mboost-dp1

Khronos Group

Første opdatering klar til OpenCL

- Via Arstechnica - , redigeret af Net_Srak , indsendt af kastrup

Open Compute Language (OpenCL) så sin første officielle udgivelse for 18 måneder siden, da den udkom i version 1.0. Nu oplyser Khronos Group, at den første større opdatering er klar, hvilket bringer OpenCL op på version 1.1.

I den nye opdatering er der lagt stor vægt på bagudkompatibilitet, så alt der er lavet til OpenCL 1.0 vil fungere i version 1.1, til trods for en lang række ændringer, forbedringer og nyheder.

Det er blandt andet blevet til nye datatyper, nye C-funktioner, større kompatibilitet mellem OpenCL og OpenGL, bedre distribution af arbejdsopgaver og et ny C++ wrapper-API.

OpenCL understøttes af blandt andet Nvidia, AMD, Apple og Intel i computere, men snart vil der også komme understøttelse i mobile enheder, idet Imagination Technologies har annonceret understøttelse til deres PowerVR SGX GPU. Ud over disse firmaer, støttes udviklingen af standarden af en lang række andre virksomheder.

Nvidia oplyser i forbindelse med lanceringen af OpenCL 1.1, at de allerede er klar med understøttelse i deres nyeste drivere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Bllets
15. jun. 2010 09:44
OpenCL (Open Computing Language) er en ramme for at skrive programmer, der udfører på tværs af heterogene platforme bestående af CPU'er, GPU'er og andre processorer

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL

Lige for dem der ikke kender OpenCL (Mig selv inkluderet)
Gravatar #2 - mireigi
15. jun. 2010 10:21
Er man så låst til C++, eller kan man anvende andre sprog som fx C# eller Java?
Gravatar #3 - KingGuru
15. jun. 2010 10:30
Der plejer at være wrappere til så du kan bruge phyton, java mv. Lidt som man kender det bla. fra Cuda.. jo længer tid det har eksisteret, jo flere wrappere kommer der..
Gravatar #4 - Bllets
15. jun. 2010 10:30
#2
http://www.khronos.org/developers/resources/

Kig der for muligheder udover C/C++
Gravatar #5 - Montago.NET
15. jun. 2010 10:55
#2

i stedet for at skrive OpenCL kan du jo kigge på DirectX11 Direct Compute

som kan skrives i C++ (men sikkert også C# om ikke så længe, evt. i XNA)
Gravatar #6 - mathiask
15. jun. 2010 13:17
Montago (5) skrev:
#2

i stedet for at skrive OpenCL kan du jo kigge på DirectX11 Direct Compute

som kan skrives i C++ (men sikkert også C# om ikke så længe, evt. i XNA)


DirectX skal lægges i graven hurtigere end du kan stave til Linux.
Gravatar #7 - Laziter
15. jun. 2010 16:36
#6

Og istedet anbefaler du?
Der må jo ligge en begrundelse bag dit statement ;-)
Gravatar #8 - Useful
16. jun. 2010 14:57
Laziter (7) skrev:
#6

Og istedet anbefaler du?
Der må jo ligge en begrundelse bag dit statement ;-)



Man behøver ikke nødvendigvis have et alternativ, for at kunne sige noget er skidt. :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login