mboost-dp1

Elon Musk

Elon Musk ville hjælpe drengene i grotten: Nu får han kritik

- Via TV 2 -

Tesla-ejeren Elon Musk byggede mini-ubåd til redning af de 12 drenge i grotten i Thailand – det får han nu kritik for.

Elon Musk var én af dem, der gerne ville hjælpe med at få de 12 drenge, der har siddet indespærret i en thailandsk grotte siden d. 23. juni, ud i det fri igen.

Til formålet byggede Musk en ubåd af et to meter langt rør fra en rumraket.

De thailandske drenge ville kunne ligge inde i røret i fartøjet, som kun vejer 40 kg.

Elon Musk rejste selv til Thailand med ubåden, som han personligt testede i grotte-systemet, hvilket han selv informerede om på sociale medier.

Just got back from Cave 3

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

Udstyret var dog for avanceret til brug i redningsindsatsen, vurderede indsatsleder Narongsak Osottanakorn, der nu har reddet alle drenge ud fra grotten uden hjælp fra Musk.

Elon Musk har dog fået meget omtale ud af projektet, hvilket han dog også får kritik for.





Gå til bund
Gravatar #1 - tangloppen
11. jul. 2018 05:33
Haters gonna hate.
Gravatar #2 - Qw_freak
11. jul. 2018 06:15
Det er sq da fint at han gjorde noget, havde monsunen sat ind igen inden de havde fået drengene ud havde historien set helt anerledes ud.
Gravatar #3 - MOA
11. jul. 2018 07:17
Utroligt man giver de her kolbøtter taletid.

I gamle dage var de landsbytosserne ingen gad lytte til, nu får de nyhedsværdi.
Gravatar #4 - nwinther
11. jul. 2018 08:58
Problemet er vel ikke, at Elon Musk gerne vil hjælpe de nødstedte drenge.

Problemet er, at Elon Musk gør det til et publicity-stunt, at han gerne vil hjælpe.

Jeg var i forvejen lidt (meget?) skeptisk ift. Musk's aktiviteter, for jeg er stadig usikker på, hvad han egentligt har præsteret.

Han tjente en masse penge på at være medstifter af Paypal, tror jeg nok.
Og så har han stiftet Tesla - men den butik tjener vist ikke nogen penge.

Så har han lavet noget med nogle rumraketter og tunneller, uden at det vist virkelig har kastet noget af sig (og noget af det, er ret fantasifuldt).

Min pointe er, at det ser ud til, at det Musk er bedst til, er publicity. Han har ikke opfundet elbilen, han har ikke opfundet rumraketten, han har ikke opfundet tunnelboremaskinen - og han tjener heller ikke noget på nogen af dem (ikke officielt, i hvert fald). Men hver af "idéerne" (præsentationerne, snarere), er verdensrevolutionerende nyskabelser, og lige dér, for enden af regnbuen, ligger frelsen.

For mig at se, er det eneste væsentlige bidrag Musk er kommet med, at Tesla gjorde elbiler seje. Inden da, skulle man straffes, for at køre elbil, ved at den lignede noget der fragter klovne rundt. Selv Prius lignede røv og nøgler, og det var en hybrid!
Med Teslaen, blev der endelig gjordt noget seriøst.
Men derudover...?
Gravatar #5 - thimon
11. jul. 2018 09:03
Men kunne ubåden i det hele taget bruges?

Der var vist passager, som kun var 38 cm var bredt samtidig med at der var skarpe vendinger.

