mboost-dp1

Forbrugerrådet

Forbrugerrådet kritiserer Googles håndtering af hacker-sag

- Via Politiken - , redigeret af Pernicious

57-årige Niels Ulrik Pedersen har ikke haft adgang til sin Gmail-konto siden onsdag. Kontoen sender nu mails til familie og venner og beder om pengeoverførsler, men trods tre udfyldte Google-skemaer har Niels Ulrik Pedersen endnu ikke kunnet overbevise it-firmaet om, at han er den rette ejer af kontoen.

Hos Forbrugerrådet er man kritisk over for Googles lange behandlingstid:

Afdelingschef i Forbrugerrådet Vagn Jelsøe til Tjek skrev:

Det er helt klart utilfredsstillende for forbrugeren. I det omfang, man vil bruge tjenester som Gmail og andre, så skal man også gøre sig klart, at hvis man roder sig ud i problemer, så kan det være svært at kommunikere med dem, for at få rettet tingene.

Googles danske direktør Peter Friis skriver i en mail til Politikens forbrugermagasin Tjek, at skemaer er den hurtigste måde at sikre en effektiv og korrekt behandling af hacking-sager på. Han skriver videre, at Google vil se på sagen hurtigst muligt, men afviser dog, at Niels Ulrik Pedersens konto er blevet hacket.

Niels Ulrik Pedersen har hundredvis af mails på sin Gmail-konto af både privat og professionel karakter. Han frygter, at hackerne vil misbruge de mange følsomme oplysninger, og han har derfor lukket sin bankkonto.

Den uheldige dansker blev opmærksom på problemet onsdag, hvor han blev udsat for en telefonstorm fra familie og venner. De spurgte alle, om det kunne være rigtigt, at han og familien var blevet bestjålet i Wales og derfor havde brug for penge, sådan som han havde skrevet i en mail.





Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
6. aug. 2010 08:22
For nemt password + for nemt secret question?
Gravatar #2 - Seth-Enoch
6. aug. 2010 08:30
Er Gmail ikke gratis? Så skal man da heller ikke forvente en ret god service, eller hvad?
Gravatar #3 - FeedMe
6. aug. 2010 08:40
Ej. Hvad er han for et menneske? Synes virkelig det er lavt at sende mails til sine bekendte og prøve at lokke penge ud af dem. Sikke dog et svin!
Gravatar #4 - FeedMe
6. aug. 2010 08:42
Seth-Enoch (2) skrev:
Er Gmail ikke gratis? Så skal man da heller ikke forvente en ret god service, eller hvad?


Google er ikke gratis.
Man betaler ved sin tilstedeværelse - idet Google finansieres med reklamer.

I øvrigt: Sundhedsstyrelsens regler for hygiejne gælder også ved smagsprøver...man kan ikke undvige loven når man markedsfører sig til bestemte lande - så har man bare at følge den :)
Gravatar #5 - Jawa Striker
6. aug. 2010 08:43
Det er så derfor at man går ind i sikkerhedsindstillinger og angiver backup-email, SMS nummer og hemmeligt spørgsmål, også selvom at hackeren skulle ændre det igen, så er det altid meget praktisk at du kan skrive fra en email der er tilknyttet den som man mistede.
Gravatar #6 - Kjeldsen
6. aug. 2010 08:43
Hvordan kan det lade sig gøre at en person som ikke beskytter sig selv og sin Computer kan få så meget opmærksomhed af politikken? Efter at have været uden sin gratis mail i 29 timer?

Gravatar #7 - Seth-Enoch
6. aug. 2010 08:46
#4
Tjoeh, men jeg synes stadig at flere og flere bliver forbavsede og fornærmede når de en dag opdager at det aller billigste produkt som de har valgt, ikke levere en total topydelse.

Kvalitet koster og sådan vil det altid være. Se bare på webhosting, der er jo kæmpe forskel på de billigste til de dyreste. Men alligevel tuder folk når One.com ikke lige virker i en 4timer en dag.
Gravatar #8 - ThePulse
6. aug. 2010 09:06
Nu må i da lige styre jer!

