mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1851 - CBM
5. mar. 2021 17:49
nice
Gravatar #1852 - brostenen
5. mar. 2021 22:06
Jeg har også målt alle volt linjer igennem. 5 volt ligger stabilt på 5.02 på alle 5volt ben. 12 volt ligger præcis på 12.20 volt. Fucking awesomme at jeg er nået så langt, da det sidste store jeg lavede, var en strømforsyner i el lære i folkeksolen tilbage i 1990/91 eller noget. Ser ud til at jeg har mestret at lodde uden at lave en eneste fejl. Yay....
Gravatar #1853 - CBM
6. mar. 2021 05:56
godt gået.

Jeg kan huske at jeg byggede en strømforsyning dengang jeg havde elektronik på HTX.

Gravatar #1854 - CBM
6. mar. 2021 18:44
nyt amiga 1200 bundkort klar

...

http://www.amigaclub.be/projects/amiga1200plus
Gravatar #1855 - CBM
6. mar. 2021 18:47
ser super lækkert ud, ville virkelig gerne have en 1200+ evt som basis for en vampire v4
Gravatar #1856 - brostenen
6. mar. 2021 23:17
a1200+ har stået lidt i stampe i nogle år. Det som irriterer mig ved projektet, er at der ikke er en status. Hvis der er, er status meget svær at finde.

Har du set at den belgiske amiga klub, har Bamiga Sector One disk arkiv oppe? De har ikke renset i meget tid, men det meste skulle være dumpet.
Gravatar #1857 - CBM
7. mar. 2021 05:11
brostenen (1856) skrev:
a1200+ har stået lidt i stampe i nogle år. Det som irriterer mig ved projektet, er at der ikke er en status. Hvis der er, er status meget svær at finde.

Har du set at den belgiske amiga klub, har Bamiga Sector One disk arkiv oppe? De har ikke renset i meget tid, men det meste skulle være dumpet.

nice. nej har du et link?

jeg overvejer at putte min ryzen 3 2200g ind i medion kabinettet hvor det oprindelige pentium 4 medion bundkort er i pt

Gravatar #1858 - brostenen
7. mar. 2021 06:57
CBM (1857) skrev:
brostenen (1856) skrev:
a1200+ har stået lidt i stampe i nogle år. Det som irriterer mig ved projektet, er at der ikke er en status. Hvis der er, er status meget svær at finde.

Har du set at den belgiske amiga klub, har Bamiga Sector One disk arkiv oppe? De har ikke renset i meget tid, men det meste skulle være dumpet.

nice. nej har du et link?

jeg overvejer at putte min ryzen 3 2200g ind i medion kabinettet hvor det oprindelige pentium 4 medion bundkort er i pt



Du skal bare kigge under deres projekter på web sitet. :-)
Gravatar #1859 - CBM
7. mar. 2021 11:21
brostenen (1858) skrev:
CBM (1857) skrev:
brostenen (1856) skrev:
a1200+ har stået lidt i stampe i nogle år. Det som irriterer mig ved projektet, er at der ikke er en status. Hvis der er, er status meget svær at finde.

Har du set at den belgiske amiga klub, har Bamiga Sector One disk arkiv oppe? De har ikke renset i meget tid, men det meste skulle være dumpet.

nice. nej har du et link?

jeg overvejer at putte min ryzen 3 2200g ind i medion kabinettet hvor det oprindelige pentium 4 medion bundkort er i pt



Du skal bare kigge under deres projekter på web sitet. :-)

ok nice
Gravatar #1860 - CBM
7. mar. 2021 11:32
jeg har nu forvist pentium 4 medion maskinen fra dens kabinet

jeg har sat min ryzen 3 2200g i den sammen med flg

- 8 gb ddr4 2666
- 128 gb ssd
- 5.25" floppy
- 3.5" floppy
- 6 bay hdd bay 5.25"
- front panel med usb mv
- 6 port pcie controller
- pcie usb 2 controller
- kryoflux
- 400w psu 80+
- esata skinne
- sata til cf card
- sata til sd card
- side monteret ekstra amd køler til luftindtag

