på det - hvilken udgave af deres Live Cd skal jeg hente?
Gravatar #21 - JensOle
27. jan. 2008 19:44
Med hensyn til valg af hardware så mener jeg, det du har fat i er totalt overkill.
Hvis det skal være stille og strømbesparende så kig på nogle VIA Mini/Nano ITX boards uden blæser. - Billig løsning der ikke bruger meget strøm.
En Linux filserver behøver ikke meget cpu og ram, hvis du smidder en GB i så vil jeg mene du er dækket.

Med hensyn til hardiske så er WD et godt valg, prøv dog at kigge efter deres RE2 serie evt : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...

MTBF er væsentlig højere end på deres normale desktop diske og de koster ikke meget mere. se her for mere info : http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=2

Og så selffølgelig raid 1. Når det går galt og sveden pipler, så er det rart at alt data ligger på hver disk.

Som OS ville jeg anbefale Fedora eller Ubuntu. Har aldrig prøvet noget BSD.
Ubuntu server er lidt tung hvis man ikke kender noget til det, da der ikke er noget GUI overhovdet som default.
Fedora er mere brugervenlig da der en del GUI værktøjer til server opsætning.
Gravatar #22 - JensOle
27. jan. 2008 19:58
Bundkort+CPU Kig her :
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/
og Her :
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?...

Når man kører MiniITX-stilen findes der fede ting som man ikke finder på EDBpriser. Det gælder strømforsyninger og kabinetter.
Se evt her : http://www.mini-itx.com/store/
Gravatar #23 - JensOle
27. jan. 2008 20:21
Tænk lige over at i en server, der kører 24/7 betyder 10 Watt fra eller til en del på elregningen.

Det kan meget vel betale sig, at lave en lavenergi server.

Prøv at regn på forskellen mellem 2 og 4 diske over et år.
Jeg vil tro at et setup med et via board med to WD diske kan holde sig på omkring en 40 Watt, hvor imod dit forslag måske kommer til at ligge på en måske 150+ Watt.

1 Watt 24/7 et år koster ca. 17 kr.
Gravatar #24 - arne_v
27. jan. 2008 21:33
Hvis det skal være en Linux server så vælg da ihvertfald en Linux server distro. Ubuntu har også en server version, men den mener jeg ikke er specielt udbredt.

Centos eller Debian er brugte på servere.
Gravatar #25 - arne_v
27. jan. 2008 21:35

JBOD bruges nogen gange om concatanation/spanning, men normalt vil JBOD i en RAID controller altså bare betyde non-RAID d.v.s. N diske ses som N diske.
Gravatar #26 - Detkanin
28. jan. 2008 08:46
Så lige et hurtigt spørgmål - Hvis vi nu leger, at der er en 8-10 personer der via nettet, sidder og arbejder med min server. uploader filer, bruger fjernskrivebord osv... - Bare lige for at bringe et worst-case-scenario.

Bortset fra det åbenlyse krav om en høj upload på internet forbindelsen, hvor meget betyder Hardwaren i serveren så, for at give den bedste performence for alle brugere?
Gravatar #27 - JensOle
28. jan. 2008 09:08
8-10 personer der bruger ftp/sftp samtidigt bringer ikke en "langsom" linux server i knæ.
Medhensyn til "fjernskrivebord" så hvordan(Windows/Linux/VMware) og hvorfor(måske er der en bedere løsning - http) ?
Hvis 10 personer skal redigere video samtidigt på samme maskine så skal du nok have noget med væsentlig mere power i.
Gravatar #28 - themuss
28. jan. 2008 14:48
#25 Ja. Du kunne jo lige nævne akronymet er "Juat a Bunch Of Disks"
Gravatar #29 - Detkanin
28. jan. 2008 19:04
Well. Den skal bruges som lager, ikke som arbejdsmaskine. Det var mere af interesse jeg ønskede at vide det :p

Jeg har set lidt på Via producterne, og ingen af dem tiltaler mig helt. Ingen af dem jeg har set på edbpriser, lader fx til at have gigabit netværk...
Gravatar #30 - JensOle
29. jan. 2008 11:43
Der er flere der har gigabit netværk. tjek aldtid med producentens hjemme side, da der nogle gange er fejl på EDBpriser.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
Har gigabit netværk
Gravatar #31 - zin
29. jan. 2008 15:13
#25: Ja, det betyder non-RAID, men det skal stadig gøres fra controller niveau ellers skal din PC til at tygge på det og det er noget lort. :-)
Gravatar #32 - Detkanin
29. jan. 2008 19:57
Hvor meget strøm suger sådan en?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login