Pris er da ligegyldig hvis firmaet lover 100% oppetid!

Der står absolut ingen steder på one.com at man må forvente 4 timers nedetid, så firmaet har bare at levere!

Der står heller ingen ting ved google om at man må forvente at ens konto kan blive hacket, da det jo "bare" er en gratis service!

Manden er heller ikke en idiot fordi han ikke har beskyttet sig ordentligt (et lille fjols måske ;) ) - idioten er ham der hacker sig ind! Vi skal sgu til at væk fra den grundholdning der siger at det er "OK" at være kriminel fordi ofret ikke har beskyttet sig ordentligt.

Gravatar #9 - nubus
6. aug. 2010 09:13
Seth-Enoch (7) skrev:

Tjoeh, men jeg synes stadig at flere og flere bliver forbavsede og fornærmede når de en dag opdager at det aller billigste produkt som de har valgt, ikke levere en total topydelse.


Den holder ikke. Du betaler jo f.eks. ikke for at bruge Google eller Bing. Gør det at betalte søgetjenester er bedre end gratis? Sagen er at ting man ikke betaler kontant for kan være af glimrende kvalitet.

Du kan selvfølgelig sige at fordi man ikke har betalt, så har man ikke krav på noget, men hvis Google vil fastholde sin brand-value og kunderne (og det vil de for brugerne er det der sikrer Google annonceindtægter), så er det vigtigt at de reagerer på det her. I modsætning til iPhone 4 sagen der blev klaret med et gratis stykke plastic, så er tyveri af identitet og Googles laden stå til nok ting der gør langt mere ondt i forholdet til hr. og fru Jensen.

Kan godt være IT-kyndige griner, men Google lever ikke af verdens 0,5% nørder. Google lever af de øvrige 99,5%.
Gravatar #10 - Bllets
6. aug. 2010 09:18
Jeg fik også "hacket" min gmail da den brugte samme kode som min battle.net account, og den så blev komprimeret. Den fejl har jeg selvfølgelig lært nu. :)

Men jeg havde ingen anelse om secret question eller answer og var sådan set rimelig meget på bar bund. Og din E-mail jeg havde forbundet til min gmail konto eksisterede ikke længe.

Taget i betragtning af alt hvad jeg havde var mit ord og billede af mit pas, syntes jeg at det tog 3 dage at få min konto igen som rimelig god responstid.

I WoW f.eks. kan det tage op til flere uger, med flere beviser.

Kan heller ikke forstå at man drejer denne her rundt til at være Google's problem når der ikke er gået længere tid. Forsikring selskabet betaler jo heller ikke bare penge til en når man siger man er blevet røvet eller har været uheldig.
Gravatar #11 - Kasper Rune Søgaard
6. aug. 2010 09:28
At gætte et kode ord er IKKE at hacke!!!!
Gravatar #12 - gnаrfsan
6. aug. 2010 09:34
0 skrev:
Han frygter, at hackerne vil misbruge de mange følsomme oplysninger, og han har derfor lukket sin bankkonto.

Security fail!
Gravatar #13 - graynote
6. aug. 2010 09:36
#0:

Niels Ulrik Petersen er da en tudeunge af proportioner!

Jeg oplever det sådan, at Google er bedøvende ligeglad med, at nogen har overtaget min konto«.

Efter 24 timer kan han stadigvæk ikke komme ind på sin konto.


Knap en halv timer efter, at formularen var udfyldt, skrev Google tilbage.

»De mener ikke, at jeg er den retmæssige ejer af kontoen«, siger Nils Ulrik Pedersen.

I mailen fra Google, som Tjek er i besiddelse af, opfordres han til at udfylde en ny formular med yderligere informationer.



Wow.. efter et døgn har han involveret både medier og forbrugerråd - på trods af, at Google har reageret på hans henvendelse - og reageret hurtigt - og bedt om yderligere dokumentation.

Jeg ser det da som en positiv ting, at Google ikke blot disker ud med kontooplysninger, men rent faktisk vil sikre sig, at de udleverer information til rette vedkommende.

