mboost-dp1

Har du, på noget tidspunkt, brudt ophavsretten?


Gå til bund
Gravatar #1 - Troffel
27. okt. 2009 09:03
...ja :P
Gravatar #2 - Bettemand
27. okt. 2009 09:08
Ja da - Hvem sad ikke og optog sange fra radioen på kassettebånd dengang det var hipt?
Gravatar #3 - Martinta
27. okt. 2009 09:11
vil sige det er 99% umuligt ikke at have brudt den.

vi snakker jo ikke kun om ulovlig download, hvem har ikke optaget på et VHS bånd dengang, eller i pcen's unge dage fik et spil eller program til den kære windows 3,11..

eller dengang man var mindre, hvem har ikke fået en cd med noget forskelligt musik på fra nogle venner mm. hvor musikken derpå ikke var lovlig??

vil næsten gå så vidt som at sige at alle som har stemt nej lyver...
Gravatar #4 - Tingholm
27. okt. 2009 09:21
Nægter at tro på nogen ærligt kan svare nej...
Hvis vi tager alt med lige fra VHS og kasette kopi, til at have kopieret bare én mp3 dengang der ikke var fokus på at det faktisk var forbudt...
Gravatar #5 - Magten
27. okt. 2009 09:25
Ja.. Og gør jeg det lige nu? Jep..
Gravatar #6 - ZM4573R
27. okt. 2009 09:28
Altså... Taget i betragtning af at du ikke engang må LÅNE din indkøbte DVD til din kammerat som så ser den og afleverer den tilbage UDEN at tage en kopi, og at det er at bryde copyright, så er der jo ingen som ikke har brudt den.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
27. okt. 2009 09:30
Jep. Første gang jeg selv begyndte, var da jeg fik min PS1, hvor jeg fik chip i (Hvem fik ikke?) og så fik en masse kopispil rundt omkring, mange af dem inkl. cheat-app.
Det jeg primært downloader nu, er programmer og TV-shows (ikke serier). Musik vil jeg helst købe fra iTunes og ellers har jeg rigeligt med de omkring 150 CD'ere jeg har rippet. Film downloader jeg meget sjældent, men køber dem i stedet eller ser dem i biffen. Det samme med serier som jeg helst vil se på DVD...
Gravatar #8 - Barkane
27. okt. 2009 09:36
Hver dag :)
Gravatar #9 - Bastardo
27. okt. 2009 09:36
Hvis 96% mener at de har brudt ophavsretten, og mange sikkert bruder den både konsekvent og ofte, burde det fanme være indlysende at der er noget helt galt med loven.
Jeg siger ikke at fordi alle har kørt for hurtigt skal fartgrænserne fjernes, men nu er et brud på ophavsretten jo sjældent noget der koster menneskeliv.
Jeg vil sgu ikke betale for en 50cent cd når jeg har set hvor pengene havner, det er sgu ik mit svigtende salg der for ham til at sulte ihjel.
Gravatar #10 - holmen
27. okt. 2009 09:36
4% lyver...
Gravatar #11 - -N-
27. okt. 2009 09:36
#2 Ja det var tider, der var ikke nogen som brokkede sig over at sendte flac ud, selv det værste knas var godt nok til walkman'en :-D

#4 Jep vi kan hermed konstatere at 4% af newz.dks brugere ikke er helt med på debatten om ophavsretten.

#6 Hvor sjovt er det at kopiere en film man HAR set? :-D
... Er film ikke lidt ligesom med tegneserie, bøger og spil, de er bare kun sjove den første gang?

Men jeg har så aldrig forstået hvorfor folk køber en film til 170,- når den leje den til 40? - Man ser den alligevel kun én gang, skulle man se den to eller tre gange kan det stadig bedst betale sig at leje.

#0

Jeg er pirat så længe der står SU på min primære indkomst, men køber da nogle få ting hist og her. Men var nu en flittig køber af musik og spil før SU budgettet meldte sig og indtil jeg sad med mit første spil der var ustabilt pga. et drm medie. Men nu bliver hele skidte jo installeret og man kan købe det på steam.
Gravatar #12 - -N-
27. okt. 2009 09:40
#9 Der er nogle love vi bliver nødt til at have for at sikre f.eks. færdselssikkerheden og minimere antallet af døde i trafikken ligesom man er nødt til at sikre ophavsmændenes ret over deres egen produktion i en markedsøkonomi.

Der er jo en grund til at falskmønteri ofte bliver hårde straffet end mord.
Gravatar #13 - froksen
27. okt. 2009 09:40
"Don't copy that floppy!" ;-)

Men ja, det er egentligt utroligt så mange der har brudt en eller anden form for ophavsret. Som der er blevet sagt i andre indlæg, så er det i alle henseender afstemningen egentligt omhandler.

