mboost-dp1

Router med gigabit og wifi


Gå til bund
Gravatar #1 - rumagenten
11. jun. 2014 17:43
skal ud og have ny router. Sidst jeg købte en, var det bare det første og det "bedste"

Jeg har problemer med at min nuværende router skal genstartes engang i ugen cirka. Simpelthen fordi den bliver ved at smide forbindelse på en af vores telefoner eller tablets. vi har android og ios enheder.

Jeg har svært ved at gennemskue markedet, og der er mange forskellige mærker. Jeg har idag en netgear, og har også haft linksys. Fælles for de routere jeg har prøvet er at de skal genstartes med forskellige tidsrum. Kan man få routere for det ikke er nødvendigt?

jeg har før hørt tale om at apples routere skulle være at rigtig høj kvalitet, men ikke tillod at man kunne åbne for de porte man kan have brug for at åbne op for, i forhold til at køre ftp server og ligende.

Håber i kan hjælpe.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [99434271]
11. jun. 2014 17:54
#1
Jeg kører personligt med en ASUS RT-N66U både i hjemmet og hos mine forældre. Det er en rigtig fin router og klarer en god høj hastighed over WiFi, jeg får personligt cirka 225 Mbps på Wireless N fra min bærbare og godt 110 Mbps på min Nexus 5.

Jeg har endnu ikke oplevet nødvendighed for genstart, men det skal siges at begge steder er den sat op til at være ren access-point.

I dag findes der både ASUS RT-AC66U og RT-AC68U, de er begge med den nye AC standard.

Rækkevidden er rigtig god og det er dejligt at enheden kan køre 2,4 og 5 GHz parallelt.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2014 18:07
Jeg vil, som Yvossen, anbefale ASUS. Men som du selv skriver, så er Apples også ganske gode, de er nu heller ikke mig bekendt låste?
Gravatar #4 - gramps
14. jun. 2014 12:35
Jeg har en Asus RT-AC68U. Fantastisk maskine, men dyr. Jeg har installeret DD-WRT på den og har sat den op til at genstarte hver nat kl. 4. Siden jeg satte det op har jeg ikke haft brug for manuelt at genstarte ;-)
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. jun. 2014 19:16
#4

Men, man burde da ikke skulle genstarte i tide og utide?! Jeg har selv en Cisco/Linksys E2000, den har kørt siden ~2010 og er kun blevet genstartet ~10 gange (ved strømudfald, flytning etc.) - endda med stock firmware (har dog også en WRT54 med dd-wrt men det er en anden historie)
Gravatar #6 - Slettet Bruger [99434271]
14. jun. 2014 20:59
#4
Du må gøre et eller andet galt hvis det er nødvendigt at genstarte hver nat. Lillebror-N66U med stock firmware kører klippestabilt.
Gravatar #7 - gramps
15. jun. 2014 07:23
#5, #6
Jeg genstarter den ikke af nød, men for "en god ordens skyld". Inden jeg fik DD-WRT havde den kørt uden problemer og uden genstart i halvanden måneds tid.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. jun. 2014 07:30
#7

Hvis jeg skulle genstarte hver anden måned, overlevede den router ikke længe.

Jeg synes det lyder underligt, men omvendt, så bruger jeg også min forbindelse 24/7 :)
Gravatar #9 - kinaholm
15. jun. 2014 08:10
Jeg rebooter automatisk min WRT610Nv2 med DD-WRT hver nat klokken 4.
Det kan klart mærkes, i dens performance, at den lige får det korte break hver dag.
Gravatar #10 - Wolly
15. jun. 2014 15:46
Jeg tilslutter mig andres opfordring angående ASUS. Har en gammel RT-N56U.

Har installeret custom firmware og den kører media server og FTP server med ekstern HD. Genstarter den aldrig, og den virker upåklageligt! Ville aldrig købe andet end ASUS...
Gravatar #11 - gramps
16. jun. 2014 08:09
#8
Hvilken del af Jeg genstarter den ikke af nød, men for "en god ordens skyld" er svær at forstå? Jeg tvivler på at det har nogen effekt, og genstarten tager ca. 10 sekunder alligevel[1], men når jeg har mulighed for at sætte routeren op til at genstarte af sig selv på et fast tidspunkt, så foretrækker jeg helt sikkert det, fremfor at få svingende performance som tiden går.

[1]800 MHz dualcore og 256 MB RAM kan altså mærkes i en router
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 08:16
#11

Hvilken del af "Min router skal ikke kræve en genstart, den skal fandme bare virke" er svær at forstå?

Mit hardware (og jeg er helt sikkert ikke den eneste) skal altså bare fungere - Hvis min router, eller andet af mit netværksudstyr, får svingende performance - lad os bare sige efter en måned - så bliver det sgu udskiftet!