Hvis ubåden skulle kunne bruges, så skulle den være højst 38 cm bred samt fleksibel/bøjelig så den kunne komme igennem de snævre passager.
Gravatar #6 - thimon
11. jul. 2018 09:04
#4 Er SpaceX ikke rimelig godt? Det fungerer og det er billigere end konkurrenterne.
Gravatar #7 - Ufomekaniker
11. jul. 2018 09:33
#4 Rom blev ikke bygget på én dag. Jeg syntes vi skal vente med at se hvad han kan forbedre eller udrette med de værktøjer han allerede har fået stillet til rådighed. Og man kan jo ikke sige at han har fejlet, hvis han kun er halvvejs gennem hans projekter. Jeg håber på at hans projekter lykkedes, for han bringer jo noget nyt eller anderledes til verden. Måske når han har færdigudviklet noget, at det i virkeligheden kun er et skridt til noget helt andet. Han kan jo godt genbruge hans teknologi til nogrt helt andet senere hen. Det gør alle da. Google lukker da osse en masse projekter ned, hvor man så ser senere at noget af deres kode det bliver brugt til nye projekter.
Gravatar #8 - brostenen
11. jul. 2018 09:37
Fantastisk at drengene er kommet ud. STORT skulderklap til redderne og hjælperne som var i gang. Det gode er nu, at Elon Musk kan finpudse sin opfindelse, og så er der en maskine til næste gang det går galt.

Faktisk ret vildt at den er bygget på så kort tid.
Gravatar #9 - nwinther
11. jul. 2018 12:09
thimon (6) skrev:
#4 Er SpaceX ikke rimelig godt? Det fungerer og det er billigere end konkurrenterne.


Muligvis. Formålet med SpaceX var at gøre Mars-kolonisering mulig. Det er mig bekendt ikke muligt (endnu), så man kan også sige, at det - indtil videre - er komplet mislykkedes.
Personligt tror jeg ikke, at vi får koloniseret Mars i dette århundrede - men måske det næste.
Og der kan også være en masse fint ved at sætte ambitiøse mål, uden nødvendigvis at nå disse mål, hvis udkommet er produktivt (ny teknologi som kan anvendes i anden sammenhæng, ny viden osv. som man så kan bygge videre på).
Men det kan nogle gange lyde som om, han siger, at han vil bestige Mt. Everest i håndstand, og han så bagefter, uden at bestige bjerget, fortæller om den fantastiske tur han havde til Nepal, og hvor fedt det er der. Jovist - men det var jo ikke derfor vi var interesserede.

Hærmoriden (7) skrev:
#4 Rom blev ikke bygget på én dag. Jeg syntes vi skal vente med at se hvad han kan forbedre eller udrette med de værktøjer han allerede har fået stillet til rådighed.


Joh, det er da rigtigt nok. Men jeg mener ikke, der er nogen grund til at dække det intensivt i hverken teknologi-pressen, eller den almindelige presse.

Hærmoriden (7) skrev:
Og man kan jo ikke sige at han har fejlet, hvis han kun er halvvejs gennem hans projekter.

Nej, det er rigtigt nok. Men skal vi så ikke bedømme ham på de timetables han lægger ud? At når han siger, at de forventer at genindvinde og -bruge diverse raketdele ved udgangen af 2017, og vi så er midt i 2018, og det stadig ikke er sket, så påtaler vi overoptimistiske prognoser og venter til det rent faktisk sker, frem for at holde vejret?

Hærmoriden (7) skrev:
Jeg håber på at hans projekter lykkedes, for han bringer jo noget nyt eller anderledes til verden.


Ja, hvis han lykkes. Men hvad er han lykkes med endnu? Jovist, han har gang i en masse ting, men ingen af dem har nået det oprindelige mål, og f.eks. elbil-delen er jo ikke så meget ny teknologi, men en erkendelse af, at folk ikke vil have grimme biler. Og så har man i øvrigt prissat sig efter det. Og Tesla var slet ikke Musk's opfindelse, så han kan ikke tage al æren.

Dertil kommer trivielle leveranceproblemer ift. gængse forbrugsgoder. Tesla 3 har haft vanskeligheder og kommer ud med væsentlig forsinkelse og blev forresten også hundedyr ift. tilsvarende benzinbiler.
Powerwall som vistnok ikke helt havde den kapacitet den skulle - medmindre du købte to, og så skulle du forresten vente på, at der lige bliver bygget en gigafactory, ja, og så skulle du have noget elektricitet at hælde i din PW.
SolarCity tagbelægningen som dels er blevet meget meget dyrere end det oprindeligt blev solgt som, og heller ikke bliver leveret til andet end de særligt udvalgte (og i øvrigt heller ikke er nogen original opfindelse, idet en række andre virksomheder længe har leveret solcelletagsten - og rent faktisk kan levere produktet).
Ting som er blevet oversolgt og solgt "for tidligt" og som på papiret har lydt skidegodt, men når det så lige blev virkelighed så kunne det forresten ikke lige helt det, der blev lovet.