den er ikke helt samlet endnu
men bagefter skal den have manjaro linux

min blå maskine får en intel mini itx celeron maskine istederfor dens aktuelle ryzen 3 3200g

den blå får en gammel sata hdd istedetfor sin 2 tb hdd

min ryzen 3 3200g kommer i sit eget kabinet med flg

- 16 gb ddr4 2666
- m2 sata ssd 256 gb
- pcie wifi og bt
- pcie 6 port controller
- masser af sata til sd kort adaptorer
- 128 gb ssd sata
- 2 tb hdd sata
- 3x dvd drev sata
- usb 3 kortlæser
- ? watt psu

win 10

senere skal jeg have fundet kabinetter til

pentium 4
athlon64
amd duron

jeg håber min nye manjaro pc vil kunne hjælpe med at køre gamle windows spil der ikke virker i win 10

Gravatar #1861 - brostenen
7. mar. 2021 12:08
#1860
Damn det var meget. Jeg har loddet mig en knap med ledning. Den skal bruges til at styre menu'erne i RGBtoHDMI adaptoren i min Amiga500 Desktop. Den jeg viste dig. Det er bare en grøn push-button.
Gravatar #1862 - CBM
7. mar. 2021 12:17
brostenen (1861) skrev:
#1860
Damn det var meget. Jeg har loddet mig en knap med ledning. Den skal bruges til at styre menu'erne i RGBtoHDMI adaptoren i min Amiga500 Desktop. Den jeg viste dig. Det er bare en grøn push-button.

nice

din amiga 500 desktop maskine er virkelig godt lavet

det var en fornøjelse at se den
Gravatar #1863 - CBM
7. mar. 2021 15:03
så fik den lige en opdatering

nu mangler den

- montering af kryoflux
- montering af ssd
- kabler til esata porte
- sata cf kort adaptor

den har også en connector til firewire men det er der ikke i maskinen


Gravatar #1864 - CBM
7. mar. 2021 18:08
ny opdatering

nu mangler den

- montering af kryoflux og kabler
- montering af 2 blankere
- installation og opsætning af manjaro

aktuelle sata enheder

2x esata porte
ssd
dvd

aktuelle pcie enheder

usb controller




Gravatar #1865 - brostenen
7. mar. 2021 22:23
#CBM
Jeg er vildt tilfreds med min 500-desktop. Fik du fundet Bamiga Sector One arkivet?
Gravatar #1866 - CBM
8. mar. 2021 06:13
brostenen (1865) skrev:
#CBM
Jeg er vildt tilfreds med min 500-desktop. Fik du fundet Bamiga Sector One arkivet?

jep

http://www.amigaclub.be/projects/bs1
Gravatar #1867 - brostenen
8. mar. 2021 08:17
CBM (1866) skrev:
brostenen (1865) skrev:
#CBM
Jeg er vildt tilfreds med min 500-desktop. Fik du fundet Bamiga Sector One arkivet?

jep

http://www.amigaclub.be/projects/bs1


Nice.... Jeg har ikke været inde og checke status i et stykke tid. Men jeg har hentet hvad der både er dumpet og renset op.
Gravatar #1868 - CBM
8. mar. 2021 10:40
min manjaro maskine er klar

har lige spillet doom 2016 med 70 fps i 800x600 medium med vulkan

det tog en formiddag men skulle også hente helt ny manjaro for at det kunne fungere med en ryzen 3 2200g

Gravatar #1869 - CBM
8. mar. 2021 10:53
min manjaro pc har min kryoflux og
et 1.2 MB 5.25" + et 1.44 MB 3.5" drev

skal have hentet ned og skrevet til floppy

men vi må se hvordan et hd drev klarer at skrive dd disketter

Gravatar #1870 - brostenen
8. mar. 2021 18:51
Jeg monterede en Push-Button i min Amiga500 Rev 8a.1 maskine. Så nu kan jeg styre menuerne i min RGB-HDMI Amiga500 adaptor. Alle de mod's jeg har lavet på maskinen, og som benytter kontakter/knapper, kan styres fra det samme sted lige under floppy drevet. Internt er der plads til at ledninger og kabler kan gå under diskette drevet. Der er lige en sprække mellem skjoldet og drevet.






