mboost-dp1

Ford

Ford: selvkørende biler er så meget mere end bare software

-

Den nyligt udnævnte CTO for bilfabrikanten Ford, Ken Washington, mener, at fremtidens selvkørende biler ikke blot handler om software. Ifølge ham vil vi se store ændringer på andre områder også.

Den største ændring bliver måden biler købes, sælges og bruges. Bilfabrikanterne kommer i højere grad til at modellere biltyper efter forskellige købsmetoder og efter hvilken brug, bilerne skal have.

Dertil kommer, at vi ifølge Ken Washington endnu ikke ved, hvordan virkeligt selvkørende biler skal se ud.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
22. aug. 2017 09:07
Utvivlsomt. Der vil blive et reduceret behov for at erhverve kørekort og brugerene stilles på mange måder friere, end tilfældet er i dag, med en masse muligheder til følge.

Men man skal nok også huske på, at bilen tilfredsstiller en række behov hos rigtig mange brugere, som ikke bare handler om at blive fragtet fra A-B.

Det er vanskeligt at være husejer, og ikke have en bil med træk og trailer, når der skal køres haveaffald væk, eller flyttes en maskine.
Bor du lidt væk fra storbyen, vil du fortsat have behov for at eje din egen bil, fordi der ikke farer en masse førerløse biler rundt ude på gaden, som du på minutter kan leje dig ind i.

I første omgang, tror jeg ikke, der er tvivl om, at den selvkørende bil skal ind og konkurrere med konventionelle biler. Dernæst kommer en konkurrence ift. taxa-branchen samt bybuskørsel, rutebilskørsel og togtransport.

Så kommer der sikkert andre modeller, hvor man deles om bilen, enten lokalt eller helt åbent, noget som sikkert er meget attraktivt i storbyen. Og der bliver muligvis behov for helt andre model-typer, end de biler vi kender i dag.

Men spændende bliver det.

P.S.
Hvilke brancher trues af den selvkørende bil?

Kørerskoler
Taxavognmænd
Buschauffører
Storbilsvognmænd/-chauffører
Kurerservice
Andre?
Gravatar #2 - CBM
22. aug. 2017 09:32
jeg forestiller mig en mulig ordning hvor man køber adgang til en selvkørende bil et år af gangen fx

så bestiller man en bil der matcher ens aktuelle behov
og så kører den personen + evt gods fra dør til dør... ala en taxi/taxa

selv de danske politikere får svært ved at aflive den model med afgifter
Gravatar #3 - nwinther
22. aug. 2017 11:04
CBM (2) skrev:
selv de danske politikere får svært ved at aflive den model med afgifter


Lejeværdi af egen bolig...

Man pålægger blot sådanne abonnementer med en heftig statsafgift, koblet op på salgsprisen på den valgte bil, med et minimumsbeløb på 7500 kr. årligt.
Gravatar #4 - CBM
22. aug. 2017 11:05
#3: ok, ja der er selvf altid en måde... men med hvilken begrundelse? at bekæmpe pirattaxi virksomhed via afgifter?
Gravatar #5 - nwinther
22. aug. 2017 11:15
CBM (4) skrev:
#3: ok, ja der er selvf altid en måde... men med hvilken begrundelse? at bekæmpe pirattaxi virksomhed via afgifter?


Fylde penge i statskassen.
Alle afgifter handler om at fylde penge i statskassen. Det kan godt være, at politikerne kommer med en bortforklaring "I skal spise sundere - derfor laver vi en marginal afgiftsøgelse på sodavand - som vi så straks bruger til (typisk) "mere velfærd"".

Det troede jeg sådan set var almindelig kendt.
Gravatar #6 - CBM
22. aug. 2017 11:17
#5: jooh... men på et tidspunkt ender det så med at vi alle skal køre på cykel så, hvis ingen får råd til at bruge de selvkørende el biler der kommer..

Gravatar #7 - nwinther
22. aug. 2017 12:46
CBM (6) skrev:
#5: jooh... men på et tidspunkt ender det så med at vi alle skal køre på cykel så, hvis ingen får råd til at bruge de selvkørende el biler der kommer..


De vil da rigtig gerne, at vi kører selvkørende biler. Bare vi betaler. Vi betaler jo gladeligt 180% afgift på biler, som det er i dag.

Det simple regnestykke er: hvor meget tjener staten på bilafgifter i dag = så meget skal staten tjene på bilafgifter i fremtiden...mindst!

Hvis alle holdt op med at køre bil i morgen, bliver afgiften bare lagt over på noget andet, fordi staten SKAL have disse penge hjem.

Men det er en afgiftsdiskussion og ikke et selvkørende bil-spørgsmål.
Gravatar #8 - MarsontheRocks
26. aug. 2017 05:51
nwinther skrev:

P.S.
Hvilke brancher trues af den selvkørende bil?

Kørerskoler
Taxavognmænd
Buschauffører
Storbilsvognmænd/-chauffører
Kurerservice
Andre?


Jeg ville tilføje kort-distance luftfarten/selskaberne, da det bliver muligt at vågne op, sætte sig i bilen, vælge destination, for så at lægge sig igen, og så lade bilen om at finde vejen frem, selv køre ind og lade op og køre videre. Dette er nok mere aktuelt i USA, men man kan forestille sig noget det samme på ruterne her mellem byer i Danmark, samt mellem byer i Danmark og f.eks. Berlin, Stockholm, Hamburg osv.
Gravatar #9 - mrtb
26. aug. 2017 07:05
nwinther (7) skrev:
Vi betaler jo gladeligt 180% afgift på biler, som det er i dag.

*150%, og hvis LAs nye udspil holder, hedder det snart 100%.
Gravatar #10 - CBM
27. aug. 2017 07:47
#7: ja Danske politikere er kreative hvad angår afgifter uanset partifarver
Gravatar #11 - nwinther
28. aug. 2017 06:57
mrtb (9) skrev:
nwinther (7) skrev:
Vi betaler jo gladeligt 180% afgift på biler, som det er i dag.

*150%, og hvis LAs nye udspil holder, hedder det snart 100%.


Moms. Husk moms.
Gravatar #12 - CBM
28. aug. 2017 07:54
nwinther (7) skrev:
Vi betaler jo gladeligt 180% afgift på biler, som det er i dag.

mrtb (9) skrev:

*150%, og hvis LAs nye udspil holder, hedder det snart 100%.

nwinther (11) skrev:

Moms. Husk moms.

Om det er 180%, 150% eller 300% (efter alle skjulte afgifter, kreative afgifter, afgifter på sikkerheds udstyr osv), så tvivler jeg på ret mange betaler det gladeligt... ellers ville der ikke være et så voldsomt stort brugtmarked i Danmark som der er.

Selv hvis det blev afgiftsfrit at købe nye biler (uanset om det var el, diesel, benzin, brint, kul, træ, vand??, tryllesaft eller noget andet), så tror jeg det ville tage noget tid før at brugtbils markedet skrumpede ind til en "normal" størrelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login