mboost-dp1

Reparation af laptop - data væk


Gå til bund
Gravatar #1 - ipwn
25. jul. 2011 11:09
Hej :)

En af mine venner oplevede at hans laptop døde. (Jeg prøvede at se hvad jeg kunne gøre, men det var en klar hardware fejl, og jeg kan jo ikke åbne den uden at bryde reklamations retten) Så han sendte den til reparation hvor han havde købt den. (Tror det var et eller andet supermarked el. lignende)

Da han modtager den reparerede laptop (formentlig blot en ny), er der intet på harddisken. Da han afleverede den, havde han efter mine instrukser specifikt sagt at data ikke må fjernes.

Han har været inde og klare, og de siger at de vil se om de kan finde den gamle harddisk. (Som garanteret er uden fejl; det var formentlig grafikkortet efter hvad jeg kunne skønne)

Men siden jeg absolut ikke stoler på virksomheder, eller menneskeheden generelt (heh), så regner jeg absolut ikke med at de finder den. (Eller gider finde den)

Hvad skal han gøre?

Jeg har sagt at han skal skrive til ombudsmanden, men kan han det før at de svarer at de ikke kan finde harddisken?

Og hvad værdi har dette data? I mine øjne er hardwaren fuldstændig ligegyldig; han har tre års universitets notater på den harddisk samt diverse andet privat som ikke kan genskabes, som på alle måder må overstige værdien af det hardware det nu befinder sig i.

Er der andre måder jeg kan hjælpe? Jeg er rigtig, rigtig god til at være pisse irriterende. Skal jeg ringe rundt til alle instanser i den virksomhed som jeg kan komme igennem til? Skal jeg sende breve?

Hvad er loven egentlig på den område? Jeg vil mene at det data er hans ejendom?
Gravatar #2 - ipwn
25. jul. 2011 11:11
Og ja, jeg har sagt at han skal købe en PC. Blah, blah, den er nem at flytte osv. Indtil lortet går i stykker. Meh.

Men det forandrer ikke sagen ;)
Gravatar #3 - tazimn
25. jul. 2011 11:13
Til en anden god gang:

Du bryder ikke reklamationsretten ved at tage harddisken ud og smide data op på en anden harddisk.. Det er også tilladt at udskifte RAM..
Gravatar #4 - ipwn
25. jul. 2011 11:14
#3 Virkelig? Pokkers!

Det vidste jeg virkeligt ikke :( Ellers ville jeg da med det samme havet taget en backup.
Gravatar #5 - apkat
25. jul. 2011 11:26
Han bør lære at tage backup.. en dyr lektie..

Så vidt jeg husker (dvs de gange jeg har indsendt computere til rep) står der at man skal gå ud fra at al data vil blive tabt. Nogle gange kan være heldig at få lov til at betale 500kr for at de tager backup af ens data. Ellers har man bare tabt.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
25. jul. 2011 11:27
Tror ikke der er noget at gøre... svjv så underskriver man en form for blanket der fratager virksomheden der skal fixe maskinen for ansvar for mistet data..

Ovenstående er selvfølgelig rent juridisk.. Du kan sagtens være heldig at virksomeden er flink, og faktisk leder efter harddisken..
Gravatar #7 - JesperZ
25. jul. 2011 11:28
Jeg har ikke erfaring med sådan en situation, men hvis det var mig ville jeg sørge for at lade firmaet vide at jeg har alle intentioner for at trække sagen ud så langt og dybt som muligt hvis ikke de finder den harddisk. Det kan måske få dem til at tage det seriøst. Og når man truer med noget skal man selvfølgelig stå ved det og gøre det hvis ikke problemet løser sig, dvs. jeg ville trække sagen ud så langt og dybt som muligt såfremt problemet ikke løser sig.
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
25. jul. 2011 11:58
Hvis han ikke har bedt om at få backup af data er han sikkert fucked. Alle siger "backup, intet ansvar, blah blah"
Gravatar #9 - Mnc
25. jul. 2011 12:03
Steve Jobs (8) skrev:
Hvis han ikke har bedt om at få backup af data er han sikkert fucked. Alle siger "backup, intet ansvar, blah blah"

Han havde sagt at han gerne ville beholde data:
ipwn (1) skrev:
Da han afleverede den, havde han efter mine instrukser specifikt sagt at data ikke må fjernes.
Gravatar #10 - Alrekr
25. jul. 2011 12:11
Du skal ikke klage til de menige ansatte. Tag fat i butikkens ledelse eller kædens ledelse. Ellers får du et standardsvar.

Men jeg er bange for at den harddisk er smidt væk for længst.

Gravatar #11 - apkat
25. jul. 2011 12:59
Må en virksomhed overhovedet bare lige smide en harddisk fra en privat computer med privat data over i et hjørne og være ligeglade?
Vil da tro at sådan noget skal (ihvertfald burde) destrueres.
Gravatar #12 - MiniatureZeus
25. jul. 2011 13:11
apkat (11) skrev:
Må en virksomhed overhovedet bare lige smide en harddisk fra en privat computer med privat data over i et hjørne og være ligeglade?
Vil da tro at sådan noget skal (ihvertfald burde) destrueres.

Det gør de heller ikke... De installere den i en anden computer og kalder det en "Feature"!