- Hvor mange har ikke kopiret noget fra en bog, som ikke måtte kopires fra?
- Hvor mange har ikke overspillet et bånd?
- Hvor mange har ikke hørt en "forbudt" sang på f.eks. YouTube
Find selv på flere...

Egentligt utroligt nok at tænke på (IMO)
Gravatar #14 - Magten
27. okt. 2009 09:42
#12
Jeg er enig i at der skal være noget til at beskytte producenterne, men der er heller ingen der siger at man skal droppe den helt. Man kunne jo blot ændre på den ;)
Gravatar #15 - MiniatureZeus
27. okt. 2009 09:48
-N- (11) skrev:
Men jeg har så aldrig forstået hvorfor folk køber en film til 170,- når den leje den til 40? - Man ser den alligevel kun én gang, skulle man se den to eller tre gange kan det stadig bedst betale sig at leje.

Nu køber jeg sjældent selv film til mere end 100 kr. stykket, men grunden til at jeg køber film og serier, er fordi jeg gerne vil se dem flere gang (...) Ud af mine 150 film, har jeg nok set i hvertfald 100 af dem flere gange.
Og lige pt. sparer jeg sammen til at købe et ordentligt fjernsyn, og så er der helt sikkert nogle af filmene som jeg skal se igen.
Gravatar #16 - ty
27. okt. 2009 09:53
Bettemand (2) skrev:
Ja da - Hvem sad ikke og optog sange fra radioen på kassettebånd dengang det var hipt?


Det bryder man altså ikke nogen lov ved.
Gravatar #17 - vision-dk
27. okt. 2009 10:06
Hmm.... hvordan er det lykkedes Terra at stemme 13 gange? ;-)
Gravatar #18 - Kyoobix
27. okt. 2009 10:11
Synes umiddelbart det her siger mere om opretshavslovgivningen end det gør om de (på nuværende tidspunkt) 96% der har svaret ja...
Gravatar #19 - ipwn
27. okt. 2009 10:12
#9 Ja, lovene skal ændres. De skal jo gerne følge med tiden.

Ny teknologi, og moderne omgang med den, ændrer altså på det verdensbillede der var tilstede dengang lovene blev vedtaget. Så de bør revurderes og moderniseres.

Er dog bange for at de går den konservative vej; beholder de gamle love, og forhøjer overvågning og straf af dem. På et tidspunkt vil jeg dog tro at selv sådant et system vil briste.
Gravatar #20 - VonDoom
27. okt. 2009 10:23
Kan konstatere at pt. lyver 4 pct. af News' læsere...
;-b
Gravatar #21 - MysticoDk
27. okt. 2009 10:28
elsker hvordan terra er blevet hele Newz.dk's bitch! :D

[OnTopic]

Alle bryder rettighederne.. på en eller anden vis..
Hvis de nogensinde får torrent ned med nakken popper der
en ny måde at dele data op!..

Allerede nu boomer streaming af videoer online!..
er så også irriterende at kun usa har serierne med det samme,
resten af verdenen får deres et par år gamle leftovers!.. <_<

de 7 store musik selskaber burde følge med tiden og droppe CD formatet.. Hvilket minder mig om en photoshop konkurrence på Cracked.com hvor man skulle give sit bud på hvordan verdenen så ud hvis internettet forsvandt! :D

Grineren but garanteret true
Gravatar #22 - gnаrfsan
27. okt. 2009 10:32
Det er heldigvis blevet nemt at lade være med at bryde den.
Gravatar #23 - -N-
27. okt. 2009 10:34
#15 Ok, så er jeg nok bare ikke i besidelse af samme genkendelsesglæde som dig :-D

#19 Jeg synes egentligt at den er ret lemplig for private brugere. Nu er jeg ikke jurist, så jeg har måske mistolket nogle ting, men synes ikke teksten virker så kompliceret, men nogle ord har et sjov betydning i jura.

Eksemplarfremstilling til privat brug:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

[SNIP]
3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

[SNIP]

5) [SNIP], medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

[SNIP]

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.

Men nej, man må ikke kopiere fra orginaler der f.eks. ikke er ens egne og er på den anden side af jorden, hvilket i mine øjne er fair nok.
Gravatar #24 - Zombie Steve Jobs
27. okt. 2009 11:18
#21 haha, epic!
Nummer 1 er helt fænomenal.
Gravatar #25 - Thomsen
27. okt. 2009 11:33
Bettemand (2) skrev:
Ja da - Hvem sad ikke og optog sange fra radioen på kassettebånd dengang det var hipt?


