mboost-dp1

Terrafugia

Flyvende bil er snart klar til salg

- Via NEWS.com.au - , redigeret af Net_Srak , indsendt af OnkelDunkel

For næsten to et halvt år siden kunne firmaet TerraFugia præsentere en prototype på en flyvende bil, der er udtænkt af studerende fra MIT. Dengang håbede man på at kunne sælge de første biler i løbet af 2010, men først nu er den blevet godkendt som fly i USA.

Ud over forsinkelsen fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, der blandt andet kostede firmaet $18 millioner på grund af nødvendige designændringer, så bilen/flyet kunne leve op til lovkravene, så er Transition, som den hedder, blevet dyrere at købe.

Oprindeligt var det forventet, at prisen blev $170.000, men den er siden steget til $227.000, eller cirka 1,2 millioner kroner. Den høje pris har dog ikke afskrækket de første 100 købere, der allerede har lagt et depositum på $10.000.

For pengene vil de få et fly, der kan flyve op til 185 km/t, og en bil med en topfart på 100 km/t. Næste mål for firmaet er at få Transition godkendt som fly i Europa, hvilket skulle være en formsag, efter den amerikanske godkendelse er gået igennem.





Gå til bund
Gravatar #1 - svenskmand
20. jul. 2011 09:54
Sådan ser den ud i aktion.


Ja køn er den ikke, men det er jo også den første af sin art :)
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
20. jul. 2011 10:03
#1 AeroCar i 1949....
Gravatar #3 - zymes
20. jul. 2011 10:04
Hva mon der var sværest, at få den godkendt som fly eller bil? Og hva med de danske afgifter, det jo ikk en type vi har i forvejen?
Gravatar #4 - svenskmand
20. jul. 2011 10:18
#2 Med første af sin art mente jeg "første kommercielt produceret flyvende bil til private", så er det vidst på plads :) Og AeroCar blev der kun lavet 6 prototyper af: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerocar

Men ja ideer er jo ikke ny, det nye er at nogen seriøst producere dem, til private.
Gravatar #5 - Bllets
20. jul. 2011 10:19
zymes (3) skrev:
Hva mon der var sværest, at få den godkendt som fly eller bil? Og hva med de danske afgifter, det jo ikk en type vi har i forvejen?


Så er der vidst ingen afgifter? :o
Gravatar #6 - NannaS
20. jul. 2011 10:23
Bllets (5) skrev:
Så er der vidst ingen afgifter? :o


Ork jo, de danske politikeres fantasi er grænseløs på det punkt :-)
Gravatar #7 - ipwn
20. jul. 2011 10:27
#5 Det er nemt; du betaler begge afgifter ;)
Gravatar #8 - Opensalut
20. jul. 2011 10:28
Hmm i disse tider er det vel ikke af vejen at spørge hvor langt den kører/flyver på literen?
Hvor mange kan der sidde i den?
Gravatar #9 - Törleif Val Viking
20. jul. 2011 10:30
Du skal ikke kun købe bilen. Du skal også købe et PPL ved siden af. Ellers må du ikke flyve i den.
#10 - 20. jul. 2011 10:33
0 skrev:
steget til $227.000, eller cirka 1,2 millioner kroner. Den høje pris har dog ikke afskrækket de første 100 købere, der allerede har lagt et depositum på $10.000.


Det er da ikke voldsomt dyrt for et nyt fly... Og slet ikke nu når den også kan fungere som en bil...

Men okay hvis værdinedsættelse er ligesom med biler, så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse...
Gravatar #11 - kjoller
20. jul. 2011 10:43
Den er ikke helt lige så lækker som de flyvende biler der vil være i 2015. Men de har selvfølgelig også et par år.
Gravatar #12 - astor
20. jul. 2011 10:47
Hm, får man så med det blå reb til den pris?
High tech problem, low tech solution :)
Gravatar #13 - Mnc
20. jul. 2011 10:51
#12
Det blå reb er vist bare et "debug-tool".

Taget fra
svenskmand (1) skrev:
Sådan ser den ud i aktion.

