mboost-dp1

unknown

Forbrugere foretrækker genkendelige ting

- Via Ars Technica - , redigeret af Hubert

At have loyale kunder, er noget af det bedste en virksomhed ved, men dette skyldes ikke nødvendigvis at virksomheden har det bedste produkt. Hvordan dette fænomen opstår, har to canadiske professorer inden for marketing og elektronisk handel set nærmere på.

Professorerne Kyle B. Murray og Gerald Häubl, arbejder med et begreb de kalder “Cognitive Lock-In”. Begrebet dækker over det faktum, at personer ubevidst låser sig til et produkt, selv om det ikke nødvendigvis er det bedste.

For at teste “Cognitive Lock-In”, lod man en række testpersoner der var delt op i to hold, arbejde med hver sin hjemmeside, der havde præcist det samme indhold, men skulle navigeres på to forskellige måder. Den ene hjemmeside brugte knapper til at navigere med, mens den anden brugte pull-down menuer. Efter at have arbejdet med siderne et antal gange, blev testpersonerne bedt om at vælge imellem de to versioner af hjemmesiden.

Ikke overraskende valgte 81% af testpersonerne den hjemmeside de havde arbejdet med tidligere, til trods for at næsten ingen af dem mente det skyldtes genkendelighed.

At et produkt er besværligt at bruge, betyder ikke meget i forhold til at produktet er genkendeligt. Dette beviste professorerne ved at lade testpersonerne arbejde på en hjemmeside, man med vilje havde gjort besværlig at bruge. Til at starte med, foretrak 75% af testpersonerne denne nemme version af hjemmesiden. Efter at have været tvunget til at arbejde med den besværlige version i et stykke tid, foretrak 65% den besværlige version stillet over for valget mellem den nemme og svære.





Gå til bund
Gravatar #1 - wazari
6. jun. 2007 17:54
Uanset hvad, vil jeg altid undersøge et produkts effektivitet i forhold til andre, og købe det som er bedst i forhold til hvad jeg har råd til.
Gravatar #2 - Michael_495
6. jun. 2007 17:55
I virkeligheden ikke overraskende.

Der er ingen tvivl om at mennesket, tilsyneladende af natur, foretrækker ting de er trygge og komfortable med.

Det ses ofte i skepsisen overfor nye produkter, og jo længere man har arbejdet med noget, des sværere synes overgangen til noget nyt at være.
Gravatar #3 - markjensen
6. jun. 2007 18:14
#1 Nu ved jeg ikke hvem disse testpersoner er, men hvis man er uvant inden for et område, vil man vel altid vælge det man er mest tryg ved. Det er noget andet, hvis man allerede er lidt kendt inden for emnet, så har man bedre mulighed for at overskue de forskellige muligheder.


I øvrigt, skulle overskriften ikke være ForbrugerE?
Gravatar #4 - LordMike
6. jun. 2007 18:21
Det kan jo næsten tydeligt ses ved Vista vs. XP...

Jeg foretrækker stadig XP.. Selvom jeg arbejdede med Vista i en dag, så vil jeg nok stadig foretrække XP... som jeg har brugt de sidste 2-3 år...
Gravatar #5 - Jace
6. jun. 2007 18:21
Gad vide om det også gør sig gældende indenfor OS-markedet?

At mange folk bruger windows fordi de kender det, selvom det måske ikke er det bedste produkt? :)
Gravatar #6 - natik
6. jun. 2007 18:27
#5 Jeg gad sku godt bruge Linux eller andre OS'er men jeg ikke energien til at lære et nyt OS at kende, så bliver ved det vante.

Jeg tror det har været kendt i lang tid at de fleste bruger windows fordi det er hvad de er vant til.
Gravatar #7 - -N-
6. jun. 2007 18:42
#5 Folk hader generelt forandring, så det tror jeg er tilfældet. Der er jo også en grund til at Pia K. har så mange stemmer -> frygten for det nye og det anderledes... Mennesker er efter min overbevisning super dårlige til at tilpasse sig en situtation
Gravatar #8 - p.krupl
6. jun. 2007 18:49
Det er da uhyggeligt, har de kigget mig over skulderen. Jeg bruger vi(m) fordi det er jeg vandt til og det er jeg god til. Jeg HADER nokia telefoner, fordi de er besværlige men elsker SonyEricsson, fordi det er jeg vandt til.
Jeg kan helt sikker se mig selv i denne undersøgelse.

Jeg tror sikker at jeg ville have elsket både notepad.exe og Nokia hvis jeg var startet med det.

