Forskere fra University of California og HP Labs har undersøgt, hvad der gør at nogle artikler bliver populære på Twitter. De har fulgt Twitter i en uge i august 2011, hvor de for hver artikel gav den point i fire kategorier: nyhedskilden, emnet, graden af subjektivitet og indholdet af artiklen. Derefter målte de hvor populær artiklen blev på Twitter, og hvor hurtigt det gik. Dermed kunne de opstille en sammenhæng mellem de fire kategorier og en artikels popularitet.
Resultatet viser, at berømtheder som filmstjerne klarer sig godt. Det blev også vist at det er underordnet om tonen i artiklen er subjektiv, emotionel eller om der er brugt sensationsoverskrifter.
Den mest afgørende faktor var nyhedskilden. Det er især hjemmesider og blogs som for eksempel Mashable, AllFacebook eller BlogMaverick, som er meget aktive i deres brug af Twitter, der klarer sig godt. Nyhedskilder som BBC, Reuters eller Wall Street Journal formåede ikke at slå igennem på Twitter i samme grad. En tynd historie på Mashable kan få flere hundrede tweets, mens en historie på BBC kun får få tweets.
Med disse resultater formåede forskerne, at kunne forudsige om en artikel vil blive populær på Twitter med 84 % nøjagtighed, selv inden den blev publiceret.
Hele rapporten om undersøgelsen kan læses her (pdf).