Det har *aldrig* været ulovligt. Det samme gælder for optagelser fra tv.
Gravatar #26 - cyandk
27. okt. 2009 12:31
Jeg nægter at tro på at 5% ikke har brudt ophavsretten en eneste gang i deres liv.

Det er jo nærmest ikke muligt?!
Gravatar #27 - Slettet Bruger [1259936288]
27. okt. 2009 12:41
alt alt for meget i mine unge dage :) fortryder det dog ikke selvom jeg, idag, er imod al slags brug på rettigheder.

Gravatar #28 - Rainmeter
27. okt. 2009 12:46
#25
okay alt mit musik bare optaget fra p3 hvis nogle spørg? ;) arrh den holder ikke helt? tror faktisk der nogle helt bestemte regler for hvad man må optage og ikke eller om ikke andet hvordan det må bruges.
Gravatar #29 - XorpiZ
27. okt. 2009 12:47
#28

Det er der nemlig. Og de regler siger, at du gerne må optage fra en netradio, såfremt radioen har de tilladelse til at sende musikken ud.

Edit:

Du må dog ikke give musikken videre eller bruge det til at lave din egen netradio.
Gravatar #30 - Tagger
27. okt. 2009 12:48
#28 den er god nok - optag du alt det du vil fra radioen, det kan du ikke blive slæbt i retten for.

#29 der kom du vidst lige først :(
Gravatar #31 - decx
27. okt. 2009 13:10
Har brudt ophavsretten stort set dagligt siden 80erne og jeg har ikke tænkt mig at stoppe. Jeg er stor forbruger af iTunes og har privat indkøbt for over 15,000 kroner software så jeg er næppe den værste synder, men man kan jo ikke undgå at bryde en lov der ikke giver mening nu da data er så nemt at flytte.

Revision af loven, tak.
Gravatar #32 - Taxwars
27. okt. 2009 13:19
#3

Go pointe - det viser også hvor umoralsk ophavsretsloven er - når man dårlige kan leve uden at overtræde den.

Copyright is theft.
Gravatar #33 - Taxwars
27. okt. 2009 13:20
#16: "Det bryder man altså ikke nogen lov ved."

Fjols. Det gør man ikke NU - men det gjorde man sgu da den gang. Nu har de jo lavet loven om
Gravatar #34 - ty
27. okt. 2009 13:33
Taxwars (33) skrev:

Fjols. Det gør man ikke NU - men det gjorde man sgu da den gang. Nu har de jo lavet loven om


Hvad kendetegner folk, som starter en sætning med "fjols"?
Gravatar #35 - chris
27. okt. 2009 13:52
hvis man synger md på en sang offentligt er det vel brud på ophavsrettigheden.

hvis man læser en bog højt ligeså...
Gravatar #36 - 5 cent money
27. okt. 2009 14:02
Slettet. Jeg var dum.
Gravatar #37 - stein
27. okt. 2009 14:15
Ja. Og ofte.
Gravatar #38 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2009 14:32
Ufatteligt at der er over 60 personer der påstår at de aldrig har brudt ophavsretten.
Jeg vil komme med den påstand at det er relativt muligt at befinde sig på nettet uden at pryde den.
Et enkelt besøg på YT og så er den brudt.
Gravatar #39 - XERXES
27. okt. 2009 15:30
Det er ikke rigtig noget jeg går op i længere, da det noget jeg har gjort stort set hver dag i de sidste 14 år. Så for IFPI, RIAA, MPAA og APG vedkommende kan de betragte mig, som en af de der utilpassede unge der er udenfor rækkevidde.

"I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free, because I know that I alone am morally responsible for everything that I do."

- Robert A. Heinlein, The Moon is a Harsh Mistress
Gravatar #40 - LER
27. okt. 2009 16:22
Bastardo (9) skrev:
Hvis 96% mener at de har brudt ophavsretten, og mange sikkert bruder den både konsekvent og ofte, burde det fanme være indlysende at der er noget helt galt med loven.
Jeg siger ikke at fordi alle har kørt for hurtigt skal fartgrænserne fjernes, men nu er et brud på ophavsretten jo sjældent noget der koster menneskeliv.
Jeg vil sgu ikke betale for en 50cent cd når jeg har set hvor pengene havner, det er sgu ik mit svigtende salg der for ham til at sulte ihjel.


At 95% (Terra har fundet en netcafe mere han kan bruge til at stemme fra) "på noget tidspunkt" har brudt loven er altså ikke helt det samme som at der er noget galt med loven.

