mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1551 - arne_v
6. mar. 2020 13:28
#1550

Note: EasyBCD skal dog vistnok installeres på XP, så 98 skal nok alligevel installeres først.
Gravatar #1552 - CBM
6. mar. 2020 14:06
Ja jeg mener at Windows 98 nægter at lade sig installere på en pc med xp hvorimod en win 98 pc tillader installation af xp som dual boot

Men er der noget i vejen for at bruge xps boot manager?
Gravatar #1553 - brostenen
6. mar. 2020 20:27
Bare brug Extended-Fdisk. Den sluger sgu alt, og er ligeglad med hvad system der installeres først. Grunden til at man ikke kan installere XP først er.... Eller... Det kan man godt, da det handler om at installere på hver sin primære partition, og så gøre den partition aktiv, som man vil installere på. Extended fdisk lægger sig i MBR eller en bette primær partition. Den sørger bare for at gøre den ønskede partition aktiv, og så booter derfra. Når man installerer, sørger man for først at installere boot manageren, og så tilføjer en partition, den vælger man og så er den aktiv. Det er den man så formaterer og installerer sit styresystem på. Herefter kan du boote dit system. Ved næste installation af styresystem, opretter du en tom partition (primær), tilføjer den menuen og forsøger at boote den uformatterede partition. Den er så gjort aktiv, og du kan formattere den og installere ønskede styresystem.

Hele processen er old school, og fungerer og ser ud som Os/2 boot manager. Det er bare mere moderne.
Gravatar #1554 - CBM
7. mar. 2020 16:58
brostenen (1553) skrev:
Bare brug Extended-Fdisk. Den sluger sgu alt, og er ligeglad med hvad system der installeres først. Grunden til at man ikke kan installere XP først er.... Eller... Det kan man godt, da det handler om at installere på hver sin primære partition, og så gøre den partition aktiv, som man vil installere på. Extended fdisk lægger sig i MBR eller en bette primær partition. Den sørger bare for at gøre den ønskede partition aktiv, og så booter derfra. Når man installerer, sørger man for først at installere boot manageren, og så tilføjer en partition, den vælger man og så er den aktiv. Det er den man så formaterer og installerer sit styresystem på. Herefter kan du boote dit system. Ved næste installation af styresystem, opretter du en tom partition (primær), tilføjer den menuen og forsøger at boote den uformatterede partition. Den er så gjort aktiv, og du kan formattere den og installere ønskede styresystem.

Hele processen er old school, og fungerer og ser ud som Os/2 boot manager. Det er bare mere moderne.

Nice det åbner for installation af mange forskellige operativ systemer på samme tid
Gravatar #1555 - brostenen
7. mar. 2020 18:06
CBM (1554) skrev:
brostenen (1553) skrev:
Bare brug Extended-Fdisk. Den sluger sgu alt, og er ligeglad med hvad system der installeres først. Grunden til at man ikke kan installere XP først er.... Eller... Det kan man godt, da det handler om at installere på hver sin primære partition, og så gøre den partition aktiv, som man vil installere på. Extended fdisk lægger sig i MBR eller en bette primær partition. Den sørger bare for at gøre den ønskede partition aktiv, og så booter derfra. Når man installerer, sørger man for først at installere boot manageren, og så tilføjer en partition, den vælger man og så er den aktiv. Det er den man så formaterer og installerer sit styresystem på. Herefter kan du boote dit system. Ved næste installation af styresystem, opretter du en tom partition (primær), tilføjer den menuen og forsøger at boote den uformatterede partition. Den er så gjort aktiv, og du kan formattere den og installere ønskede styresystem.

Hele processen er old school, og fungerer og ser ud som Os/2 boot manager. Det er bare mere moderne.

Nice det åbner for installation af mange forskellige operativ systemer på samme tid


Nemmerlig...
Jeg havde en P-II maskine med Matrox G400 og SB-Live. Bundkortet var et Asus P2B-S.

