mboost-dp1

På jagt efter ny / brugt billig pc - råd søges


Gå til bund
Gravatar #1 - Cosmos
1. jun. 2008 03:51
Jeg er på udkig efter en ny pc, og jeg har egentlig kun et krav til den: den skal kunne køre spillet Europa Universalis 3, hvilket betyder at grafikkortet skal understøtte Pixelshader 2.0, og pc'en skal derudover have min. 2 Ghz og 1 GB ram. Pris er altafgørende, da jeg egentlig ikke har en rød øre :)

Jeg overvejer lidt om det kan betale sig at købe en brugt en på fx Qxl, er det besværet værd at købe en brugt i dag? Man sparer selvfølgelig noget, men besværet og den manglende garanti og tekniske support er selvfølgelig en ulempe.

Er dog mest hooked på at købe en ny, som sagt er kravene relativt beskedne, og mit spørgsmål er derfor egentlig hvordan jeg billigst slipper afsted med at få fat i en pc der kan leve op til disse krav. Det skal være en "færdig" model der sælges, altså ikke noget med at jeg selv skal til at sætte delene sammen, da jeg er absolut n00b udi alt det her. Om der er skærm med eller ej er ligegyldigt, og vil klart foretrække at det er med Win XP.

På forhånd tusind mange tak for hjælpen!
Gravatar #2 - zin
1. jun. 2008 22:22
Det er stadig ekstremt billigt (læs: billigst) at samle en PC selv. Læs evt. de to artikler her på newz.dk om forberedelser og indkøb af hardware - de dækker det basale.
Pixelshader 2.0 er, så vidt jeg husker, understøttet fra GeForce 5 og opefter, så det behøver du ikke bekymre dig om - et billigt (nyt) grafikkort til ~300 kr. burde kunne tilfredsstille dine krav. :-)
Hvis du gerne så at jeg samlede en flok links skal jeg gerne gøre det - smid evt. en besked eller et ekstra indlæg.
Gravatar #3 - Cosmos
3. jun. 2008 01:15
Jeg aner absolut intet om alt det her, er det virkelig tilstrækkeligt at have læst lidt artikler om det? Er godt nok umiddelbart mest til den forsigtige løsning = købe den samlet allerede, da jeg ik helt tror jeg kan finde ud af at samle det selv :)

Jeg er mest i tvivl om hvad jeg skal købe, da jeg står på ret bar bund mht. hvilke steder der er smart at købe osv. Lad mig spørge på en anden måde: hvis du/I havde 3000 kr til at købe en ny (eller brugt) PC , hvad ville I så købe?
Gravatar #4 - vandfarve
3. jun. 2008 09:43
#3 Jeg har ikke lige tid til at give dit et overslag på pris og forslag på hardware nu, men jeg kan dog allerede fortælle dig, at du ikke får meget for 3.000 kroner.

Jeg antager, at du blot skal have selve computeren (dvs. uden skærm, tastatur m.m.), men der er stadig ikke de store muligheder. Hvis du selv skal samle den, hvilket ikke lader til at være ideen, så vil 1.000-1.200 kroner alene gå toweret, Windows XP Home OEM-licens og PSU, og derefter har man så cirka 2.000 kroner til at købe komponenter for.

Det samme gør sig gældende for de computere, der allerede er bygget. Af denne vil jeg anbefale, at du skal minimum lægge 4.000 kroner og gerne lidt mere, hvis du skal have en ordenligt en, som du kan blive tilfreds med. Jeg vil derfor anbefale dig at kigge på brugte på eksempelvis QXL.dk, DBA.dk, guloggratis.dk osv, hvor der burde være noget til den pris.

Hvis du ikke kan finde noget der, så kan du altid undersøge, hvilke konfigurationer som du kan få hos Fønix Computer og Topdata, så du selv kan se, hvad priserne ligger på "nu om dage".
Gravatar #5 - dkbooster
3. jun. 2008 10:08
Hvis du ikke vil samle selv, er noget af det billigste med xp vist noget der ligner:

Føniks Computer

eller

Top-data - Her skal du så lægge ca. 700-800 kr oveni for xp...
Gravatar #6 - NioBe
3. jun. 2008 10:25
#Cosmos
Vil sige at jeg er enig med de andre... Det kan virkelig betale sig at bygge en selv.

Min mor kender ikke en skid til IT og da hun prøvede selv at samle sin computer, var hun helt vildt overrasket over hvor nemt det var. Hvis hun kan, så kan du osse!

Der følger jo en PUNKT TIL PRIKKE manual med til bundkortet, så det hele er lige til. Det eneste du skal tænke over er de rigtige dele til din computer. Og hvis du er ekstra sød, så tror jeg godt vi kan hjælpe dig på vej hvis der er det mindste både med dele og opbygning og installation. :o)
Gravatar #7 - zin
4. jun. 2008 09:48
NioBe Inside klistermærke? :O
Gravatar #8 - NioBe
5. jun. 2008 15:05
#ZiN
Hva fanden skal jeg med klistermærker?
Gravatar #9 - zin
5. jun. 2008 15:25
#8: Det kunne da være mega! :O
Eller "Designed by NioBe <3" xP
Gravatar #10 - NioBe
5. jun. 2008 20:05
#9
Jaaaa.... du sir noget... men så skal det også være mit fjæs der er på den!!!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login