mboost-dp1

W3C

Flash vs. HTML5

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Flash har været en stor del af webudvikleres værktøj. Dog er det med den store udbredelse af mobilplatformen, kommet alternativer i form af blandt andet HTML5.

Computerworld har spurgt en række webudviklere om de mener Flash er en død platform.

Tommy Davis fra Adapt mener, at Flash fortsat har sin berettigelse nogle år endnu, da HTLM5 ikke kan tilbyde de samme muligheder for spil og video. Desuden mener han at HTML5 også mangler udviklingsværktøjerne. Dog bemærker han, at Adapt udelukkende kun benytter sig af HTML5, da deres kunder kræver bred platformsunderstøttelse herunder mobilenhederne.


Hos den grafiske branche og især hos Digital XPress bruger man Flash, da det egner sig til desktopbaserede enterpriseløsninger. Asger Laursen fra Digital XPress udtaler, at han savner værktøjer til at anvende HTML5. Desuden er Flash i Laursens øjne bedst til kombinere tekst, lyd, video og funktionalitet.

Asger Laursen, Digital XPress skrev:
HTML5 er langt fra modent til enterpriseløsninger, og selvom der kommer mange storstilede frameworks, så mangler vi altså stadig at se værktøjerne til at kunne bygge de brugbare løsninger. Det svarer til, at vi har en masse søm og skruer med HTML5, men ingen hammere og skruetrækkere.

For HTML5 mener Asger Laursen, at det kan være problem at den stadig er under udvikling, da det kan betyde at hver browser sætter sin egen standard for HTML5, og at det derfor kan ende med hjemmesider, der kun kan køre i én browser.

Simon Kibsgård fra Creuna mener, at det faktisk ikke drejer sig om Flash mod HTML5, men mere overordnet er en kamp mellem åbne og proprietære standarder.

Simon Kibsgård, Creuna skrev:
I virkeligheden er “kampen” mellem Flash og HTML5 ikke interessant, fordi Flash under alle omstændigheder behøver HTML for overhovedet at blive distribueret til og vist i alverdens browsere. Det spændende bliver en reel kamp mellem åbne standardiserede frameworks og lukkede proprietære formater på nettet og i apps. HTML5 giver simpelthen webudviklerne værktøjer, så de kan lave applikationer som fungerer på nettet og offline på alverdens devices – som cross platform apps.

I modsætning til Asger Laursen mener Simon Kibsgård, at det er en fordel at HTML5 anvendes mens den udvikles, da det giver en åben diskussion om udviklingen baseret på praktiske erfaringer.

Til trods for at HTML5 efter planen først er færdigt udviklet i 2022, så mener Simon Kibsgård, at Flash er på vej i graven, da HTML5 hele tiden bliver bedre og snart tilbyder samme muligheder som Flash i forbindelse med video og grafik. Han forudser dog en fremtid, hvor Flash fortsat anvendes i applikationer.





Gå til bund
Gravatar #1 - HerrMansen
12. aug. 2012 12:20
Men flash er jo laaaaaaaaaaaaaaaangsoooooooooooomt som en i bare helvede - og resourcekrævende som intet andet.

*indsæt tehweb kommentar omkring html5 master race her*
Gravatar #2 - mfriis
12. aug. 2012 13:16
HerrMansen (1) skrev:
Men flash er jo laaaaaaaaaaaaaaaangsoooooooooooomt som en i bare helvede - og resourcekrævende som intet andet.

*indsæt tehweb kommentar omkring html5 master race her*

Men det er markant hurtigere og mere konsekvent når det kommer til animationer. Derfor har det stadigvæk sin berretigelse.

Det er klart at til videoafspilning og simple animationer er HTML5 efterhånden at foretrække.

Her er fx en ren CSS3 implemention af en animation: http://anthonycalzadilla.com/css3-ATAT/index.html

Den bliver vist meget forskelligt på tværs af platforme og er langt mindre flydende end noget man ville kunne lave i flash
Gravatar #3 - HerrMansen
12. aug. 2012 13:30
mfriis (2) skrev:
Den bliver vist meget forskelligt på tværs af platforme og er langt mindre flydende end noget man ville kunne lave i flash


Ja altså medmindre du sidder på en platform som enten ikke kan trække den tunge animation - eller slet ikke kan afspille Flash.

Tag bare et kig på noget så ordinært som Farmville på facebook. En typisk offentlig PC kan knapt nok trække et par frames per sekund i sådan en omgang objekter og antialiasing.
Gravatar #4 - terracide
12. aug. 2012 14:16
AA og Farmville...you gotta to be shitting...
Gravatar #5 - Martin J
13. aug. 2012 21:12
Hvis det ikke virker på mobilen, har det ikke nogen fremtid, vel? Så lad os vinke farvel til Java, Silverlight og alle andre plugin-baserede teknologier nu vi er i gang, og se stort på at der stadig er nogen, der bruger desktops/laptops...

Mht. udviklingsværktøjer til HTML5 animationer, har Adobe selv et par interessante alternativer. Tag fx. et kig på Adobe Edge. Og med den nyeste version af Flash er det muligt at eksportere animationer til HTML5 via Createjs frameworket. Ok til simple animationer, selv om resultatet fylder 10-20 gange mere end det samme lavet med Flash.

Selv om det teknisk er muligt at lave nogle af de samme ting med HTML5, som man ellers bruger Flash til, er det ikke sikkert det kan betale sig. Det er stadig betydeligt hurtigere og lettere at bruge Flash til at udvikle spil, komplekse animationer og kombinere interaktion, lyd og video. Vi bruger kun HTML5 der hvor det økonomisk kan betale sig - ikke ud fra en idealistisk betragtning om åbne og lukkede standarder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login