mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #2051 - CBM
23. apr. 2021 12:02
brostenen (2050) skrev:
#CBM
Du er dælme lidt uheldig. :-( Det er noget fuck, men heldigvis er bundkort og udstyr fra den tid meget nemt at få fingrende i.

ja

men har lige købt 5 agp grafikkort via dba

venter blot på at de kommer

et med 256 mb ram, 2 med 128 mb ram, et med 32 mb ram og et med 8 mb

nu skulle jeg være godt kørende på den front
Gravatar #2052 - CBM
23. apr. 2021 12:40
@brostenen:
jeg har fundet flere af dine annoncer på dba :-)

jeg håber bare jeg fik lavet en god handel med de agp grafikkort jeg har købt
Gravatar #2053 - CBM
23. apr. 2021 13:54
fandt to pci lydkort men unisound kunne ikke detektere dem så tvivler på de er ok
Gravatar #2054 - CBM
23. apr. 2021 15:43
her er unisounds resultater fra de kort den kunne detektere

Gravatar #2055 - CBM
23. apr. 2021 16:35
jeg har forresten også et pci realmagic xcard der fungerer fint

det blev købt brugt i 2003 selve kortet blev produceret i 2002
Gravatar #2056 - Gamle-Kaj
29. apr. 2021 07:33
brostenen (2049) skrev:
Gamle-Kaj (2039) skrev:
brostenen (2033) skrev:
Gamle-Kaj (2018) skrev:
Hvad koster en Amiga A1200 nutildags hvis man skal købe en?


Det kommer helt an på hvilken stand den er i. Fuldt ud testet, recappet, ny keyboard membran og uden noget gult, med drevet smurt og indstillet. Så vil jeg sige en små 2800. Så skal du sikkert ud og finde accelerator og scandoubler som ekstra udgifter.


Ser ud som ny. Drev virker. Keyboard virker. Det virker faktisk ikke som om den har været særlig brugt. Det var en vurdering for et loppemarked. De vidste ikke lige hvad det var de havde fået indleveret i en kasse. 50kr var nok bare lige billigt nok. Men jeg skal da love for at både scandoubler og accelerator koster. Anyways. Tak for svar.


Så lidt.
Jamen når drev virker og membran virker, så vil jeg nok sige en 2000 kroner. Havde den også været recappet, var prisen nok oppe på et sted mellem 2600 og 2800.

Ja. Jeg syntes nu ikke scandoublere er så vildt dyre, sat op mod hvad en 100% reccapet og fungerende Commodore CRT skærm koster i de her tider. Men acceleratorer er fandme pebrede. Hvis man bare skal køre simpel WHD Loader og spille spil på en 1200, kan man godt klare den med 8mb ram. Men skal den bruges til noget mere seriøst, skal der en 030 og et sted mellem 16 og 32 megabyte ram til. Altså som minimum.


Nå, men nu endte jeg op med selv at købe den istedet. Har aldrig haft en Amiga. Var vist ikke nørdet nok dengang, men spillede da en hel del UFO enemy unknown hos en kammerat på sådan en i 90’erne. Kan man få SCSI port i sådan en? Har da nogle SCSI til SD diske liggende jeg kunne bruge. Nå men tænkte jeg ville recappe den for sjov skyld, og smide et eller andet sjovt i den. en accelerator havde måske været meget smart. Og grafikken ser lidt sjov ud på min 40” fladskærm :-)
Gravatar #2057 - brostenen
29. apr. 2021 07:58
Gamle-Kaj (2056) skrev:

Nå, men nu endte jeg op med selv at købe den istedet. Har aldrig haft en Amiga. Var vist ikke nørdet nok dengang, men spillede da en hel del UFO enemy unknown hos en kammerat på sådan en i 90’erne. Kan man få SCSI port i sådan en? Har da nogle SCSI til SD diske liggende jeg kunne bruge. Nå men tænkte jeg ville recappe den for sjov skyld, og smide et eller andet sjovt i den. en accelerator havde måske været meget smart. Og grafikken ser lidt sjov ud på min 40” fladskærm :-)


Cool. Det med recap er kun hvis den udviser en eller flere af følgende symptomer.

