mboost-dp1

Mærkeligt problem med Logitech wireless keyboard


Gå til bund
Gravatar #1 - Wikzo
18. okt. 2011 20:19
TL;DR
Mit trådløse tastatur kan ikke connecte, men af en eller anden grund virker nogle af knapperne (Dvale og Media) og andre ikke.

Hej

Jeg har et underligt problem med mit trådløse tastatur fra Logitech.

For 7+ år siden købte jeg en bundle med trådløs tastatur/mus, som forbindes til en såkaldt "Cordless desktop receiver", der også fungerer som ladestation til musen.

Det har fungeret rigtig godt i mange år, men for nyligt da jeg flyttede min computer (unpluggede alle kabler), kunne tastaturet ikke forbinde igen.

Jeg kan desværre ikke rigtig sige, hvad tastaturet og musen hedder, da der ikke fremgår noget specifikt navn herpå.

Problemet er, at tastaturet nu ikke kan connecte, mens musen godt kan. Proceduren er, at jeg trykker på en knap på receiveren, dernæst på musen: Så snakker de to sammen. Samme gentager jeg med tastaturet, men selvom knapperne på receiveren lyser op, virker tastaturet ikke.

Har prøvet alle tænkelige kombinationer med at trykke på connect-knapperne i forskellige rækkefølger og holde i bund i flere minutter. Og ja - jeg HAR prøvet at skifte batterier.

Efter at have trykket febrilsk på alle knapperne, opdagede jeg dog, at "Dvale"-knappen på tastaturet rent faktisk får min computer til at gå i dvale! Samme gør sig gældende med en af medieknapperne, som starter Windows Media Player op.

Derudover fungerer ingen af de andre taster, hvilket virker meget mystisk, da tastaturet aldrig har haft nogen problemer, og at jeg hverken har spildt noget i det eller tabt det på gulvet. Desuden kan jeg se på receiveren, at når jeg trykker på connect-knappen bag på tastaturet, lyser det op på receiveren/ladestationen.

Man kunne tro, at det har noget at gøre med softwaren, men har ikke ændret noget, og jeg har også forsøgt mig med diverse drivere uden held. Har sat tastaturet til på en stationær med Windows XP og en bærbar med Windows 7, men intet virker.

Er der nogen, som aner, hvad problemet kan skyldes? Er rigtig glad for tastaturet, så vil derfor helt ikke ud at skulle investere i et nyt.

På forhånd tak :)
Gravatar #2 - Qw_freak
19. okt. 2011 08:05
For mig lyder det som om din modtager simpelthen er defekt...
Gravatar #3 - Wikzo
19. okt. 2011 12:13
Men modtageren virker med musen, og den modtager jo visse input fra tastaturet :\
Gravatar #4 - Qw_freak
19. okt. 2011 12:20
Nåhh ja.. :)
Når dit tastatur virker "lidt" er det ikke selve senderen det er galt med, men nok snarere keyboardets evne til at sende de rigtige koder afsted...

Kan det tænkes at du, da du flyttede det, har rystet noget skidt ind i den så der er et tryk der bliver holdt inde?

Du ku jo prøve at ryste tastaturet godt og grundigt, samt udsætte det for meget lette slag mod dit bord fra alle vinkler og sider så hvis der er noget skidt i klemme et sted, at det bliver rystet løs.
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. okt. 2011 12:21
Er det den type modtager med to usb-stik ... Altså en til mus og en til tastatur?
Gravatar #6 - Wikzo
19. okt. 2011 16:56
#4: Vil jeg forsøge. Har dog oplevet det samme problem én gang før for et par måneder siden. Re-connectede en masse gange, og til sidst virkede det.

#5: Modtageren har én USB- og én PS2-ledning. Har prøvet alle kombinationer med at sætte dem til/ikke til.
Gravatar #7 - kasperd
19. okt. 2011 17:59
Kan computeren sende til tastaturet? Kan computeren tænde og slukke for caps lock, num lock, og scroll lock dioderne på tastaturet?

Prøv evt. at tilslutte både kablet og trådløst tastatur for at se hvad der sker når du aktiverer de lock taster. Du kan evt. sammenligne med mine resultater, som dog er med to kablede tastaturer på en computer som ikke kører windows, så du kan nok ikke forvente nøjagtigt samme resultat.

