mboost-dp1

Fisker Inc.

Ny elbil kan angiveligt køre 644 km. på én opladning

- Via Jyllands-Posten - , indsendt af arne_v

Henrik Fisker og hans firma Fisker inc. har fremvist den produktionsklare version af den nye elbil EMotion, der angiveligt kan klare 644 km. på én opladning. Og det er rekord.

Bilen sættes i produktion i 2019, men den rækkevidde er kun begyndelsen, da Fisker frem mod 2020 vil udgive andre modeller af EMotion med ny batteriteknologi, der angiveligt får en rækkevidde på op mod 805 km.

De første modeller af EMotion får således litium-ion-batterier, hvor de næste modeller vil bruge solid state-batterier, der skulle være det næste store fremskridt inden for elbiler.

Solid state-batterierne kan lades hurtigere op, så man kan få 200 kilometers kørsel ud af en ni minutters opladning.

EMotion har plads til fire personer med mulighed for 27 tommers skærme bagi. Den bruger store 24 tommers hjul, har en topfart på 257 km/t og kan accelerere fra 0-100 på under tre sekunder.

Ifølge Fisker vil bilen kunne køre autonomt på det, man kalder niveau 4, der er tæt på at være helt selvkørende, selv om lovgivningen ikke er helt klar på det punkt.

Prisen er indtil videre ukendt, men nogle medier gætter på mellem 130.000 og 190.000 dollars.

Fisker er desuden også på vej med en mere prisvenlig elbil i stil med den kommende Tesla 3, der ligesom EMotion vil have en lang rækkevidde.





Gå til bund
Gravatar #1 - MarsontheRocks
22. jan. 2018 15:03
"Ny elbil kan køre 644 km. på én opladning" - ifølge Henrik Fisker selv, uden dog at være bekræftet.

"Henrik Fisker og hans firma Fisker inc. er klar med den nye elbil EMotion, der angiveligt kan klare 644 km. på én opladning. Og det er rekord." - Bilen er ikke "klar", men er blevet fremvist som koncept. Ergo kan den lige så godt køre 1200 km på en opladning. Grunden til jeg nævner dette, er fordi at Fisker på det sidste, har været en del af lidt kontroversiel diskussion. For det meste bliver Fisker sammenlignet med Tesla med overskrifter som "Her er den næste "Tesla-killer". Beugen af Killer vækker interesse i oversigter, men det viser sig også at han/de, nok har betalt folk, for at kommentere hvor fantastisk Fiskers biler er (Fisker Karma f.eks.), selv om virkeligheden er en helt anden (Karma har ikke særlig positive anmeldelser fra ejere).

"Den vil desuden kunne køre autonomt på det, man kalder niveau 4, der er tæt på at være helt selvkørende, selv om lovgivningen ikke er helt klar på det punkt." - Dette er yderst tvivlsomt, da konceptet ikke har noget der tyder på sensorer nogen steder.

Ud over alt dette, så er der ikke nogen realistisk tidshorizont for hvornår bilen forventes at blive bygget. Hvis det er 2022, ja så vil de fleste biler til den tid, i den prisklasse, have de features og rækkevidde, som Fisker hævder om sin EMotion koncept-bil. Indtil da, er dette bare en flot koncept-bil, med alt for megen usikkerhed omkring sig. Især når Fisker først annoncerer at de er LAAANGT foran alle andre i solid-state batterier, for derefter at bakke ud, og annoncere at det nok ikke bliver lige med det samme, og at de vil bruge lithium batterier.

JEg håber dog at han får succes, men tror meget lidt på det. EMotion er i hvertfald flot at se på. Men det er der også andre biler der kommer at være. Og prisen tør jeg ikke gætte mig til, især sammenlignet med Tesla Roadster 2.0 (2020) konceptet der blev fremvist forleden.
Gravatar #2 - Andreas Ellemann
22. jan. 2018 15:41
#1 Tak for det. Vi har rettet og præciseret artiklen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login