Jeg tror at du ville få ca samme svar, hvis du spørger "Har du, på noget tidspunkt, gået overfor rødt?" - eller det burde tilmed være "Har du, på noget tidspunkt, brudt færdselsloven".
Så ville du få samme svar.
- Men jeg er stadig varm tilhænger af færdelsloven, ligesom jeg er tilhænger af ophavsretsloven.

Skal ophavsretsloven justeres? Yes, sir! Men det kan denne statistik ikke bruges til at "bevise".

Gravatar #41 - thomasmorkeberg
27. okt. 2009 17:09
Denne afstemning fortæller mig at der pt. findes 5% af newz.dk's brugere der lyver eller ikke ved hvad ophavsret er...
Gravatar #42 - terracide
27. okt. 2009 17:10
Madre Mia...

Obvious bait is obvious bait...but I'll bite.
Men først lige dette:

http://www.infokiosk.dk/sw81192.asp

Du må gerne:

•Kopiere materiale, som rettighedshaveren har givet tilladelse til at kopiere
•Kopiere en cd og spille den hjemme eller til en privat fest – også hos andre
•Kopiere en cd og lytte til den på dit arbejde, i skolen osv.
•Kopiere en cd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
•Kopiere en dvd til brug på en anden dvd-afspiller, fx hjemme eller i sommerhuset
•Kopiere en cd/dvd, du har lånt, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kopiering på video- og kassettebånd)
Optage musik fra radioen og film fra fjernsynet
•Bryde en regionskode på en dvd


Da jeg havde anlæg, havde jeg da godt nok anlæg, men det musik jeg optog (lovligt) fra radioen var som oftest det musik jeg ikke gad købe.
(Købte 2-3 CD'er i ugen dengang, i dag hører jeg ikke så meget musik, jeg jobber enten, er ved damen eller gamer)

Så jeg tror mere at denne poll viser (pt.) at 95% nok ikke har sat sig ind i tingene.

domaz (41) skrev:
Denne afstemning fortæller mig at der pt. findes 5% af newz.dk's brugere der lyver eller ikke ved hvad ophavsret er...


Cart before horse...please play again.

Terra - Og jeg har ikke stemt her...med vilje ;Þ
Gravatar #43 - Thomsen
27. okt. 2009 17:39
Taxwars (33) skrev:
#16: "Det bryder man altså ikke nogen lov ved."

Fjols. Det gør man ikke NU - men det gjorde man sgu da den gang. Nu har de jo lavet loven om


Nej. Det har *aldrig* været ulovligt herhjemme.
Gravatar #44 - jnejne
27. okt. 2009 17:41
terracide (42) skrev:

•Kopiere en cd/dvd, du har lånt, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kopiering på video- og kassettebånd)


Det var da en sindsyg regel.....
Gravatar #45 - Chucara
27. okt. 2009 17:47
Jeg gætter på at de 4%, der ikke nogensinde har brudt ophavsretten, er de samme 4%, der ville svare, at de aldrig har onaneret.
Gravatar #46 - Mnc
27. okt. 2009 18:25
#topic
Well duh... :)
Gravatar #47 - nesDk
27. okt. 2009 19:10
@terracide

genial signatur, giver dig fuldstændigt ret, den er nu kopieret til min msngr.

må erkende at jeg lige har sat noget musik i en video som jeg vist ikke havde sprugt om lov til. undskyld amon tobin. faktisk lånte jeg også et logo fra mit uddannelses_institut uden at spørge dem - ups. har lige ændret baggrunden på min youtube-profil, som er et ripoff af youtubes eget logo - ups.
Gravatar #48 - It's MR. n00b to you
27. okt. 2009 20:09
Som Anders "Anden" Matthesen siger, så skal man kun kopiere de ting man ikke kan lide. Og hold da op hvor er der meget jeg ikke kan lide...

Nå, gæt selv hvad jeg stemte.
Gravatar #49 - Zigma
27. okt. 2009 20:59
It's MR. noob to you (48) skrev:
Som Anders "Anden" Matthesen siger, så skal man kun kopiere de ting man ikke kan lide. Og hold da op hvor er der meget jeg ikke kan lide...

Nå, gæt selv hvad jeg stemte.


Han siger at man bør kun "brænde" de ting man ikke kan lide. ;)

Ellers giver den ikke så meget mening.

Men jeg har da også brudt ophavsretten. Også dengang det var ulovligt at optage TV på VHS. De mente jo at folk aldrig ville købe film eller gå i biografen så. Skete dette? Nej :P
Gravatar #50 - XuN
27. okt. 2009 21:12
har nok brugt en sample eller to fra en kunstner eller film uden at spørge først :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login