Da maskinen var direkte hardware compatibel med Beos-5. Så havde jeg Beos, Os/2 og Win98 installeret på den. Jeg benyttede EX-Fdisk til tripel boot opsætning.
Gravatar #1556 - CBM
7. mar. 2020 18:25
#1555

Cool

Men tænker jeg nøjes med xp og 98 på medion maskinen

Jeg vil nok i første omgang bruge XPs bootmanager

Men jeg vil helt klart experimentere med ex-fdisk på en anden maskine
Gravatar #1557 - brostenen
8. mar. 2020 21:37
Jeg tænker at jeg skal teste om en HDMI til Vga adaptor kan benyttes med en TheC64-FullSize. Det virker med en RPI, så mon ikke det fungerer med en TheC64.
Gravatar #1558 - CBM
9. mar. 2020 08:22
brostenen (1557) skrev:
Jeg tænker at jeg skal teste om en HDMI til Vga adaptor kan benyttes med en TheC64-FullSize. Det virker med en RPI, så mon ikke det fungerer med en TheC64.

Det burde virke medmindre TheC64 udsender mystiske skærmopløsninger
Gravatar #1559 - brostenen
10. mar. 2020 07:11
CBM (1558) skrev:
brostenen (1557) skrev:
Jeg tænker at jeg skal teste om en HDMI til Vga adaptor kan benyttes med en TheC64-FullSize. Det virker med en RPI, så mon ikke det fungerer med en TheC64.

Det burde virke medmindre TheC64 udsender mystiske skærmopløsninger


Det virkede umiddelbart ikke. Men skal lige have rodet lidt mere med det. Den centrerer ikke billedet, og er forskudt mod venstre.
Gravatar #1560 - brostenen
10. mar. 2020 20:49
Jeg byggede lidt videre på mit eksterne Amiga tastatur. Jeg er tæt på at få lavet intern fiksering færdig. Altså at 500 tastaturet ikke rykker rundt og sidder løst. Meget firkantet sagt, så mangler jeg "kun" at lave top coveret færdig og så lave en nyt data kabel. Top sektionen skal lige eftertænkes en del. Hvad design skal den have? Skal der være ribber? Skal jeg bibelholde dioderne og hvis ikke, skal jeg så finde nogen der er interesseret i et sæt 500 dioder?

Men det er sjovt at lege med bagepulver og superlim. :-P
Gravatar #1561 - CBM
11. mar. 2020 07:25
Jeg vil mene du skal beholde dioderne og lave ribber

:-)
Gravatar #1562 - brostenen
13. mar. 2020 20:24
Denne her fungerer på min TheC64 Full Size maskine.



Gravatar #1563 - CBM
14. mar. 2020 06:38
brostenen (1562) skrev:
Denne her fungerer på min TheC64 Full Size maskine.




Nice
Gravatar #1564 - brostenen
31. mar. 2020 21:33
Jeg skal til at lodde rigtig meget i den nære fremtid....

https://www.tindie.com/products/bobsbits/sixtyclon...

Gravatar #1565 - CBM
1. apr. 2020 03:28
brostenen (1564) skrev:
Jeg skal til at lodde rigtig meget i den nære fremtid....

https://www.tindie.com/products/bobsbits/sixtyclon...


Nice

Men hvad med special chips?
Gravatar #1566 - brostenen
1. apr. 2020 10:33
CBM (1565) skrev:
brostenen (1564) skrev:
Jeg skal til at lodde rigtig meget i den nære fremtid....

https://www.tindie.com/products/bobsbits/sixtyclon...


Nice

Men hvad med special chips?


Dem skal jeg naturligvis ud og finde. Faktisk alle IC'er. Jeg skal også finde alle connectors, plugs og switch. Det er kun boardet, modstande og kondensatorer der følger med i kittet. Dog er der altid defekte boards der kan købes, som jeg kan høste komponenter fra. Tastatur og kabinet skal jeg også købe seperat.

Resultatet bliver en næsten sprit ny 64'er. Meget få komponenter kan ikke findes som nye. F.eks. er der produceret nye PLA'er, der kan købes. Det er de der replica chips. Der findes også FPGA SID som kan benyttes. Jeg vil gætte på at det er meget få komponenter som jeg skal have i gammel udgave. Planen er således at få sokler på så mange chips som muligt.
Gravatar #1567 - brostenen
1. apr. 2020 16:51
Jeg fandt en NOS rf modulator til rimelige penge. En ting mindre at bekymre mig om. :-)
Gravatar #1568 - CBM
1. apr. 2020 17:04
Ok.