Jeg kan godt se det smarte i, at du kan sætte et interval op, men hvis du kan mærke forskel rent performance mæssig på, om den er genstartet eller ikke, i løbet af 24-48 timer, så har du en forkert router/firmware/opsætning imho.
Gravatar #13 - gramps
16. jun. 2014 08:54
PHP-Ekspert Thoroughbreed (12) skrev:
Jeg kan godt se det smarte i, at du kan sætte et interval op, men hvis du kan mærke forskel rent performance mæssig på, om den er genstartet eller ikke, i løbet af 24-48 timer, så har du en forkert router/firmware/opsætning imho.


Jeg kan netop ikke mærke en forskel. Men jeg har tidligere haft problemer med routere der begyndte at få større og større problemer med at skabe forbindelse for enheder. I stedet for at skulle bøvle med det hvis det kommer til at ske igen, så tager jeg en proaktiv handling og undgår det fuldstændigt.
Gravatar #14 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:04
gramps (13) skrev:
Jeg kan netop ikke mærke en forskel. Men jeg har tidligere haft problemer med routere der begyndte at få større og større problemer med at skabe forbindelse for enheder. I stedet for at skulle bøvle med det hvis det kommer til at ske igen, så tager jeg en proaktiv handling og undgår det fuldstændigt.


Jeg kan godt forstå dig - men så alligevel ikke o_O

Hvorfor genstarte den, når den ikke fejler noget? Der kan vel ske en fejl under boot - det skete med min NAS. Tænkte at jeg ville genstarte den efter flere måneders oppetid, og ved boot fuckede den i sit OS, så jeg måtte geninstallere det ...

If it aint broke - don't fix it!
Gravatar #15 - gramps
16. jun. 2014 09:09
#14
Regelmæssigt vedligehold? Min bil kommer til service regelmæssigt. Jeg renser filtret i min opvaskemaskine. Jeg slukker jævnligt for min computer, mobiltelefon, tablet, alt sammen for at holde det ved lige.

At OS smadres i boot kan man selvfølgelig ikke gardere sig imod. Men jeg stoler nu på at routeren kan finde ud af det - den har gjort det i et par måneder uden problemer nu.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:15
#15

Regelmæssigt vedligehold - ja.

Min bil kommer til service en gang om året eller ved 20.000 km
Mit filter i opvaskemaskinen bliver renset en gang i mellem (lad os bare være large og sige en gang hver anden måned)

Der er LANG vej til en gang hver 24 timer!
Gravatar #17 - gramps
16. jun. 2014 09:34
#16
Hvis jeg, uden yderligere omkostninger og kun ved at sætte en enkelt indstilling, kunne give bilen service hver nat og rense filtret i opvaskemaskinen en gang i døgnet, så gjorde jeg det. Med routeren har jeg den mulighed.
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:38
#17

Vi bliver nok aldrig helt enige :)

Kan godt forstå dig, men hvert døgn er måske bare lige ofte nok efter min mening :)

Men lad os nu bare lade det ligge :D
Gravatar #19 - Slettet Bruger [99434271]
16. jun. 2014 09:49
gramps (11) skrev:
[1]800 MHz dualcore og 256 MB RAM kan altså mærkes i en router


Psh, sløv maskine! Min ene router er en Intel Core i3-4010U (2C+4T @ 1,7 GHz) med 2 GB RAM! Den anden er en VM med en Intel Core i5-3570 (2C, 2T @ 3,4 GHz) og 1 GB RAM.

Overkill? Ja. Skulle jeg lige svinge med min epeen? Ja.
Gravatar #20 - gramps
16. jun. 2014 09:53
#19
Vi er nogen som prøver at holde til at en router er en router, og en computer er en computer ;-)
Gravatar #21 - Slettet Bruger [99434271]
16. jun. 2014 10:04
#20
"Router" er vel en funktionalitet der kommer af software. Din RT-AC68U er jo meget andet en "router". Den er også SMB server, firewall, FTP server, DNS server DHCP server, web server, switch, access-point og meget andet.

En router er en enhed der sender pakker mellem forskellige netværk/subnetværk. Ikke at forveksle med en Layer3 switch.

Basalt, så kunne din router sikkert godt være en Android mobil telefon.

Flere enterprise routere kører nu med x86 processorer og normal 240-pin RAM.

Jeg ved ikke hvad din defination af en router er, men det lyder lidt som "en lille all-in-one boks med antenner der får mig på nettet" aka. SOHO routers. :-)
Gravatar #22 - rumagenten
16. jun. 2014 20:10
kan se at min router er understøttet af dd-wrt. kan være jeg skal installere det på den først og se om det kan afhjælpe de mindre fejl der er på den.
Gravatar #23 - gramps
16. jun. 2014 21:17
IT-ekspert Yvossen (21) skrev:
Basalt, så kunne din router sikkert godt være en Android mobil telefon.


Hardwaren er i hvert fald kraftigere (pånær grafik) end min første smartphone med Android..