Er jeg den eneste, der fornemmer, at han er typen, der starter med, at bitche, nå han ringer til en support/kundeservice/hotline (altså typen, som man har knap så meget lyst til at tage en halv times overarbejde for at hjælpe)?
Gravatar #14 - ibyte_dk
6. aug. 2010 09:53
Nu behøver hans konto jo ikke at være hacket, for at man kan sende e-mails med hans adresse som afsender!

Årsagen til at hans familie og venner modtager mails er sikkert at han har nogle IT-svage personer i sin omgangskreds, der videresender Joke mails til alle på deres adresse list i TO feltet i stedet for at bruge BCC.

Når man sender sådan en viral joke mail videre, så kan man jo af gode grunde ikke vide hvad modtageren gør, og hvis de bare blindt trykke "videresend", og tilføjer alle deres kontakter...

De her rundsendinger er GULD for spammere. Jeg har før modtaget én mail med over 500 e-mail adresser i, hvor den eneste jeg kender var afsenderen,

Brug BCC, det kan ikke siges tydeligt nok.
Gravatar #15 - astor
6. aug. 2010 10:05
#14

Det er rigtig, det kan godt være helt normal spam, der bruger hans gmail som cover. Lignende sager ser jeg hele tiden, men aldrig har jeg hørt nogen der tror deres konto er hacket pga. det....
Gravatar #16 - mireigi
6. aug. 2010 10:33
Og det er så derfor at man ikke oplyser sin rigtige email når man tilmelder sig pornosider.

Jeg har selv oprettet en junk-konto som jeg tilmelder sites, hvor jeg er usikker på hvor stor mængde af spam jeg vil modtage.

Det er typisk online shops jeg ikke kender / har hørt om før, eller diverse sider med tvivlsomt indhold som fx cracks / mini-images til lovligt købte spil hvor DRM/kopibeskyttelse forhindrer spillet i at virke fordi jeg har Daemon Tools installeret.
Gravatar #17 - Zeales
6. aug. 2010 11:27
Google burde bare slette hans konto som straf for han er en idiot med sikkerheden.

Undskylder den hårde tone, men jeg ser det her som han har købt en bil med katapult sæde istedet for sele, og nu brokker han sig over han kom til skade.
Gravatar #18 - Beon
6. aug. 2010 11:50
Jeg synnes det er en dybt imponerende sag det her, meget spændene...
Det er virkeligt godt gået at han har fået forbrugerrådet til at reagere så hurtigt.

I min verden har google gjort som de bør og man kan forvente! Hverken mere eller mindre.

Han minder mig meget alle de der 12årige der sidder og piver i WoW, wc3 m.m.
Gravatar #19 - nubus
6. aug. 2010 12:08
Beon (18) skrev:
Jeg synnes det er en dybt imponerende sag det her, meget spændene...
Det er virkeligt godt gået at han har fået forbrugerrådet til at reagere så hurtigt. I min verden har google gjort som de bør og man kan forvente! Hverken mere eller mindre..


Fint at du har 100% styr på sikkerheden og ved bedre, men det er elitært og hånligt at kræve alle er på dit niveau. Siger ordet "empati" dig bare det mindste? Nogle gange skal man altså tænke længere end egen næsetip. Der skal også være plads til folk som ikke er som dig - selv 12 årige!

Er det for meget at kræve en dansk hotline (Google er momsregistreret, tjener grovkassen og har kontor i Danmark) eller fastsætte retningslinjer for det her? Vi har CE-mærkninger, Euro NCAP, smileyer osv. Der er mere styr på pizzaer end på software og cloud-baserede løsninger, hvor der virkelig er der dømt wild west. Det er klart ikke i forbrugernes interesse men spørgsmålet er om ikke også udbyderne vil have en interesse i at der sættes nogle standarder for forbrugerbeskyttelse. På biler har det jo virkelig været en succes.

Det her er en mulighed for at gøre ting bedre så folk føler sig trygge - og ikke bare endnu en omgang pegen fingre af dødelige brugere.
Gravatar #20 - Daniel-Dane
6. aug. 2010 12:49
Windcape (1) skrev:
For nemt password + for nemt secret question?
Problemet er, at man kan ændre det hemmelige spg.+svar, hvis man har kodeordret. Du logger bare ind og ændrer det. Done.