Men priserne vil være høje og stige yderligere grundet corona

Et a320b mobo + ryzen 3 2200g kombi er fx 200 kr dyrere lige nu end den var sidste år

Gravatar #1569 - Ronson ⅍
1. apr. 2020 18:57
Altså jeg har jo forsøgt at sælge min 2400G alt for billigt på newz, men ingen ville købe den.

https://newz.dk/forum/tagwall/jeg-er-ham-84763/pag...

Så jeg skød den afsted til 500 + fragt på HOL sidste uge.

Kom ikke og klag over HW-priser.
Gravatar #1570 - brostenen
1. apr. 2020 19:50
Jeg tror ikke der er så meget salg i gammelt hardware for tiden. Desuden kommer der rigtig mange folk som kommer til at rydde ud i gemmerne i fremtiden, grundet trængt økonomi over hele verdenen. Så jeg gætter på at klassiske computere og hardware hertil, kommer til at falde i pris over det næste års tid eller måske de næste to år.

Men det er jo kun 80'er og 90'er hardware og ikke sådan noget som Ryzen og såen.
Gravatar #1571 - kblood
1. apr. 2020 20:15
Jeg har været ved at se på den her:
https://shop.snapmaker.com/collections/featured-co...

3D printere er generelt ret nice og nyttige til retro ting... men denne er 3 i en og dens laser cutting feature betyder den kan bruges til at lave printplader.

Det koster også stadigt en del... men det kunne helt klart godt blive denne printer som jeg går efter.
Gravatar #1572 - brostenen
1. apr. 2020 20:39
kblood (1571) skrev:
Jeg har været ved at se på den her:
https://shop.snapmaker.com/collections/featured-co...

3D printere er generelt ret nice og nyttige til retro ting... men denne er 3 i en og dens laser cutting feature betyder den kan bruges til at lave printplader.

Det koster også stadigt en del... men det kunne helt klart godt blive denne printer som jeg går efter.


Nice dims. Den kunne være ret fed at eje. Men penge og plads er ikke hvad jeg har meget af.
Gravatar #1573 - CBM
2. apr. 2020 03:22
Ronson ⅍ (1569) skrev:
Altså jeg har jo forsøgt at sælge min 2400G alt for billigt på newz, men ingen ville købe den.

https://newz.dk/forum/tagwall/jeg-er-ham-84763/pag...

Så jeg skød den afsted til 500 + fragt på HOL sidste uge.

Kom ikke og klag over HW-priser.

Ville gerne have købt den nu men jeg havde intet behov på det tidspunkt du satte den til salg
Gravatar #1574 - CBM
2. apr. 2020 03:24
kblood (1571) skrev:
Jeg har været ved at se på den her:
https://shop.snapmaker.com/collections/featured-co...

3D printere er generelt ret nice og nyttige til retro ting... men denne er 3 i en og dens laser cutting feature betyder den kan bruges til at lave printplader.

Det koster også stadigt en del... men det kunne helt klart godt blive denne printer som jeg går efter.

Den ser cool ud. Jeg håber den falder i pris på et tidspunkt
Gravatar #1575 - kblood
3. apr. 2020 16:18
CBM (1574) skrev:
kblood (1571) skrev:
Jeg har været ved at se på den her:
https://shop.snapmaker.com/collections/featured-co...

3D printere er generelt ret nice og nyttige til retro ting... men denne er 3 i en og dens laser cutting feature betyder den kan bruges til at lave printplader.

Det koster også stadigt en del... men det kunne helt klart godt blive denne printer som jeg går efter.

Den ser cool ud. Jeg håber den falder i pris på et tidspunkt

Jeg tror desværre kun den stiger i pris, medmindre man kan finde en brugt. Jeg håber på måske at bestille en senere på måneden eller i næste måned hvis der stadigt er den rabat. Den bliver så først leveret i November, og det kan sikkert ændre sig. Jeg vil godt nok også have småt med penge hvis jeg køber den.
Gravatar #1576 - CBM
3. apr. 2020 16:34
kblood (1575) skrev:
CBM (1574) skrev:
kblood (1571) skrev:
Jeg har været ved at se på den her:
https://shop.snapmaker.com/collections/featured-co...