- Lodningerne er begyndt at være mega matte, på grund af lækkende elektrolyt.
- Den begynder at dufte af noget fiskeagtigt (elektrolyt væske).

Dårlige kondensatorer kan også bidrage til en mega ustabil maskine i visse tilfælde, så som at den fryser midt i det hele eller rebooter. Det der er ved kondensatorer, er at de alle uanset kvalitet, bliver trætte med tiden. Mit indtryk er at cirka 10 til 20 procent af alle 1200'ere udviser dette problem. Altså globalt, men det ser ikke så slemt ud her i DK af en eller anden årsag. Man kan dog stadig være uheldig. På den anden side, så skal den jo recappes på et eller andet tidspunkt, så du kan jo lige så godt gøre det alligevel.

1200 er ikke helt en SCSI maskine. Du kan godt få SCSI til den, men det er enten i form af en PCMCIA dims. Jeg havde sådan en tilbage i 2006. Den hed Surf Squirrel, og var sådan et PCMCIA kort med et SCSI kabel på. Men porten har jo en hastigheds begrænsning og kører kun 16 bit. Så 32 bit PC-Cards er udelukket. Der findes også acceleratorer som man kan købe et SCSI modul til, men så skal du bruge det tomme slot på bagsiden, under Floppy drevet, for at trække kabel ud. Det er lidt en ulempe med næste problem stilling du får.

Skærm. Jeps. Du har set det nu. RGB udgangen på Amiga er stadig 15khz, så du skal have nallerne i enten en upscaler eller en scandoubler. Der er sikkert mange her, som kan give dig et tip om hvilken en du skal benytte, dog mener jeg at det er en OSSC at du skal benytte hvis du vil have den billigste universal løsning. (mulighed for at benytte andet grej og ikke kun Amigaen) Ellers er der to forskellige interne scandoublere på markedet, der kan købes fra ny af.

Der er ScanPlusAGA (fra et eller andet polsk eller noget firma) som leverer et rigtig godt billede. Den er plug and play og skal ikke have nogle andre specifikke indstillinger. Bare i med den og det virker. Den er også den billigste løsning hvis du vil have en intern scandoubler. Ulempen ved den er så, at interlaced grafik stadig har flicker. Men benytter du kun progressive grafik, ud over meget få tilfælde, så skulle den være en fin løsning.

Den anden løsning er en IndivisionAGA MK4 som sælges af Indevidual computers. Den er lidt mere pebret, men du får en som ikke laver flicker i interlaced. Ulempen er så primært at du skal indstille den med et tool til workbench, før du får den fulde oplevelse. Det tool er heller ikke lige det mest logiske, men sådan er de åbenbart i software afdelingen ved Indevidual computers. Den anden ulempe er prisen, som er en små 30 euro højere end ScanPlusAGA.

Accelerator er jeg meget sådan som så over. Hvis den bare er til spil, kan du teoretisk nøjes med en 8mb ram udvidelse og ikke en accelerator. Her tænker jeg på en WHD-Loader opsætning. Du kan også komme helt udenom den langsommelige opsætning af WHD-Loader, ved at købe et Gotek drev og så have hvad du ønsker på USB stick. Så slipper du også for at rende ud og købe en harddisk løsning. Men som sagt, det er kun hvis spil er din eneste interesse overhovedet. Men går du efter en CPU opgradering, så vi jeg mene at du skal have en 68030'er og så kan du lige så godt lede efter en med en 32 megabyte ram på. Men igen. De koster kassen og kan kun findes som brugte i dag. På den anden side er en 1200 jo en brugt maskine også. ;-)