Uploader Comments:
TerrafugiaInc skrev:
mrlepto skrev:
congrats on the Terrafugia! glad to have come across your video. i noticed in the landing portion of the video (2:22) the pilot has the ground steering wheel bungee'd up as if to stabilise it - what is that for? thanks!

One of the test items was the impact of the orientation of the front wheels on landing. Turns out there really isn't one, but to verify, we had to hold them straight for a few landings.
Gravatar #14 - astor
20. jul. 2011 10:57
Mnc (13) skrev:
#12
Det blå reb er vist bare et "debug-tool".

Taget fra
svenskmand (1) skrev:
Sådan ser den ud i aktion.

Uploader Comments:

One of the test items was the impact of the orientation of the front wheels on landing. Turns out there really isn't one, but to verify, we had to hold them straight for a few landings.
[/quote]

Det så da ellers ret sjovt ud ^^
Gravatar #15 - El_Coyote
20. jul. 2011 11:11
Kan den fås som GTI?
Gravatar #16 - Sir Gallivant
20. jul. 2011 11:18
Kan den fås som cabriolet??
Gravatar #17 - Nothinunik
20. jul. 2011 12:20
Den er da meget fin.. så man håbe at de kan tjene nok penge på den model til at udvikle en vertikal start og landings model..

Før den kan det synes jeg ikke for alvor det er så interessant..
Gravatar #18 - RMJ
20. jul. 2011 12:31
Flyvene bil jo okay okay.

Men vil hellere have HOVER bil som i BTTF. Kom nu kom nu.
Gravatar #19 - Carstone
20. jul. 2011 12:39
Vil ha et hover skateboard :P
Gravatar #20 - pixel
20. jul. 2011 13:23
#18

Den kommer i 2015.
Gravatar #21 - DrHouseDK
20. jul. 2011 14:06
Den er vidst upraktisk at parallelparkere...
Gravatar #22 - Tore V.
20. jul. 2011 14:20
RMJ (18) skrev:
Flyvene bil jo okay okay.

Men vil hellere have HOVER bil som i BTTF. Kom nu kom nu.


Så tag et kig på Volantoren. Den er VTOL (www.moller.com) og efter min mening betydeligt sejere end den anden her.
Gravatar #23 - lost-viking
20. jul. 2011 15:23
jeg syntes den ser ganske nice ud! Dog vil jeg sige at at det er pænt nederen at man skal ud til en landings bane inden man kan flyve.. derfor ville det være langt mere nice at kunne lette fra almindelig vej.. :)
Gravatar #24 - fe950
20. jul. 2011 15:29
Upraktisk i Jylland pga manglende anhængertræk
Gravatar #25 - myplacedk
20. jul. 2011 15:35
#24
Åh ha, alle de Jyde-fordomme! Jeg er Jyde, og jeg har en bil uden anhængertræk, og det går FINT!

Jeg har alligevel kun én trailer, og den spænder jeg bare efter den anden bil.
Gravatar #26 - Clauzii
20. jul. 2011 17:38
"...og den spænder jeg bare efter den anden bil."

Jeg vidste den kom :)

OnT:
Synes ikke at topfarten som bil på 100 km/t er helt nok.
Gravatar #27 - Clauzii
20. jul. 2011 17:46
Mnc (13) skrev:
One of the test items was the impact of the orientation of the front wheels on landing. Turns out there really isn't one, but to verify, we had to hold them straight for a few landings.TerrafugiaInc


Desuden er det vel bedst at hjulene peger lige frem når man flyver. Eller, endnu bedre, burde det vel kunne laves forholdsvist billigt med automatik, så hjulene følger flyets drejning (eks. hydraulik) uden for meget mérvægt?
Gravatar #28 - starn
20. jul. 2011 18:01
Det bliver straks lidt sjovere at stikke af fra politiet :) Han kører af... Nej vent flyver..
Gravatar #29 - WinPower
20. jul. 2011 18:18
Den her nyhed kunne lige så godt være fra 1960'erne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login