mboost-dp1

Hjemmeserver


Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbuus
25. mar. 2014 22:51
Jeg overvejer at skifte over på Mac OS X og derfor få mig en Mac Mini som stationær. Men efter som jeg har film og spil og musik og alt muligt, så rækker den SSD som der skal sidde i Mini'en ikke særligt langt.

Derfor er jeg på udkig efter en hjemmefilserver løsning hvor der kan sidde mindst 4 stk 3,5" SATA drev.

Derudover har jeg krav:

- Støjsvag (gerne helt stille!)
- Energivenlig
- Hurtig IO

Jeg har hørt nogle skræk historier om NAS'er der kun kan skrive få megabytes i sekundet, selvom diskene tillader sekventielle skrivehastigheder på over 100 megabyte i sekundet.

Efter som serveren kommer på et kablet gigabit ethernet, så vil jeg helst ikke have nogen svinkeærinder på den konto.

Jeg har ikke nogen holdning til løsningen kører Windows/Linux eller om den kommer med sit eget "OS", hvor der er et webbaseret kontrolpanel til at styre det hele.

Nogen forslag?
Gravatar #2 - IT-ekspert Kejser
25. mar. 2014 22:56
HP Proliant Microserver er populær herinde men støjsvag/helt stille er den ikke. https://www.google.dk/search?q=hp+proliant+microse...
Gravatar #3 - nielsbuus
25. mar. 2014 23:04
Coool, kigger på den. Hvad med denne her?

http://www.synology.com/en-us/products/overview/DS...

Er den noget ved?
Gravatar #4 - Fafler
26. mar. 2014 06:31
Saadan en tror jeg helt sikkert du vil blive glad for. Den dualcore Atom der sidder i kan fint fylde gigabit ethernet ud, ogsaa selvom den koerer RAID 5 eller hvad du finder paa.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [660470787]
26. mar. 2014 07:07
Hvis du ønsker utrolig meget fleksibilitet til få penge, så er #2 værd at kigge på. Den kommer dog med en del mere konfigurering. Hvis du ønsker easy-to-use og kun har brug for deres out-of-the-box muligheder (sikkert også plugins/extensions) så er #3 helt sikkert det hele værd. Jeg hører næsten kun gode ting og Synology.

Personligt har jeg en HP ProLiant MicroServer, men kun fordi jeg skulle bruge fleksibiliteten og så fordi MicroServeren koster 3½ gange mindre.
Gravatar #6 - nielsbuus
26. mar. 2014 07:15
#5, hvordan er støjniveauet på HP'en? Der er nogle kritiske røster på Google som siger det er sløjt, men jeg kan ikke helt se om det gælder alle modeller eller kun udvalgte modeller.

Det ser ud som om at man både kan køre MS Home Server og Redhat, men ikke så meget andet. Kan du be/afkræfte det?
Gravatar #7 - ilith
26. mar. 2014 07:17
Spørgsmålet er hvor meget du har lyst til at rode med det selv i forbindelse med opsætning af serveren.

Vil du have 100% fri mulighed for hvad den køre af OS og andet software er en Hp microserver et godt valg.
Vil man derimod hellere have noget der bare virker uden at skulle rode for meget med det ville jeg gå efter en synology eller en qnap.

Har selv en hp microserver n54l stående i stuen, og vil sige den larmer mindre end min acer S3 laptop. ser jeg film streamet og transcoded fra den kan mit tv på rimelig lav lyd styrke stadig sagtens overdøve den.

Gravatar #8 - Slettet Bruger [660470787]
26. mar. 2014 07:20
nielsbuus (6) skrev:
#5, hvordan er støjniveauet på HP'en? Der er nogle kritiske røster på Google som siger det er sløjt, men jeg kan ikke helt se om det gælder alle modeller eller kun udvalgte modeller.

Det ser ud som om at man både kan køre MS Home Server og Redhat, men ikke så meget andet. Kan du be/afkræfte det?


Du kan køre præcis det du vil på den. Jeg kører Windows Server 2012 R2 Standard på den. Du kan sagtens installere Windows Home Server (2011) og Windows Server 2012 R2 Essentials. Jeg har også kørt Ubuntu Server og FreeNAS på den. Jeg kan læse at det også er muligt at køre VMware ESXi på den og jeg har prøvet med Windows Hyper-V.

Jeg vil ikke sige at den støjer voldsomt meget, men nu står det også ved siden af min ESXi server som har en del mere knald på. Ronson har også en, han har nok mere kritiske ører end mig.
Gravatar #9 - Ronson ⅍
26. mar. 2014 07:51
Jeg har kørt vmware esxi på den, det kan dog ikke anbefales til fildeling i windows.

Den larmer for meget til at stå i mit computerværelse. Ikke fordi den larmer voldsomt meget, men mere fordi alle andre maskiner i rummet siger meget lidt og det derfor er ret tydeligt.
Gravatar #10 - kinaholm
26. mar. 2014 09:20
Jeg kører Synology DSM 5.0 på min N54L. Det kører udemærket og de er kommet ret langt i, at få serveren til at køre som en standard Synology boks, og igen til en meget lavere pris end den rigtige vare.
Du skal dog forvente at rode en smule med den, men hvis det ikke afskrækker dig, er det også en mulighed :)
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. mar. 2014 09:39
Hvorfor ikke en lidt ældre MacMini som server? Så kan du køre hele lortet over AFP, og jeg har lige pt. sat en WD Mybook til min MacMini, der har 2 x 3 TB i RAID

Ved en nyere MacMini kan du sågar smide den til via Thunderbolt

- edit -

Den er støjsvag, har høj WAF og fantastisk I/O

Men medmindre du køber en lidt ældre/brugt MMini, så er den nok lidt dyrere end en ProLiant eller Intel NUC

- edit2 -

Må så dog sige at jeg også har en Synology Nas, og den er jeg sindssyg glad for også! Den er også rimelig støjsvag, men synes det er lidt rarere at kunne bruge VNC til min MacMini, kontra et webinterface ... Men det er en smagssag
Gravatar #12 - markjensen
6. apr. 2014 13:57
Angående køb af Mac mini: Vent gerne til efter WWDC hvor der forhåbentlig kommer en ny. Det starter den 2. juni. Du kan se på Macrumors hvornår der sidst kom en ny.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login