Men tillykke med maskinen.... Yay.
Gravatar #2058 - Gamle-Kaj
2. maj 2021 17:22
Lodningerne og caps ser nu fine ud. Men jeg har nogle med en bedre levetid liggende jeg ligeså godt kan smide i. Jeg dropper scsi tanken, det var mere hvis der var en port. Men den skal så tilkøbes. Har vist nogle floppy emulatorer liggende også et sted så vidt jeg husker. Scandoubler skal der helt sikkert til.
Gravatar #2059 - CBM
4. maj 2021 10:52
pistorm

pi 3 som billig turbo kort til amiga 500



giver flg

- rtg grafik
- turbo
- kickstart omskifter
- harddisk
- usb
- hdmi

de arbejder på bugfixes og på at gøre pi'ens netværk tilgængeligt for amigaen

Gravatar #2060 - brostenen
5. maj 2021 17:16
Gamle-Kaj (2058) skrev:
Lodningerne og caps ser nu fine ud. Men jeg har nogle med en bedre levetid liggende jeg ligeså godt kan smide i. Jeg dropper scsi tanken, det var mere hvis der var en port. Men den skal så tilkøbes. Har vist nogle floppy emulatorer liggende også et sted så vidt jeg husker. Scandoubler skal der helt sikkert til.


Scandoubler kan man ikke klare sig uden i dag. Priserne på en CRT skærm som passer til Amiga, koster halvanden til to scandoubleres pris.
Gravatar #2061 - brostenen
5. maj 2021 17:18
CBM (2059) skrev:
pistorm

pi 3 som billig turbo kort til amiga 500



giver flg

- rtg grafik
- turbo
- kickstart omskifter
- harddisk
- usb
- hdmi

de arbejder på bugfixes og på at gøre pi'ens netværk tilgængeligt for amigaen



Jeg læste om projektet for en 4 måneders tid siden. Der var selve adaptoren stadig i prototype stadie, og der var lang vej endnu. Men det ser ud til at der har været en rivende udvikling i gang. Der er bare en anden som jeg er mere hooked på, og det er en FPGA løsning med næsten samme deminsioner som en 68000 CPU.
Gravatar #2062 - brostenen
5. maj 2021 18:14
Min næste Commodore64 maskine....

Så er jeg i gang. Billedet er fra i går, så lige nu er alle sokler og modstande monteret.


Gravatar #2063 - CBM
6. maj 2021 07:56
brostenen (2061) skrev:
CBM (2059) skrev:
pistorm

pi 3 som billig turbo kort til amiga 500



giver flg

- rtg grafik
- turbo
- kickstart omskifter
- harddisk
- usb
- hdmi

de arbejder på bugfixes og på at gøre pi'ens netværk tilgængeligt for amigaen



Jeg læste om projektet for en 4 måneders tid siden. Der var selve adaptoren stadig i prototype stadie, og der var lang vej endnu. Men det ser ud til at der har været en rivende udvikling i gang. Der er bare en anden som jeg er mere hooked på, og det er en FPGA løsning med næsten samme deminsioner som en 68000 CPU.

nice smider du ikke lige et link?
Gravatar #2064 - brostenen
6. maj 2021 08:17
CBM (2063) skrev:

nice smider du ikke lige et link?


Naturligvis...
https://www.amiga-news.de/en/news/AN-2020-12-00054...

Det er et opslag fra December sidste år.
Gravatar #2065 - CBM
6. maj 2021 15:41
brostenen (2064) skrev:
CBM (2063) skrev:

nice smider du ikke lige et link?


Naturligvis...
https://www.amiga-news.de/en/news/AN-2020-12-00054...

Det er et opslag fra December sidste år.

takker men det var fpga løsningen jeg tænkte på
Gravatar #2066 - brostenen
6. maj 2021 20:29
CBM (2065) skrev:
brostenen (2064) skrev:
CBM (2063) skrev:

nice smider du ikke lige et link?


Naturligvis...
https://www.amiga-news.de/en/news/AN-2020-12-00054...

Det er et opslag fra December sidste år.

takker men det var fpga løsningen jeg tænkte på


Åhh... Jamen det var også deromkring at jeg fandt frem til denne her.

https://www.buffee.ca/
Gravatar #2067 - brostenen
9. maj 2021 15:37
Mit nuværende projekt....
Skal til at bestille de sidste dele nu.







