mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Der er både ups og downs ved dette princip.
Jeg går i 3.g. på gymnasiet lige nu (skal til at slutte). Vores dansklærer er, som så mange andre lærere, imod at man skriver efter (og hun er også god til at spotte det når det sker). At skrive efter eller få andre til at lave sin opgave kan i sidste ende stort set komme ud på et da princippet er at man ikke selv har produceret produktet der bliver afleveret.
Men, og det er et stort men: At kigge efter andre er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Selvom min dansklærer ikke er for at man kigger efter, så har hun stærkt anbefalet at man netop bruger portaler som studieportalen til inspiration. Dette er da også et meget udbredt i vores klasse, skal man skrive en stil som man ved en anden fra klassen allerede har skrevet, så låner man da bare hans/hendes opgave til inspiration. Dette har hjulpet mig med at skrive mange opgaver i de få situationer jeg har manglet inspiration. Min lærer siger selv hun tit henter stile fra studieåportalen til inspiration og sammenligning med sine elevers arbejde, og hun er sikkert ikke den eneste.
I andre fag er grænsen også så lille at det ligefrem er en fordel at skrive af. Matematik er et fag som det kan være en god ide at skrive af i, så længe man checker hvad man skriver af og lærer af det. Jeg kan ikke tælle det antal gange hvor jeg har:
1) Glemt hvordan en bestemt type opgave løses
2) Ikke har vidst det (fravær fra timerne etc.)
...hvor det ikke bare er lykkedes mig at klare opgaven ved at se efter, jeg har også taget metoden til mig ved at se på hvordan person X fra min klasse har lavet den og har derved lært noget. Det er generelt grundlæggende at elever i matematik lærer mest af tavleeksempler der viser et eksempel på en opgave og gennemgår fra start til slut hvordan den løses.
Derfor skal man ikke se negativt på portaler som studieportalen. Det er selvfølgelig vigtigt at man laver sine lektier selv, og at få andre til at lave sine opgaver er dybt uacceptabelt.
Når det så er sagt vil jeg anbefale enhver elev der går i gymnasiet, HHX, HTX eller en højere uddannelse at hente inspiration ved at gennemlæse andre opgaver i følgende fag:
- Dansk
- Historie
- Samfundsfag
- Oldtidskundskab
- Religion
- Sproglige fag
Samt at jeg stærkt anbefaler at man, hvis behovet eksisterer pga. manglende evner eller lign, skriver af fra andres opgaver i følgende fag:
- Matematik
- Fysik
- Kemi
- Biologi
At skrive af kan være et stærkt læremiddel, det er fuldstændig ligesom at få et eksempel serveret på tavlen af sin lærer, det er noget man kan tage til sig og slå op i senere. Jeg skal da gerne indrømme at hvis jeg (pga. min relativt begrænsede hukommelse mht. matematiske formler, også selvom jeg er god til matematik) har brug for det, slår jeg op i en kammerats blækregning.
Et meget grimt eksempel på mit gymnasie er en pige til terminsprøven fra min parallelklasse (hun var sproglig). Da hun sad til terminsprøven i sidste måned i skriftlig engelsk endte hun med at skrive en halv side af en engelsk stil som flere elever fik til at fylde 7-8 sider. Da jeg spurgte hende bagefter viste det sig at hun gennem første, anden og 3.g. havde fået sine engelskstile skrevet af en anden, og hun vidste ikke engang vad "summary" betød i opgavebeskrivelsen.
Så derfor er lektionen at man ikke skal lade andre lave sine lektier. Dog er der INTET galt med portaler som studieportalen etc. og der er bestemt heller intet galt i at hente inspiration eller skrive af fra de fag jeg angav oven over, i de fleste tilfælde ender man med at lære noget.
Jeg går i 3.g. på gymnasiet lige nu (skal til at slutte). Vores dansklærer er, som så mange andre lærere, imod at man skriver efter (og hun er også god til at spotte det når det sker). At skrive efter eller få andre til at lave sin opgave kan i sidste ende stort set komme ud på et da princippet er at man ikke selv har produceret produktet der bliver afleveret.
Men, og det er et stort men: At kigge efter andre er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Selvom min dansklærer ikke er for at man kigger efter, så har hun stærkt anbefalet at man netop bruger portaler som studieportalen til inspiration. Dette er da også et meget udbredt i vores klasse, skal man skrive en stil som man ved en anden fra klassen allerede har skrevet, så låner man da bare hans/hendes opgave til inspiration. Dette har hjulpet mig med at skrive mange opgaver i de få situationer jeg har manglet inspiration. Min lærer siger selv hun tit henter stile fra studieåportalen til inspiration og sammenligning med sine elevers arbejde, og hun er sikkert ikke den eneste.
