mboost-dp1

Spg. Ang. Corsair TX 750W og Watt-krævelse ved SLI.


Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
16. jun. 2008 14:23
Hejsa. :)
Nogen der ved om PSU'en nævnt I Overskriften, har stikket til modellerne 9800GTX, og over? Når jeg siger "Og over" tænker jeg på de nye 260/280 der snart kommer. Nogen der ved ? :b

Og så lige; har læst at 9800GTX kræver 450 Watt, hvis jeg valgte f.eks. at købe 2 af disse (SLI som I ved), skal jeg så bare dobbel-up Watt-forbruget, og at det så kræver en mindst 800W PSU til at trække 2 af dem ?

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - kimx
16. jun. 2008 14:35
http://www.corsair.com/products/tx.aspx

Stik:
I følge deres egen side så er der de nødvendige stik til at du kan køre sli med alle typer kort.

Strøm:
Den burde også leverer nok strøm til at trække 9800GTX samt GT 260 i SLI men om der er strøm nok til at trække GT 280 er nok mere på grænsen, og kommer lige så meget an på dit system.
Gravatar #3 - vandfarve
16. jun. 2008 14:36
#1 Du behøver ikke multiplicere tallet med 2, men blot lægge ca. 200 watt oveni. Derudover skal du tænke på effektiviteten, så jeg vil nok anbefale enten en højkvalitets PSU på minimum 600-650 watt eller en "regulær" på minimum 700 watt.

Det siger imidlertid ikke meget, så tjek, om PSU'en er forberedt på SLI, ligesom du skal tjekke, hvor mange 12 volts-linier der er, og hvor mange ampere de yder. Det kan du krydstjekke med kortenes specifikationer eller du kan lege fysiker og bruge Ohms lov.
Gravatar #4 - lolage
16. jun. 2008 15:46
3 skrev:
Det siger imidlertid ikke meget, så tjek, om PSU'en er forberedt på SLI, ligesom du skal tjekke, hvor mange 12 volts-linier der er, og hvor mange ampere de yder. Det kan du krydstjekke med kortenes specifikationer eller du kan lege fysiker og bruge Ohms lov.


Først, der står på deres hjemmeside "NVIDIA SLI™-ready certified.", så de er vel forberedt på SLI.
Ang. det med 12volts-linier, og ampere; er det noget du, eller en anden, kan aflæse på produktets hjemmeside? (da jeg ikke selv ved hvad jeg skal kigge efter, og ikke kender til det).

Her er linket:
http://www.corsair.com/products/tx.aspx

- På forhånd tak.
Gravatar #5 - kimx
16. jun. 2008 16:00
Der er en pæn tabel midt på siden der fortæller dig det :)

Men der er kun en 12V linje med 60A hvilket giver 720W.

Hvad angår certificering så ville jeg kigge på denne her side:

http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.ht...
Gravatar #6 - lolage
16. jun. 2008 16:26
5 skrev:
Der er en pæn tabel midt på siden der fortæller dig det :)

Men der er kun en 12V linje med 60A hvilket giver 720W.

Hvad angår certificering så ville jeg kigge på denne her side:

http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.ht...


Hmm.. Ser ud til på siden du gav at de "kræver" mindst 850W.
Kan dog ikke finde en Corsair der har 850W :/.... Dog har jeg set Zykon har en, dog kender jeg slet ikke til Zykon.
Her er den dog: http://www.zykon.com/en/products/x850.php
Og kan heller ikke finde en pris på denne specifike en.

Hmm. Prisen hopper dog fra 750W til 850W ret meget.
Jeg tror bare jeg nøjes med 750W, og kører ét kort, da det jo heller ikke er fordi at ét 280 ville have problemer med nogle spil som helst vil jeg da tro! :)
Men ellers mange tak for hjælpen alle.

Har skullet haft lidt af hvert for ikke så mange penge, så ville gøre det bedste køb. Men køber Corsair TX 750, erstatter mit Logitech G15 (Det gamle) men Saitek Cyborg Keyboardet (http://www.saitek.com/uk/prod/cykey.htm), hvilket giver mig ca. 1300 til 'andet'.

