mboost-dp1

unknown

Flere oplysninger omkring ATI HD 2600 og HD 2400

- Via DailyTech - , redigeret af Net_Srak

ATI’s kommende 2000 serie af grafikkort, indeholder mainstream modellen HD 2600 og value modellen HD 2400.

HD 2600 bliver baseret på RV630 kernen, som har 120 stream processor enheder, 3 SIMD’s og 2 tekstur enheder. HD 2600 vil komme i to varianter, en XT og Pro model, der vil adskille sig i hastigheden på GPU og hukommelse. Det vil være op til producenterne, om man vil udstyre kortene med 256MB eller 512MB RAM, som kan være GDDR3/4 eller DDR2.

HD 2400 får kun 40 stream processorer, 2 SIMD’s og en enkelt tekstur enhed. HD 2400 kommer også i to varianter, Pro og LE. Hukommelsen vil blive på 256MB eller 128MB.





Gå til bund
Gravatar #1 - giraff
7. maj 2007 08:19
Øv troede jeg var med på markede... men hvad er en Stream processor?
Gravatar #2 - rpey60
7. maj 2007 08:22
Gravatar #3 - -N-
7. maj 2007 08:28
#2 Det lyder lidt som en af de ord, der udelukkende er opfundet for at det skal lyde liret...
Gravatar #4 - Borg[One]
7. maj 2007 09:19
#2 hvis jeg læser dit link korrekt, er det en ekstrem krafig GPU
Featuring full Shader Model 3.0 support and a scalable ultra-threaded architecture with true 32-bit floating point precision, 48 shader processors, and an ultra-efficient 512-bit ring bus memory controller, AMD Stream Processor™ delivers floating point performance which is an order of magnitude above the CPU's of today.2 Scientists, researchers, and analysts will now be able to benefit from this tremendous increase in computing power to process larger, more complex mathematical models and simulations.

Men sådan nærmere hvad det dækker over, synes jeg druker lidt i deres ævl om hvilke ressourcer den har til rådighed...
Kan du hjælpe - om ikke andet så på mit skoleengelsk..? :)

#3 erhm - Stream-GPU dækker faktisk over en teknologi, men selvfølgelig har der været en marketing-afdeling henover.
Det er mange år siden, der var god salg i at navngive sin teknologi som RS232.
Gravatar #5 - -N-
7. maj 2007 09:41
#4 Mmmm.... RS232... Den gode gamle seriel port... :-D

Men jeg vil så gerne være lidt arrogant og kommentere det du har skrevet til #2, for hvis det dækker over en betegnelse for en krafig GPU, hvorfor har den lille model så 40 af dem?

Jeg må sige, at der er lang tid siden, at jeg har set en så vag defination, som de er kommet med der... I alt lyder det lidt som en ny betegnelse for en gammel kop kaffe...
Gravatar #6 - Cuulthang
7. maj 2007 10:39
i "gamle" dage var en CPU'en afskilt fra FPU'en. De havde to vidt forskellige opgaver. CPU'en er en "bred" enhed der kan håndtere mange forskellige opgaver, hvor FPU'en er en rent math enhed. Disse to enheder smeltede på et tidspåunkt sammen og kaldes nu bredt for en CPU eller GPU. Men til mere specifikke opgaver kan det være en klar fordel med en separat FPU som kan køre parallelt med CPU/GPU, f.eks. på heltals beregninger.
Stream GPU'en er såvidt jeg kan læse mig frem til beregnet til kun at levere ydelse omkring det jeg kalder 3D tracing...
Correct me if I'm wrong
Lige en til alle der ikke ved hvad floating point er ;-)

Cuul
Gravatar #7 - Borg[One]
7. maj 2007 11:01
#5 I dunno - fordi det er blæret?!?? :)
Består 8800-kortet ikke af 3 paralelle kerner, så der er vel ikke noget forgjort i at have 40 af dem - specielt ikke hvis mn vil overgå nVidia i antallet af transistore. ;-)
Nej, du har ret, det er nok nærmere en hjælpedimmer end en dedikeret GPU.

#6 Da SX-modellerne udgik var det ligesom en selvfølge at CPU'erne blev leveret med en intern FPU. Det sidste i den saga var vel 80486SX / 80486DX. Alle pentium og pentium-like CPU'er var pr definitioen indholdene en FPU.

Jeg læser det nu som om det er mere end bare en FPU - eller som minimum en flok superstærke paralelle FPU'er.

Men du må meget gerne forklare mig hvad er 3D-tracing er for en størrelse? :)
Gravatar #8 - Cuulthang
7. maj 2007 11:19
Borg #7
Jamen mit indlæg var skam bare oplysning om floating point operationer.... hvor FPU'en jo spiller en væsentlig rolle.
Og ja.. det er jo no nok en multikerne FPU eller noget i den stil.

3Dtracing... hmm er vist den gamle skole....næsten alle grafiske præsentationer eller spil i 3D bruger en eller anden form for tracing... Raytracing osv... skygger, spejlpåvirkning osv...

var det nok...
Gravatar #9 - Borg[One]
7. maj 2007 11:37
#8 yup - skulle bare lige lugte osten. ;)
Gravatar #10 - Onde Pik
7. maj 2007 17:11
#8

Er du tosset. Raytracing er alt for tungt til real time grafik. Grafikkort bruger razerization ... IKKE ray tracing.
Gravatar #11 - iluka
7. maj 2007 19:52
#8 så skal du til at få lidt mere fart på din computer, eller acceptere 0.001 fps. Raytracing duer ikke til spil!
Gravatar #12 - smfe
7. maj 2007 21:19
GIMMIE ati over nvidia for stort, jeg har selv et X800GT lol
Gravatar #13 - Xill
7. maj 2007 21:33
at man havde en FPU ved siden af sin gamle 80386 var ikke fordi den ikke kunne lave de instruktioner, men blot fordi det var for dyrt at lave dem hurtige nok til alle, så folk med specielt stort behov kunne blot købe en FPU til at stille sig tilfreds.

siden er vore CPU'er blevet billigere støre, og har derved gjort en FPU unødvendig, og den nye FPU lignene funktion de nu indbygger i vore grafikkort kommer også til at køre helt andre instruktioner , som formentlig er mere grafik relateret, for ikke at snakke om at de nok bliver så specifikke at de bliver mere eller mindre ubrugelige.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login