Fona skulle være virkelig gode til det!
Gravatar #13 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 13:21
ipwn (1) skrev:
Da han afleverede den, havde han efter mine instrukser specifikt sagt at data ikke må fjernes.


At sige noget holder ingen steder.
Gravatar #14 - Clauzii
25. jul. 2011 13:26
#13:
Joh, hvis butikken tilbyder backup, og kunden beder dem om ikke at slette data, må butikken regne med at han vil have taget en backup.

Men du har ret, det kan være påstand mod påstand.
Gravatar #15 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 13:28
Nå, jeg har ikke læst noget om, at butikken har tilbudt noget. Desuden vil sådan noget altid være på skrift (et hak i den rigtige boks, når maskinen indleveres).
Gravatar #16 - fe950
25. jul. 2011 13:36
det hele er baseret på en antagelse om at din ven har fået en ny computer. Kan det tænkes at det er samme computer med en formaterer/ reinstalleret HDD og du kan måske lave en file recovery, hvis du er heldig vl og mærket.
Gravatar #17 - vandfarve
25. jul. 2011 15:15
apkat (11) skrev:
Må en virksomhed overhovedet bare lige smide en harddisk fra en privat computer med privat data over i et hjørne og være ligeglade?
Vil da tro at sådan noget skal (ihvertfald burde) destrueres.


Skarpt set!

Jf. en diskussion i en anden tråd for nylig kom vi frem til, at relativt almindelige oplysninger som Dankort-nummer, kontooplysninger, CPR-nummer, skatteoplysninger etc., og som man må forvente, at vennen havde på sin computer (ipwn, catch my drift, will ya?) skal behandles med varsomhed.

Hvad det så betyder i den enkelte sag, skal man nok være et DJØF'er-svin en jurist for at afgøre. Jeg kunne dog tænke, at virksomheden netop ikke må smide harddisken ud, uden at de har sikret sig (og dokumenteret?), at de har slettet alle data på en forsvarlig måde.
Gravatar #18 - tazimn
25. jul. 2011 15:19
vandfarve (17) skrev:
Hvad det så betyder i den enkelte sag, skal man nok være et DJØF'er-svin en jurist for at afgøre. Jeg kunne dog tænke, at virksomheden netop ikke må smide harddisken ud, uden at de har sikret sig (og dokumenteret?), at de har slettet alle data på en forsvarlig måde.


[url= kan være de har sådan en her stående..[/url]
Gravatar #19 - fjols
25. jul. 2011 15:38
Daniel-Dane (13) skrev:
At sige noget holder ingen steder.


En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men meget sværere at bevise.
Gravatar #20 - KaW
25. jul. 2011 15:48
Hvis dataen var så uvurderligt for ham, kan man undre sig over han ikke har lavet løbende backup. Og hvad nu hvis det var harddisken der døde?

Spørgsmålet er hvad du får ud af at klage, hvis harddisken allerede er væk. Du får ikke din data tilbage, men du spilder både din egen og virksomhedens tid. Kompentasion? Er penge overhovedet noget værd i forhold til de data der er gået tabt?
Gravatar #21 - Clauzii
25. jul. 2011 16:45
Kan man få et bevis på at ens data bliver slettet, når de beholder ens gamle disk?
Gravatar #22 - MiniatureZeus
25. jul. 2011 17:21
Jeg mener at forbrugerrådet eller ombudsmanden har snakket om at man skal have et bevis, pga. de efterhånden mange sager bl.a. hos fona og bilka..
Gravatar #23 - ipwn
25. jul. 2011 18:30
Hm, kan godt se at det bliver ganske problematisk.

Jeg må se hvor langt vi kan komme med brok mv.

Vil checke om den er formateret #16, tak for rådet.
Gravatar #24 - vandfarve
25. jul. 2011 18:51
ipwn (23) skrev:
Jeg må se hvor langt vi kan komme med brok mv.

Husk endelig, at al ting inklusiv brok skal doseres med måde, og at du skal holde dit mål, som vel er at få din vens data udleveret, for øje hele tiden.

Det nytter ikke noget at brokke sig, hvis det er tydeligt, at man blot gør sig uvenner med virksomheden, uden at de fysisk kan (eller, for den sags skyld, vil) hjælpe dig og din ven.

Så stik en finger i jorden og føl dig frem. :)
Gravatar #25 - DiZaster
25. jul. 2011 18:58
ipwn (23) skrev:
Jeg må se hvor langt vi kan komme med brok mv.


Husk nu at checke firma'ets betingelser for denne type reparationer, inden du begynder at brokke dig. Der er ingen grund til at spilde alles tid, blot fordi i ikke har sat jer ordentligt ind i tingene :-)
Gravatar #26 - Alrekr
25. jul. 2011 19:41
vandfarve (17) skrev:
uden at de har sikret sig (og dokumenteret?), at de har slettet alle data på en forsvarlig måde.


De kalder det Tri Force.
Gravatar #27 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 22:12
Jeg har sikret min System32 mod Tri Force.
Gravatar #28 - ipwn
27. jul. 2011 06:04
Heldigvis har han en skriftlig kvittering på at data ikke måtte slettes. Så vi har overhånden i den kommende kamp.
Gravatar #29 - Clauzii
4. aug. 2011 11:37
#28:

How goes?
Gravatar #30 - RadgardM
22. sep. 2020 14:34
[Indlæg er markeret som spam]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login