Tænkte på 4GB ram istedet for mine kun 2, og erstatte min G5 mus med, igen, Saitek Cyborg, mus (http://www.saitek.com/uk/prod/cyborgmouse.htm).
Jeg skal 100% have Musen og keyboardet, men skal vælge om jeg vil have de 4GB ram, eller nyt headset. Headsetet jeg har kigget på er, igen ovre hos Saitek Cyborg, deres 5.1 Headset (http://saitekusa.com/usa/info/pr_news2.htm).

Grunden til jeg vil have deres 5.1 headset er at man kun skal plugge USB ind, hvor i mod andre jeg har set skal man plugge alle disse 4 "farve ledninger" (Jack sticks??) ind, som jeg ikke gider, da mit surround allerede har den plads og gider ikke skifte ud hele tiden. Men jeg må se hvad det bliver til :]

2GB virker jo fint til idags spil, og har intet headset x].
Dog hvis i kender til dette headset og ikke kan anbefale det, må i godt skrive.
Gravatar #7 - vandfarve
16. jun. 2008 17:10
#6 Peak-effekten ved PSU'en er så at sige fuldstændigt underordnet. Hvis du havde en PSU, som kunne levere det påkrævede mængde watt på den givne 12 volts-linie, så er det (næsten) ligegyldigt, om den maksimalt kan levere 400 watt eller 750 watt. Derfor skal du kigge på ydelsen på 12 volts-linierne og ikke på peak-effekten.

Jeg vil klart anbefale dig at købe en Corsair HX520, som er en smule billigere, men som har tre 12 volts-linier, der alle kan levere 18 ampere - eller 480 watt til sammen. Teoretisk set ville den kunne føde et SLI-system, men det burde hellere består af 8x00-kort end GTX 280-kort!

Du kan sagtens købe en Corsair TX750 og sætte et par fordelere på, så du kan køre med SLI, men spar hellere pengene på SLI og gå efter et GTX 260-kort, der i visse benchmarks selv kan følge med 9800GTX og 9800GX2. Og så er vi tilbage ved PSU'en, og så kan du ligeså godt købe en TX650 eller HX520, der sagtens vil kunne tilfredsstille dit og grafikkortets behov.
Gravatar #8 - lolage
16. jun. 2008 17:24
7 skrev:


Jeg vil klart anbefale dig at købe en Corsair HX520, som er en smule billigere, men som har tre 12 volts-linier, der alle kan levere 18 ampere - eller 480 watt til sammen.


Det er desværre ikke nok. Min første PSU der fulgte med standard da jeg købte min computer (Som ifølge hjemmesiden skulle være til gaming) brændte sammen. Det var dog kun en 500W, og sidder nu med en vist nok 620W som klarer det. Men vil gerne højere når jeg nu skal have 260 eller 280 for så at køre optimalt. Jeg skal nemlig også - om meget lang tid dog - skifte monitor til en 24", ny ram (Hvis det ikke bliver nu, i stedet for Headsetet), og en bedre processor. Selvom jeg dog kører Crysis helt optimalt i High Details, 1280x1024 opløsning, vil alt mit hardware jo i længden miste sit græb, og skal jo udskiftes på et tidspunkt, hvilket i længden også vil kræve mer fra min PSU. Så jeg kan jo ligeså godt købe det bedre nu for så ikke at allerede skulle skifte IGEN på et senere tidspunkt når jeg får alt det nye.
Gravatar #9 - vandfarve
16. jun. 2008 17:37
#8 Det har med 99,9% sikkerhed nok nærmere noget at gøre med kvaliteten af PSU'en og ikke peak-effekten, som jeg vist også nævner et par gange i det forrige indlæg. Hvis de ikke nævner producenten af strømforsyningen, så er der nok en grund til det; hvis mærket er kendt for kvalitet, så reklamerer de for det, og hvis ikke, så "glemmer" de at fortælle om producenten. Det handler igen om effekten på linierne samt kvaliteten af komponenterne og ikke så meget andet.