Gravatar #1871 - CBM
9. mar. 2021 05:18
nice

faktisk hvad angår ekstra knapper og omskiftere mv så anser jeg hardware modding for at være en del af kulturen ifm amiga og gamle commodore maskiner
Gravatar #1872 - CBM
9. mar. 2021 07:18
fik lige en gammel xp æra dell foræret med skærm i går fordi jeg hjalp med at få en pc op at køre med windows 10

den har oprindeligt haft 1 GB ram men var blevet opgraderet til 2

den kører win 10 meeeen det er meget optimistisk for den pc derfor kommer den til at få en gang xp med et sd kort som boot drev

den har en harddisk på hele 80 GB
men den får nok en af mine 120 GB diske til xp spil

dens geforce 7200 bliver skiftet til et radeon x600 og den kan blive min nye xp maskine i hjemmekontoret

min athlon 64 får geforce kortet og bliver derved min nye 'mixed team green' maskine (amd brugte grøn i sin tid)

pentium 4, athlon 64 og duron maskinerne kan komme ud i sommerhuset

dell maskinen er en flot maskine

dell dimension 7200
Gravatar #1873 - brostenen
9. mar. 2021 07:27
Jeps. De er meget smukke de gamle 7200 maskiner. Dog ikke noget for mig, da jeg ser dem som værktøjer og intet andet. Altså kontor opgaver.

Åh ja. Modding har altid været en del af gamet.
Gravatar #1874 - CBM
9. mar. 2021 08:02
jep

den er branded med vista

men der er drivere til xp

og den er aaaaaalt for langsom i win 10

dens geforce kort vil også køre godt med xp men jeg kunne godt lide de gamle radeon kort

det bliver hyggeligt med en retro xp gaming box igen

den har en af de første core2 duo processorer og er i overgangen hvor den har både pci og pci express gen 1 plus floppy connector og 6 sata porte

den vil blive en fin late xp era maskine


tjah

jeg glæder mig også til at bygge en win 98 retro gaming maskine igen engang

det er der mit tnt 2 egentlig hører hjemme

det bliver nok med et af mine pentium 2 systemer
Gravatar #1875 - CBM
11. mar. 2021 10:48
har smidt en ssd i den gamle dell

men skidtet vil ikke boote til xp efter endt installation

kan den virkelig blive sur over 2 GB ram?
Gravatar #1876 - CBM
11. mar. 2021 11:07
ok det var en harddisk med en win 10 der var synderen

håber jeg

Gravatar #1877 - CBM
11. mar. 2021 11:41
ooookay

ser godtnok ud til at den alligevel har alt installeret nu

nu mangler jeg blot et ekstra sata dvd drev eller noget andet sjovt til den ene 5.25" bay
Gravatar #1878 - CBM
11. mar. 2021 11:57
næste xp maskine

k8n neo4 med 2 GB ram, athlon64 og geforce 7900 gt

mulig 98 maskine

pentium 4 med agp grafik kort?

98 maskine

pentium 2 med tnt 2 kort

Gravatar #1879 - CBM
11. mar. 2021 13:56
jeg kan have pci kort i maskinen

jeg overvejer om der er pci lydkort med ide interface til et pata dvd drev

xp skulle kunne klare flere lydkort samtidig

eller hvis der er en pata til sata adaptor der giver mig mulighed for at koble et pata dvd drev til et sata interface

ellers har jeg et pata til usb kabel

og med et kabel fra drvets lydudgang til lydkortet line in kan jeg stadig have cd musik fra spil i xp
Gravatar #1880 - CBM
11. mar. 2021 15:22
okay

jeg har en plan for at min dell bliver komplet

jeg vil
-bruge en gammel caddy til at holde en sata hdd medmindre jeg finder noget bedre til den bay
-bruge eksterne dvd usb drev til cd audio via line in da de har minijack
-putte yderlige 2 sata hdds i den
-putte min sata cf kortlæser i den

sata0 ssd
sata1 dvd
sata2 cf kortlæser
sata3 hdd
sata4 hdd
sata5 hdd

plus 2 usb dvd drev med y kabel for at lede begge audio signaler ind i maskinens line in

alternativt skal den kun have det ene usb dvd drev hvis min nr 2 xp maskine skal bruge det andet
Gravatar #1881 - CBM
11. mar. 2021 15:56
eller...

