mboost-dp1

GPS


Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
22. jan. 2006 19:42
Jeg har overhovedet ikke styr på GPS, så jeg må hellere spørge inden jeg dummer mig.

Jeg har en bærbar, og hvis jeg nu anskaffer mig en tilfældig billig USB GPS-modtager kan jeg så bruge hvilket som helst software til denne?
Gravatar #2 - dkbooster
23. jan. 2006 16:16
Det kommer lidt an på hvor billig den er :). Det meste software (deriblandt Autorute og Route 66) understøtter kun gps'er som sender ud i NMEA protokolen.
En anden vigtige ting er, at gps også helst skal oprette en virtuel COM-port, da navigationsoftware for det meste udelukkende kan finde en gps der er tilsluttet en COM-port.(Virtuelt eller rigtigt).

Et godt bud på en god GPS som overholder de ovenstående ting er:
Global sat UB-353
Gravatar #3 - MiniatureZeus
23. jan. 2006 17:23
#2:
den er da heller ikke ligefrem billig!! :P
Gravatar #4 - dkbooster
23. jan. 2006 17:41
#3 - Alt er relativt :), men man kan sige, at det er bedre at have købt noget ordentligt dyrt der virker, end noget billigt skrammel der ikke gør.

En GPS med:
- 20 kanaler
- SIRF STAR III Chipset
- Hurtig TTFF(Time to first fix)
- NMEA 0183 support
- Vandtæt
- Kan operere mellem -40C og +80C
- USB
er altså et rimeligt godt køb til 700kr :)
Gravatar #5 - Ronson ⅍
23. jan. 2006 18:23
Rart at høre. Og tak for svarene!
Så må jeg vel bare få investeret i sådan en G-Sat og kigget på noget softwaren. Nogen erfaringer?
Gravatar #6 - dkbooster
23. jan. 2006 19:02
#5

Med softwaren kommer det lidt an på dit behov:

Navigation med stemmestyring(har ikke prøvet nogen af dem):
G-MAP Europa - 595,00 DKK
Vicsat Infomap 8.0 Voice Europa - 843,75 DKK

Kort med markering af position(begge understøtter g-sat):

Route 66 Scandinavia - Godt velafbalanceret kort, har dog tendens til at være et par sekunder forsinket.

Autorute 2005 - Rigtig godt kort, men kun med veje, intet terræn, virker mindre forsinket end Route 66


Eksotiske men gratis:

Download Nasa World Wind og installer en GPS addon. Nu kan du følge med på sattelit fotoes hvor du er :)

Håber det hjælper dig lidt videre.
Gravatar #7 - Ronson ⅍
27. jan. 2006 15:35
Så er det hele (førnævnte GPS-modtager og autoroute) købt hjem og virker bare.

Nu skal jeg så bare høre om der er noget godt software med dansk tale? Jeg havde det med ude på en tur med min far og han blev jo helt vild, han er bare ikke så glad for engelsk.
Gravatar #8 - dkbooster
29. jan. 2006 13:36
#7 Disse skulle være med dansk tale(har dog som sagt ikke prøvet dem):
G-MAP Europa - 595,00 DKK
Vicsat Infomap 8.0 Voice Europa - 843,75 DKK

Kan købes på elc-online.dk
Gravatar #9 - Ronson ⅍
29. jan. 2006 14:58
Ok, det næste du skal finde til mig:
En lille WLAN tingest med GPS-modtager. Skal kunne spændes på en kat på en eller anden måde :)
Gravatar #10 - dkbooster
30. jan. 2006 13:46
hmmm.... se den var straks værre. Men måske en PDA med inbygget wlan og gps. Så kan katten også finde vej hjem, hvis den bliver væk:

Fujitsu Siemens Pocket LOOX 720
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login