I andre fag er grænsen også så lille at det ligefrem er en fordel at skrive af. Matematik er et fag som det kan være en god ide at skrive af i, så længe man checker hvad man skriver af og lærer af det. Jeg kan ikke tælle det antal gange hvor jeg har:
1) Glemt hvordan en bestemt type opgave løses
2) Ikke har vidst det (fravær fra timerne etc.)
...hvor det ikke bare er lykkedes mig at klare opgaven ved at se efter, jeg har også taget metoden til mig ved at se på hvordan person X fra min klasse har lavet den og har derved lært noget. Det er generelt grundlæggende at elever i matematik lærer mest af tavleeksempler der viser et eksempel på en opgave og gennemgår fra start til slut hvordan den løses.
Derfor skal man ikke se negativt på portaler som studieportalen. Det er selvfølgelig vigtigt at man laver sine lektier selv, og at få andre til at lave sine opgaver er dybt uacceptabelt.
Når det så er sagt vil jeg anbefale enhver elev der går i gymnasiet, HHX, HTX eller en højere uddannelse at hente inspiration ved at gennemlæse andre opgaver i følgende fag:
- Dansk
- Historie
- Samfundsfag
- Oldtidskundskab
- Religion
- Sproglige fag
Samt at jeg stærkt anbefaler at man, hvis behovet eksisterer pga. manglende evner eller lign, skriver af fra andres opgaver i følgende fag:
- Matematik
- Fysik
- Kemi
- Biologi
At skrive af kan være et stærkt læremiddel, det er fuldstændig ligesom at få et eksempel serveret på tavlen af sin lærer, det er noget man kan tage til sig og slå op i senere. Jeg skal da gerne indrømme at hvis jeg (pga. min relativt begrænsede hukommelse mht. matematiske formler, også selvom jeg er god til matematik) har brug for det, slår jeg op i en kammerats blækregning.
Et meget grimt eksempel på mit gymnasie er en pige til terminsprøven fra min parallelklasse (hun var sproglig). Da hun sad til terminsprøven i sidste måned i skriftlig engelsk endte hun med at skrive en halv side af en engelsk stil som flere elever fik til at fylde 7-8 sider. Da jeg spurgte hende bagefter viste det sig at hun gennem første, anden og 3.g. havde fået sine engelskstile skrevet af en anden, og hun vidste ikke engang vad "summary" betød i opgavebeskrivelsen.
Så derfor er lektionen at man ikke skal lade andre lave sine lektier. Dog er der INTET galt med portaler som studieportalen etc. og der er bestemt heller intet galt i at hente inspiration eller skrive af fra de fag jeg angav oven over, i de fleste tilfælde ender man med at lære noget.
Markedet for lektier skyldes sguda ikke at eleverne ikke kan følge med. Det skyldes at eleverne er for dovne.
#3
Nu er det nogen år siden jeg har gået i gymnasiet, men min opfattelse er, at der efter gymnsiereformen er skruet lidt op for intensiteten. Så jeg tror ikke bare man kan afvise alt med at eleverne er for dovne.
#2
Det er klart at man skal lære ting på den ene eller anden måde - og ja nogen får en del ud af at finde inspiration i andres opgaver, men der er en risiko forbundet med det. Det er meget let når man sidder med en andens opgave at det bliver lidt mere afskrift og lidt mindre inspiration end først planlagt.
Nu er det nogen år siden jeg har gået i gymnasiet, men min opfattelse er, at der efter gymnsiereformen er skruet lidt op for intensiteten. Så jeg tror ikke bare man kan afvise alt med at eleverne er for dovne.
#2
Det er klart at man skal lære ting på den ene eller anden måde - og ja nogen får en del ud af at finde inspiration i andres opgaver, men der er en risiko forbundet med det. Det er meget let når man sidder med en andens opgave at det bliver lidt mere afskrift og lidt mindre inspiration end først planlagt.
#4
Ud fra hvad jeg så i folkeskolen og under HH, så tror jeg han generelt har ret. Men nej, sådan noget kan vist ikke dokumenteres.
Jeg tror, at dem som har svært ved at følge med, typisk ikke betaler sig fra at lave lektier. Men nu er jeg ovre i gætværk, ud fra nogle ganske få jeg kender mere eller mindre. :)
Hvor mange "helt almindelige" der så henter løsningsforslag (betalt eller gratis) for så at bruge dem fornuftigt, det aner jeg ikke. Men jeg har da oplevet adskillige lærer udlevere kopier gamle afleveringer, så de er jo nok enige i at det er en god ide.
