Endnu en stor skandale rammer Facebook. Flere selskaber har haft adgang til brugeres data i årevis.
Facebook har haft ‘partnerskaber’ med mere end 150 store selskaber, hvilket har betydet, at de selskaber har haft adgang til Facebook-brugeres data.
Det skriver The New York Times baseret på interne dokumenter og interviews med omkring 50 tidligere Facebook-ansatte, der alle sammen peger i retningen af endnu en kæmpe-skandale for selskabet.
Spotify, Netflix og Canadas nationalbank har kunne læse Facebook-brugeres private beskeder. Netflix fortæller The Verge, at de aldrig har tilgået brugeres personlige beskeder.
Apple har haft adgang til Facebook-kontakter og kalenderdata. Apple fortæller i den sammenhæng, at de ikke vidste, at de havde speciel adgang, og at de data aldrig vil forlade brugerens Apple-enhed.
Amazon har haft adgang til Facebook-brugeres navne og kontaktinformationer igennem et partnerskab, som er ved at blive lukket ned. Amazon vil ikke sige, hvordan de har brugt denne data, men fortæller at det er blevet brugt på behørig vis.
Microsofts Bing-søgemaskine har haft adgang til navne og profil-information om Facebook-brugeres venner. Microsoft fortæller, at de siden har slettet de data.
Facebook har siden svaret på artiklen i dette indlæg. Her fortæller de, at partnerskabene er blevet brugt til at bringe Facebook-funktioner til forskellige platforme og enheder.
De pågældende selskaber har ikke haft adgang til information uden brugernes tilladelse, skriver de.