jeg har en 6 bay sata 2.5" 5.25" bay
og en pata dvd forbundet via usb

har 4 sata 2.5" hdds deri
med en ssd er det 5
men min sata til cf kunne blive den sjette
Gravatar #1882 - kblood
11. mar. 2021 20:28
Jeg bruger min MiSTer FPGA for tiden til at køre Amiga kernen Minimig. Den har fået RTG support og nogle andre opdateringer. Sorgelig som er en af de primære udviklere har givet den en shared folder og lavet en driver til Amiga som så understøtter den og gør at man kan få adgang til en folder på den disk man har alle Amiga filerne på.

Jeg har så været ved at kigge på min CD32 emulator boot diskette baseret på SimCD32 og har fået gjort så den booter og åbner en prompt hvor man kan vælge en ISO fil fra shared folderen, og så booter den det spil man har valgt. Ser ud til at virker med en hel del forskellige CD32 spil.

Der er også en Squirrel SCSI floppy disk der kan lave en CDTV / CD32 emulator boot disk, og den virker faktisk virkelig godt til CDTV spil. Den kræver så stort set en Amiga 500 CPU. Eller, det gør den. Har prøvet at ændre alt andet, men så længe den har en 020 CPU vil den ikke boote CDTV spil.

Så nu er jeg ved at teste med at lave custom ROMs til Amiga hvor jeg bruger et Workbench program der hedder Remus.
Gravatar #1883 - CBM
12. mar. 2021 04:10
jeg har haft problemer med cd32 i retropie via amibian

mest at jeg ikke kan hitte ud af hvordan knapper mappes mellem retropie og amibian

Gravatar #1884 - CBM
12. mar. 2021 07:22
aktuel status efter langvarige forhandlinger med min nye gamle dell xp maskine



sata dvd
2x sata hdd
sata ssd
usb pata dvd med lydudgang
core2duo
2 gb ram
xp pro
radeon x600
pci firewire
floppy 3.5" 1.44 MB
kortlæser usb

har pt 2 sata stik ledige

og skal have puttet et usb kort i den med en intern port plus evt et ekstra lydkort med en audio indgang
Gravatar #1885 - CBM
12. mar. 2021 14:13
den er netop blevet inviet med en gang jedi knight

spillet var købt for år tilbage og jeg har ikke haft det åbnet før nu

men det blev smertefrit installeret via dens ene dvd drev

et af de spil jeg ved ikke kan fungere på win 10

sammen med interstate o.m.a.
Gravatar #1886 - brostenen
12. mar. 2021 20:50
Den er total isblå... Nice.
Gravatar #1887 - CBM
13. mar. 2021 01:01
brostenen (1886) skrev:
Den er total isblå... Nice.

takker

undtagen et enkelt kabel fra dells side som er rødt og et orange dell sata kabel

jeg har dog flere isblå sata kabler så jeg kunne skifte det orange ud med et blåt

forhåbentlig kan jeg spille de fleste af mine gamle boxed pc spil med denne maskine
Gravatar #1888 - CBM
13. mar. 2021 08:09


vil gerne have win98se installeret men jeg er i tvivl om jeg kan finde alle drivere til det board
Gravatar #1889 - CBM
13. mar. 2021 12:26
jeg er på opdagelse i min reol herhjemme med gamle pc spil...

hitman 1-4 vil ikke lege med min win xp dell

men jedi knight og unreal tournament 2003 fungerer fint og dxdiag siger alt er godt

