mboost-dp1

Offshore Sensing AS
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
nwinther (2) skrev:Hvad er formålet, mere præcist?
@1: Men det er også lettere, fordi der ikke er helt så meget at sejle ind i, som der er at køre ind i, ligesom hastighederne er meget lavere.
Kunne forstille mig at det skulle være starten på selvstyrende fragtskibe mm.
timeless (3) skrev:Kunne forstille mig at det skulle være starten på selvstyrende fragtskibe mm.
I forhold til sikkerhed, kunne det sikkert være en forbedring (berusede russiske kaptajner).
Men derudover er der næppe den store besparelse. Det er nødvendigt at have nogle personer på sådan en sjover, og sikkert også en mulighed for at overtage styringen.
Ligesom at elektriske lastbiler pt. giver mere mening end personbiler (lastbiler har en fixed route, og der er nedetid i begge ender med at læsse/aflæsse, hvor de kan lade op), så giver autonome både også meget mening.
Man behøver jo ikke bruge det hele tiden, men ligesom med fly, er autopilot jo rart nok. Så kan man sove, eller spise aftensmad, mens båden sejler sig selv.
Man behøver jo ikke bruge det hele tiden, men ligesom med fly, er autopilot jo rart nok. Så kan man sove, eller spise aftensmad, mens båden sejler sig selv.
@claus: kommer til at tænke på et simpsons afsnit hvor Homer "bliver" lastbilschauffør og opdager at alle lastbilerne kører på autopilot.
#7
Bemandingen er rimelig lav allerede. Jeg mener at nogle af de helt store Mærsk skibe har en minimums besætning på 5-7 mand.
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
13 besætningsmedlemmer.
Bemandingen er rimelig lav allerede. Jeg mener at nogle af de helt store Mærsk skibe har en minimums besætning på 5-7 mand.
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
13 besætningsmedlemmer.
Forstår ikke helt hvorfor dette er noget fantastisk? Der har været autopiloter til både i evigheder. På min sejlbåd kan jeg indtaste hvor jeg vil hen, få kortplotteren til at lægge en automatisk rute udfra hvor dybt båden stikker, bøjer osv. Så kan jeg slå min selvstyrer til som holder kursen, indtil der er en ændring på kursen. Her bipper den og jeg kan trykke på en knap og båden går over på næste kurs. Fra jeg kommer ud af havn til jeg er i havn igen, behøver jeg i princippet slet ikke at have hånden på roret. Sejlene derimod har jeg fat i :) men det er jo ikke relevant for en motorbåd. Kobler man radar og AIS til har du adgang til alle både omkring dig. Med lidt kodning ( evt via en Raspberry PI 3) kan man samle de data og få båden til at ændre kursen i forhold til de andre både, samt overholde søvejsregler.
se evt denne video fra 2015
se evt denne video fra 2015
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.