mboost-dp1

Offshore Sensing AS

Første ubemandede og selvstyrende båd krydser Atlanten

- Via Digital Trends - , indsendt af modgaard

Den første ubemandede, selvtyrende båd har krydset Atlanterhavet.

Norske Offshore Sensing sendte robot-båden Sailbuoy afsted fra Newfoundland i Canada til Irlands kyst. Dermed er der tale om den første ubemandede båd, der har krydset Atlanterhavet.

Den næsten 3.000 km lange rejse tog to og en halv måned for den selvstyrende båd.

Bedriften er gjort som en del af Microtransat Challenge for robot-både, der skulle styrke udviklingen inden for selvstyrende både til længere missioner.

Siden 2010 har 20 ubemandede både fejlet i forsøget på at sejle over Atlanten.

Sailbuoy-båden koster 175.000 dollars stykket og er drevet af sol-paneler ombord på båden. Derudover er den udstyret med GPS, der konstant sender placeringsdata tilbage.





Gå til bund
Gravatar #1 - Skak2000
11. sep. 2018 07:45
Selvstyrende både kommer før selvstyrende biler ;)
Gravatar #2 - nwinther
11. sep. 2018 09:32
Hvad er formålet, mere præcist?

@1: Men det er også lettere, fordi der ikke er helt så meget at sejle ind i, som der er at køre ind i, ligesom hastighederne er meget lavere.
Gravatar #3 - timeless
11. sep. 2018 09:50
nwinther (2) skrev:
Hvad er formålet, mere præcist?

@1: Men det er også lettere, fordi der ikke er helt så meget at sejle ind i, som der er at køre ind i, ligesom hastighederne er meget lavere.


Kunne forstille mig at det skulle være starten på selvstyrende fragtskibe mm.
Gravatar #4 - nwinther
11. sep. 2018 11:19
timeless (3) skrev:
Kunne forstille mig at det skulle være starten på selvstyrende fragtskibe mm.


I forhold til sikkerhed, kunne det sikkert være en forbedring (berusede russiske kaptajner).

Men derudover er der næppe den store besparelse. Det er nødvendigt at have nogle personer på sådan en sjover, og sikkert også en mulighed for at overtage styringen.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
11. sep. 2018 11:41
Ligesom at elektriske lastbiler pt. giver mere mening end personbiler (lastbiler har en fixed route, og der er nedetid i begge ender med at læsse/aflæsse, hvor de kan lade op), så giver autonome både også meget mening.

Man behøver jo ikke bruge det hele tiden, men ligesom med fly, er autopilot jo rart nok. Så kan man sove, eller spise aftensmad, mens båden sejler sig selv.
Gravatar #6 - CBM
11. sep. 2018 12:01
@claus: kommer til at tænke på et simpsons afsnit hvor Homer "bliver" lastbilschauffør og opdager at alle lastbilerne kører på autopilot.
Gravatar #7 - aajjager
11. sep. 2018 12:16
Man kan sparre mange penge ved at det er selvsejlende.
1. Mindre bemanding på cargo skibe. ergo mindre lønudgifter etc...
2. Mindre behov for sikkerheds udstyr som redningsflåde, dragter, etc....


Der er vel også andre ting som kan regnes med i regnskabet :)
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
11. sep. 2018 12:47
#7

Bemandingen er rimelig lav allerede. Jeg mener at nogle af de helt store Mærsk skibe har en minimums besætning på 5-7 mand.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk

13 besætningsmedlemmer.
Gravatar #9 - aajjager
11. sep. 2018 12:54
#8

Jo korrekt, men hvis man kan få antallet af personale længere ned sig e.g. 4 - 5 eller mindre så kan der spares en del især når man snakker om at der er ca 52.000 cargo skibe.
Gravatar #10 - dub
11. sep. 2018 13:14
#9 Lige indtil skibet ligger til hos den lokale benzin tank, så er lønninger til besætting ingenting.
Gravatar #11 - aajjager
11. sep. 2018 14:04
#10

Det er rigtigt, men hvor der kan spares kan der spares.
Gravatar #12 - crusie
15. sep. 2018 16:02
Forstår ikke helt hvorfor dette er noget fantastisk? Der har været autopiloter til både i evigheder. På min sejlbåd kan jeg indtaste hvor jeg vil hen, få kortplotteren til at lægge en automatisk rute udfra hvor dybt båden stikker, bøjer osv. Så kan jeg slå min selvstyrer til som holder kursen, indtil der er en ændring på kursen. Her bipper den og jeg kan trykke på en knap og båden går over på næste kurs. Fra jeg kommer ud af havn til jeg er i havn igen, behøver jeg i princippet slet ikke at have hånden på roret. Sejlene derimod har jeg fat i :) men det er jo ikke relevant for en motorbåd. Kobler man radar og AIS til har du adgang til alle både omkring dig. Med lidt kodning ( evt via en Raspberry PI 3) kan man samle de data og få båden til at ændre kursen i forhold til de andre både, samt overholde søvejsregler.

se evt denne video fra 2015
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login