Når jeg trykker på caps lock skifter dioden kun på det tastatur hvor jeg trykkede. Bogstaver skrives med stort hvis caps lock er aktiveret på det ene tastatur (uanset hvilket tastatur jeg trykker på bogstaverne på). Hvis caps lock er aktiv på begge tastaturer annulerer de hinanden, og bogstaverne skrives med småt. (Det giver mulighed for en interessant prank ved at tilslutte et ekstra tastatur, trykke på caps lock, og koble det fra igen).

Når jeg trykker på num lock skifter dioden på begge tastaturer uanset hvilket af de to jeg trykkede på.

Jeg spekulerede på om computeren evt. havde en helt forkert idé om tastaturets layout, men det lyder ikke som den mest sandsynlige forklaring, når du har problemer med to forskellige computere.

Er de taster der virker om dem der ikke virker lavet på samme måde? Jeg har et tastatur hvor de fleste taster er lavet med en konventionel gummimembran og deler ledere tilbage til elektronikken. Men derudover er der i hver siden en knap man kan dreje på og et par ekstra taster lavet med microswitches.

Hvis det viser sig at de taster der virker har microswitches og dem der ikke virker bruger gummimembran er der nok et problem med forbindelsen mellem elektronik og tasterne.

Hvis du kan finde en sammenhæng mellem hvilke taster der virker og hvilke der ikke gør kan du måske gennemskue om connect tasten virker. Er der visuelt feedback når du trykker på connect?

Kan det tænkes at der findes en anden radiokilde i nærheden som forstyrrer signalet? Har du prøvet at tage tastatur og modtager til et andet sted et par km væk og afprøve dem der?

Wikzo (1) skrev:
jeg HAR prøvet at skifte batterier.
Har du afprøvet batterierne med noget andet udstyr for at sikre dig at der faktisk er spænding på de batterier du tester med?

Bemærk at et batteri sagtens kan have fuld spænding hvis man måler på det uden belastning, men falde til næsten ingen spænding så snart det udsættes for belastning. Med nogle diodelygter er det nemt at måle spændingen over batterierne både når der er tændt og når der er slukket. Det er måske lidt sværere at måle på et batteri mens det sidder i et tastatur.
Gravatar #8 - Wikzo
19. okt. 2011 18:09
kasperd (7) skrev:
Kan computeren sende til tastaturet? Kan computeren tænde og slukke for caps lock, num lock, og scroll lock dioderne på tastaturet?


Der er ikke dioder på selve tastaturet, men på ladestationen/modtageren.

Når jeg trykker på connect-knappen på tastaturet, kan jeg se, at "CONNECT" på ladestationen/modtageren lyser op i et kort sekund.

kasperd (7) skrev:

Er de taster der virker om dem der ikke virker lavet på samme måde? Jeg har et tastatur hvor de fleste taster er lavet med en konventionel gummimembran og deler ledere tilbage til elektronikken. Men derudover er der i hver siden en knap man kan dreje på og et par ekstra taster lavet med microswitches.


Jeg har fundet ud af, hvad tastaturet hedder: Logitech Cordless Desktop MX3100 http://news.softpedia.com/news/Logitech-CordlessDe...

Knapperne, som virker, er nogle af dem, som kan ses øverst på tastaturet (altså ekstraknapper, ikke bogstaver/tegn/osv). Har dog ikke prøvet at skille det ad for at se, hvordan det ser ud indeni.

kasperd (7) skrev:

Kan det tænkes at der findes en anden radiokilde i nærheden som forstyrrer signalet? Har du prøvet at tage tastatur og modtager til et andet sted et par km væk og afprøve dem der?


Nej, der burde ikke være andre forstyrelser. Første gang det skete, var på mit værelse, hvor min computer/tastatur/mus har stået de sidste mange år uden nogen markante ændringer. Nu er jeg imidlertid flyttet, men oplever problemet igen.

kasperd (7) skrev:

Har du afprøvet batterierne med noget andet udstyr for at sikre dig at der faktisk er spænding på de batterier du tester med?


Batteriene er prøvet på andre devices, og de virker.
Gravatar #9 - Wikzo
19. okt. 2011 18:12
Fandt i øvrigt det her: http://www.fixya.com/support/t196785-logitech_cord...

Men har prøvet med forskellige USB-porte og computere :\
Gravatar #10 - Wikzo
19. okt. 2011 18:35
I øvrigt kan jeg få en diode på modtageren til at lyse, når jeg trykker på "F mode".