(ut2003 kører som en drøm og ser drøngodt ud med alt sat til max)

Gravatar #1890 - CBM
13. mar. 2021 13:10
need for speed porsche 2000 fungerer fint

far cry og quake 4 fejler under installation eller rettere... de bliver aldrig klar til at spille

pudsigt at et radeon x600 kort er skrald hvis nrugt i en moderne pc men et grafik monster hvis det bruges i en gammel xp pc til gamle xp spil
Gravatar #1891 - CBM
13. mar. 2021 17:47
fik spillet lidt lemmings og et monstertruck spil med knægten på den gamle dell
Gravatar #1892 - brostenen
16. mar. 2021 20:24
Så er den fungerende igen, med undtagelse af Floppy drevet. Det skal jeg stadig ud og finde et nyt af. Til test har jeg lånt det som sidder i min Amiga600. Det var også på tide, da en af de mindste kondensatorer var begyndt at lugte svagt af fisk, når computeren havde været tændt i noget tid. Det er organiske polymer kondensatorer og skulle aldrig lække. Det første der kommer til at gå i stykker nu, er når en af chippene giver op.

Anyway...
Den er blevet recappet og der er ny keyboard membran i maskinen. Det kostede en små 920 uden forsendelse at få fikset. Men nu fungerer den. Jeg så introen til Elite på den som det første, og så kørte jeg både Systest på den og spillet en halv times Cannon Fodder. Shit works. Happy champ.



Til Dub, vil jeg bare sige tusinde tak for handelen. Jeg er vildt glad for den, og planlægger en del opgraderinger over det næste års tid. Vigtigst er at få en scandoubler og så noget mere ram. Der skal også en opgradering af Kickstarts til, og så lidt småting her og der. Nyt kabinet vil jeg også gerne have med tiden.
Gravatar #1893 - dub
16. mar. 2021 21:20
#1892 Godt at der kommer liv i den igen.

Hvis du spiller Mega-Lo-Menia så har jeg en savecode "IVFAMYRICMC" og jeg har på ikke brugt en Action Replay rom i UAE til at snyde.

We conquer a sector!!
Gravatar #1894 - brostenen
16. mar. 2021 21:51
dub (1893) skrev:
#1892 Godt at der kommer liv i den igen.

Hvis du spiller Mega-Lo-Menia så har jeg en savecode "IVFAMYRICMC" og jeg har på ikke brugt en Action Replay rom i UAE til at snyde.

We conquer a sector!!


Det tror jeg ikke jeg kommer til at spille. Der er så mange andre spil jeg spiller her og der. Jeg skal benytte 1200'eren til en skrivemaskine, MOD afspiller, lidt billed redigering, få spil og så en ADF-til-Floppy skriver. Mest er den nok til at lege med kontor programmer, for det er noget jeg aldrig kom ind i den gang i 1992/94 stykker på Amiga. Jeg skal simpelthen udforske alle de ting som findes på Amiga1200, som jeg benyttede Dos til i stedet for. Så en opgradering til 68030, 32 eller 64 megabyte ram og så en scandoubler er næste skridt. Den skal også have Kickstart 3.1.4 installeret. Mine andre Amiga'er er mere eller mindre spille-maskiner, så denne her skal bruges til noget mere seriøst. Det kunne være ret awesomme at skrive lidt fiktion eller noget, hvis jeg kan finde en god tekstbehandler som passer til mit temperament.

Men ja. Endnu en Amiga1200 er reddet fra at gå helt til, når der var begyndt at komme en lettere fiskelugt når den har stået tændt i lidt tid. Nu membran sikrer jo også at den virker om 10 år. Alt i alt er det fantastisk at jeg har fået sådan en igen. Der er bare et bestemt spil jeg skal checke ud, men det fortæller jeg senere, da det er et som aldrig bliver vist frem på YouTube. Jeg går ud fra at det er en af de glemte perler, men først skal jeg lige have andre projekter færdige. 1200'eren havde bare en prioritet af åbentlyse årsager. Så måtte de andre projekter udskydes med et par måneder eller tre, til der er penge til at færdiggøre dem. Et af mine projekter er den Commodore64 jeg er i gang med at bygge. Den er lige udskudt en ekstra måned eller to, til der er penge til at færdiggøre den. Men jeg har jo også arbejdet på den i over et år. Så mon ikke den kan vente lidt mere tid. Tålmodighed er jo en dyd som man siger.
Gravatar #1895 - brostenen
16. mar. 2021 22:09
Wow.... Den er sgu stadig oppe, denne her side. :-O

