mboost-dp1

Hvad ville denne PC være værd i mønt eller i form af en Amiga maskine?


Gå til bund
Gravatar #1 - brostenen
1. feb. 2018 20:38
Hej alle.
Jeg har følgende PC som jeg helst ville bytte lige over med en recappet Amiga af en eller anden art. Jeg ønsker nemlig at sætte den op til en byttehandel. Jeg spørger ligeledes, hvad folk ville sætte den til salg for, hvis de selv skulle sælge den. Jeg har checket på eBay hvad folk tager for sådan noget udstyr her, samt hvad folk tager for Amiga'er, så jeg har naturligvis en eller anden form for idé om hvad den er værd i form af en recappet Amiga.

Men hvad siger folk her på siden?
Maskinen er som følger:

- Gigabyte GA-5AX
- K6-3 400mhz
- 1 x 128mb PC-133 Ram modul, som PC-100
- Asus TNT2-Pro 32mb AGP
- 2 styk Voodoo2 12mb sat op i SLI.
- Creative Labs AWE64 Gold.
- De sædvanlige drev så som DVD/CD og Floppy.

Jeg var nær ved at falde ned af stolen, da jeg så bundkortet gå for over 1000, men syntes nok nærmere at det er en små 500 til 600 kroner værd i sig selv. Men hvad med resten? Voodoo2 kort er jo heller ikke billige i dag, og her har jeg jo 2 styk der kan køre SLI sammen.

Jeg har ligeledes lagt opslag på forskellige forums, og har fået det råd at dele den op. Dog vil jeg lige høre hvad folk mener det er værd, i form af en recappet Amiga maskine. Den er som jeg ser markedet mere værd end en Amiga500 i standard configuration, men er den en Amiga1200 værd?

Jeg overvejer stærkt at sætte en hardware swap annonce op, da jeg har plads til maskinen, men den bliver desværre aldrig benyttet, og når det nu er eftertragtet hardware. (som ikke lige kan opstøves i danmark) Så tænker jeg at der nok er nogle der ude, som har en Amiga de ikke benytter og samtidig søger efter en K6-3/V2-SLI maskine.
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. feb. 2018 07:45
Ikke at jeg vil have den - men - hvordan fanden har du fået Voodoo kort til at køre i SLI o_O
Nå... På den måde... Det er ikke det samme...
Gravatar #3 - CBM
5. feb. 2018 08:08
dejlig maskine, fandt du nogle andre voodoo 2 kort eller fik du reddet de 2 du fik af mig? :-)

ville ønske jeg havde plads til alt det, jeg fik mit lager der var hjemme ved de gamle sat ud i sommerhuset i sommers. Nu har jeg jo mistet et lager.

Påtænker at bruge et X500 pro (mini-ITX) kabinet til mit
kommende 2020 AMD PC gamer projekt - "Amiga 2020".

Gravatar #4 - brostenen
6. feb. 2018 00:25
PHP-Ekspert Thoroughbreed (2) skrev:
Ikke at jeg vil have den - men - hvordan fanden har du fået Voodoo kort til at køre i SLI o_O
Nå... På den måde... Det er ikke det samme...


Ikke det samme? Jeg er ikke helt med. Hmmm....
Du ved. Hvis man monterer to Voodoo2 kort, og forbinder dem med et SLI kabel, er det V2-SLI. :-)
Gravatar #5 - brostenen
6. feb. 2018 00:29
CBM (3) skrev:
dejlig maskine, fandt du nogle andre voodoo 2 kort eller fik du reddet de 2 du fik af mig? :-)

ville ønske jeg havde plads til alt det, jeg fik mit lager der var hjemme ved de gamle sat ud i sommerhuset i sommers. Nu har jeg jo mistet et lager.