Jeg oplevede en enkelt gang, at min Gmail-konto blev taget (har ingen idé om, hvordan). Det første, jeg støder på, når jeg forsøger at resette kodeordet, er en besked, hvor der står, at jeg skal vente 24 timer, førend jeg må indtaste mit hemmelige svar. *sigh*

Efter 24 timer kommer jeg så igennem til et spørgsmål, som lyder: "kkk?" Jeg skriver så bare "kkk" og bingo. For dumt.
Gravatar #21 - Taxwars
6. aug. 2010 13:57
Kjeldsen (6) skrev:
Hvordan kan det lade sig gøre at en person som ikke beskytter sig selv og sin Computer kan få så meget opmærksomhed af politikken? Efter at have været uden sin gratis mail i 29 timer?


Nu ved vi ikke i hvilket omfang han ikke har beskyttet sig selv, men (udover det er sommer) så er det et problem som nemt kan ramme 99% af de normale - derfor er det interessant.

Men jeg gad godt nok vide hvordan han kom i kontakt med Google Danmark (som jeg regner med ligger i en bunker omgivet af en voldgrav) de har ikke noget telefon nummer i krak, og de har vel heller ikke nogen email addresse.


Seth-Enoch (2) skrev:
Er Gmail ikke gratis? Så skal man da heller ikke forvente en ret god service, eller hvad?


Gmail er ikke gratis - det koster kassen at drive.
Og Google tjener kassen på at drive den.
Som normal bruger betaler du ikke noget, men det betyder ikke at de bare skal ignorer folk - især når de tjener penge på det. Så jo, folk forventer.


Iøvrigt, hvis folk vil bruge nem password management som kan huske passwords som Pz4nnp8JvT3Dci1gXim63Me2C så kan man passende bruge http://lastpass.com/
Gravatar #22 - Daniel-Dane
6. aug. 2010 14:02
Taxwars (21) skrev:
Men jeg gad godt nok vide hvordan han kom i kontakt med Google Danmark (som jeg regner med ligger i en bunker omgivet af en voldgrav) de har ikke noget telefon nummer i krak, og de har vel heller ikke nogen email addresse.
http://www.google.dk/contact/ har de rigtig nok kun en fysisk adresse (uden bunker og voldgrav), men på http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayComp... finder man:
Telefon:
Fax:
Email: [email protected]
Gravatar #23 - el_barto
6. aug. 2010 22:14
I forgårs fik jeg en mail fra PayPal om at min overførsel af £ 1.490 til en eller anden Alex XXX var fuldført.

Da jeg ville ind og se hvad FANDEN det var for noget, blev jeg fanget af PayPals sikkerhedsrutine ifm. svindel. Overførslen blev hurtigt annulleret (var allerede sendt til udnersøgelse af PayPal) men det satte mig da lige en skræk i livet.

Og som med Google er der hos PayPal kun en masse formularer - så føler man sig lidt lost, når der ikke er nogen man kan ringe til.

Lesson learned, brug forskellige kodeord til forskellige tjenester - og Ulrik Pedersen undlader formentlig at gemme personfølsomme oplysninger i skyen i fremtiden.
Gravatar #24 - Beon
9. aug. 2010 11:44
#19
Hvordan er det elitært? Jeg har på intet tidspunkt krævet folk op noget som helst niveu, jeg siger bare at han lige må give google en chanse for at løse hans problem. Der var kun gået lidt over 24timer og det eneste de (læs google) havde gjort var at bede ham om uddybende oplysninger.
Det skal han da bare være glad for! Jeg var da selv blevet mega sur, når det drejer sig om så vigtige oplysninger han har på sin mail, hvis de bare havde sagt med det samme. De SKAL kontrolere ellers har det jo ikke nogen værdi!
Det nytter da ikke hvis jeg kunne skrive til google og sige at jeg ville have nulstillet din acc. og de bare sagde okay!

Men hey hvis du mener det er en elitær og hånlig holdning så okay, personligt ville jeg nok kalde det noget andet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login