Jeg er et vanedyr.... ;)
Gravatar #9 - froksen
6. jun. 2007 19:12
#7 Ganske enig, mennesker er generelt også dovene, altså når noget virker så ja.. altså "If is not broken, don't fix it". Min kære Kemi lærer her på Gymnasiet sagde engang noget rimelig fornuftigt (IMO) "Der er to ting der driver mennesker, nysgerighed og dovenskab" :-) (Om det så lige han der har fundet på det, ingen idé)

#5 Det er meget muligt, men tror nu det lige så meget er som #6 er inde på at mange ikke orker at sætte sig ind i et ny system, selvom de enlig gerne vil. Men de har bare ikke tiden...
(Jeg bruger selv openSUSE, som primært operativsystem) Men kan udemærket forstå folks grunde til at lade være med at prøve "linux".
Dog mener jeg altid man bør udvide sin horisont og prøve noget nyt engang mellem derfor kender jeg forholdsvis meget til Windows, "Linux" og MAC. Man må jo prøve sig frem.. :-)

Fordelen ved Linux er jo at i det fleste tilfælde er det jo et gratis alternativ, altså man kan prøve det uden enlig at skulle tænke på licenser eller prøve perioder derved bare tage det i sit eget tempo.

Men det er jo helt op til en selv :-)
Gravatar #10 - dinmor
6. jun. 2007 19:21
Nu er der jo også forskel på hvad man opfatter som "nemt" og "svært" - hvis man først har lært alle de små særheder ved et bestemt design og derfor mestrer det vil selv et nyt intuitivt design ofte være "sværere" fordi der trods alt stadig er ting man skal finde ud af... Einstein er på spil igen :p
Gravatar #11 - laksefarvet
6. jun. 2007 19:41
got sheep? :D
Gravatar #12 - zoomster
6. jun. 2007 20:24
Jeg elsker forandring, og prøver gerne et nyt mærke telefon hver gang, har stort set prøvet dem alle...
har da også Vista nu og jeg må sige at det er noget .... har dog ikke tænkt mig at invistere i en Xbox 360, men har derimod købt en PS3, som jeg er mægtig imponeret af. Det mest besværlige ved de forskellige telefoner er tastatur layoutet, men da jeg stort set ikke skriver smser er det ligegyldigt for mig..
Gravatar #13 - Lobais
6. jun. 2007 21:02
Uh? Vælger folk det de tror de kender i forvejen?
Har I nogen sinde hørt om "reklamer". Det er lidt samme princip.
Gravatar #14 - tordenskiold
7. jun. 2007 02:45
Forbrugere foretrækker genkendelige ting

well dooh!
Tænk at man kan bruge tid og penge, på at undersøge, noget så ligegyldigt og forudsigeligt.
Gravatar #15 - Hop3
7. jun. 2007 06:20
Der har vi svaret på AMD og ATI forbrugere lol ;D

Yes he's right!
Gravatar #16 - syrinx.dk
7. jun. 2007 09:59
Tjah, det forklarer jo meget godt, som andre også er inde på, hvorfor Windows er så udbredt... Det er ikke det bedste OS, det er til tider temmelig bøvlet (specielt alle de ting man skal bruge musen til, uden alternativt input... Well, jeg bruger det også selv - nok fordi det er dét jeg kender bedst, hehe...
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
7. jun. 2007 10:24
Betyder ikke så meget, har skiftet mellem nokia og ericsson og nogle mere obskure mærker, har mac og pc, der kører win, osx og *nix, selvom det er windows jeg er blevet "opflasket med", har både nikon, canon og konica kameraer, mit hifi er ikke specielt standard på nogen måde, og minder overhovedet ikke om noget jeg har haft tidligere.
Men jeg er jo en af dem, der hårdnakket påstår, at reklamer ikke virker på mig, så det kan vel hænge samme på den måde.

Jeg falder for de ting, der er anderledes eler fungerer på en interessant måde. Genkendelighed er ret ligegyldig.
Gravatar #18 - TigerShark
7. jun. 2007 11:51
Selvfølgelig fungerer reklamer - de skaber jo netop genkendelighed. Det er muligt man er ubeslutsom og derfor ikke har noget foretrukkent produkt inden for en given gruppe, da man muligvis anvender dem til forskellige ting, men stod valget mellem dem er det jo klart man vil have en "favorit", hvilket er hele humlen i undersøgelsen.
Gravatar #19 - Spiderboy
7. jun. 2007 11:55
#14
Så ligegyldigt er det da heller ikke. Jeg synes bl.a. det er interessant, at forsøgspersonerne foretrækker et system de er vant til, selv om det er mere bøvlet at bruge, end et alternativ system, som de blev introduceret for.
Gravatar #20 - TigerShark
7. jun. 2007 13:40
#19

If it works, don't fix it... NOT!
Gravatar #21 - tordenskiold
8. jun. 2007 00:19
#19
Med ligegyldigt mener jeg, at man nok kunne bruge sin tid bedre, end at undersøge noget, som enhver reklamemand, og sælger kan fortælle dig. Lur mig om de ikke kender den "hemmelighed" =)
Gravatar #22 - Spiderboy
8. jun. 2007 13:15
#21
En ting er, at have intuition/mavefornemmelse af noget, noget andet er hard evidence. Jeg synes det er fint at kunne slå det fast sort på hvidt.

Du skal også huske, at de er forskere inden for marketing og Internet-handel, hvor dette må siges at have ret stor relevans.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login