3D printere er generelt ret nice og nyttige til retro ting... men denne er 3 i en og dens laser cutting feature betyder den kan bruges til at lave printplader.

Det koster også stadigt en del... men det kunne helt klart godt blive denne printer som jeg går efter.

Den ser cool ud. Jeg håber den falder i pris på et tidspunkt

Jeg tror desværre kun den stiger i pris, medmindre man kan finde en brugt. Jeg håber på måske at bestille en senere på måneden eller i næste måned hvis der stadigt er den rabat. Den bliver så først leveret i November, og det kan sikkert ændre sig. Jeg vil godt nok også have småt med penge hvis jeg køber den.


Der går nok et par år endnu inden 3d printere bliver lige så almindelige som traditionelle printere
Gravatar #1577 - brostenen
6. apr. 2020 07:46
Fandt og købte et billigt C64 board, så jeg kan høste det for komponenter der enten er umulige at opdrive, eller kommer til at koste mere end et helt board. Men bare rolig. Det er et 250469 board jeg har fundet. Ikke noget specielt sjældent board.

Som eksempel, så koster en cartridge connector det samme med forsendelse fra USA, som hele boardet koster uden forsendelse fra Polen. Og så skulle jeg yderligere ud og finde den metal bøjle der er over porten.
Gravatar #1578 - Gamle-Kaj
6. apr. 2020 10:34
Hvad er ideen egentlig i det C64 projekt? Får du ikke bare en dyr version af en semi ny / gammel C64? Det er selvfølgelig en sjov øvelse at lodde alt det ud og i :-)

Gravatar #1579 - brostenen
6. apr. 2020 11:11
Gamle-Kaj (1578) skrev:
Hvad er ideen egentlig i det C64 projekt? Får du ikke bare en dyr version af en semi ny / gammel C64? Det er selvfølgelig en sjov øvelse at lodde alt det ud og i :-)



Jeg får et sprit nyt board, lavet med moderne teknologi. Jeg får en maskine der så meget som der er muligt, er en spritny maskine. Det bliver dyrt, når jeg regner det hele sammen, men det er den revision som har det bedste billede. Så kommer der også det med at jeg bygger den selv fra bunden af. Se det lidt som et puslespil for nørden i mig.
Gravatar #1580 - Gamle-Kaj
6. apr. 2020 11:42
Det er forståeligt. Jeg laver selv alt for mange af den slags projekter. Bare fordi det er sjovt. Men ja prisen skal man nok ikke tænke så meget over.

Gravatar #1581 - brostenen
6. apr. 2020 12:08
Gamle-Kaj (1580) skrev:
Det er forståeligt. Jeg laver selv alt for mange af den slags projekter. Bare fordi det er sjovt. Men ja prisen skal man nok ikke tænke så meget over.



Totalt.... Jeg kunne desværre ikke finde et defekt board til rimelige penge, som jeg kunne høste porte fra. Så jeg købte et fungerende shortboard. Defekte boards koster af en eller anden grund næsten det dobbelte. Jeg tror jeg smed 179 kroner for shortboardet.

Hvis jeg køber en ny cartridge connector (uden bøjle/skjold), kommer den til at koste omkring 34 kroner, plus 106 i forsendelse fra USA. DB9 joystick porte koster 53 kroner stykket, plus forsendelse på 142 kroner fra Italien. Så det løber hurtigt op hvis jeg skulle handle delene seperat.

Det kunne gøres fra Retroleum i England, altså til fornuftige penge, men de har lukket for handelen på grund af Covid-19. På den anden side, så har de ikke cartridge-porte på lager, så valget af shortboard som doner-board, er nok stadig det billigste jeg kan gøre. Processoren kan jeg også genanvende, da der er tvivl om Western Digital udgaven, kaldet 65c02, er 100% compatibel med C64'eren og software.
Gravatar #1582 - brostenen
6. apr. 2020 17:29
Jeg fandt sgu en RF Modulator erstatning, som skulle give det absolut bedste billede på en C64. Den skulle så vidt jeg kan se, sørge for perfekt Composit og S-Video billede. Men har naturligvis ikke antenne-udgang. Det er noget man kan samle selv og lodde selv. Venter lige på svar fra skaberen af erstatnings modulet, om det er Revision B eller C som er den bedste. Så ryger gerber filerne af sted til en PCB fabrikant. Det er gammeldags komponenter, så ikke noget med SMD. Den skulle også være både longboard og shortboard compatibel. Yay....
Gravatar #1583 - Gamle-Kaj
6. apr. 2020 17:53
Har du et link?
Gravatar #1584 - brostenen
6. apr. 2020 20:25
Gamle-Kaj (1583) skrev:
Har du et link?