Hærmoriden (7) skrev:
Måske når han har færdigudviklet noget, at det i virkeligheden kun er et skridt til noget helt andet. Han kan jo godt genbruge hans teknologi til nogrt helt andet senere hen. Det gør alle da. Google lukker da osse en masse projekter ned, hvor man så ser senere at noget af deres kode det bliver brugt til nye projekter.


Åh ja, helt enig. Og hvis man ikke fejler engang imellem, så prøver man ikke nok. Det kan vi ikke blive uenige om. Og der var heller ikke noget i vejen med at lege med idéen om vakuum-tunneller, som skal fungere til transport, og smide nogle ressourcer efter det, og se om forskellige moderne teknologier har gjort en gammel idé levedygtig.

Men det var ikke dét Musk gjorde. Nej, det skulle foregå med overlydshastighed (eller var det oprindeligt hypersonisk?) på maglev-skinner og en billet ville koste en hundredemand fra LA til San Fransisco.

Løfterne er givet. Forventningerne høje.
Og så kommer skepsis. Og her 5 år senere, har man stadig svært ved at lave bare en model af noget-som-helst som kan trille hen ad skinnerne. Man er ikke begyndt på full-size test, vakuum eller noget, og man har helt opgivet maglev - reducerer konstant hastighederne, og ignorerer fuldstændig det overordnede strukturelle omkostninger og udfordringer, selv hvis man skulle lykkes med en working-model.

Men jeg vil vædde med, at hvis det lykkes Musk at transportere en person i en kapsel gennem et rør på 100 meter, vil hans tilhængere se det som en sejr og bevis på, at Hyperloop er en succes.

Musk har klogeligt forladt projektet, så fiaskoen kan tørres af på en anden - men han nåede at blive kendt og hyldet som en visionær.

For mig at se sælger han velsmagende slangeolie.
Gravatar #10 - thimon
11. jul. 2018 12:22
Thai officials siger at ubåden ikke ville havde været anvendelig til denne redningsmission.

https://arstechnica.com/science/2018/07/thai-offic...
Gravatar #11 - SwineDK
11. jul. 2018 13:11
Man må sige at det er vildt at pressen gør så stort et nummer ud af det, men Musk er nyhedsværdi uanset hvad han laver og skriver.. selv når han lægger fulde-videoer ud på twitter..

Jeg kan ikke se at Musk selv gør noget stort nummer ud af det.. han tog sin telefon frem et par gange, optog en video og lagde den på twitter/instagram alt imens hans team testede den mini "ubåd".. et rør med låg er altså ik' helt en ubåd.. men fair nok..

Hvis det er selvophøjelse og selvpromovering, så skal jeg altså tale lidt med resten af min familie, der hver især 2-3 gange om dagen poster videoer og billeder på instagram, laver live-feeds på facebook og twitter om dagens retter til resten af familiens gru.. det er altså ik' lækkert og pommes frites er IKKE grøntsager!


Vedr. hvad Musk ellers har frembragt til verdenen, så har han udelukkende gjort som Steve Jobs.. Taget en eksisterende dims, brugt millioner på at gøre den lækker og interessant og markedsført den som én i helvede.. og voila, Teslaer blev interessante køretøjer..
Han har aldrig påstået at han har lavet den, tværtimod har han mange gange fortalt at han fik lov at bruge el-bil projektet fra nogle andre, der ikke ville være med til at gøre projektet en realitet.

