mboost-dp1

Så meget koster folding@home i strøm...


Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
14. feb. 2006 22:41
Hey...

Der har efterhånden været mange diskussioner om hvor meget det koster ekstra i strøm at køre folding@home. Det kan du nu få et svar på. Jeg har udviklet et system hvor du nemt og hurtigt kan indtaste det tal der står på din elmåler og derefter få et overblik over hvor meget strøm du bruger pr. døgn. Både siden sidste indtastning og totalt set. Derved kan du nemt se forskellen på de ændringer du laver i hjemmet. Det kan f.eks. være:

Tændt/slukket computere om natten.

Folding@home ON/OFF.

Osv...

En demo af systemet kan ses på dette link:
http://www.jacobworsoe.dk/forbrug.php

Systemet er først lige blevet færdig, så jeg har ikke selv haft mulighed for at teste hvor meget det egentlig betyder for strømregningen at køre folding@home, så I er velkommen til at poste her i tråden hvis I sætter jer for at finde ud af hvor meget det koster.

Mvh
Jace
Gravatar #2 - Smasher
16. feb. 2006 14:28
Det koster næsten ingenting ekstra at have F@H kørende hvis computeren alligevel er tændt...

Har selv en AMD XP4000+ og den bruger meget lidt i strøm, så den bruger ca 10 Watt ekstra under full load... og det er jo ingenting i forhold til hvad hele computeren bruger om den kører F@H eller ej.
Gravatar #3 - drbravo
16. feb. 2006 15:04
Det er nok lettere at låne en energimåler i for eksempel energishoppen i københavn.

Dette giver et meget mere præcist billede af hvor meget strøm computeren bruger - og andre faktorer (Som om man brugte komfuret) bliver udelukket.
Gravatar #4 - k_madsen
17. feb. 2006 21:00
Det kommer an på måden, du bruger din pc,er. Hvis du lader pc'eren kører, kun med det formål at folde, så bruger den mellem 70 - 150 watt ekstra. Folder du kun når du alligevel har komputeren tændt, er forbruget mellem 5-25 watt ekstra. De opgivne tal er målte tal fra netledningen og dækker xp 3000+ amd mobil 3400+ samme type men OC. Og ikke mindst pentium 4 3.0 ghz.
Gravatar #5 - Jace
18. feb. 2006 13:35
#3 - Det er rigtigt nok at det giver en meget mere præcis måling at låne en elmåler og kun sætte den på computeren.

Mit system er mere for at få et overblik over hele hustanden, og dermed også computeren. Jeg tror godt at man kan se det tydeligt på forbruget hvis man i en periode altid slukker computeren om natten.

Det er selvfølgelig ikke så tydeligt i et stort familiehus med 4-5 personer, men i en mindre 1-2 værelses lejlighed med 1 eller 2 personer, tror jeg godt man kan se en forskel.

Mvh
Jace
Gravatar #6 - k_madsen
20. feb. 2006 08:51
#5
Jeg har 3 pc.ere kørende 24/7-365. og en der kører ca 14 tim. hverdag. Disse 4 maskiner bruger næsten det sammme som hustanden ellers bruger(4 pers.)
husstanden bruger pt. 10200 kwt. pr. år.
Gravatar #7 - Jace
20. feb. 2006 21:35
#6 - Hvis du selv betaler for strøm, kunne det så ikke være spændende at se hvor meget du kunne spare ved at slukke maskinerne når de ikke bliver brugt?

Det er selvfølgelig ikke muligt hvis de alle sammen er servere som ikke må slukkes :)
Gravatar #8 - k_madsen
23. feb. 2006 06:38
#7
Ca 3500 kwh, såfremt jeg kun har pcerne tændt, når et af familie medlemmerne, har noget, der skal bruges pcer til.
Men med de resultater, som f@h er kommet med, er det en ren fornøjelse at deltage.
Også selv om der er en omkostning ved det.
Gravatar #9 - drbravo
27. feb. 2006 22:28
#8

Hvilke resultater? Har du overvejet at slukke maskinerne og i stedet donere pengene til et forskningsprojekt der så kan leje sig ind på nogle "ordentlige" maskiner?
Gravatar #10 - k_madsen
1. mar. 2006 05:45
Nej.
Det har jeg ikke, for med 3 stk amd64 mobil 3400+ og en XP3000, er det vist rimelige maskiner. Skulle jeg stoppe mine maskiner, så tror jeg, at pengene er givet bedre ud, til en tohatsu TLDI 115hk båd motor.
Prøv http://folding.stanford.edu/papers.html for at se de opnåede resultater.
Men ok, det er nu også for at teste mine komputere, for at se om de nu også kan stå for mosten, uden for mange fejl.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login