http://www.fup-online.dk/
Gravatar #1896 - CBM
17. mar. 2021 16:14
@brostenen

jeg kan huske hvordan jeg lavede skoleopgaver på min amiga 500 og udskrev stile mv på min star lc 20 dot matrix printer

jow jow jeg havde en lille fint kontor dengang

jeg havde en komplet office suite til amiga via disketter

det ser ikke ud til at have vaeret specielt mainstream da jeg ikke kan finde meget om det online

men finder jeg det igen kan jeg smide et billede op af de kontor programmer jeg brugte dengang


mit database var interbase mener jeg

og tekstbehandling var interword

regneark var interspread,

så var der interprint, det var vistnok noget publisher agtigt?


jeg har alle originale disketter og manualer et sted

jeg har også deluxepaint 1,2,3 og 4
Gravatar #1897 - arne_v
17. mar. 2021 18:46
#1896

Interbase er stor database fra Borland (nu Embarcadero). Jeg kan næsten ikke tro at Borland ville vælge et navn som allerede var i brug for en anden database.

En hyppig kombo den gang var WordPerfect, Lotus 123 og DBase IV. Til DOS - jeg ved ikke med Amiga.

Eneste office suite fra dengang jeg kan huske er i7. Igen ODS - ikke Amiga.



Gravatar #1898 - CBM
18. mar. 2021 04:13
arne_v (1897) skrev:
#1896

Interbase er stor database fra Borland (nu Embarcadero). Jeg kan næsten ikke tro at Borland ville vælge et navn som allerede var i brug for en anden database.

En hyppig kombo den gang var WordPerfect, Lotus 123 og DBase IV. Til DOS - jeg ved ikke med Amiga.

Eneste office suite fra dengang jeg kan huske er i7. Igen ODS - ikke Amiga.





jeg har manual og amiga disketter til en amiga database som hedder InterBase

her er et sæt fra ebay som er til salg



den software jeg har hvor de forskellige stykker software starter med inter er udviklet af et dansk firma der hed InterActivision

men der er ikke megen information at finde online omkring deres produkter

jeg vil dog estimere at de er fra start 90erne

link til dansk manual af v.2
https://www.retro-commodore.eu/2017/02/26/interact...

mere direkte link
https://www.retro-commodore.eu/amiga-software/4/
Gravatar #1899 - CBM
18. mar. 2021 04:25
have helt glemt InterAsm og InterTalk
disse amiga tools var udgivet i en version 1 og en version 2

dem jeg har er i version 1

jeg har nu altid brugt mysql eller firebird databaser i forbindelse med pascal og delphi på pc
Gravatar #1900 - brostenen
18. mar. 2021 14:58
Tusinde tak for informationerne om kontor programmer. Så har jeg noget at starte ud med. :-)

Selv, har jeg prøvesamlet min SixtyClone maskine. Den har haft nogle issues ved test, men jeg er kommet så langt at der ikke er farve på Composit/S-Video ved brug af billedrørs fjernsyn. Men ved brug af min Retrotink 2x Mini, så er der farve på og alt kører som det skal. Jeg har prøvet at skifte mange ting, men det har ikke givet pote endnu. Jeg har også skiftet den moderne RF modulator erstatning ud med en original NOS modulator. Det giver overraskende nok et lang bedre billede af en eller anden grund.

Jeg kalder hende for: "Black Bessy, The Goth64".

Sort kabinet. Sort med guld systemboard. Orange Power LED. Specifikt udvalgt case badge. Brune gummi fødder.... Hun er smuk.








Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login