mboost-dp1

Ekstern Harddisk problemer


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 13:04
hej

Jeg har lige købt mig en ekstern harddisk ([intern]Maxtor 300GB, ATA + USB2.0/FW400, IDE case) og den tænder fint og når jeg plugger den til min computer (XP pro, org.) kan den godt finde hardisken som et diskdrev men og alle drivere virker fint og ordentligt, men jeg kan ikke finde den i Denne Computer.

Altså harddisken er jo ikke formatteret(da den er helt ny), men hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan finde den i Denne Computer???
Gravatar #2 - buch
6. mar. 2006 13:08
gå ind i kontrolpanel> administration> computeradministration> diskhåndtering> find din disk> højre klik> formater
Gravatar #3 - BurningShadow
6. mar. 2006 13:10
Det er muligvis er bedre svar end mit, men...
...du downloader en Linux livecd (f.eks. knoppix), og booter den. Så opretter du en partition, med fdisk (fdisk /dev/sda), hvorefter du starter Windows. Nu kan du se den i "Denne Computer", og du kan derfor formatere den.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 13:12
Øøø tror at #2 Buch's forslag er lidt hurtigere end dit #3 :P hehe Men altid godt at have en plan B hvis A ikke skulle lykkedes helt...

Forresten hvilke format er bedst til en ekstern som skal bruges primært til backup og film/spil/musik ??
Gravatar #5 - BurningShadow
6. mar. 2006 13:21
#4

Hvis du ved 110% sikkert, at du aldrig får brug for at kunne læse dataene fra andet end Windows, så er NTFS det bedste filsystem.
Er der bare den mindste risiko for at dette ikke er tilfældet, så vælg FAT32.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 13:24
Ok, har valgt FAT32 så :)

Tak for hjælpen #2 og #5 :D
Gravatar #7 - wizax
6. mar. 2006 13:29
Pas på med fat32 på så store diske.... der er en øvre grænse på 4,xx Gb filer, dvs ingen DVD images....
Gravatar #8 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 13:34
hehe Har lige sat den til det, og (heldigvis åbenbart) kan M$ kun formatere i NTFS !?!

Men tak for hjælpen alligevel :)
Gravatar #9 - Scherlund
6. mar. 2006 14:10
Min Maxtor one-touch 250GB kom da formateret som FAT32. Det kan, hvis min hukommelse virker, gøres med fdisk i DOS. Ellers skulle det undre mig meget hvis ikke, maxtors eget program ikke kan klare det.

Lige et link til maxblast
Gravatar #10 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 14:13
Hmm Har selv "samlet" min, så den var uformateret da jeg fik den...
Gravatar #11 - wizax
6. mar. 2006 14:29
check lige denne tråd, hvis du skal have en Linux maskine på....

http://www.newz.dk/forum/item/63173/#first

dog skal du have en driver/converter installeret på WinXP for at den kan læse disken, (hvis du følger det sidste råd i den streng).

Jeg ville køre med NTFS, og så må linux/Win98 være usupporteret, jeg (personligt) har ikke brug for andet end WinXP support alligevel.
Gravatar #12 - Scherlund
6. mar. 2006 14:32
#10 Det skulle ikke være en hindring. Dog kan det godt være at du skal have harddisken i maskinen for at kunne bruge fdisk eller maxblast.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
6. mar. 2006 15:01
Altså den skal kun bruges mellem min bærbar og min stationær, og så mellem mine venner, og de kører alle sammen winXP så tror at valget på NTFS er meget godt...

Men tak for hjælpen alligevel :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login