https://github.com/mbarszcz-pcb/c64-rf-modulator-r...
Gravatar #1585 - kblood
7. apr. 2020 10:28
Jeg har fået fat i en MiSTer FPGA med stort set alle udvidelser. Den har virkeligt mange cores. AO486 core gør den køre næsten som en 486. Har prøvet med DOS 6.22, Windows 95, Windows 98 DOS (for fat32 i DOS), FreeDOS (igen for at have fat32 i DOS) og det køre virkelig godt. Et problem er dog at den er lidt langsom. Den er blevet gjort til at være 90mhz, men der er et eller andet problem med coren, så den køre mere som en... måske 15mhz 486 eller en 30mhz 386. Den kan sådan lige køre Doom, hvor det lagger noget.

Men det nice er så at den f.ex. kan køre Game Wizard 32 Pro. Et ret imponerende DOS program hvor den virker lidt som et Game Genie eller Action Replay bare i ren software, så den kan fryse et spil eller program, den kan tage screenshots, den kan åbne en dos prompt mens man er i et spil, den kan få spil til at køre langsommere og hurtigere, understøtter save states og den kan lave cheat tables.

Jeg snyder ikke rigtigt i spil, der var engang jeg gjorde, men i dag er der engang imellem jeg prøver bare for at se om det kan lade sig gøre.

Men ja, det er bare en core. Den har også en Amiga core (MiniMig) som understøtter AGA og kan vidst køre det meste. Den har også delvis Amiga CD32 support, men har ikke fået det til at virke endnu. Ikke med CD images i hvert fald.

Andre cores er C16, PET, C64, NES, SNES, Sega Master System, Mega Drive / Genesis, SegaCD / MegaCD, Vectrex, Neo Geo, PC Engine, en bunke arcade cores... tjaa, listen er kæmpe lang:
https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki

Der er også nogen der har lavet adapters til de originale controllers, og det skulle nedsætte latency fra 4-5ms ned til cirka 1ms, måske mindre. Tror nu ikke at det gøre den store forskel om man har 5ms eller 1ms i controller latency, men det er da helt klart fedt at man kan. Derudover gør de ekspansions at man kan koble den direkte til en CRT monitor f.eks. og køre i de originale framerates... (næsten, der er vidst en del cores der ikke helt rammer).

Men det kan helt klart anbefales. Længe har jeg prøvet at finde den ultimate retro maskine, og den her må siges at være det bedste jeg har prøvet... lige bortset fra original hardware, som bare altid giver noget ekstra nostalgi effekt.

Og så er SegaCD ret imponerende. Nogle af dens spil understøtter mus, og der er en del spil der ser ud til at have fået den bedste version af dem på SegaCD. Another World opfølgeren blev kun udgivet på SegaCD, Theme Park har ekstra park themes, Snatcher som er et Cyberpunk adventure spil med voice acting og en hel del mere.
Gravatar #1586 - dub
7. apr. 2020 18:56
kblood (1585) skrev:
Another World opfølgeren blev kun udgivet på SegaCD

Flashback?
Det var ude på mange forskellige platforme.
Gravatar #1587 - brostenen
7. apr. 2020 19:20
kblood (1585) skrev:
Jeg har fået fat i en MiSTer FPGA med stort set alle udvidelser. Den har virkeligt mange cores. AO486 core gør den køre næsten som en 486. Har prøvet med DOS 6.22, Windows 95, Windows 98 DOS (for fat32 i DOS), FreeDOS (igen for at have fat32 i DOS) og det køre virkelig godt. Et problem er dog at den er lidt langsom. Den er blevet gjort til at være 90mhz, men der er et eller andet problem med coren, så den køre mere som en... måske 15mhz 486 eller en 30mhz 386. Den kan sådan lige køre Doom, hvor det lagger noget.