(På nuværende tidspunkt, den eneste af sin slags i Danmark)
Gravatar #2068 - CBM
11. maj 2021 14:45
jeg har fundet to stk ibm ps/2 model 55sx computere på loftet

men maskinerne mangler et ben i vga stikket der forhindrer et almindeligt vga kabel i at blive brugt i porten

derfor kan jeg ikke teste dem

fandt også en flok cpuer

2 stk pentium 2
1 stk duron
1 stk pentium
1 stk celeron
1 stk ukendt
1 stk amd k6

dem der ikke er pentium 2 cpuer har dog alle ben der er en anelse bukkede men de burde kunne rettes ud

der er rig mulighed for at udskifte cpuer ifm test af de bundkort jeg ikke pt kan få gang i






Gravatar #2069 - brostenen
11. maj 2021 18:39
CBM (2068) skrev:
jeg har fundet to stk ibm ps/2 model 55sx computere på loftet

men maskinerne mangler et ben i vga stikket der forhindrer et almindeligt vga kabel i at blive brugt i porten


Er det en af dem som bare er bygget med et ben mindre? Hvis det er tilfældet, kan du nemt nappe et ben af selve vga kablet's connector. Så vidt jeg ved er det et signal som giver enten noget power saving info eller noget sync signal, som egentlig ikke er nødvendigt på ældre skærme.
Gravatar #2070 - brostenen
11. maj 2021 18:42
Jeg har fået bestilt næsten alle de sidste dele til det projekt jeg er i gang med. Jeg mangler bare lige at finde alle special chippene og så de volt regulatorer og step-up convertere som skal bruges. Håber den virker i første forsøg.

Næste skridt er at åbne en HEX editor og redigere boot-besked og muligvis finde ud af om det kan starte med anden baggrundsfarve. Heldigvis har jeg VICE installeret til at teste editering af med, før jeg combiner til en enkelt bin-fil.
Gravatar #2071 - CBM
12. maj 2021 04:49
brostenen (2069) skrev:
CBM (2068) skrev:
jeg har fundet to stk ibm ps/2 model 55sx computere på loftet

men maskinerne mangler et ben i vga stikket der forhindrer et almindeligt vga kabel i at blive brugt i porten


Er det en af dem som bare er bygget med et ben mindre? Hvis det er tilfældet, kan du nemt nappe et ben af selve vga kablet's connector. Så vidt jeg ved er det et signal som giver enten noget power saving info eller noget sync signal, som egentlig ikke er nødvendigt på ældre skærme.

der er blot et ben mindre

det er to 386sx maskiner

brostenen (2070) skrev:
Jeg har fået bestilt næsten alle de sidste dele til det projekt jeg er i gang med. Jeg mangler bare lige at finde alle special chippene og så de volt regulatorer og step-up convertere som skal bruges. Håber den virker i første forsøg.

Næste skridt er at åbne en HEX editor og redigere boot-besked og muligvis finde ud af om det kan starte med anden baggrundsfarve. Heldigvis har jeg VICE installeret til at teste editering af med, før jeg combiner til en enkelt bin-fil.


nice
Gravatar #2072 - brostenen
12. maj 2021 09:26
CBM (2071) skrev:

det er to 386sx maskiner


Oki doki... Jamen så er det jo bare at tage et VGA kabel du har i overskud, eventuelt sådan et 20cm han til hun kabel, og så ændre det.