Hvis du allerede er i besiddelse af en Corsair HX620 (Jeg kender ikke andre, der leverer 620 watt-strømforsyninger udover Antec?), så skal du nok hellere beholde den, da en TX750 faktisk ikke er bedre.

Højst sandsynligt vil en bedre processor betyde et mindre strømforbrug end nuværende, ligesom flere ram kun vil betyde omkring 1-4 watt samlet set, mens en bedre skærm intet har med det at gøre. Jeg kan dog ikke fortælle, hvor meget mere en GTX 280/260 vil forbruge mere end dit nuværende grafikkort, da jeg ikke kender dette, men jeg mener ikke, at du behøver at skifte. Som du kan se af nyheden på forsiden, så forbruger et GTX 280 ikke så forfærdelig meget mere end 9800GTX og 8800GTX, og under ingen omstændigheder overstiger det samlede forbrug 400 watt, selvom de benytter sig af Intels C2Q QX9650 (vist nok), der har en TDP på 130 watt.

Min konklusion: Hvis du allerede har en Corsair HX620 kan du sagtens beholde den, køb et enkelt grafikkort i stedet for to og spar pengene til en lækker skærm, der faktisk kan berettige købet af et så godt grafikkort.
Gravatar #10 - kimx
16. jun. 2008 18:48
Jeg vil give vandfarve fuldstændig ret. Ved et enkelt grafikkort er 620W mere end nok (forudsat at 12V linierne har nok ampere).

Hvis du har er interesseret i hvor meget dit system bruger pt. så køb eller lån en elmåler ala den her. Bare husk at gange den måle værdi med den omtrentlige effektivitet for din strømforsyning (~0.8 alt efter alder, ændre = mindre).

I følge http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3334 så kan GT 280 maks. trække 236W (teoredisk maks) i sig selv. så selv med en strømslugende cpu(~130W er vist maks. for tiden) så kan du aldrig komme meget over 400W. Så der er en god buffer til fremtidige opdateringer (price/performance vil stort set altid være bedst for et enkelt grafikkort).
Gravatar #11 - lolage
16. jun. 2008 19:09
Fandt lige papirene ang. min reperation, da du sagde at jeg måske havde corsair allerede, hvilket jeg ved med sikkerhed jeg ikke har. Jeg skrev forkert; Det var en 400W (Ikke 500) der brændte sammen, og sidder nu med en 520W (Ikke 620). Har ingen ide hvilken x]. Jeg har 8800 GTS forresten (640 MB). Anyway min nuværende PSU er ikke meget at råbe hurra for da den larmer a helv**** til. Men synes du så jeg bare skulle gå efter HX620, i stedet for TX750 ? :), den er slight dyrere (ca. 150 kr), er den de 150,- værd?
Gravatar #12 - kimx
16. jun. 2008 19:23
Du kan sagtens tage en TX650, umiddelbart er det den billigste.
Gravatar #13 - lolage
16. jun. 2008 20:20
Ja men ifølge en fra edbpriser er HX en "molular-PSU, hvilket vil sige, at du kun tilslutter de ledninger/stik du har brug for." Dog er prisen på de 2, 250,- forskel, der må være andet end bare "molular" mellem de to der gør prisen. Ved nogen?

Edit:
Skal dog siges jeg ikke har dobbel post med dette, da den på edb var om alle PSUer generalt om køb af ny.
Gravatar #14 - vandfarve
16. jun. 2008 20:54
Forskellen ligger i 1) de modulære kabler, samt 2) antallet af 12 volts-linier.

Hvis du ikke regner med at benytte dig af SLI, så kan du endda godt købe en TX650'er, da den vil kunne levere nok til et enkelt kort med den enkelte 12 volts-linier. (Hvis du i stedet planlagde SLI, så skulle nok over i en HX620'er eller en større, men lad det nu ligge.)