Og ja, en router i min verden er en lille boks med små antenner og dedikeret, fra fabrikkens siden, til at håndtere et mindre netværk for almindelige forbrugere og små virksomheder.
Gravatar #24 - gramps
16. jun. 2014 21:20
#22
DD-WRT kan formodentlig hjælpe. Men det er ingen magisk pille. Hvis du alligevel vil have en ny router, så hav pengene til den i baghånden når du piller ved routeren.

Og læs, for alt i verden, Peacock Thread; og lær 30/30/30 at kende. De to bliver dine venner når du pludselig ikke kan få kontakt til routeren, hul igennem til internettet eller noget tredje. Tro mig, det vil ske.

Da jeg skulle rode med indstillingerne til min router fik jeg nogle gange sat én indstilling før en anden, og så gik routeren ned. Trial-and-error, og en konstant backup af indstillingerne.
Gravatar #25 - Slettet Bruger [99434271]
16. jun. 2014 21:50
gramps (23) skrev:
Hardwaren er i hvert fald kraftigere (pånær grafik) end min første smartphone med Android..


Og min første Android smartphone (HTC Wildfire) var hurtigere end min første SOHO router (Linksys WRT54G rev. 1.1)...

gramps (23) skrev:
Og ja, en router i min verden er en lille boks med små antenner og dedikeret, fra fabrikkens siden, til at håndtere et mindre netværk for almindelige forbrugere og små virksomheder.


At tage SOHO routere som routere og ikke tænke på enterprise routere som routere er vel lidt som at tage en Smart ForTwo som et transport køretøj og ikke tænke på en Mercedes-Benz Actros som et transport køretøj fordi for private er Smart'en nok til at køre indkøbsposerne hjem fra Føtex.

Jeg kører blandt andet med lidt halv-beefy routere for at håndtere 150 Mbps over VPN (har testet min i3-4010U til at kunne håndtere cirka 270 Mbps over VPN, men hvem ved hvor lang tid der går inden Syd Energi har 250 og 500 Mbps forbindelser), nem konfiguration af VLAN og generelt ikke føle mig begrænset med konfiguration, logning og funktioner. Samtidig, så er man også ret fremtidssikret med opdateringer idet de meste hardware kan håndteres ret generisk og PC-driverne i mine systemer er fra FreeBSD, da jeg kører pfSense.

Senest har jeg skrevet et lille bash-script der hver midnat via crontab tager en kopi af konfig-filen, sender den op på en FTPS server via cURL med datering, så konfigurationsfilerne gemmes i tilfælde af nedbrud i hardware eller lagerenhed. Den kører pt. på 3 routere. Det er sikkert også muligt med DD-WRT, men det er bare en af tingene.

Til nu har jeg erfaret at hardware fejler oftere end pfSense, så det er jeg kun godt tilfreds med. (Død PSU og USB-drev).

Ulempen er selvfølgelig at mine switche og access-points er eksterne enheder.
Gravatar #26 - Slettet Bruger [99434271]
16. jun. 2014 22:58
Jeg var måske lidt løs med termerne i #25. pfSense, som DD-WRT og de fleste consumer-grade og SOHO routere er ikke kun routing, men også mange andre ting.

At kalde ASUS RT-AC68U og Linksys WRT-54G for SOHO er vist lidt meget, de er vist nærmere consumer-grade. Dog får de mange af SOHO egenskaberne med custom firmware som DD-WRT og ASUS RT-AC68U nærmer sig vist kraftigt SOHO routere i pris, funktionalitet og stabilitet.

En rigtig enterprise router har ikke alle de ekstra funktionaliteter som consumer-grade, SOHO og pfSense routere har. En enterprise router har kun et formål, routing mellem subnets og muligvis noget QoS og ACL. Dog er ting som f.eks. DHCP og DNS servere ikke tilstede. Det er meningen at de skal leveres af eksterne servere.

pfSenses primære kategori er heller ikke router software, men open-source firewall appliance, selvom den giver routing funktionalitet sammen med mange af de andre funktionaliteter som consumer-grade og SOHO routere giver.
Gravatar #27 - gramps
16. jun. 2014 23:29
IT-ekspert Yvossen (26) skrev:
ASUS RT-AC68U nærmer sig vist kraftigt SOHO routere i pris, funktionalitet og stabilitet.


RT-AC68U omtales som SOHO i mange henseender, bl.a. pga. muligheden for dual WAN eller tilslutning af 3G/4G modem via USB, så man har fallback forbindelser.
Gravatar #28 - rumagenten
17. jun. 2014 22:22
#24.

det gik faktisk gnidningsløst at installere den, og brugte 30/30/30 metoden. men har ikke haft nogle fejl endnu.

Det sidste jeg mangler er adgang udefra til min nas så spiller det hele..

Tak for alle forslagene herinde, når den eksisterende engang står af, skal jeg nok ud og have mig en asus.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login