Ud fra hvad jeg så i folkeskolen og under HH, så tror jeg han generelt har ret. Men nej, sådan noget kan vist ikke dokumenteres.
Jeg tror, at dem som har svært ved at følge med, typisk ikke betaler sig fra at lave lektier. Men nu er jeg ovre i gætværk, ud fra nogle ganske få jeg kender mere eller mindre. :)
Hvor mange "helt almindelige" der så henter løsningsforslag (betalt eller gratis) for så at bruge dem fornuftigt, det aner jeg ikke. Men jeg har da oplevet adskillige lærer udlevere kopier gamle afleveringer, så de er jo nok enige i at det er en god ide.
Når danske gymnasie elever skal have tid til alt det de bliver beskyldt for kan jeg sgu da godt forstå de snyder med deres opgave..
.. på en helt almindelig dag skal de jo nå at;
Mobbe
Drikke sig møgstiv
Ryge hash
Strippe for deres lærere
Demonstrere
På slankekur
Men nu handler det jo nok også om at snyd altid har eksisteret på den ene eller anden form i skoleverdenen, eleverne bliver endda også præsenteret for det igennem flere eksempler i noget af det de skal arbejde med.
Det er blæst op til at være et langt større problem end det virkeligt er, lærerne på en gymnasiel uddannelse kan godt spotte hvis der er nogen der snyder med deres ting, er selvfølgelig træls for dem at de skal bruge mere og mere tid på at tjekke for snyd, men et eller andet skal de jo lave..
.. på en helt almindelig dag skal de jo nå at;
Mobbe
Drikke sig møgstiv
Ryge hash
Strippe for deres lærere
Demonstrere
På slankekur
Men nu handler det jo nok også om at snyd altid har eksisteret på den ene eller anden form i skoleverdenen, eleverne bliver endda også præsenteret for det igennem flere eksempler i noget af det de skal arbejde med.
Det er blæst op til at være et langt større problem end det virkeligt er, lærerne på en gymnasiel uddannelse kan godt spotte hvis der er nogen der snyder med deres ting, er selvfølgelig træls for dem at de skal bruge mere og mere tid på at tjekke for snyd, men et eller andet skal de jo lave..
Det er jo en mangel på disciplin. Man har muligheden for at få tingene lavet 100% af andre, eller man har muligheden for at få inspiration fra andre, for derefter at lave tingene selv (som #2 nævner). Og med internettet er det blevet nemt!
Så jeg vil også mene at xarrow ( #4 ) har ret. De elever der betaler sig fra det, er for dovne/udisciplinerede.
Men man kan vel ikke forvente at folk i gymnasiet har disciplin til ikke at blive fristet af en sådan service som beskrevet i artiklen, hvis de er i tidsnød? (Og nu har jeg så trådt en hel masse mennesker i pubberteten over tæerne - det får jeg at høre for).
Jeg synes det er forkasteligt at der er nogen der tilbyder at lave lektierne for elever der betaler - da det jo som oftest vil producere noget helt unikt. De forskellige portaler der er, synes jeg er helt fornuftige - netop da de er offentlige og læreren derved også kan gå ind og tjekke om stilen er "lånt" :-)
Så jeg vil også mene at xarrow ( #4 ) har ret. De elever der betaler sig fra det, er for dovne/udisciplinerede.
Men man kan vel ikke forvente at folk i gymnasiet har disciplin til ikke at blive fristet af en sådan service som beskrevet i artiklen, hvis de er i tidsnød? (Og nu har jeg så trådt en hel masse mennesker i pubberteten over tæerne - det får jeg at høre for).
Jeg synes det er forkasteligt at der er nogen der tilbyder at lave lektierne for elever der betaler - da det jo som oftest vil producere noget helt unikt. De forskellige portaler der er, synes jeg er helt fornuftige - netop da de er offentlige og læreren derved også kan gå ind og tjekke om stilen er "lånt" :-)
#2
Synes dit indlæg er rigtig godt. Da jeg gik på HTX, brugte jeg siden ind imellem, især i matematik, som du beskriver.
Generelt synes jeg tit en VIGTIG faktor glemmes i disse diskussioner om indlæring og faglige niveauer blandt elever.
Det er forældrene.
Det er UHYRE vigtigt at forældre viser interesse, og deltager aktivt i deres børns indsats for indlæring. Min egen mor har altid haft meget travlt med 2-3 jobs (fordi hun var alene med tre) og derfor har ikke haft mulighed for selv at hjælpe os. Men hun sørgede for at andre gjorde. Fx. en onkel eller en nabo, som så kunne slå til, hvis vi havde problemer.
