mboost-dp1

Facebook

Facebookreklamer ramt af snyd med reklameklik

- Via TechCrunch - , redigeret af Net_Srak

Reklamer hos Facebook er under anklage for, at der snydes med antallet af reklameklik. Det er Limited Run, der ikke direkte beskylder Facebook, men nævner at de har oplevet at 80 % af deres besøg via reklamer hos Facebook kommer fra bots. Desuden skulle Facebook også have forlangt $2000 brugt på ekstra reklamer, for at Limited Run kan ændre deres navn på Facebook.

Limited Run skrev:
Facebook was charging us for clicks, yet we could only verify about 20% of them actually showing up on our site. At first, we thought it was our analytics service. We tried signing up for a handful of other big name companies, and still, we couldn’t verify more than 15-20% of clicks. So we did what any good developers would do. We built our own analytic software. Here’s what we found: on about 80% of the clicks Facebook was charging us for, JavaScript wasn’t on. And if the person clicking the ad doesn’t have JavaScript, it’s very difficult for an analytics service to verify the click. What’s important here is that in all of our years of experience, only about 1-2% of people coming to us have JavaScript disabled, not 80% like these clicks coming from Facebook. So we did what any good developers would do. We built a page logger. Any time a page was loaded, we’d keep track of it. You know what we found? The 80% of clicks we were paying for were from bots. That’s correct. Bots were loading pages and driving up our advertising costs….Do we know who the bots belong too? No. Are we accusing Facebook of using bots to drive up advertising revenue. No. Is it strange? Yes….


Facebook svarer at man aldrig tager penge for et navneskifte og at Facebookreklamer kun bliver vist til personer med en Facebook-konto, og at det derfor må være falske konti, som er brugt.
Facebook skrev:
If we find fake accounts, we disable them immediately. Our systems also look at whether Javascript is enabled in the browser. According to our recent data, nearly all billable clicks resulting from desktop web browsers have JavaScript enabled.

Tidligere har Sheryl Sandberg fra Facebook i forbindelse med aflæggelse af deres kvartalsregnskab oplyst, at firmaer ofte ikke formår at overføre deres reklamestrategi fra andre platforme som TV og Adwords til Facebook på en optimal måde. Med andre ord skal firmaer ifølge Sheryl Sandberg lære at bruge Facebooks reklameplatform bedre.





Gå til bund
Gravatar #1 - jpvg
2. aug. 2012 14:30
http://blog.limitedrun.com/

Skal vi ik bare lade det ligge som et "uheld"?
Gravatar #2 - KaW
2. aug. 2012 14:41
jpvg (1) skrev:
Skal vi ik bare lade det ligge som et "uheld"?

Uanset hvad, så er den oprindelige historie spændende, og meget uheldig for Facebook og deres omdømme.
Gravatar #3 - burgurne
2. aug. 2012 15:07
Ja, det bliver sjovt den dag Facebook går konkurs :)
Gravatar #4 - Bjarni
2. aug. 2012 16:17
#1 Nu ved jeg ikke om de har slettet noget fra den blog. Men der står jo ikke andet end de ikke vil være kendt for det de har opdaget og at Facebook er i kontakt med dem. Hvilket kunne betyde Facebooks 100-vis af advokater er i kontakt med dem og de ikke lige har råd til at føre sådan en sag mod så stort et firma og derfor har valgt at trække alt tilbage.

Så netop af den årsag synes jeg da bestemt ikke medierne bare skal kalde det et uheld. Ville da være lækkert hvis nogen efterprøvede hvad de fortalte i første omgang.
Gravatar #5 - jpvg
2. aug. 2012 18:22
#2+4

Eller også så har sitet haft nogle problemer og istedetfor at tage ansvaret så har de valgt at give e.g. facebook skylden for at det ikke gik så godt og da det så spredte sig i mainstream media så var de jo nødt til at lissom at diske op med nogle logs, facts osv og når de så ik kan levere det, så leverer de squ en forklaring om at det hele er gået for vidt og det ikk er det de vil være kendte for.

Hvis du har styr på dit pis så ville du squ tage den PR som det ville give men kun hvis du har styr på dit pis og det har de jo så ik ellers ville de jo tage den gratis PR.

//Jeg trækker gerne den statement tilbage når den går mainstream.
Gravatar #6 - ShamblerDK
2. aug. 2012 19:37
Jeg er godt nok glad for jeg ikke bruger Facebook eller nogen andre former for social networking sites... de er jo Internettets røvhuller når det kommer til scams, spam og generel malware.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login