mboost-dp1

Facebook

Facebook med i undervisningen

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak

Anne Lise Bennedsen, som er lektor på Rødkilde Gymnasium, har valgt ikke at bekæmpe brugen af Facebook i undervisningen, men derimod at gøre den en del af undervisningen. Det skriver Version2.

De benytter Facebook gruppefunktionen til tværfaglige projekter, så det fungere lidt i form af det klassiske intranet.

Fordelene ved dette er hvis der er kørt en debat i undervisningstimerne, er det hyppigt den forsætter på det sociale medie, og det giver yderligere input fra dem som ikke siger så meget i timerne, men er bedre til at formulere sig på skrift.

Facebook/Det nye intranet bliver dog ikke brugt hele tiden, men ca. 1 ud af 4 undervisningstimer.





Gå til bund
Gravatar #1 - MaxXDk
23. jan. 2013 09:17
Det er godt fundet på syntes jeg .. :) ..
Gravatar #2 - MoH
23. jan. 2013 09:22
Hvad så med de elver som ikke bruger Facebook? Jeg benytter det ikke, og ville ikke finde mig i at skolen skulle tvinge mig til at oprette en bruger for at kunne deltage i undervisningen.
Gravatar #3 - Johns3n
23. jan. 2013 09:29
#2

Du kan jo stadig snakke med din gruppe i timen, og bede dem om at sende evt filer til dig, og holde dig opdateret?

Bare fordi en ikke benytter noget skal det ikke gå ud over de 30 andre gør? Det er det samme med webudvikling. Vi er stoppet med at udvikle til IE6 på trods af der er nogen der stadig bruger den?
Gravatar #4 - f-style
23. jan. 2013 09:37
#3
Man kan vel gøre gruppen offentlig vil jeg tro og derved kunne følge med i hvad der sker i gruppen, man vil dog ikke selv kunne komme med indput såfremt man ikke har en bruger. derudover kan man jo lave en fake profil i tilfælde af ens facebook kun bruges til undervisningen.

Har aldrig forstået folk er så bange for facebook, det er fint man ikke vil bruge det, det er op til en selv. Men man vælger jo stadigvæk hvad man deler på facebook og er der noget man ikke vil have andre skal se så lad være med at poste/skrive det på nettet så simpelt er det.
Gravatar #5 - Unbound
23. jan. 2013 09:40
#4
Jeg slette nu ikke min facebook fordi jeg var nervøs, men fordi jeg ikke bruget den og blev træt af at få diverse invites fra folk jeg tilfældigvis har gået i skole med for 20 år siden, men aldrig snakket eller hørt om siden... Vil tro jeg bare er født asocial :)
Gravatar #6 - Kenman
23. jan. 2013 09:40
Facebook/Det nye intranet bliver dog ikke brugt hele tiden, men ca. 1 ud af 4 undervisningstimer.

Det er fint man vil begrænse det, men er det ikke lidt skørt hvis en debat har kørt på facebook, at eleverne så ikke må bruge facebook til den videre debat?

#4 problematikken ligger så i, at du ved at oprette en fake profil, bryder Facebook's EULA.
Gravatar #7 - vulpus
23. jan. 2013 09:49
Der er da også andre platforme der ville egne sig udemærket til det formål... Hvad med det danske PODIO f.eks.
Skrydrive har også en gruppefunktion. Google har også.
Gravatar #8 - f-style
23. jan. 2013 09:55
Unbound (5) skrev:
#4
Jeg slette nu ikke min facebook fordi jeg var nervøs, men fordi jeg ikke bruget den og blev træt af at få diverse invites fra folk jeg tilfældigvis har gået i skole med for 20 år siden, men aldrig snakket eller hørt om siden... Vil tro jeg bare er født asocial :)


Så kan du jo vælge at begrænse hvem du tilføjer på facebook eller unfriend dem som er irriterende :).
Gravatar #9 - MOTHERFARMER
23. jan. 2013 11:13
Jeg ser helst ikke at Facebook bliver sovset ind i vores skoler. Det er en blåstempling uden lige, og vil reelt ikke give børnene et valg om de vil have Facebook eller ej.

Jeg synes det er rigelig problematik, at DR gør det i forbindelse med debatter og andet tjavs - men vores skoler? Smager lidt hen af indoktrinering af Facebook på statens regning.