Men det nice er så at den f.ex. kan køre Game Wizard 32 Pro. Et ret imponerende DOS program hvor den virker lidt som et Game Genie eller Action Replay bare i ren software, så den kan fryse et spil eller program, den kan tage screenshots, den kan åbne en dos prompt mens man er i et spil, den kan få spil til at køre langsommere og hurtigere, understøtter save states og den kan lave cheat tables.

Jeg snyder ikke rigtigt i spil, der var engang jeg gjorde, men i dag er der engang imellem jeg prøver bare for at se om det kan lade sig gøre.

Men ja, det er bare en core. Den har også en Amiga core (MiniMig) som understøtter AGA og kan vidst køre det meste. Den har også delvis Amiga CD32 support, men har ikke fået det til at virke endnu. Ikke med CD images i hvert fald.

Andre cores er C16, PET, C64, NES, SNES, Sega Master System, Mega Drive / Genesis, SegaCD / MegaCD, Vectrex, Neo Geo, PC Engine, en bunke arcade cores... tjaa, listen er kæmpe lang:
https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki

Der er også nogen der har lavet adapters til de originale controllers, og det skulle nedsætte latency fra 4-5ms ned til cirka 1ms, måske mindre. Tror nu ikke at det gøre den store forskel om man har 5ms eller 1ms i controller latency, men det er da helt klart fedt at man kan. Derudover gør de ekspansions at man kan koble den direkte til en CRT monitor f.eks. og køre i de originale framerates... (næsten, der er vidst en del cores der ikke helt rammer).

Men det kan helt klart anbefales. Længe har jeg prøvet at finde den ultimate retro maskine, og den her må siges at være det bedste jeg har prøvet... lige bortset fra original hardware, som bare altid giver noget ekstra nostalgi effekt.

Og så er SegaCD ret imponerende. Nogle af dens spil understøtter mus, og der er en del spil der ser ud til at have fået den bedste version af dem på SegaCD. Another World opfølgeren blev kun udgivet på SegaCD, Theme Park har ekstra park themes, Snatcher som er et Cyberpunk adventure spil med voice acting og en hel del mere.


Jeg har set på den mange gange på nettet. Set de forskellige youtube klips om den og såen. Den er i sandhed en lille mirakel maskine. Men den er ikke helt for mig, da jeg benytter meget original hardware og hvad jeg ikke har af original hardware, kan jeg klare med min RaspberryPI.
Gravatar #1588 - brostenen
7. apr. 2020 21:11
Så har jeg bestilt print til RF-Modulator erstatning. Det er hole-through lodning. Sort print og hvid solder mask. Jeg kunne ikke bestille mindre end 5 styk, så det er hvad jeg modtager for små 180 kroner med forsendelse.
Gravatar #1589 - kblood
7. apr. 2020 22:04
brostenen (1587) skrev:
kblood (1585) skrev:
Jeg har fået fat i en MiSTer FPGA med stort set alle udvidelser. Den har virkeligt mange cores. AO486 core gør den køre næsten som en 486. Har prøvet med DOS 6.22, Windows 95, Windows 98 DOS (for fat32 i DOS), FreeDOS (igen for at have fat32 i DOS) og det køre virkelig godt. Et problem er dog at den er lidt langsom. Den er blevet gjort til at være 90mhz, men der er et eller andet problem med coren, så den køre mere som en... måske 15mhz 486 eller en 30mhz 386. Den kan sådan lige køre Doom, hvor det lagger noget.

Men det nice er så at den f.ex. kan køre Game Wizard 32 Pro. Et ret imponerende DOS program hvor den virker lidt som et Game Genie eller Action Replay bare i ren software, så den kan fryse et spil eller program, den kan tage screenshots, den kan åbne en dos prompt mens man er i et spil, den kan få spil til at køre langsommere og hurtigere, understøtter save states og den kan lave cheat tables.

Jeg snyder ikke rigtigt i spil, der var engang jeg gjorde, men i dag er der engang imellem jeg prøver bare for at se om det kan lade sig gøre.

Men ja, det er bare en core. Den har også en Amiga core (MiniMig) som understøtter AGA og kan vidst køre det meste. Den har også delvis Amiga CD32 support, men har ikke fået det til at virke endnu. Ikke med CD images i hvert fald.