Hans første mål med Tesla var jo at fremme produktionen af el-biler på tværs af alle bilproducenter. Så det har han da gjort meget godt.. Nu skal vi bare have regeringerne med og priserne ned, så det kan svare sig for alle os med en lidt lavere indkomst at købe en el-bil, der kan opfylde vores krav.

SpaceX har bestemt en ambitiøs målsætning, men set over 100+ år, er det ikke helt af vejen. Det handler jo lidt om at sælge ideen, fantasien og følelsen, når man skal skaffe kapital til sådan nogle projekter.
Derudover har genbrugelige raketter da indtil videre været noget de har lykkedes med. De både lander og flyver afsted igen efter nogle måneders rekonstruktion.

Og hvis Musk kan tjene penge undervejs, så ser jeg ik' noget galt i det..! Vi vil jo allesammen gerne tjene penge og gøre store ting, enten for os selv eller andre.

De fleste der kritiserer ham er ofte folk, der sætter penge på at Tesla mm. falder i værdi, Short Sellers mener jeg de hedder og så selvfølgelig konkurrenter.
Gravatar #12 - nwinther
12. jul. 2018 07:10
SwineDK (11) skrev:

Vedr. hvad Musk ellers har frembragt til verdenen, så har han udelukkende gjort som Steve Jobs.. Taget en eksisterende dims, brugt millioner på at gøre den lækker og interessant og markedsført den som én i helvede.. og voila, Teslaer blev interessante køretøjer..


Sådan oplever jeg ham sådan set også. Hans præstationer står på ingen måde mål med hans ry. Det ved Musk sikkert udmærket, og derfor markedsfører han også sine idéer lettere tåget (der kommer altid et "men" et par måneder eller år senere), og kaster så ellers sit ry ind på bordet.

Igen og igen har han sagt - nogle gange antydet - at han PERSONLIGT (!) vil involvere sig i et eller andet, eller overvejer at involvere sig personligt.
Så er det nok lidt ligesom Gandalf der dukker op og tryller.

Og medierne sluger det råt: "Personligt! Nej, nu bliver det spændende. Troldmanden går selv ned og griber loddekolben"

Det er lykkes ham at markedsføre sig selv som en techguru, der egentligt bare sælger trivielle produkter. "What Would Elon Do?" Ja, han vil kaste om sig med drømmerier og urealistiske scenarier.

Jobs leverede som regel varen (dvs. andres hårde arbejde og idérigdom) - omend hans største talent vist lå i prissætningen.

Jeg køber i øvrigt ikke visioner, som ligger 100 år ude i fremtiden. Det er "for let" at sige, at "Det jeg gør nu, betyder at vi om 100 år koloniserer Mars - Hyld mig!".

Hvis der ikke foreligger konstruktionstegninger, vil jeg mene at alt over 10 år er bullshit, goanaolie, blålys osv.

Men alligevel - når Musk så langt om længe kommer ud over stepperne med sine solcelletagsten, bliver han udråbt som geni og hvad ved jeg, selvom andre firmaer har solgt det samme i årevis. Dét kan jeg ikke tåle.
Gravatar #13 - CBM
12. jul. 2018 07:17
Elon har forsøgt at hjælpe. Ærgerligt han skal have crap for det
Gravatar #14 - arne_v
14. jul. 2018 18:23
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. jul. 2018 07:30
#4

Du glemte hans flammekaster
Gravatar #17 - nwinther
18. jul. 2018 10:02
Nu siger han undskyld - men ikke uden lige at sende en svirper til dykkeren igen. EM forsvarer sin pædo-beskyldning med, at dykkeren skulle have antydet, at EM havde sex med sin ubåd???

Så vidt jeg ved, sagde dykkeren bare, at han kunne stikke sin ubåd skråt op. Hvis EM tror den slags er udtryk for en seksuel anklage, må han da være dummere end politiet tillader.

Det er jo bare et udtryk for, at man ikke har tillid til, eller tillægger en given ting nogen vægt.
"Du kan stikke din undskyldning skråt op"
-Siger du, at jeg har sex med min undskyldning?

Manden er jo fra koncepterne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login