mboost-dp1

unknown

F@H kører snart på GPU’er

- Via DailyTech - , redigeret af peter_m

De nye GPU’er med programmerbare shaders udgør en så fristende regnekapacitet, at Standford universitet snart udgiver F@H klienter til også at udnytte disse.

Det skulle være muligt at opnå 100 gigaflops pr. computer ved at indrage GPU’en, hvor visse beregninger kan udføres 20-40 gange hurtigere end i en tilsvarende CPU.
I første omgang fokuseres på support af ATI-kernerne R520-R600, da de har vist at være betydeligt kraftigere til dette formål end Nvidias.

Nyheden synes at bekræfte ATI’s tidligere udsagn om at deres GPU’er kan håndtere fysik beregninger. De nye klienter bliver frigivet i løbet af september.





Gå til bund
Gravatar #1 - Andos
28. aug. 2006 14:46
Ideen med at bruge grafikkortet er ret genial. Først jeg hørte om det var med et eller andet lydprogram der kunne køre gøre noget meget komplekse ting så let som ingenting på GPU'en.
Tror også vi kommer til at lære noget om den type beregninger på datalogistudiet engang.
Gravatar #2 - bleze
28. aug. 2006 14:50
Det kræver så een af to ting;

1. Bedre køling/mindre larm fra køling af GPU
2. At man spiller høj musik (normalt overdøver spillet GPU kølerens larm)
Gravatar #3 - knasknaz
28. aug. 2006 14:50
Man så faktisk allerede lidt af den slags tricks i amiga-demoer, hvor folk af og til brugte dens custom chips til "forkerte" ting, som fx. at lade grafikchippen dekode ting som kom ind fra floppydrevet, sådan at CPU'en kunne lave noget andet imens.
Gravatar #4 - sKIDROw
28. aug. 2006 15:10
#3

Nej Amigaen har ikke eksisteret forgæves.. ;)
Eller skal vi sige Commodore, da disse idéer startede med Commodore 64. Hvorfor ikke udnytte den lille hukommelse i floppydrevet også?.. ;)
Gravatar #5 - killer_boy
28. aug. 2006 15:15
"I første omgang fokuseres på support af ATI-kernerne R520-R600"
hmhm...så vidt jeg ved kommer R600 som ikke en gang har et officailt navn endnu, ikke i handlen før næste år marts - april ;)
Gravatar #6 - fidomuh
28. aug. 2006 15:18
#3

Exactly :)

FPU / MMU + C-vision64 var en nice combo :)

Det kunne vaere interessant at se nogle demoer til pc'en hvor GPU blev udnyttet til fysik beregninger..

#2

Hvorfor dog det?

Hvis du syntes dit gfxkort larmer saa smider da selvfoelgelig en bedre koeler paa?
F@H bruger jo nok ikke i naerheden af 100% af GPU'en, da det kun er visse beregninger som laves her.. Det er ihvertfald saadan jeg forstaar det :D
Gravatar #7 - mrmorris
28. aug. 2006 15:22
#5 Ikke destro mindre er R600 stadig supportet og nævnt på deres hjemmeside. R600 er blot en efterfølger med 64 shadere istedet for 48.
Gravatar #8 - demolition
28. aug. 2006 15:55
#2: Mit 7800GT er passivt kølet, så den larmer lige lidt, lige meget hvor meget man presser den. Hvor er problemet? :-)

Men nej, jeg kunne stadig aldrig finde på at køre F@H eller noget lignende, udelukkende pga. at jeg synes det er spild af elektricitet at lave beregninger på denne ineffektive måde (ineffektiv set i forhold til energiforbruget).
- Dertil så synes jeg også at der er varmt nok i min lejlighed lige nu, så jeg behøver ikke at skrue op for elvarmen..
Gravatar #9 - Odin
28. aug. 2006 16:13
#8

Tjah det faktisk mindre spild end at proppe 100kr. i kassen til kirkens korshaer :p i det mindste gar alle din penge til formalet og ikke kun 30-70 %.
Gravatar #10 - neckelmann2
28. aug. 2006 16:33
Et sted hvor man kan finde mange andre ikke-grafik GPU sager:

http://www.gpgpu.org/

Meget interessant, hvis man er til den slags :)
Gravatar #11 - killer_boy
28. aug. 2006 17:53
#7
"R600 er blot en efterfølger med 64 shadere istedet for 48 "

Dette bliver ATI's først DX 10 gfx kort, som har mange ting til fælles med gfx chipen som sidder i xbox 360, så det er ikke blot en upgarde version, som f. eks X1950 XTX , er det ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600
Gravatar #12 - mrmorris
28. aug. 2006 18:32
#11 Det er muligt, men det er stadig de mange programmerbare shadere som F@H vil gøre brug af. Hvad der ellers findes af texturekomprimering, HD-support og andre DirectX forbedringer er de vist rimelig ligeglade med.
Gravatar #13 - C#
28. aug. 2006 19:00
Hvis man bruger .Net sprogene kan man bruge følgende library fra ms research.

Hvor man kan lave forskellige beregninger via GPU'en.
http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=2295...
Gravatar #14 - haj
28. aug. 2006 20:05
Hurra, endnu mere meningsløs støj og strømforbrug! :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login