Andre cores er C16, PET, C64, NES, SNES, Sega Master System, Mega Drive / Genesis, SegaCD / MegaCD, Vectrex, Neo Geo, PC Engine, en bunke arcade cores... tjaa, listen er kæmpe lang:
https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki

Der er også nogen der har lavet adapters til de originale controllers, og det skulle nedsætte latency fra 4-5ms ned til cirka 1ms, måske mindre. Tror nu ikke at det gøre den store forskel om man har 5ms eller 1ms i controller latency, men det er da helt klart fedt at man kan. Derudover gør de ekspansions at man kan koble den direkte til en CRT monitor f.eks. og køre i de originale framerates... (næsten, der er vidst en del cores der ikke helt rammer).

Men det kan helt klart anbefales. Længe har jeg prøvet at finde den ultimate retro maskine, og den her må siges at være det bedste jeg har prøvet... lige bortset fra original hardware, som bare altid giver noget ekstra nostalgi effekt.

Og så er SegaCD ret imponerende. Nogle af dens spil understøtter mus, og der er en del spil der ser ud til at have fået den bedste version af dem på SegaCD. Another World opfølgeren blev kun udgivet på SegaCD, Theme Park har ekstra park themes, Snatcher som er et Cyberpunk adventure spil med voice acting og en hel del mere.


Jeg har set på den mange gange på nettet. Set de forskellige youtube klips om den og såen. Den er i sandhed en lille mirakel maskine. Men den er ikke helt for mig, da jeg benytter meget original hardware og hvad jeg ikke har af original hardware, kan jeg klare med min RaspberryPI.

Tjaa, jeg bruger også originalt hardware men f.ex. med en Amiga har jeg enten 3 forskellige Amigaer eller en masse forskellige boots på min A1200, hvor at med denne FPGA; så kan jeg rent faktisk boote som en Amiga 500, 1200 eller hvad jeg nu har brug for, for at få bedst kompatibilitet. Min C64 er allerede en Ultimate 64, alt det gode ved originalt hardware, men med flere features.

Og så er jeg da glad for mine RetroPie setups, men det kører nu noget hurtigere med sådan en FPGA og så har den flere muligheder som f.ex. at kunne bruge en CRT monitor. Pi har stadigt nogle fordele... f.ex. kan den kører Doom og nærmest alt DOS ting, i fuld hastighed, og det kan denne alligevel ikke, og den mangler også stadig PS1 og N64, og selvom man arbejder på PS1, så er det ikke sikkert det kommer til at ske. Tager evigheder at reverse engineer den slags. Men nøj hvor det fungere godt me de mange obscure systemer. Jeg kommer aldrig til at have så mange computere og original spil i æsker herhjemme.
Gravatar #1590 - brostenen
7. apr. 2020 22:18
Yup. FPGA er fantastisk. :-P
Gravatar #1591 - CBM
8. apr. 2020 07:47
Jeg afventer at se hvordan vampire v4 til Amiga 1200 udvikler sig

Og ellers når man langt med en pi
Gravatar #1592 - brostenen
8. apr. 2020 12:26
CBM (1591) skrev:
Jeg afventer at se hvordan vampire v4 til Amiga 1200 udvikler sig

Og ellers når man langt med en pi


Jeps. PI er en fornuftig løsning. Meget universal lille dims. Men den er langt fra det bedste. Jeg vil sige den er det bedste, sådan overordnet set, af alle mellemklasse løsninger.
Gravatar #1593 - CBM
8. apr. 2020 18:49
brostenen (1592) skrev:
CBM (1591) skrev:
Jeg afventer at se hvordan vampire v4 til Amiga 1200 udvikler sig

Og ellers når man langt med en pi


Jeps. PI er en fornuftig løsning. Meget universal lille dims. Men den er langt fra det bedste. Jeg vil sige den er det bedste, sådan overordnet set, af alle mellemklasse løsninger.

Ja. Jeg er dog meget imponeret af Amibian
Gravatar #1594 - kblood
13. apr. 2020 18:29
brostenen (1592) skrev:
CBM (1591) skrev:
Jeg afventer at se hvordan vampire v4 til Amiga 1200 udvikler sig

Og ellers når man langt med en pi


Jeps. PI er en fornuftig løsning. Meget universal lille dims. Men den er langt fra det bedste. Jeg vil sige den er det bedste, sådan overordnet set, af alle mellemklasse løsninger.