De penge du sparer kan du passende bruge på noget andet hardware. Af ren interesse vil jeg da gerne høre, hvad du ellers har planlagt at købe? :)
Gravatar #15 - kimx
16. jun. 2008 21:09
#14

Med hensyn til 12V linier, jeg opfatter ikke flere linier som bedre, den enkelte 12V linie skal vel bare kunne leverer nok ampere. Men hvis du har en teknisk grund til at det skulle være bedre hører jeg den gerne ;)
Gravatar #16 - vandfarve
16. jun. 2008 21:13
#15 Det er udelukkende, så man ikke skal begynde at bruge splittere og selv dele 12 volts-linien op ved brug af SLI. Det er selvfølgelig en mulighed, men når man alligevel investere i 2 grafikkort, så burde man også købe en strømforsyning, hvor dette var planlagt i stedet for, at man skal lave diverse Storm P-løsninger inde i kabinettet.

Teoretiske set burde det ikke have nogen betydning, hvis man gør det, men igen. Med så en stor belastning vil jeg ikke anbefale nogen at gøre det, for jeg ville aldrig selv gøre det. Så hellere bruge 250 kroner ekstra og vide, at man var på den sikre side.
Gravatar #17 - kimx
16. jun. 2008 21:21
Der er stort set ingen forskel mellem TX650 og HX620 hvad angår mulige stik, så forstår ikke helt hvad du mener med at man selv skal dele 12V linien op.
Gravatar #18 - vandfarve
16. jun. 2008 21:25
Både TX650 og TX750 har kun én 12 volts (på hhv. 52 og 60 ampere), mens HX520 og HX620 har hele tre 12 volts (på 18 ampere hver).

Ved SLI skal du som minimum benytte to 12 volts-linier, mens du kan risikere at skulle helt på op fire 12 volts-linier ved brug af de tunge drenge i grafikkortklassen.
Gravatar #19 - kimx
16. jun. 2008 21:30
Jeg viste ikke at SLI krævede 2 separate 12V linier, har du en kilde?
Gravatar #20 - vandfarve
16. jun. 2008 21:35
#19 Det gør det nødvendigvis heller ikke, og derfor vil jeg gerne henvise til mit argument fra indlæg #16:

Hvis man i forvejen investere i SLI med bundkort og dertilhørende, så vil jeg (og kun jeg) ikke anbefale, at man ikke også køber en PSU, som var beregnet til det. Vi snakker alligevel blot om 250 kroner ekstra for et system, som sikkert vil koste små 10.000 kroner, og det er dumt ikke at bruge det.

EDIT:
Bemærk, at jeg på intet tidspunkt bruger ordet "separate". Han kan sagtens lade en TX650 føde et SLI-system, men det bliver ikke på min bekostning.
Gravatar #21 - kimx
16. jun. 2008 21:49
ok, forstod det bare som om du mente separate.

Jeg er helt med på at en modulær PSU er at foretrække, og jeg ser heller ikke nogen grund til at spare og derved få noget ringere udstyr når der er så lille en ekstra udgift.

Men jeg vil personligt selv foretrække en enkelt 12V linie i stedet for at skulle fumle med at balancerer strømforbruget mellem tre linier for ikke at overbelaste nogle af de enkelte linier.
Jeg ved godt at man ville kunne trække 200W på hver af de tre linier, men ved SLI ville det så kræve at CPU, GPU1 og GPU2 er koblet på hver deres linie.
Gravatar #22 - lolage
17. jun. 2008 09:50
14 skrev:
De penge du sparer kan du passende bruge på noget andet hardware. Af ren interesse vil jeg da gerne høre, hvad du ellers har planlagt at købe? :)


Havde kigget på HX620, men hvis du mener at TX650 er nok, så går jeg efter den og sparer de hele 250,- da jeg har bestemt jeg IKKE skal have SLI, men kun ét kort. Så det bliver nok TX650.