Selvfølgelig kan man også støtte sig op ad de mere fagligt stærke elever i klassen, men man skal passe på at det "venskab" man får med disse skolekammerater ikke bliver ren og skær "tag og giv intet tilbage" forhold.
Voksne er lidt bedre til at lære fra sig (generelt) fordi de giver dig hjælp til selvhjælp, og ikke bare facit.
Til de elever som benytter kilder som Studieportalen (Google, Babelfish m.m.) fuldstændig ukritisk, og oven i købet kan finde på at aflevere afskrevne opgaver derfra, kan jeg kun sige at du gør dig selv en kæmpe bjørnetjeneste.
Du er ved at lære dig selv at man kan snyde sig igennem tilværelsen og ikke behøver gøre en indsats, når nu gæret kan gøres så meget lavere.
Nu er jeg selv blevet 29 og har en søn på 7 måneder og lad mig slå en ting helt fast for dig; Det kan man ikke.
Omvendt, hvis du kun har ambitioner om at arbejde på McD eller lignende resten af dit liv, og bo til leje i møgvedligeholdte lejligheder, samt nøjes med 5000,- om måneden når du går på folkepension, ja så fortsæt blot i den stil.
Synes dit indlæg er rigtig godt. Da jeg gik på HTX, brugte jeg siden ind imellem, især i matematik, som du beskriver.
Generelt synes jeg tit en VIGTIG faktor glemmes i disse diskussioner om indlæring og faglige niveauer blandt elever.
Det er forældrene.
Det er UHYRE vigtigt at forældre viser interesse, og deltager aktivt i deres børns indsats for indlæring. Min egen mor har altid haft meget travlt med 2-3 jobs (fordi hun var alene med tre) og derfor har ikke haft mulighed for selv at hjælpe os. Men hun sørgede for at andre gjorde. Fx. en onkel eller en nabo, som så kunne slå til, hvis vi havde problemer.
Selvfølgelig kan man også støtte sig op ad de mere fagligt stærke elever i klassen, men man skal passe på at det "venskab" man får med disse skolekammerater ikke bliver ren og skær "tag og giv intet tilbage" forhold.
Voksne er lidt bedre til at lære fra sig (generelt) fordi de giver dig hjælp til selvhjælp, og ikke bare facit.
Til de elever som benytter kilder som Studieportalen (Google, Babelfish m.m.) fuldstændig ukritisk, og oven i købet kan finde på at aflevere afskrevne opgaver derfra, kan jeg kun sige at du gør dig selv en kæmpe bjørnetjeneste.
Du er ved at lære dig selv at man kan snyde sig igennem tilværelsen og ikke behøver gøre en indsats, når nu gæret kan gøres så meget lavere.
Nu er jeg selv blevet 29 og har en søn på 7 måneder og lad mig slå en ting helt fast for dig; Det kan man ikke.
Omvendt, hvis du kun har ambitioner om at arbejde på McD eller lignende resten af dit liv, og bo til leje i møgvedligeholdte lejligheder, samt nøjes med 5000,- om måneden når du går på folkepension, ja så fortsæt blot i den stil.
Nogle elever laver ikke deres lektier -> Disse elever bliver svagere til faget -> De for dem som kan faget til at lave deres lektier mod betaling -> De svage elever bliver fattigere og de stærke elever bliver rigere -> Samfundet virker som det plejer.
btw, hvorfor forholder man sig ikke kritisk over for de som tager betaling for at lave andres lektier? hehe.
btw, hvorfor forholder man sig ikke kritisk over for de som tager betaling for at lave andres lektier? hehe.
#11
hvordan usande?
I den kommentar du skriver på studieportalen nævner du jo selv:
Det er vel nærmere et spørgsmål om mediernes normale udvælgning af hvilke sandheder der er nyhedsstof?
hvordan usande?
I den kommentar du skriver på studieportalen nævner du jo selv:
Om ’Janne3’s forespørgsel i forummet er reel eller ej vides ikke. Vi vil ikke udelukke, at enkelte brugere rent faktisk er villige til at betale for andre skriver deres opgaver, men ovenstående tråd er et sjældent set tilfælde i mængden af daglige efterspørgsler efter lektiehjælp.
Det er vel nærmere et spørgsmål om mediernes normale udvælgning af hvilke sandheder der er nyhedsstof?
Heh, giver en hel ny betydning af "Studie job" :)
/ontopic
HVIS en elev har afl. opgaver før, så kan en god lærer nemt se om det er en selv der har skrevet den eller om det er en han har fundet et eller andet sted.