Har prøvet at banke let på tastaturet, og pludselig kunne jeg slet ikke få dioderne på modtageren til at lyse op (fx ved "F Mode"). Efter lidt mere banken kunne jeg godt.

Det virker som om, at noget sidder løst i selve tastaturet.
Gravatar #11 - kasperd
19. okt. 2011 18:55
Wikzo (8) skrev:
Der er ikke dioder på selve tastaturet, men på ladestationen/modtageren.
Så er der nok tale om envejskommunikation. Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om nogen bedre forklaring på hvorfor man vælger at sætte dioderne på ladestationen fremfor tastaturet.

Wikzo (8) skrev:
Når jeg trykker på connect-knappen på tastaturet, kan jeg se, at "CONNECT" på ladestationen/modtageren lyser op i et kort sekund.
Det vil sige at modtageren reagerer når det ikke virker? Hvad feedback fik du da det virkede.

Wikzo (8) skrev:
Knapperne, som virker, er nogle af dem, som kan ses øverst på tastaturet (altså ekstraknapper, ikke bogstaver/tegn/osv). Har dog ikke prøvet at skille det ad for at se, hvordan det ser ud indeni.
Man kan både mærke og høre forskel på gummi og microswitches. På billedet ser de øverste taster for små ud til at jeg tror det kan være gummimembranen. Og hvis hele tastaturet var lavet med microswitches ville man nok have nævnt det.

Så jeg gætter på at det pågældende tastatur har begge slags taster.

Wikzo (8) skrev:
Nu er jeg imidlertid flyttet, men oplever problemet igen.
Der kunne være flere forstyrrende signaler hvor du er flyttet til. Og du ved jo ikke hvad elektronisk udstyr dine naboer har tændt for.

Wikzo (10) skrev:
Det virker som om, at noget sidder løst i selve tastaturet.
Hvis du skiller tastaturet ad, så være opmærksom på at der findes enkelte modeller som bruger separate gummidutter i stedet for en sammenhængende membran. Det er stort set umuligt at samle sådan et tastatur når det først har været skilt ad. Problemet er at man skal vende tastaturet på hovedet for at skrue det sammen, og hvis man trykker på en eneste tast hopper gummidutten af. Det er meget svært at lægge et tastatur på hovedet og trykke ned på det uden at trykke nogen tast ind.

Er der tale om en membran er det som regel nemmere at samle tastaturet end at skille det ad. Fire ud af de fem tastaturer jeg har prøvet at skille ad var nemme at samle igen.

Hvis tastaturet alligevel ikke virker er det måske værd at prøve at skille det ad for at se om du kan finde fejlen. Det burde være nemt nok at afprøve om fejlen er udbedret før du samler tastaturet igen. Hvis gummimembranen er lagt på plads kan man sagtens trykke direkte på membranen uden at have overdelen på.

Hvis du ender med at skille tastaturet ad vil jeg foreslå at du rengør overdelen ved samme lejlighed. Som regel er der 8 taster med metalbøjler i som bør afmonteres. Resten er typisk plast og intet andet, og kan tåle at blive vasket.
Gravatar #12 - kasperd
19. okt. 2011 19:33
Jeg har et par billeder af indmaden af et tastatur. Det er godt nok ikke samme model, men det kan alligevel give dig en idé om hvad du kan forvente at finde inde i et tastatur. Alle de tastaturer jeg har prøvet at åbne har været opbygget på næsten samme måde.

Her ses underdelen af et tastatur. I midten ses en metalplade dækket af tre lag plastik med elektriske ledere. I højre og venstre side ses to næsten identiske printkort. De er hver udstyret med en USB port en drejeknap og to microswitches.

I toppen ses et grønt printkort hvor det meste af elektronikken sidder. På overkanten af printkortet ses to stik som forbinder lederne fra hhv. øverste og nederste lag plastik med printkortet. Hvis et af disse stik sidder løst kan det måske forklare de problemer du har.

Microswitchene er forbundet gennem nogle andre ledninger og er dermed helt separate fra tasterne der bruger gummimembranen.

I øverste højre hjørne af det grønne printkort ses et stik der forsyner en række lysdioder med strøm således at man kan få et blåt lys op gennem tasterne. Det finder jeg ekstremt irriterende, hvorfor man på dette billede kan se at jeg har sat stikket skævt på så kun den ene af de to ledere er forbundet.

Her ses underdelen igen med gummimembranen lagt på plads over plastikken. Midt på hver gummidut kan man ane en lille tap. Denne tap sidder på undersiden af gummidutten. Når man trykker på en tast vil denne tap trykke ned på plastikken.