CBM (2071) skrev:

nice


Jeps. Jeg ser frem til at få den testet uden chips, for at måle de forskellige volt settings. Den kan køre med gammel og ny SID. Den kan køre med gammel og ny VIC-II og så kan jeg vælge om det skal være NTSC eller PAL. :-P

Jeg skal bare passe på ikke at smide ny udgave i, når den er indstillet til gammel udgave.
Gravatar #2073 - CBM
13. maj 2021 06:27
jep men jeg vil teste med en gammel ibm ps/2 skærm først, den må jo også mangle et ben

hvis der kommer billede på begge så laver jeg et modificeret kabel
Gravatar #2074 - brostenen
13. maj 2021 09:25
CBM (2073) skrev:
jep men jeg vil teste med en gammel ibm ps/2 skærm først, den må jo også mangle et ben

hvis der kommer billede på begge så laver jeg et modificeret kabel


Cool... Hold os opdateret. :-)
Gravatar #2075 - CBM
13. maj 2021 12:44
brostenen (2074) skrev:
CBM (2073) skrev:
jep men jeg vil teste med en gammel ibm ps/2 skærm først, den må jo også mangle et ben

hvis der kommer billede på begge så laver jeg et modificeret kabel


Cool... Hold os opdateret. :-)

will do :-)

den gamle ibm crt skærm mangler indtil flere ben i stikket men det må være by design

Gravatar #2076 - CBM
14. maj 2021 03:32
okay

så der er billede på begge

men de viser et skærmbillede med fejlkoderne 162 og 163 der fortæller at 'system options not set' & 'time not set'

https://www.retropaq.com/tips-tricks-restoration-c...



specifikationer
http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/ps2_55sx/

link til startdisk
https://museo.freaknet.org/gallery/ibm/ps2/stuff/f...

de skal muligvis igennem denne proces
https://www.instructables.com/Revive-a-pre-histori...

den originale ibm ps/2 vga skærm jeg testede med virker iøvrigt perfekt, den trænger bare til en rengøring udvendigt

skærmen jeg testede med er magen til denne her



Gravatar #2077 - CBM
14. maj 2021 03:47
jeg har også indtil flere af disse tastaturer



plus en af disse



de to maskiner ser sådan her ud



vga connector pinout

https://components101.com/connectors/vga-connector...
Gravatar #2078 - po84panda
17. maj 2021 10:27
Hej alle,

Det er da en rimeligt aktiv tråd i har kørende her!? :-)
Jeg er medlem af div. retro forummer på facebook, men faldt over denne tråd i dag!

@CBM: Jeg har en PS/2 Model 30 som bruger til daglig dog med S/H skærm, og jeg har ledt med lys og lygte efter en farveskærm f.eks. 8513'eren. Hvis du eller nogen andre skulle have én i overskud skal i ikke lede længe efter en køber :D Mit pt. største håb er en gut i Hamborg der måske vil sælge én, men han handler mest i større lots ~15.000,- klassen og jeg har ikke plads til mere grej!!

Som en sidenote leder jeg også efter en 5151'er eller 5153'er - CRT skærme bliver sværere og sværere at støve op - og moderne skærme er ikke det samme når man vil have den helt rigtige retro-feeling ;-)

Hilsen
Martin

CBM (2077) skrev:
jeg har også indtil flere af disse tastaturer



plus en af disse



de to maskiner ser sådan her ud



vga connector pinout

https://components101.com/connectors/vga-connector...

Gravatar #2079 - CBM
17. maj 2021 11:29
po84panda (2078) skrev:
Hej alle,

Det er da en rimeligt aktiv tråd i har kørende her!? :-)
Jeg er medlem af div. retro forummer på facebook, men faldt over denne tråd i dag!

@CBM: Jeg har en PS/2 Model 30 som bruger til daglig dog med S/H skærm, og jeg har ledt med lys og lygte efter en farveskærm f.eks. 8513'eren. Hvis du eller nogen andre skulle have én i overskud skal i ikke lede længe efter en køber :D Mit pt. største håb er en gut i Hamborg der måske vil sælge én, men han handler mest i større lots ~15.000,- klassen og jeg har ikke plads til mere grej!!