Resten af pengene går til nyt; Headset, Keyboard og Mus.
Alle 3 fra Saiteks nye Cyborg serie. Personligt er jeg vild med dem alle, men kender ikke til musens performance "in-game", da previews af den er MEGET forskellige. Nogle siger at den er det bedste du kan få, mens andre klager over den komfortabel. Men af hvad jeg har læst er det virkelig en mus der siger spar fem. Tastaturet opfylder mange af mine behov (Lys i specifike knapper, profiler, macro keys), og headsetet er 5.1 lyd, og er af stor grund valgt fordi det KUN kræver USB og 2 Jack sticks (Lyd og mic) at sætte i, modsætning til andre 5.1 headsets, der kræver jack sticks i alle lydkortets indgange, men nej.. den plads har mit surround anlæg, og ville ikke skulle bytte ud hele tiden! (Er ikke sikker, men de hedder da Jack Sticks, ikke ? Dem med farver altså ^^')..

Sidder i øjeblikket med G15 (Den gamle), G5 og intet headset.
Og ja G5 er da helt fin men Saiteks virker bedre. G15 er også helt fantiastisk men dens LCD panel, og derfor har valgt at også stadig ha' G15 igang når jeg har computeren tændt, den står bare til siden, da dens panel er vigtigt for mig.

Jeg behøver ikke anden end ny PSU til selve computeren i øjeblikket, det næste bliver højst sandsynlig ny monitor.
Gravatar #23 - vandfarve
17. jun. 2008 09:58
#22 Det er ikke altid noget, som jeg bifalder, men du har 14 dages returret ved køb af produkter på nettet, så hvis du ikke kan lide din nye mus, så sender du den bare retur. Der er ikke så meget pjat, og du behøver ikke komme med en anden forklaring end, at du har fortrudt købet.

Ang. PSU'en så kan du sagtens benytte den! Det var kun ved brug af SLI, at man måske skulle have en ny, men det er der jo så meget - bundkortet skal kunne understøtte det, processoreren må også gerne være af en vis kvalitet, ligesom strømforsyningen skal kunne føde det, så det er en større kabale, der skal gå op.

Men interessant! Du må meget gerne skrive i denne tråd, når du har nogle erfaringer fra Saiteks nye serie. Jo flere informationer, jo bedre.
Gravatar #24 - lolage
17. jun. 2008 11:17
23 skrev:
#22 Det er ikke altid noget, som jeg bifalder, men du har 14 dages returret ved køb af produkter på nettet, så hvis du ikke kan lide din nye mus, så sender du den bare retur. Der er ikke så meget pjat, og du behøver ikke komme med en anden forklaring end, at du har fortrudt købet.


Mister man ikke returret når man åbner sit produkt, og bruger det? Det skal siges at jeg tror jeg køber alt over Amazon, for at sparre en masse, hvilket kunne være besværligt at sende retur helt over til dem.

Men hva sq jeg fortryde ved den? Jeg mener, den er vel som alle andre muse, der bare glider så fint hen over en ordenlig musemåtte? Den har jo hele 8 Hyperglide "fødder", hvor min G5 kun har 3. Så den kan vel kun glide ENDNU bedre, og plus den har så meget G5 ikke har; hva er der at fortryde ved den?
Gravatar #25 - vandfarve
17. jun. 2008 11:52
#24 Nope, de 14 dages returret gælder, selvom du har åbnet produktet. Det er i normale fysiske butikker, at de normalt ikke vil tage ting retur, efter man har åbnet dem, men det er en helt anden sag, siden de ikke er forpligtet til det.

Så gå bare amok med returretten. Jeg har endda hørt om folk, der har bestilt den samme komponent flere steder og bare ventet på den, der kom først hjem, hvorefter han har returneret alle de andre pakker (mod forsendelse, naturligvis) uden problemer.

Men hånden på hjertet: Det er at misbruge retten, hvis man udelukkende gør det for at få en genstand hurtigt. Du skal vide, at du sagtens kan returnere et produkt, men man skal nok holde tilbage ved at gå til grænsen.
Gravatar #26 - lolage
17. jun. 2008 15:20
Ye ok.. :D, tak!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login