Personligt bruger jeg studieportalen til at hente inspiration hvis jeg går død i en opgave.
Jeg ved at på det gym. jeg går på, bliver man smidt ud af hvis de gentagende gange opdager at man bare har afl. en eller anden opgave som man ikke selv har lavet.
Anyway, der er kun en man snyder, og det er en selv!
- EJL
/ontopic
HVIS en elev har afl. opgaver før, så kan en god lærer nemt se om det er en selv der har skrevet den eller om det er en han har fundet et eller andet sted.
Personligt bruger jeg studieportalen til at hente inspiration hvis jeg går død i en opgave.
Jeg ved at på det gym. jeg går på, bliver man smidt ud af hvis de gentagende gange opdager at man bare har afl. en eller anden opgave som man ikke selv har lavet.
Anyway, der er kun en man snyder, og det er en selv!
- EJL
tja, jeg ser det ikke som et problem at hente inspiration, bare man husker at henvise specifikt, hvis man låner direkte fra andres opgaver..det er vel noget af det første man får understreget grundigt, når man kommer på uni?
men ja, som andre nævner, en lærer der har set afleveringer fra eleven før, skulle oftest kunne vurdere hvorvidt det er vedkommende selv der har skrevet opgaven...i hvert fald i dansk/engelsk/samfundsfag osv.
i matematik, fysik o.lign kan det måske være lidt sværere..
men ja, som andre nævner, en lærer der har set afleveringer fra eleven før, skulle oftest kunne vurdere hvorvidt det er vedkommende selv der har skrevet opgaven...i hvert fald i dansk/engelsk/samfundsfag osv.
i matematik, fysik o.lign kan det måske være lidt sværere..
Synes helt klart at steder som studiepotalen.dk er et rigtig godt koncept... hvor man kan få hjælp til sine opgaver... Synes tit man får den fornemmelse fra nyheder at udannelser går ud på at dunke så mange mennekser i hovedet som overhovedet muligt... jeg er en stor fortaler for vidensdeling.. fordi den der hjælper som regl også kan få meget ud af det...
Nu er jeg selv godt begavet(relativt) og uheldigvis er mine forældre ikke specielt godt uddannet så jeg har været på mine egne ben siden 7 klasse, og jeg kunne forstille mig der er mange der ikke har den samme stædighed som jeg, ikke ville kunne se sig ud af sidde og knolke med det uden inputs så derfor synes jeg er det er ganske glimmerende at man kan få hjælp af kammerater eller folk der er villige til at sørge for at samfundet måske bliver bedere...
Jeg bruger selv ofte mere tid på at hjælpe mine venner med deres opgaver... Og i selvhjælp versionen... Et facit kan man alligevl ikke bruge til noget... Det er metoden der bliver bedømt...
Synes man må slå koldt vand med den frygt... man vil aldrig kunne finde alle sine opgaver online, eller finde en og lave dem... Og terminsprøver er der jo ikke for sjov...
Nu er jeg selv godt begavet(relativt) og uheldigvis er mine forældre ikke specielt godt uddannet så jeg har været på mine egne ben siden 7 klasse, og jeg kunne forstille mig der er mange der ikke har den samme stædighed som jeg, ikke ville kunne se sig ud af sidde og knolke med det uden inputs så derfor synes jeg er det er ganske glimmerende at man kan få hjælp af kammerater eller folk der er villige til at sørge for at samfundet måske bliver bedere...
Jeg bruger selv ofte mere tid på at hjælpe mine venner med deres opgaver... Og i selvhjælp versionen... Et facit kan man alligevl ikke bruge til noget... Det er metoden der bliver bedømt...
Synes man må slå koldt vand med den frygt... man vil aldrig kunne finde alle sine opgaver online, eller finde en og lave dem... Og terminsprøver er der jo ikke for sjov...
Folk der snyder med lektierne er nogle fjolser der kun snyder sig selv i sidste ende. Vil du frem i livet må du sgu arbejde for det...
Og ja, der skal være mere lektiehjælp, men det forudsætter at folk gider bruge det. Mit indtryk er at de hellere vil hjem og spille PS3 eller drikke Barcardi Breezers sammen med knallertbanden, end at lægge et ærligt stykke arbejde for dagen.
Og ja, der skal være mere lektiehjælp, men det forudsætter at folk gider bruge det. Mit indtryk er at de hellere vil hjem og spille PS3 eller drikke Barcardi Breezers sammen med knallertbanden, end at lægge et ærligt stykke arbejde for dagen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.