Som en sidenote leder jeg også efter en 5151'er eller 5153'er - CRT skærme bliver sværere og sværere at støve op - og moderne skærme er ikke det samme når man vil have den helt rigtige retro-feeling ;-)

Hilsen
Martin

CBM (2077) skrev:
jeg har også indtil flere af disse tastaturer



plus en af disse



de to maskiner ser sådan her ud



vga connector pinout

https://components101.com/connectors/vga-connector...


min er en 8513 (vga farveskærm) og den fungerer perfekt.

jeg har testet den i går og har også rengjort den en smule

den kunne godt blive solgt for den rette pris hvis du også køber de to ibm ps/2 maskiner jeg har stående

de er begge to den model der hedder model 55 sx og begge ser ud til at virke

dog afhænger det også af hvor du befinder dig for det ville være upraktisk at sende med posten

foto



de er højt oppe i pris

har fx lige set en 55sx med skærm til knap 4000 på dba
Gravatar #2080 - CBM
17. maj 2021 11:46
men jeg er på jagt efter pentium 2 og k6-2 maskiner så hvis du kunne skaffe nogle af dem i funktionsduelig stand så kunne de sagtens indgå i en handel

jeg har 6 agp grafik kort som mangler bundkort der kan tage agp grafikkort

jeg er imponeret over den lille ibm skærm og hvordan den stadig står knivskarp efter alle de år

de ps/2 keyboards og mus jeg har vil jeg ikke af med da de skal bruges på andre ibm maskiner

jeg har nemlig nogle ibm servere og nogle andre ibm desktop maskiner

Gravatar #2081 - po84panda
17. maj 2021 11:54
Lige præcis den jeg leder efter og tilmed i DK... men netop Model 55'eren er jeg ikke så vild med pga. MCA interfacet ;-). Jeg har skrevet en pb til dig hvis det er ok?

Hilsen
Martin

[/quote]
min er en 8513 (vga farveskærm) og den fungerer perfekt.

jeg har testet den i går og har også rengjort den en smule

den kunne godt blive solgt for den rette pris hvis du også køber de to ibm ps/2 maskiner jeg har stående

de er begge to den model der hedder model 55 sx og begge ser ud til at virke

[/quote]
Gravatar #2082 - brostenen
17. maj 2021 16:43
po84panda (2078) skrev:
Hej alle,

Det er da en rimeligt aktiv tråd i har kørende her!? :-)
Jeg er medlem af div. retro forummer på facebook, men faldt over denne tråd i dag!



Jeps. Her sker lidt af hvert og i alle afskygninger. Snak om mange typer af gamle computere.

Velkommen du... :-)
Gravatar #2083 - brostenen
17. maj 2021 16:44
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.
Gravatar #2084 - CBM
17. maj 2021 19:57
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D
Gravatar #2085 - brostenen
17. maj 2021 21:45
CBM (2084) skrev:
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D


Jeg må hellere sige nej. Jeg har alt for meget som skal gennemgås. I dag har jeg bare rodet med OpenMediaVault, for at lære det bedre at kende. Men det er jo moderne hardware. Så skal jeg have lavet min ATX64 færdig og måske starte på min Pulse64 maskine. Så jeg er desværre nødt til at sige at jeg ikke får brug for en IBM'er. Havde jeg ikke haft min Unisys (286'er), så havde jeg brug for en IBM 286/386 med ISA slot.
Gravatar #2086 - CBM
18. maj 2021 04:40
brostenen (2085) skrev:
CBM (2084) skrev:
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D


Jeg må hellere sige nej. Jeg har alt for meget som skal gennemgås. I dag har jeg bare rodet med OpenMediaVault, for at lære det bedre at kende. Men det er jo moderne hardware. Så skal jeg have lavet min ATX64 færdig og måske starte på min Pulse64 maskine. Så jeg er desværre nødt til at sige at jeg ikke får brug for en IBM'er. Havde jeg ikke haft min Unisys (286'er), så havde jeg brug for en IBM 286/386 med ISA slot.

desværre er model 55 med mca slots
Gravatar #2087 - brostenen
18. maj 2021 19:12
CBM (2086) skrev:
brostenen (2085) skrev:
CBM (2084) skrev:
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D