Ideen med at give de mindre mundtligt begavede elever en chance for at ytre sig på en anden måde er dog rigtig rigtig god.
Gravatar #10 - el_barto
23. jan. 2013 11:15
Der findes 230492783 bedre alternativer til at samarbejde i grupper end det der Stasiprodukt.
Gravatar #11 - Whoever
23. jan. 2013 11:21
Hvad siger Datatilsynet til det?
Gravatar #12 - Wicker
23. jan. 2013 17:07
#2 Hvis du ikke har lyst til at bruge facebook, kan du jo bare lade være. Men langt de fleste folk bruger nu dette, og at du ikke har lyst til at være en del af netværket er jo sådan set dit problem. Jeg er da også sikker på skolen ikke tvinger gym elever til at skulle tage papir og blyant med, men det er nok en god ide alligevel.
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. jan. 2013 17:37
#12

Nej, for hvis du ikke selv har det med, kan du sikkert få det udleveret ;)

Da jeg gik på HTX, skulle man have papir med, og have enten 1: adgang til en TI86 (mener jeg den hed) lommeregner, eller 2: TI-Interactive (som blev udleveret af skolen)
Gravatar #14 - Smint
24. jan. 2013 07:18
Det er mod facebooks EULA at oprette en fake profil.
Der er mange der fravælger facebook pga. den vanvittige EULA og ikke fordi de er bange for hvad de deler med andre.
Men når først du har accepteret EULAen må facebook samle enorme mængde data om dig og bruge dem som de lyster...

Hvorfor skal vores skoler støtte dette asociale netværk?
Gravatar #15 - Kian
24. jan. 2013 13:55
Wicker (12) skrev:
#2 Hvis du ikke har lyst til at bruge facebook, kan du jo bare lade være. Men langt de fleste folk bruger nu dette, og at du ikke har lyst til at være en del af netværket er jo sådan set dit problem. Jeg er da også sikker på skolen ikke tvinger gym elever til at skulle tage papir og blyant med, men det er nok en god ide alligevel.


Det kan da aldrig være mit problem hvis det er sådan at skolen tilrettelægger undervisning efter facebook og jeg ikke har facebook. Er du venner med Mark Z siden du kan fyre det crap af?
Facebook har aldrig været mandatory for noget som helst. Og det bliver det heller ikke så længe det kræver en smule hjernevirksomhed hos dem der måtte være beslutningsdygtige. Så længe facebook er tredjepartsvirksomhed der udnytter al data til videredistrib. - det være sig salg, reklameannonce, osv osv så tvivler jeg stærkt på facebook bliver anerkendt som værktøj i fx undervisningssammenhæng. Hvis jeg var elev ville jeg ikke tænke meget mere end 4 sekunder før jeg sendte en klage.


Johns3n (3) skrev:
Bare fordi en ikke benytter noget skal det ikke gå ud over de 30 andre gør? Det er det samme med webudvikling. Vi er stoppet med at udvikle til IE6 på trods af der er nogen der stadig bruger den?

Det er sgu da et definitivt en lortesammenligning. Jeg har med overlæg fravalgt Facebook af flere grunde. Mest af alt fordi jeg ikke mener det skaber værdi for mig at spilde tiden der. Dernæst pga datahøstning. Jeg mener at der er noget komplet galt når folk ufrivilligt smider data op som egentlig burde være alle andre steder end hos en amerikansk psykopatisk virksomhed der skider på alt. Men Facebook er et produkt af selviscenesættelse, se-mig-kulturen, og en masse folk der ikke kan finde ud af at lave en hjemmeside til deres hamster så istedet får den så en facebook-profil. Det cirkus gider jeg ikke nedgradere min hjerne til - det har intet med IE6 at gøre. IE6 var god da den udkom. Den døde da man opfandt noget der var mere smart. Jeg venter på at nogle river Facebook fra hinanden og finder på noget mere smart.
Gravatar #16 - myicq
25. jan. 2013 09:43
Hvis mine unger eller jeg selv blev tvunget til at bruge FaceBook for at kunne deltage i noget undervisning så ville jeg også omgående bringe det op på bestyrelsen. Det kan ganske enkelt ikke passe at skolen ikke kan finde andre måde at dele filer på.

Ved godt skoleintra er dateret anno 1994 og aldrig rigtigt kommer videre, men der findes gode og gratis systemer til den slags, som ikke sælger dine data.

Det er slemt nok at man skal tvinges til at have MS Word, Excel, Powerpoint, Publisher og et par andre ting fordi lærerne ikke kan finde ud af at udskrive til PDF. Men de programmer sælger i det mindste ikke dine data.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login