Desværre ikke. De var helt døde. Jeg forsøgte at skille de ben på chippene, som var bøjet og rørte ved hinanden. Jeg benyttede en skalpel og en tynd nål til det. Jeg fik dem også rettet nogenlunde lige igen. Men der var ikke noget liv i dem overhovedet. Det er mega surt, men nogen gange er det sådan det går. Intet holder evigt.
Gravatar #6 - brostenen
6. feb. 2018 00:41
On topic....
Jeg fik mig forhørt ved en i usa, der handler med vintage og retro pc hardware. Han kunne nævne, efter at have set billederne, at min maskine er et sted mellem 200 og 300 dollars værd. Hvis den er sat op og installeret korrekt. Altså køreklar med andre ord. 200 til 250, hvis den skal ud af hytten så hurtigt som muligt. Og 250 til 300 hvis det ikke haster så meget, plus at den er fuldt ud køreklar.

Han har baseret hans estimat, på hardwarens stand, sjældenheden og at der er sådan noget hardware at finde til salg i usa på nuværende tidspunkt.

Men da jeg ikke har set denne konfiguration til salg i danmark, i de sidste måske 10 år i samme stand som mit. Så bliver prisen nok også op mod de 300 dollars.
Udregnet i dansk mønt, er det ifølge valutakurser.dk lige under de 1800 kroners penge. Og så har jeg ikke medregnet pengenes købekraft i usa, sat op mod købekraften i danmark.

Så jeg har sat den til salg til 1600 kroner, efter at have skiftet de optiske drev ud med nogen der vil læse skiver og så smidt en lidt bedre strømforsyner i. Sådan en som kan trække Athlon SocketA systemer, samt har minus 5volt rail. Men nu er der jo heller ikke meget hardware på et SS7 system, der overhovedet skal benytte minus 5volt. SB-Pro 2.0 kort og ned skal have det, og det samme skal Roland ISA kort. Men over 95% af alt hardware fra årene 1997/1999, bruger ikke minus 5volt.
Gravatar #7 - Sn3akr
7. feb. 2018 19:46
Tror du har sat prisen rimeligt lavt, for når det kommer til HW, så ligger dollar kursen i ca x 10 når du finder den danske pris. I hvert fald når der er tale om ny HW.
Gravatar #8 - brostenen
7. feb. 2018 20:10
Jeg har benyttet valutakurser.dk til at udregne mellem dollar og kroner.
Gravatar #9 - Sn3akr
8. feb. 2018 17:11
#8 Du skal regne ca 10kr pr $, da der tilkommer moms på alt HW oven i US priser.

Hvis du ser efter priser på en US HW side og sammenligner med danske så vil du også se at den danske pris ligger på ca 10x $ prisen (altså bare i kr :D) Det gælder dog ikke for grafikkort lige pt :D Der er US priserne skruet helt vildt op, men det er pga mining og det faktum at el i US er nærmest gratis i forhold til her hjemme.
Gravatar #10 - brostenen
9. feb. 2018 08:32
Men nu er det jo en computer med vintage/retro 1998/99 hardware. Så jeg mener at de der cirka 1600 er en fin og fornuftig pris. Det er jo sygt at sådan et bundkort koster et sted mellem 1000 og 1500 alene og så op. Det samme med voodoo2 hvor jeg har set priser på 1500 for en sli løsning. Nope... Den er ikke 4000/5000 værd, hvis jeg skal bruge pågældende ebay priser. Men samtidig ved jeg at den heller ikke er under 1000 værd.
Gravatar #11 - Sn3akr
9. feb. 2018 08:48
#10 Hvis den fungerer og du vil sælge den for 1600, så kunne jeg godt være interesseret, for det er sq billigt!
Gravatar #12 - brostenen
9. feb. 2018 15:33
Har lige solgt den i dag. Jeg fik 1600 for den, og gav en 128mb ramklods ekstra med i prisen. Fuld sæt installations cd'er og 5 floppy disketter. 3 disketter med dos 6.22, en med 98-install-bootdisk og den sidste var den originale til raid-kortet.

Så jeg har købt noget jeg ved jeg kommer til at benytte og som ikke står ubrugt hen. (check gamle computere tråd)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login