De øverste lag plastik har ledere på undersiden. Det midterste lag plastik har et lille hul under hver tast. Det nederste lag plastik har ledere på oversiden. Når der trykkes på en tast skabes der forbindelse mellem en leder på det øverste lag plastik og en leder på det nederste lag plastik.

Hvis man har prøvet at skrive driverkode til tastaturer vil man nemt kunne tro at alle taster fungerer på samme måde. Man får besked når der bliver trykket på en tast, og man får en anden besked når den bliver sluppet igen. Men den fysiske føring af ledninger på de tre lag plastik er faktisk lidt anderledes for modifiers end den er for andre taster.

Modifiers er taster som shift, ctrl og alt, som er beregnet til at bruges i tastekombinationer med andre taster.

Som man kan se er der ikke dedikerede ledninger til hver eneste tast. I princippet kunne hver kombination af en ledning fra øverste lag og en ledning fra nederste lag forbindes af præcist en af tasterne. Det vil sige at 100 taster kunne styres med 10 ledninger til hvert lag.

Men hvis man trykker på mere end to taster samtidig kan elektronikken ikke længere finde ud af præcist hvilke taster man har trykket på.

Fordi modifiers skal bruges i kombination med andre taster har hver modifier en dedikeret ledning på et af de to lag plast. Alle de andre taster deles om tasterne og derfor kan kombinationer af mere end to taster ikke altid bruges.

Her ses overdelen med syv taster afmonteret. Jeg afmonterede de syv taster fordi de er så store at de har metalbøjler til at hjælpe dem med at køre lige op og ned. Man kan se to hager i plastikken under hver tast som bøjlen går ind under.

Når de syv taster med metalbøjler er afmonteret er resten udelukkende plastik. Det kan man smide en tur i en opvaskebalje og rengøre. Billedet er taget efter det er blevet vasket og har fået lov til at ligge natten over og tøre.
Gravatar #13 - kasperd
19. okt. 2011 19:39
Hvis du ender med at skille tastaturet at for at reparere det, forventer vi selvfølgelig at du bidrager med nogle billeder af indmaden.
Gravatar #14 - Chewy
19. okt. 2011 20:04
Angående "dismantling" af keyboard, så har jeg præcist samme cordless desktop, og har også haft keyboardet skilt ad da scrollknappen ude til venstre ikke virkede.
Og jeg oplevede ingen former for problemer med at skille ad og samle igen. Så det burde kunne gøres relativt nemt..

Det bør måske også nævnes at jeg har haft setupet i små 10 år, og det fungere stadig fejlfrit.
Jeg har gennem tiden oplevet to fejl, en på hver del.
Musen kunne jeg pludseligt ikke oplade, hver gang jeg satte den til blinkede den nederste diode rødt. Jeg lod den ligge i en 2-3 måneder, da jeg ikke havde tid til at kigge på den. Og endte med at tage den frem igen for at skille den ad, og se om jeg kunne skifte batterierne.
Jeg satte den af uvise årsager til computeren igen inden jeg forsøgte med at skille den ad, og den virkede perfekt.
Det er en 6-7 år siden, og jeg har intet oplevet siden, og den holder stadig batteri i en 2 ugers tid.

Fejlen på keyboardet opstod et par år efter, hvor scrollknappen som nævnt ikke virkede.
Jeg skilte keboardet ad, kunne ikke finde nogen fejl. Lagde det til side i en måned. Og da jeg tog der frem igen virkede scroll knappen.
Det keyboard er stadig i brug, og alt fungere perfekt på den.. (Bortset fra en enkelt udskiftning af batterierne..)

Så mit råd må vel være. Hvis intet andet virker, så lad være med at smide det ud. Læg det til side i at stykke tid og se om det stadig virker...

Mht. til at placere caps-lock diode og lign. på reciveren. Er for at spare batteri i keyboardet. Og det er suppleret med OSD...
Gravatar #15 - Mnc
20. okt. 2011 07:15
#12
Hoster du kasperd.net hjemme på en ~2 Mbit upload?
Synes billederne er noget tid om at loade færdig.
Gravatar #16 - Chillypill
20. okt. 2011 10:43
lad være med at købe trådløst. :/
Gravatar #17 - kasperd
20. okt. 2011 13:55
Mnc (15) skrev:
Hoster du kasperd.net hjemme
Ja. (Men det kan de fleste brugere på newz, vel selv finde ud af at slå op).

på en ~2 Mbit upload?
Det kan jeg ikke huske. Den er blevet ændret så mange gange. Den var oprindeligt 64kbit/s, men TDC har sat den op en del gange efterhånden. Det skal nok passe at den er nået op omkring 2Mbit/s.