Med Pi kan man nu endda bruge IPF disketter, så altså disk images, der kan være kopi beskyttede. Så man sådan set vil kunne spille stort set alle spil, og endda uden at ty til crackede versioner eller WHDLoad (selvom WHDLoad da er dejligt praktisk).

Jeg har været ved at lege med DOS på den MiSTer FPGA, og SegaCD. Der er et spil der hedder Snatchers på SegaCD jeg er ved at prøve. Men da MiSTer sådan lige kan køre Windows 95, men det lagger, så fik jeg lidt blod på tanden, og fik mig taget sammen til at få prøvet PCem, som kan emulere en PC, og det ser ud til at være på samme niveau som WinUAE emulere en Amiga. Så man har rent faktisk en boot med fuld bios, valget mellem alle mulige bundkort, CPUer, grafik kort og lydkort. Man kan endda vælge hastighed på CD-Rom drev, typer af hard disk, så de kan være SCSI baseret og diskette drevene kan også være flere forskellige slags, helt op til dem der understøtter 2.88mb disketter. Nå ja, og ZIP drev. Med grafikkort understøtter den også 3DFX accelerator kort.

Jeg prøvede engang for længe siden at bruge VMWare og VirtualBox tror jeg det var, til Windows 95/98 spil, men det fungerede godt nok ikke særligt godt. Altså, det fungerede, men bare ikke godt nok til Discworld Noir som jeg havde tænkt mig at prøve.
Gravatar #1595 - brostenen
15. apr. 2020 19:50
De printkort jeg bestilte til at lave C64 modulator erstatning med, ankom i dag. Fucking det var hurtigt. Men hvad skal jeg bruge 6 styk til? Jeg kan maks bruge 3.



Gravatar #1596 - Gamle-Kaj
18. apr. 2020 06:29
brostenen (1595) skrev:
De printkort jeg bestilte til at lave C64 modulator erstatning med, ankom i dag. Fucking det var hurtigt. Men hvad skal jeg bruge 6 styk til? Jeg kan maks bruge 3.





Jeg køber gerne et hvis det er. Synes det ser interessant ud. Det skal dog sendes til Bornholm i så fald.
Gravatar #1597 - brostenen
18. apr. 2020 07:53
Gamle-Kaj (1596) skrev:
brostenen (1595) skrev:
De printkort jeg bestilte til at lave C64 modulator erstatning med, ankom i dag. Fucking det var hurtigt. Men hvad skal jeg bruge 6 styk til? Jeg kan maks bruge 3.





Jeg køber gerne et hvis det er. Synes det ser interessant ud. Det skal dog sendes til Bornholm i så fald.


For portoen's pris sender jeg gerne et print til dig. Smid en besked og vi finder ud af det. Så får du også et link til github siden. Der kan du finde komponent listen. Jeg har jo seks print og kan maks bruge tre i alt. Komponenterne koster omkring en 78 kroner uden forsendelse, hvis jeg bestiller dem fra den side der er nævnt på github.
Gravatar #1598 - Gamle-Kaj
18. apr. 2020 08:37
PM Sendt :-)
Gravatar #1599 - Gamle-Kaj
22. apr. 2020 08:17
Printet er modtaget. Det er jo lige før han bare skulle have lavet en SMD version. Men det ser ellers godt ud.
Gravatar #1600 - brostenen
22. apr. 2020 09:31
Gamle-Kaj (1599) skrev:
Printet er modtaget. Det er jo lige før han bare skulle have lavet en SMD version. Men det ser ellers godt ud.


Cool. Det var skisme hurtigt det kom frem, taget PostNord i betragtning. I går sendte jeg et enkelt print ekstra ud til en anden her fra Newz. Så jeg har 4 styk tilbage nu. Det er fint nok med mig, for så kommer glæden rundt i Danmark. :-)

Mit SixtyClone board kom den anden dag, og det ser fantastisk ud. Høj kvalitet og så videre. Jeg mangler bare at finde dele så som sokler og så videre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login