Jeg må hellere sige nej. Jeg har alt for meget som skal gennemgås. I dag har jeg bare rodet med OpenMediaVault, for at lære det bedre at kende. Men det er jo moderne hardware. Så skal jeg have lavet min ATX64 færdig og måske starte på min Pulse64 maskine. Så jeg er desværre nødt til at sige at jeg ikke får brug for en IBM'er. Havde jeg ikke haft min Unisys (286'er), så havde jeg brug for en IBM 286/386 med ISA slot.

desværre er model 55 med mca slots


Jeps... Man kan dog finde en special udgave af et Adlib kort, med MCA slot på ebay. Jeg kan ikke huske hvor den bliver sendt fra, men det er hvidt og koster omkring en 350 kroner.
Gravatar #2088 - CBM
19. maj 2021 13:54
brostenen (2087) skrev:
CBM (2086) skrev:
brostenen (2085) skrev:
CBM (2084) skrev:
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D


Jeg må hellere sige nej. Jeg har alt for meget som skal gennemgås. I dag har jeg bare rodet med OpenMediaVault, for at lære det bedre at kende. Men det er jo moderne hardware. Så skal jeg have lavet min ATX64 færdig og måske starte på min Pulse64 maskine. Så jeg er desværre nødt til at sige at jeg ikke får brug for en IBM'er. Havde jeg ikke haft min Unisys (286'er), så havde jeg brug for en IBM 286/386 med ISA slot.

desværre er model 55 med mca slots


Jeps... Man kan dog finde en special udgave af et Adlib kort, med MCA slot på ebay. Jeg kan ikke huske hvor den bliver sendt fra, men det er hvidt og koster omkring en 350 kroner.

ok

fedt nok at der stadig findes mca kort
Gravatar #2089 - brostenen
19. maj 2021 18:07
CBM (2088) skrev:
brostenen (2087) skrev:
CBM (2086) skrev:
brostenen (2085) skrev:
CBM (2084) skrev:
brostenen (2083) skrev:
Alt den her snak om gamle IBM's. Har næsten fået mig til at finde min gamle Unisys Pw/2 Series 300 frem.

du siger til hvis en model 55 kan friste :D


Jeg må hellere sige nej. Jeg har alt for meget som skal gennemgås. I dag har jeg bare rodet med OpenMediaVault, for at lære det bedre at kende. Men det er jo moderne hardware. Så skal jeg have lavet min ATX64 færdig og måske starte på min Pulse64 maskine. Så jeg er desværre nødt til at sige at jeg ikke får brug for en IBM'er. Havde jeg ikke haft min Unisys (286'er), så havde jeg brug for en IBM 286/386 med ISA slot.

desværre er model 55 med mca slots


Jeps... Man kan dog finde en special udgave af et Adlib kort, med MCA slot på ebay. Jeg kan ikke huske hvor den bliver sendt fra, men det er hvidt og koster omkring en 350 kroner.

ok

fedt nok at der stadig findes mca kort


https://www.ebay.com/itm/284163139062?hash=item422...

Det er designet i 2020, hvis PCB'et ikke lyver.
Gravatar #2090 - brostenen
3. jun. 2021 12:01
Tæt på at være færdig med og bygge min ATX-64 maskine. Jeg mangler at lave riser-card/daughterboard sockets, lodde en cartridge connector på, lave en custom rom chip og så mangler jeg at købe halvdelen af chippene.

Naturligvis mangler jeg at købe et nyt ATX kabinet og så en ny ATX PSU. Herefter regner jeg med at den skal opgraderes med intern PI-1541 og så en PS/2 keyboard adaptor.

Tæt på at have bygget endnu en Commodore64 til samlingen.
Gravatar #2091 - Trunten
7. jun. 2021 09:18
Gravatar #2092 - brostenen
30. jun. 2021 10:49
Stort fremskridt med min ATX-64'er. Jeg fik strøm på for første gang i dag....

I går checkede jeg soklerne igennem med multimeter, om det hele var forbundet korrekt. I dag checkede jeg for om jeg havde forbundet alle pinde på soklerne, så satte jeg strøm på uden chips og målte volt på alle soklerne. Jeg checkede både 9/12 og 5/12 volt på henholdsvis VIC-II og begge SID sokler. Så slukkede jeg strømmen og målte igennem med alle logiske kredse monteret i soklerne.