Synes billederne er noget tid om at loade færdig.
Jo, men det er nu ikke så tit der bliver hentet så store billeder fra min server, så jeg har ikke bekymret mig om det.

Men jeg skal alligevel til at bestille en ny opkobling. Så forslag til en god udbyder af ADSL eller fiber modtages gerne.
Gravatar #18 - Mnc
20. okt. 2011 14:35
kasperd (17) skrev:
Ja. (Men det kan de fleste brugere på newz, vel selv finde ud af at slå op).

Joeh. Mener at du blev slået op til kbh området. På TDC Kabel I think.

kasperd (17) skrev:
Jo, men det er nu ikke så tit der bliver hentet så store billeder fra min server, så jeg har ikke bekymret mig om det.

Næh, undrede mig bare over at det tog ~15 sek at hente små 2.5 MB :P

kasperd (17) skrev:
Men jeg skal alligevel til at bestille en ny opkobling. Så forslag til en god udbyder af ADSL eller fiber modtages gerne.

Well hvis du kan få fiber, så er det vel værd at overveje.
Kontrollér adresse
Gravatar #19 - kasperd
20. okt. 2011 22:08
Mnc (18) skrev:
Joeh. Mener at du blev slået op til kbh området. På TDC Kabel I think.
Det er TDC kabel TV, men det er langt fra København. TDC har faktisk oplysninger om lokaliteten liggende som DNS records, der kan slås op.

Hvis du kører en traceroute til adressen vil du se 195.215.39.218 som næstsidste hop. Hvis du slår den IP adresse op får du et navn der indeholder arcnqu2. Hvis du slår TXT recorden op for arcnqu2.ip.tele.dk får du en mere præcis indikation af adressen.

Mnc (18) skrev:
Well hvis du kan få fiber, så er det vel værd at overveje.
Kontrollér adresse
Uanset hvad jeg taster ind får jeg beskeden: Vi kan desværre ikke finde din adresse i vort system.
Gravatar #20 - Mnc
21. okt. 2011 07:47
kasperd (19) skrev:
Mnc (18) skrev:
Well hvis du kan få fiber, så er det vel værd at overveje.
Kontrollér adresse
Uanset hvad jeg taster ind får jeg beskeden: Vi kan desværre ikke finde din adresse i vort system.
Underligt. Også hvis du nøjes med postnr og starten af din adresse?
Eks. "Vejnavn 32B" -> "Vejnavn".
Gravatar #21 - kasperd
21. okt. 2011 09:28
Den vil slet ikke prøvet at slå op hvis jeg ikke indtaster et husnummer. I et tilfælde oplevede jeg at den automatisk foreslog det rigtige vejnavn efter jeg havde tastet ca. en tredjedel, så det vejnavn må have været i deres system. Og da jeg valgte feltet til husnummer foreslog den automatisk et nummer. Jeg valgte at prøve med det nummer den foreslog, bare for at se om det så fandtes i deres system, men nej.
Gravatar #22 - Mnc
21. okt. 2011 10:11
Underligt at systemet ikke engang forstår at sige "der går noget tid" eller "ingen planer lige nu"... Et eller andet.

Evt. kan du jo skrive en mail til dit lokale elselskab. Det er ikke helt til at se udfra Waoo's kort hvem der er din leverandør, men det må være enten NRGI eller GE (http://www.waoo.dk/produkter i bunden af siden).
Gravatar #23 - Wikzo
21. okt. 2011 12:24
Siger mange tak for alle rådene, men har ikke rigtig tid/mulighed/fingersnilde til at skille tastaturet ad og se.

Derfor endte jeg med at købe et nyt trådløst tastatur med en særlig bølgeformet ergonomisk udformning: Logitech Wireless Keyboard K350 - http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=579992

Virker som et rimelig godt tastatur :)
Gravatar #24 - møllerMand
21. okt. 2011 12:59
i stedet for at fundere over hvordan du fixer dit tastetur, bør du blot bruge et skærm tastetur så du kan komme i gang med at date online her og så snart du har fundet en, behøver du slet ikke et tastetur. sådan løser du det problem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login