Jeg har ikke fundet en eneste loddefejl og alt ser ud til at være i skønneste orden. Så jeg tror den kommer til at fungere perfekt og er bygget uden at lave fejl.


Gravatar #2093 - brostenen
4. jul. 2021 07:45
Loadede en god hex editor og modeficerede en C64 kernal kosmetisk. Custom farver og custom tekst.
Gravatar #2094 - brostenen
26. jul. 2021 21:49
Så har jeg en PiStorm oppe og køre. Så nu skal der testes compatibilitet. De skulle have fikset ChipRam tilgangstider, så det er mindst samme hastighed som en Amiga500/600. Ellers yder den pænt til prisen, og jeg har over 128 megabyte FastRam. Sysinfor siger at den er over 40 gange hurtigere end en Amiga500 og hurtigere end en Amiga4000-040. Jeg har indstillet den til at fungere som en 020. Men harddisk hastighed er vild. Over 780 megabyte i sekundet.
Gravatar #2095 - quadcore
29. jul. 2021 14:21
En bøn til nuværende eller tidligere Commodore64/128 entusiaster:

En gammel bekendt i Canada spørger om hjælp til at finde Blueboard BBS softwaren.

Forfatteren, Martin Sikes er død, og der er vist ikke rigtigt nogen, der kan finde programmet.

Har du en kopi liggende, kan du gøre mange mennesker glade - skriv bare her i forummet, hvis du kan hjælpe.

De venligste hilsner :)
Gravatar #2096 - brostenen
29. jul. 2021 19:12
Jeg kan desværre ikke hjælpe med BBS softwaren. :-(
Gravatar #2097 - brostenen
29. jul. 2021 19:18
Jeg tændte min ATX64 for første gang i går. Der er ingen ROM i den, men deadtest rendte testen igennem til guldmedalje. Det ser umiddelbart ud til at jeg har hånbygget endnu en Commodore64 nu. Ikke værst, når jeg kun har lavet tre loddeprojekter af denne størrelse i mit liv. Det er strømforsyner til svagstrøm valgfag i folkeskolen tilbage omkring 1991 eller noget. Herefter en SixtyClone 250466 som blev startet i 2020 og færdiggjort marts i år, og nu en ATX64 jeg startede på i år.
Gravatar #2098 - iCBM
4. aug. 2021 10:02
brostenen ender med at have danmarks fineste c64 samling
Gravatar #2099 - brostenen
4. aug. 2021 12:46
iCBM (2098) skrev:
brostenen ender med at have danmarks fineste c64 samling


Taksen. Men jeg er bange for at der er en del som har en bedre samling end mig. Den som driver siden breadbox64.com (jeg går ud fra at personen er dansker) ser ud til at have en langt federe samling end min. Og så er der alle dem som ikke er på sociale medier eller andet.

Men jeg er måske den første som har fået tændt sin ATX64 her i danmark. Jeg ved at der er solgt 4 styk i alt til danskere. Om vi så er 4 personer der har en hver, ved jeg så ikke noget om. Jeg ved bare at jeg er ejer af en meget sjælden computer her i DK.
Gravatar #2100 - brostenen
10. aug. 2021 23:38
Manglede noget at fordrive tiden med, så jeg fik installeret Win2K SP4 på en gammel laptop fra Packard Bell, som er bygget til WinXP. Cirka 2003/04 model. Da der ikke er drivere på Packard Bell website længere til denne maskine, måtte jeg ty til et hardware detector program på Ultimate Boot CD, skrive VendorID og DeviceID ned og løbe numrene igennem en online database. Så fandt jeg også Win2K drivers fra både gemmerne og online.

Det er en Sempron-M 3000+ med K8T800 chipset og S3 GFX. Ikke noget spændende, og jeg aner ikke hvad jeg skal bruge den til. Men det var sjovt at installere Win2K.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login